Skocz do zawartości

Arduino dla moich potrzeb Astro


rafalt73

Rekomendowane odpowiedzi

W kwestii wspólnej masy chciałem zadać pytanie jeśli można bo mam podobne rozterki jak Rafał - kiedy chcemy mierzyć napięcie za pomocą dzielnika z źródła napięcia które nie jest źródłem dla arduino to czy też powinno się masę dzielnika podłączyć do źródła do którego podłączone jest arduino czy też może do masy tego drugiego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, MrOD napisał:

W kwestii wspólnej masy chciałem zadać pytanie jeśli można bo mam podobne rozterki jak Rafał - kiedy chcemy mierzyć napięcie za pomocą dzielnika z źródła napięcia które nie jest źródłem dla arduino to czy też powinno się masę dzielnika podłączyć do źródła do którego podłączone jest arduino czy też może do masy tego drugiego?

Z wcześniejszych wypowiedzi kolegów zrozumiałem, że wszystkie masy mają być wspólne i chyba faktycznie tak jest bo (świadomie albo nie) tak zrobiłem przy swoim dzielniku napięcia w układzie który pracuje na dwóch napięciach 12V i 5V.  Spójrz na post #50 ze schematem - wszystkie uziemiania mam wspólne. Dzielnik działa a wskazanie pokrywa się z multimetrem

  • Like 1

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nabazgrałem długopisem schemat. Prośba o sprawdzenie.

Zastosowałem dwie redukcje napięcia. Jedna redukcja realizowana za pomocą przetwornicy Step-down max 3A (maleństwo ledwie się na palcu mieści, bez radiatora - dla 5V zaleca się pracę 1-1.5A). Tym źródłem będę zasilał HUB USB do którego podpięty jest USB_Focus - jak pracuje silnik to rośnie prąd więc nie chciałem zabierać za dużo mocy i dlatego też rozdzieliłem zasilania 5V. Druga redukcja 12 -> 5V realizowana przez stabilizator LM7805 dla zasilania Arduino i LCD

IMG_0911.JPG

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Luuudzie świata! Kompletnie w tym logiki póki co nie widzę :)

No ale cóż wierzę na słowo - spinam masy dwóch zasilaczy w asyście strażaków i patrzymy gdzie się dymi :D

 

PS. Rafał na schemacie masz Arduino nano - zastanów się trzy razy. Sam na bazie takiego oparłem część swoich wypocin po czym okazało się że jego zakup graniczy z niemożliwością bo jest "wycofany z produkcji". Są dostępne jedynie klony - jeden ostatnio mi się spalił. Na szczęście okazało się że wersja "mikro" ma niemal identyczne piny więc taką obecnie nadużywam. Mam też wątpliwości czy nie lepiej by było tak jak Ty poprzednio oraz inni koledzy używać od samego początku "pro mini".

PS2. Podłączone... dymu nie ma, drugi dzielnik działa!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, MrOD napisał:

Luuudzie świata! Kompletnie w tym logiki póki co nie widzę :)

No ale cóż wierzę na słowo - spinam masy dwóch zasilaczy w asyście strażaków i patrzymy gdzie się dymi :D

Dokładnie napisałem to samo parę postów wcześniej i co gorsza tak robię i też nie mogę pojąć o co chodzi? Dlaczego można łączyć masy różnych napięć? Ciągle nie chce mi się to w głowie poukładać :bangin: 

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafał - widzę, że przerzuciłeś się na NANO ! I super - odpadnie Ci jeden moduł ( konwerter TTL-USB ) przy programowaniu i na pewno uprości Ci pracę.

MrOD - musi być OK. Na schemacie który przedstawiłem w ID: 57 masy GND wszystkich przetwornic STEP-DOWN, STEP-UP, ARDUINO czy sensorów są połączone razem. A całość jest zasilona z przerobionego zasilacza XBOX 12V DC ( zasilacz impulsowy ) i GND tego zasilacza jest połączona z GND wymienionych wyżej podzespołów. W przypadku pomiaru napięcia za pomocą dzielnika rezystancyjnego, również jest wykorzystywana ta wspólna masa układowa GND. Dobrze jest te wszystkie GND łączyć w jednym punkcie, żeby uniknąć możliwości powstawania tzw. pętli masy - to wtedy dopiero zaczyna się "jazda"... i obecność strażaków jest wskazana Crazy

Edit: widzę, że temat mas nie daje Wam spokoju :)) To macie http://mirekk36.blogspot.com/2014/04/aczyc-masy-urzadzen-cyfrowych-czy-nie.html do przetrawienia :D

Pętla mas.pdf

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, rafalt73 napisał:

Dokładnie napisałem to samo parę postów wcześniej i co gorsza tak robię i też nie mogę pojąć o co chodzi? Dlaczego można łączyć masy różnych napięć? Ciągle nie chce mi się to w głowie poukładać :bangin: 

Jak sobie wyobrazisz (też jestem z wykształcenia chemikiem/fizykiem :) ) co to jest napięcie to wszystko stanie się jasne :) Napięcie to jest różnica potencjału. Przykładowo napięcie stałe 12V oznacza różnicę potencjału pomiędzy dwoma punktami, na przykład pomiędzy plusem i minusem akumulatora. Napięcie zawsze występuje pomiędzy dwoma punktami, bo to jest różnica. Mając na przykład dwa akumulatory 12V możesz połączyć jedno z ich wyprowadzeń. Jeśli połączysz minusy, to dostaniesz właśnie wspólną masę, a plusami możesz zasilać różne układy. Jeśli połączysz plus jednego z minusem drugiego dostaniesz ciekawszy układ. Na wolnych końcach będziesz miał różnicę potencjału (napięcie) 24V. A jeśli jako punkt odniesienia weźmiesz połączone końcówki, to dostaniesz na wolnych końcach napięcia symetryczne +12 i -12V. Idąc dalej tym tropem, jeśli połączysz minusy akumulatorów np 12 i 8V, to pomiędzy plusami tych akumulatorów będzie napięcie 4V. I tak dalej i tak dalej.

Wspólna masa jest konieczna z tego powodu, że napięcie to różnica potencjału, a różnica występuje pomiędzy dwoma punktami. Kiedy łączysz dwa układy zasilane różnymi napięciami, muszą one mieć jakiś wspólny poziom odniesienia, żeby ta różnica potencjału, czyli napięcie, było określone i takie samo w obu układach. Tym wspólnym poziomem odniesienia jest najczęściej masa, czyli minusy zasilania, które trzeba ze sobą połączyć. Wtedy jeden układ "wie" o co chodzi temu drugiemu, gdy jest sterowany napięciem np 5V. 

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, MrOD napisał:

PS. Rafał na schemacie masz Arduino nano - zastanów się trzy razy...

Pierwotnie miałem korzystać z Arduino Uno ale zabrakło mi miejsca a w kolalnym sklepie mieli tylko Arduino Nano. Ten układ oparty jest też na chipsecie 328 więc wziąłem, nie był to więc zakup z przemyślanego wyboru (poza tym kosztował tylko 23 zł). Mam nadzieję, że się sprawdzi równie dobrze.

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W końcu po paru dniach dobrnąłem do etapu pierwszych testów mojego zintegrowanego modułu zasilania i kontroli. Teraz trzeba to oprogramować i jak zwykle czekać na pogodę z teleskopem. Przez te figle z elektroniką straciłem piękną końcówkę roku 2016.

06fa4a80de7ad2e50e9b3dcb724c2da7.jpg

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  • Like 4

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś wie jak mocno grzeje się standardowo stabilizator liniowy LM7805? W moim układzie obniża prąd z 12V do 5V i zasila arduino nano oraz niezależnie LCD 4x20. Temperaturę oceniam na jakieś 60*C - to normalne? Trzeba myśleć o radiatorze?

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmhm, ciężko tak powiedzieć. Jeśli możesz go dłuższą chwilę utrzymać w palcach to jeszcze nie jest źle. Niestety regulatory liniowe się grzeją :( Masz możliwość zmierzenia prądu jaki przez niego przepływa? Obojętnie z której strony - będzie mniej więcej taki sam. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, jolo napisał:

Hmhm, ciężko tak powiedzieć. Jeśli możesz go dłuższą chwilę utrzymać w palcach to jeszcze nie jest źle. Niestety regulatory liniowe się grzeją :( Masz możliwość zmierzenia prądu jaki przez niego przepływa? Obojętnie z której strony - będzie mniej więcej taki sam. 

Mogę go utrzymać jakieś 6-7 sek. Prądu nie zmierzę bo wszystko mam wlutowane, ale temperatura jest stała (chociaż tyle)

 

6 minut temu, amr napisał:

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic802221.html tu znajdziesz odpowiedź ...

ogólnie do ok 120* ale nawet najprostszy kaloryfer ;) powinieneś zastosować

to dobra wiadomość choć nie spodziewałem się że temperatura może wzrosnąć nawet powyżej 100*C. Na wszelki wypadek poszukam jakiejś pasty i chociaż blaszki aluminiowej.

Jedyna zaleta jaką widzę to mam "grzejnik w pudełku" dzięki temu nie wykropli mi się wilgoć w czasie nocnych sesjii :)

 

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilą, Jacek E. napisał:

Zamiast pasty proponuję pasek taśmy...

Elegancko, dzięki Jacku - nie wiedziałem że coś takiego jest

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilą, amr napisał:

możesz przeciąć ścieżkę i wlutować w to miejsce zworę na "goldpinie" :)

:) dzięki, lutowałem przez ostatnie 10 dni - powoli wyłazi mi to bokiem. Potrzymam to ustrojstwo parę godzin, jak się temperatura nie zmieni to widocznie tak jest i trzeba pomyśleć o chłodzeniu

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja bym nie kombinował. Radiator nie zaszkodzi, zwłaszcza że masz w obudowie sporo wolnego miejsca. Od razu zamontuj sobie jakikolwiek radiator czy to od Raspberry czy chociażby kawałek blaszki czy kątownika aluminiowego :) - będziesz miał "spokojne sumienie" a i termiczne warunki pracy stabilizatora ulegną poprawie. Jedynie na co zwróć uwagę, to sprawdź sobie omomierzem, czy któraś z nóżek stabilizatora ma połączenie z metalową obudową stabilizatora - wydaje mi się, że może to być GND ale piszę na szybko z pamięci i mogę się mylić ... Wtedy na dołożonym radiatorze też będziesz miał "poziom" GND.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, pytanie z innej beczki. Na schemacie poniżej moduł pomiaru prądu (ACS715) włączony jest w układ na linii "+". Niechcący włączyłem swój układ na linię "-" i wszystko skręciłem a to oznacza że jak bym chciał zmienić to muszę się sporo napracować śrubokrętem i nie tylko. Pytanie czy ma to znacznie? Wyniki pomiaru otrzymuje z minusem ale to nie jest problem bo mogę to pomnożyć przez -1 i wynik będzie dodatni. Natomiast same wartości pomiarowe nie są stałe - wahają się od -0.7 do -1.9 A. Czy to kwestia dokładności pomiaru (moduł ma zakres pomiarowy 0-30A)? Czy może spowodowane to jest wpięciem pomiaru na GND? Sam nie wiem może coś we współczynnikach w kodzie?

Nie daje mi to spokoju bo mam drugi lokalny pomiar natężenia prądu Moduł Amperomierz / Voltomierz 10A- jest stabilny i wskazuje 2.0 - 2.2

void CURRENT() {
  int ACS_mVperAmp = 68; 
  int ACS_RawValue= 0;
  int ACS_offset = 2500; 
  double ACS_Voltage = 0;

       ACS_RawValue = analogRead(PIN_Current_measurement);             //Read analog value from ACS711 signal
       ACS_Voltage = (ACS_RawValue / 1024.0) * 5000;                   // Gets mV
       ACS_Amps = ((ACS_Voltage - ACS_offset) / ACS_mVperAmp);         //Current calc.            
  }

 

ACS.jpg

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie też pływa, ale czytałem że te ACSy niezbyt dobrze działają przy małych natężeniach (póki co nie testowałem nic wielkiego także wszystko poniżej 2A) niemniej jednak tak na pamięć to jest maks +/-0.2A



Ja na twoim miejscu podłączył bym tak jak powinno być bo moduł jest 0-30A, a nie +\-30A. Ale to tylko moje domysły.



Patrząc na twoje parametry - jesteś pewien 68mV/1A? Piszą że przy 5V dla 715-tki to 133mV.



PS. Ten offset twój też nie bardzo jest zgodny z sugestią dla 715-tki.


  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi się wydaje, że jeśli czujnik nie jest symetryczny (+-30A) tylko od 0 do 30A, to niestety będziesz musiał zmienić polaryzację, bo raczej nie zmierzy on prawidłowo większego prądu w ten sposób :( Ja stosuję na wyjściu OUT mały filtr RC - szeregowo rezystor kilkaset omów i równolegle za rezystorem kondensator kilka uF do masy, a potem do pinu Arduino. I jeszcze uśredniam wyniki - robię odczyty co 0.1s i zapamiętuję pięć ostatnich i wyświetlam średnią z nich. 

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące później...

"Wielkie dzieło skończyłem..." przy najmniej na etapie projektowania. Projekt ewoluował i myślę, że teraz jest bliski tego co chciałem osiągnąć. Zależało mi aby osiągnąć podobny efekt (funkcjonalność) jak AstroHub Jolo tyle że chciałem to zrobić sam i zrozumieć "jak i dlaczego". Płytka zamówiona, powinna być za max 14 dni i będzie to moment próby :)

Fritz.thumb.jpg.03ed74f2d84b4c1150a41eae800b8737.jpg

Przy okazji z ciekawych rzeczy podzielę się swoim odkryciem (to nie Ameryka ale dla mnie nowość). Wiele gotowych modułów można spokojnie implementować samemu na swojej płytce. Np pomiar prądu, popularny ACS711 - zamiast stosować gotowy moduł można go zaimplementować samemu w swój projekt bezpośrednio:

ACS.jpg.e225701056ad851918329c0d6f868bcc.jpg

Podobnie można całkowicie zrezygnować z gotowej płytki Arduino i wykorzystać mikrokontroler ATMEGA 328 umieszczając go bezpośrednio na płytce naszego AstroHuba (banalnie proste, dla każdego) https://youtu.be/HSBUnXQN120?list=PLl4cpVl8cONUXo_g_yBYgtEcHbVETd3ow To na pewno spora oszczędność miejsca w pudełku

Z innych ciekawych komponentów do wykorzystania jest z pewnością WYŚWIETLACZ LCD OLED 4x20 WEH2004 ARPP5N NEGATYW CZERWONY RED 20x4 + SPI. Super kontrast, idealnie czarne tło i ciepły bursztynowy / czerwony kolor wyświetlanych znaków (na moim zdjęciu nie uchwyciłem tego efektu). Do tego ultra cienki więc znów mamy sporą oszczędność miejsca (wysokość wnętrza)

LCD.thumb.jpg.a5f3f694fc9b5f2a5c684ce7221c5750.jpg

LCD1.thumb.jpg.1009355ee2a60dff4447f70c06d79444.jpg

IMG_1392.JPG.e900a4ef6446b65258ffa351409b35bf.JPG

 

 

  • Like 5

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyświetlacz prezentuje się ekstra. Projekt płytki również - gratulacje :)

Procesory Atmegi można stosować "gołe" zamiast Arduino, tylko trzeba pamiętać o bootloaderze. W Arduino w procesor wgrany jest bootloader, dzięki czemu możemy procesor programować przez port szeregowy bezpośrednio. Goły procesor tego nie ma i trzeba to jakoś rozwiązać - albo wgrać do niego bootloader przed wlutowaniem w płytkę, albo na płytce przewidzieć złącze ISP do wgrania bootloadera, a potem już można programować jak Arduino. Na filmiku pokazano to z prockiem w obudowie DIP, ale stosując Atmegi w obudowach SMD można jeszcze więcej miejsca zaoszczędzić.

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)