Skocz do zawartości

Tutoriale do astro-fotografii DSO i US


Jacek E.

Rekomendowane odpowiedzi

Zawodowy tutorial Herberta West ( Astropolis) zmusił mnie do napisania krótkiego tutoriala obróbki obrazków LRGB z dodatkiem Ha, OIII lub innego interesującego nas sygnału.
Dlaczego LRGB a nie RGB? Wyjdzie w praniu, poniżej.
Zaczynamy od luminancji. To stack 20 klatek po 600 sekund z zestawu FS 128/ATIK ONE 6.0.Klatki skalibrowane przed stackowaniem flatem ( stosuję dithering, więc darków nie używam).

Luminancja.thumb.jpg.7047533f174d5808d59054e5a75c6119.jpg

 

Stack poddaje obróbce metodą Jacka Bobowika ( dalej zwanego JCBO :) ). Metoda ta polega na stosowaniu specjalnej krzywej naprzemiennie z obcinaniem lewej strony wykresu histogramu aż do początku użytecznego sygnału. Czynność tą powtarzamy do momentu, kiedy tło obrazka ma poziom szumu z którym sobie potrafimy potem poradzić - to już kwestia doświadczenia.

Zielona krzywa ( dodana tylko demonstracyjnie)  pokazuje standardowy kształt krzywej "pociągniętej" od punktu centralnego. Wyraźnie widać różnicę.

 

943429591_Etap1.jpg.0e792430e33818146962bf0f6d1e0598.jpg

 

Ładne gwiazdki i poziom tła do opanowania

 

626466269_Luminancjafin.thumb.jpg.46920e89271cfe55f2b8ee93de3e9cdf.jpg

 

Następnie zabieram się za stack RGB - skalibrowane klatki od razu składam do RGB. Przy dobrym niebie i dobrze ustawionym setupie nic nie muszę robić.

 

RGB.thumb.jpg.424b586094b571e3b6ceb061cc51d42f.jpg

 

Teraz arcsinhstretch - funkcja niespecjalnie lubiana, bo trzeba jej używać z umiarem...parametry widać.

 

620599381_RGBstretch.jpg.448345cb6aff42c1aa70ec515b8563a0.jpg

 

Na końcu wykonuję dwie czynności: dość silne odszumianie RGB i alignację RGB do luminancji.
I przechodzę do Photoshopa.

Tu składam luminancję z kolorem. I teraz wytłumaczę dlaczego LRGB a nie RGB. Otóż dokładając wszelkiej staranności do obróbki luminancji powoduję że jest to główny sygnał stanowiący o szumie tła, wyrównaniu tła oraz kształcie gwiazd. RGB traktuję całkowicie po macoszemu. Luminancja odpowiada także za końcowy poziom czerni - tu widać że jest to 95% od poziomu bieli. I ładny kształt histogramu całego obrazka.

 

Layers.jpg.780b3348acf77c13545bd78f0727e9b8.jpg

I mamy gotowy obrazek. Duża ilość materiału dla luminancji spowodowała że nie musiałem tam nic odszumiać.

 

A reszta to sam miód: z obrobionego i pozbawionego gwiazd sygnału OIII możemy spokojnie wyciąć brudne tło ( to w zależności od obiektu oczywiście, ale Abell 61 na to pozwala) i dodajemy go z atrybutem Color Dodge do naszego obrazka.

 

1662705049_OIIIclear.thumb.jpg.9687a62ed7d4bcf1b3ada8ec96f0f671.jpg

 

Mix.jpg.d4c7e3a7ba6f8065b606c2493fc86c84.jpg
I tyle.

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)