Skocz do zawartości

poldip

Użytkownik
  • Liczba zawartości

    15
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Profile Information

  • Płeć
    Male
  • Zamieszkały
    warszawa

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

poldip's Achievements

Deneb

Deneb (4/14)

  • Dedicated
  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done

Recent Badges

47

Reputacja

  1. Pod koniec 2014 roku próbowałem podczepić czerwonego WINSTARa 2x16 do jolofocusera 2.0 . WEH-1602-ARPP . Taki: http://allegro.pl/wyswietlacz-oled-lcd-2x16-winstar-negatyw-czerwony-i5125541405.html Niestety poległem. Okazało się że wyświetlacz wymaga dodatkowego "resetu" zasilania aby poprawnie działał z focuserem. Wyświetlacz wylądował w szufladzie. Przy okazji dodam, że OLED (przynajmniej mój) nie ma regulacji kontrastu. Warto przed zakupem zwrócić uwagę na obie sprawy żeby się nie wkopać.
  2. Kiedy planowałem to zdjęcie byłem przekonany, że mój zestaw spokojnie da sobie z nim radę, zaś ja nie napocę się przy obróbce. Miało być lekko i przyjemnie. Nic z tego.... Materiał zbierany przez dwie jedyne dobre noce na Lastovie w połowie września. Jak mi powiedzieli stali bywalcy, to nie było "to" niebo z którego Lastovo jest znane. Jakby tego było mało, temperatura w nocy dochodziła do 30 stopni! Aby mieć szansę na skuteczną walkę z szumem musiałem wydłużyć czasy i zwiększyć ilość klatek. Więc oczywiście na Ha czy OIII zupełnie zabrakło czasu. Zebrałem tylko LRGB. Poniżej pierwsze podejście obróbkowe. Nie jestem z niego w pełni zadowolony (zwłaszcza z większych gwiazdek), ale prezentuję jak jest. Nie wrócę do tego materiału wcześniej niż nie nazbieram Ha i tlenu, czyli za rok. Może mimo tego komuś się spodoba? L 25x600, RGB 10x480 na kanał, CFF105+TVx0.8 , ST8300 @-8C
  3. Materiał to zaledwie 2.5h naświetlania. HaRGB po 6 klatek na kanał. Czekałem minionej nocy na M45 aby wzeszły wyżej i żeby nie marnować czasu rozgrzewałem sprzęt na IC1396. Nie miałem jeszcze tego obiektu w swoim dorobku. Wszystko wskazuje na to że w tym roku już nic więcej nie dozbieram, zatem na szybko złożyłem materiał do kupy żeby zobaczyć co się udało złapać. Głównie szum :( Może w przyszłym sezonie dorobię odpowiednio więcej klatek Ha żeby sensownie wygładzić tło i detale. Kadr dobierałem długo. Sporo się dzieje w tym rejonie. Mając krótszą ogniskową (pod planowane Plejady) chciałem złapać jak najwięcej "kłaczków" w okolicy. Stąd Trąba nieco z boku. Dla purystów, że gwiazdki małe.... Spieszę z wyjaśnieniem że gwiazdki są "natywne" wzięte z koloru, nie z Ha. A że małe, taka ogniskowa, to i małe. Ha 6x600s, RGB 6x300s, CFF105+borg x0.7, ST8300.
  4. Rafał, Strefa ostrości to są zaledwie dziesiątki mikronów. O ile nie masz wszystkiego na gwint, to wystarczy że lekko popuszcza uchwyt na złączce i już rozjazd ostrości gotowy. Warto też pamiętać o wyregulowaniu "twardości" wyciągu. Zbyt ciężko chodzący będzie się mylił (gubił kroki), zaś zbyt luźny (zwłaszcza cryford) będzie podatny na kiwanie i samoczynne opadanie, również pod małym ciężarem. Do tego backlash w przekładni, jeżeli jest to trzeba go zmierzyć i zneutralizować. Różnica w ostrzeniu między Focusmaxem a Maximem może wystąpić ale nie powinna być znacząca. Focusmax posługuje się innym algorytmem i, o ile posiada poprawne krzywe i poprawne parametry brzegowe, to "statystycznie" jest lepszy od Maxima. Niemniej jednak oba powinny bez trudu trafiać w strefę krytyczną. Zanim nabierzesz wprawy, warto eksperymentować z obydwoma sposobami aby dobrze poznać charakterystykę zestawu. Warto też zanim się w pełni zaufa automatyce wykonać sprawdzenie na masce. Jeżeli mogę coś doradzić, to wykonanie obrazów krążków przed i za fokusem na jasnej gwieździe. Jeżeli coś jest nie tak z optyką, to analiza krążków może pomóc w diagnostyce.
  5. Wodór był wyrównywany poziomem do kanału R jeszcze przed złożeniem do RGB. Na żadnym kroku obróbki nie ciągnąłem magenty z RGB, ona wylazła sama, można powiedzieć "natywnie". Więc na finalnej fotce, jedyne co mogę to ją sztucznie przygasić. Składałem dziś od rana. Muszę chwilę odpocząć od tego zdjęcia, żeby nabrać dystansu.
  6. Materiał zbierany, jak to u mnie częste, zarówno z balkonu w mieście (Ha) jak i z miejscówki (LRGB). Ogniskowa 500 raczej mało odpowiednia do galaktyk. Inna sprawa że dzięki temu złapało się kilka sąsiednich kłaczków (też z wodorkiem) :) To moje pierwsze zdjęcie gdzie dodawałem Ha do galaktyki. Wyszło, hmm... chyba nieco za mocno? Ha 15x600 L 15x480 RGB 6x360 Ruda Tarnowska, 14.02.2015 Pełna klatka. Delikatny resize do rozdzielczości 2200pix.
  7. flattener (alias FF) - element wypłaszczający pole reduktor (alias FR) - element skracający ogniskową w torze optycznym umieszcza się jeden element, który albo pełni rolę FF albo jednocześnie FF/FR Refraktory typu quadruplet/petzwal posiadają montowane fabrycznie dodatkowe elementy optyczne przed wyciągiem, pełniące rolę FF lub FF/FR. Zaś wzmiankowana tuba 90/600 to jest "zwykły" refraktor. Tuba jest modularna wyłącznie po to aby optymalnie dobrać backfocus (!). Nie po to aby tam montować flattener. W tubie 90/600 jakikolwiek flattener/reduktor montuje się do środka wyciągu (np tsflat (FF) czy riccardi (FF/FR) jak na filmie) lub za wyciągiem (np TV08 (FF/FR)). Najlepiej na gwint. Należy w tym celu zastosować złączkę z M63 (żeński) na gwint flattenera/reduktora, a następnie dobrać odległość do chipa kamery. Swoją drogą 90/600 jest rzeczywiście godna uwagi. Miałem i byłem bardzo zadowolony.
  8. Flattener montuje się (wkręca) do wnętrza fokusera lub tuż za nim. Gwint M63 jest na wyjściu fokusera a nie w środku tuby. Podobnie jak np mpcc w newtonach jest wkładany do środka wyciągu. Nie jest prawdą że odległość bazową flattener-ccd dobiera się fokuserem, bo flattener i fokuser ruszają się razem. Nadal potrzeba złączek do ustawienia prawidłowej odległości.
  9. Nigdy niestety nie miałem Robofocusa w ręku, więc patrząc na ten schemat niewiele mi to mówi. Miałem nadzieję że da się zwyczajnie podmienić jedno na drugie (wymiana polega na włożeniu w podstawkę takiego lub innego klocka). Ale przypomniałem sobie że Łukasz kiedyś wspominał, że nie ma żadnego rozwiązania pod adruino które wprost obsługuje unipolarne. W moim poprzednim fokuserze był lekki backlash mechaniczny w przekładni redukcyjnej (rozmiaru 15 kroków) i focusmax bez problemu to kompensował. Teraz w nowej tubie mam FTF a sterownik to MKIT30. Backlash jest ustawiony na zero. Silnik jest połączony na sztywno z wyciągiem (siedzi zamiast gałki mikrofokusera). Ma złącze RJ12 6 pin. Fokusuję z poziomu FocusMax. Tutaj niezależnie czy mam włączoną kompensację czy nie, to MKIT trafia w ten sam krok, zaś jolofocuser ma lekki shift w jedną stronę.
  10. Przeniesione do wątku o astrohubie. Z poważaniem, moderator. ********************************************** Łukasz, Mam taka prośbę. Czy mógłbyś rozwinąć temat sterowania silnikami unipolarnymi? Jak wiesz mam w tej chwili v2. Podrasowane nieco i zaszyte w obudowę. Oczywiście kręci silnikiem i ustawia ostrość. Ale.... Zauważyłem że oryginalny sterownik za każdym razem fokusuje w tym samym miejscu (+- krok). Podczas kiedy z jolofokusera występuje niewielkie systematyczne przesunięcie w jedną stronę, po kilka kroków (5- 8), ale jednak. Czyli może być różnica wynikająca z metody sterowania, prawdopodobnie na poziomie elektrycznym. Dynamika lub moment, lub jakieś inne "szczątkowe" kroki. Przy czym, o ile się nie pomyliłem w obserwacji, to silnik nie gubi ale raczej nadprodukuje dodatkowe kroki. Bardzo zainteresował mnie poniższy fragment z opisu założeń astrohuba. sterowanie silnikami krokowymi mikrokrokowe z układami A4988 na PCB będzie miejsce na sterownik silnika bipolarnego (kompatybilne z wcześniejszymi Jolofocuserami) albo unipolarnego (kompatybilne z Robofocus). Wymiana będzie polegała na włożeniu modułu do podstawki (A4988 dla bipolarnego albo ULN2068 dla unipolarnego) Byłbym wdzięczny, gdybyś może narysował schemat jak miałoby wyglądać "natywne" podłączenie dla silnika unipolarnego z użyciem ULN2068. Jakbym szył następne pudełko to najchętniej takie żeby jak najlepiej naśladowało oryginalny sterownik.
  11. 1. Elmarqo - 2szt. gotowe pudełko 2. Amper - 1szt. gotowe pudełko 3. jolo - 2 szt. gotowe pudełko 4. Destiny- 1szt. gotowe pudełko 5. Tranox - 1szt. 6. AstroLutek - 2szt. - kit do samodzielnego montażu 7. sp3occ - 1szt. gotowe pudełko 8. Plitfyg - 2 szt. gotowe pudełko 9. Jarkowy123 - 1szt gotowe pudełko 10. Nowok76 - 1szt gotowe pudełko 11. coy_coyote - 1szt kit do złożenia 12. Alien - 1szt gotowe urządzenie 13. Artir - 2szt gotowe pudełko 14. Toma - 1szt gotowe pudełko 15. Borowy Misiek - 1szt , proszę o gotowe rozwiązanie 16. motoolo 1szt na gotowo 17. DarX86 - 1 szt gotowe urządzenie 18. Grzegorz Czernecki 19. grzesiek508 1szt gotowe pudełko 20. roofer - 2szt, gotowe pudełka 21. Kumkaj 1x gotowe urządzenie 22. Mirek - 1 gotowe pudełeczko 23. TomekG - 1 szt. gotowe pudełko 24. kudi145 - 1 szt. gotowe pudełko 25. Arek - 1 szt. proszę o gotowe pudełko 26. bujarek - 1 szt. gotowe pudełko 27. jacpar - 1 szt. gotowe pudełko 28. jcbo - 1szt. gotowe urządzenie 29.Piotr_A - 2 szt. gotowe pudełko . (lub kit do samodzielnego montażu - w zależności co szybciej :)) 30. MaPa - gotowca biorę full wypas lelum polelum 31. zombi - 1szt. gotowe urządzenie 32. Funkykoval35 - 1szt. gotowe urzadzenie 33. sferoida - 1 szt. gotowe pudełko 34. DominikRD - 1 szt. gotowe urządzenie 35. AWE - 1 szt gotowe urządzenie 36. Gayos - 1 szt. gotowe urządzenie 37. diabel - kit do samodzielnego montażu 38, MareQ 1 szt. kit do samodzielnego montażu 39. poldip 1 szt. gotowe pudło lub elementy bez pudła, do decyzji jak będą znane końcowe wymiary
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)