Skocz do zawartości

FLATownica


tranox

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...

Wracając do samodzielnie wykonanej flatownicy z gotowych modułów, do których linki są parę postów wcześniej, chciałem uprzejmie donieść, że na sugestię kolegów z innego forum (twierdzili ze za jasna) przeprowadziłem sugerowane próby z regulatorem napięcia. Wyszły bardzo pozytywnie :)

Wykorzystałem do tego swój zestawowy regulator do grzałek - sprawdził się znakomicie, światło po zmniejszeniu mocy jest jednolite - równomierne bez przebarwień i bez jakichkolwiek drgań - oczywiście ciemnieje bardzo płynnie.

Tak wygląda już produkt finalny powiększony do Apusia 90 mm. Dobrze, ze kupiłem panel 10x10 cm ;)

post-476-0-56123500-1389103131_thumb.jpg

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10szt 6zł! Trochę przesadziłeś, nie o takie diodki chyba chodzi.

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Synta 8 , Montaż Celestron CG5GT ,Canon 40D, Canon 300D+kabelek do długich czasów + Laptop Lenovo , Canon SX20 IS , Tair 3S, Rosyjska lornetka  7x50 , Jupiter 21M ,Grzałki , Baader Genuine Ortho 5mm i parę kolorowych filtrów :)  

f684.jpg
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy później...

Z braku pogody postanowiłem coś sklecić i padło na ...... flatownicę :).

Wykonałem ją z rury kartonowej o średnicy 20cm zdobytej w drukarni,

post-3514-0-13421900-1416336044_thumb.jp

tej samej średnicy krążka białej mlecznej pleksi,

post-3514-0-11436000-1416336124_thumb.jp

białej tektury do oklejenia wnętrza, kawałka płyty pilśniowej do zamocowania żarówki led 10watt (barwa 6000K - biała zimna),oprawki do żarówki i kawałka kabelka do zasilania z sieci.

post-3514-0-11850700-1416336244_thumb.jp

Parę fotek z montażu:

post-3514-0-32237600-1416336345_thumb.jp

Próba na światła

post-3514-0-56421800-1416336410_thumb.jp

Próba z przyłożoną pleksą

post-3514-0-80100000-1416336507_thumb.jp

Oklejenie białym kartonem

post-3514-0-82552500-1416336573_thumb.jp

Sklecenie wszystkiego

post-3514-0-84919400-1416336662_thumb.jp

I światełko w tunelu ;)

post-3514-0-79654100-1416336777_thumb.jp

Teraz muszę poczytać i nauczyć się jak poprawnie wykonać flata :).

 

 

  • Like 6

 Takahashi FSQ 106ED, TS 50/205 guidescope, NEQ6pro belt mod, QHY8L, ALccd5L-IIc, 550d

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda profesjonalnie :)   

  • Like 1

Synta 8 , Montaż Celestron CG5GT ,Canon 40D, Canon 300D+kabelek do długich czasów + Laptop Lenovo , Canon SX20 IS , Tair 3S, Rosyjska lornetka  7x50 , Jupiter 21M ,Grzałki , Baader Genuine Ortho 5mm i parę kolorowych filtrów :)  

f684.jpg
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładny ATM 8)

Co do nauki to w definicji Celestii jest napisane tak:

 

,,Flat Frame FLATS ? Ujęcia wykonane na równomiernie oświetlonym obiekcie, takim jak LIGHT BOX, lub na niebie (sky flat) zaraz po zachodzie słońca lub niedługo przed wschodem. Poprawnie wykonany flat powinien być przede wszystkim nie prześwietlony (!), jeśli mamy taką możliwość to warto jest podejrzeć liczbę zliczeń w pikselach i robić takie czasy naświetlania, aby liczba ta nie przekraczała w znaczący sposów połowy maksymalnej wartości, wtedy kamera działa najbardziej liniowo. W przypadku, gdy robimy sky flaty teleskop należy skierować w przeciwną stronę niż słońce, aby na ekspozycji było jak najmniej gradientów (oczywiście nie można też skierować teleskopu tuż nad horyzont). Dobrym nawykiem jest tez po każdym flacie przesunięcie odrobinę teleskopu, w ten sposób usuniemy gwiazdy, które mogłyby się już zarejestrować (nawet jeśli ich jeszcze nie widać...). Uśrednianie flatów warto jest wykonać nie klasyczną średnią, lecz medianą, jest to kolejny sposób na usunięcie potencjalnych gwiazdek..."

 

A parę postów wyżej troszkę o flatach jest - może Ci pomogą te posty :)

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzięki uprzejmości Marcina dostałem od Niego resztę tuby, która mu pozostała po zrobieniu flatownicy, oraz matowe koło. Oczywiście za zgodą autora prototypu postanowiłem zrobić taką samą flatownicę. Dzięki Marcin.

post-329-0-72439100-1417290558_thumb.jpg

post-329-0-54470900-1417290656_thumb.jpg

Podstawę pod żarówkę wykonałem z panela podłogowego.

post-329-0-57727500-1417290769_thumb.jpg

Gotową flatownicę pomalowałem (z braku farby) wykorzystałem bejcę do drewna.

  • Like 4
TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

no to teraz będę ja budował flatownicę

 

jakiś rok temu kupiłem rurę od wentylacji, świetnie wchodzi na teleskop

 

post-2739-0-76902200-1418924966_thumb.jp

 

pół roku temu zakupiłem kilka odcinków taśmy z diodami, przykleiłem na CD myśląc, że dodatkowo płyta odbije światło, niestety światło nie zostanie odpowiednio rozproszone (myślałem nad różnymi dyfuzorami, ale poległem)

 

post-2739-0-77282800-1418924971_thumb.jp

 

post-2739-0-31978900-1418924945_thumb.jp

 

i tak flatownica_sferoida v.1.0 idzie na półkę

 

po namowach JackaE zamówiłem panel LED i dzisiaj jest  (ponieważ na opakowaniu były tylko dalekowschodnie krzaczki to łudzę się, że mam panel made in Japan :) )

 

post-2739-0-28858700-1418924961_thumb.jp

 

niestety rogi  trochę wystają z rury wentylacyjnej

 

post-2739-0-29780500-1418924956_thumb.jp

 

no i pytania tak dla upewnienia się:

 

1. końcówka czerwona to plus?

 

post-2739-0-73621000-1418924949_thumb.jp

 

chcąc zlutować do wtyczki typu chinch, to gdzie łączę do bolca czy do zewnętrznej strony chincha? co się stanie gdy zamienię, panel padnie czy tylko będzie ciemność?

 

2. czy wystające rogi mogę zaginać? najlepiej by mi było zagiąć i wsunąć do rury, ale boję się uszkodzić ( w końcu to japoński LED)

 

ciąg dalszy relacji z budowy v.2.0 nastąpi (pewnie za rok)

 

 

  • Like 2

pozdrawiam Radek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na chłopski rozum w 99.99% przypadków czerwony to plus i plus jest w środku gniazdka/wtyczki (inaczej było np w pierwszej edycji JoloFocusera :D )

Co do zaginania to nie wiem :( Ale wiem na pewno, że dla Atika383 musisz mieć mocno osłabione światło w flatownicy, żeby klatki flat naświetlać z czasami co najmniej 3-4 sekundy. Inaczej będziesz miał na flatach cień od migawki.

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Co do zaginania to nie wiem :( Ale wiem na pewno, że dla Atika383 musisz mieć mocno osłabione światło w flatownicy, żeby klatki flat naświetlać z czasami co najmniej 3-4 sekundy. Inaczej będziesz miał na flatach cień od migawki.

Nie zaginać bo szlaczek panelik trafi. co do jasności tak jak pisałem o budowie swojej - puszczona przez regulator grzałek - doświadczalnie ustawi się natężenie jasności tak aby był środek histogramu zapełniony.

Zobacz jak ja poradziłem sobie ze swoją- daj panel od przodu na obręczy :)

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

c.d. budowy

Panel wsadziłem w rurkę wentylacyjną, wycinając cztery szparki na obwodzie aby rogi wsadzić. Włożenie panelu LED wymagało jego pozginania, co też wbrew ostrzeżeniom JackaE uczyniłem. Panel przeżył i ma się dobrze, czyli wyginając z wyczuciem nic mu nie zrobimy. A muszę jeszcze pozaginać wystające na zewnątrz rogi  >:D

 

Zasilenie flatownicy miało się odbywać za pomocą sterownika grzałek, zgodnie z radą Jolo. I tutaj pojawił się niespotykany problem.

 

Sterownik jaki posiadam to ORION Dew Zapper Pro (najbardziej teraz podoba mi się to słowo Pro, fotki tutaj: http://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/3638-grzalki/?hl=grza%C5%82ki)

 

Opiszę to trochę nie po elektronicznemu, ale dla potomnych może się przydać.

 

Sterowanie potencjometrem polega na tym, że sterownik podaje napięcie z przerwami, i tak:

przekręcę słabiutko mam duże przerwy bez prądu i co jakiś czas błysk (na panelu)

przekręcę średnio mam średnie przerwy i średni czas zapalonego panelu LED

dokręcę potencjometr max - światło świeci się ciągle bez przerw.

Natężenie światła w każdym przypadku jest takie samo, a regulacja polega na wprowadzeniu przerw różnej długości. Może dla grzałek to ma znaczenie, ale wg mnie takie rozwiązanie jest trochę ...e  >:(

 

Zobaczymy w praniu, bo może okazać się, że podkręcając potencjometr na maksa, światło będzie zadowalające, jeżeli nie - wprowadzimy blendę.

 

pozdrawiam Radek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Natężenie światła w każdym przypadku jest takie samo, a regulacja polega na wprowadzeniu przerw różnej długości. Może dla grzałek to ma znaczenie, ale wg mnie takie rozwiązanie jest trochę ...e  >:(

 

Kurczak.. ::)  Dlaczego ???  Przy moim regulatorze grzałek natężenie światła ,,schodzi" płynnie ..... od jasnego do ciemnego.

Po zatrzymaniu w dowolnym miejscu pali sie jednolitym, bez drgań światłem - cały panel równomiernie oswietlony.

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten regulator można łatwo rozkręcić? Bo może regulacja jest na układzie 555 i wtedy wystarczyła by wymiana 1 kondensatora, żeby skrócić czas impulsu. Ewentualnie kup sobie coś takiego: http://www.sklep.cyfronika.com.pl/pl/p/KIT504-Impulsowy-regulator-obrotow-silnika-miniwiertarki-Kompletny-zestaw-NE504/11473

Wystarczy przylutować elementy do płytki i zrobić sobie wyprowadzenie do jakiegoś pudełka.

  • Like 3

HEQ5, TSAPO65Q + Canon EOS 450D hypermod, SK804A + Orion SSAG, DO Titanium 9x63

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Szukam mlecznej pleksi na flatownicę. Może ktoś ma jakiś zbędny kawałek. Chętnie odkupię. Potrzebuję 2szt około 20cm x 20cm. Myślę, że 3-4mm powinna być ok.

 

pzdr

Szymon

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy później...

Postanowiłem zrobić lekki tuning mojej flatownicy, a raczej flatobeczki. Jak na załączonych poniżej fotkach, uciachałem pasek tuby i wkleiłem do wewnątrz taśmę led 12V, 4,8W na metr. Weszło około 3m taśmy.

IMG_0271.thumb.JPG.e25212336d056db98304e

IMG_0272.thumb.JPG.91a9b7ac874154f6496f1IMG_0273.thumb.JPG.72c09ab6a886e0e05ecae

 

  • Like 4

 Takahashi FSQ 106ED, TS 50/205 guidescope, NEQ6pro belt mod, QHY8L, ALccd5L-IIc, 550d

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy później...

A co sądzicie o flatownicy z gotowych rozwiazań?

p okrągły 18w p2.jpg

 

Panel led 18W wpuszczany

Wykonanie: aluminium.

Kolor: Bialy

Zasilanie: ~230V

Źródła światła: 90 diod smd

Pobor: 18W

Odpowiednik: 120W

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale to musi być równomiernie panel oświetlony, a z centralnego czy mniej więcej centralnego punktu to zawsze na środku będzie jaśniej....

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie tam jest 90 równomiernie rozmieszczonych diod led. Z tego co widziałem w atm samoróbki właśnie tak były robione.

Może ktoś kto robił podobnego atm-ka wypowie się czy zdaje to egzamin...

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, szdom1 napisał:

No właśnie tam jest 90 równomiernie rozmieszczonych diod led. Z tego co widziałem w atm samoróbki właśnie tak były robione.

Może ktoś kto robił podobnego atm-ka wypowie się czy zdaje to egzamin...

No nie za bardzo to na tej fotce właśnie widać.... Tam zapewne są kawałki taśmy ledowej, której raczej się nie da idealnie równiutko rozłożyć jak w panelu....... Trzeba by luknąć na to z bliska .....

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popatrz na moją flatownicę. Proste i tanie w wykonaniu, a co najważniejsze zdaje egzamin w 100 %. Do wykonania potrzeba tylko kartonowej rury, mlecznej pleksi i paska ledowego.

 Takahashi FSQ 106ED, TS 50/205 guidescope, NEQ6pro belt mod, QHY8L, ALccd5L-IIc, 550d

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, MarWo napisał:

Popatrz na moją flatownicę. Proste i tanie w wykonaniu, a co najważniejsze zdaje egzamin w 100 %. Do wykonania potrzeba tylko kartonowej rury, mlecznej pleksi i paska ledowego.

Kurcze, skoro to działa po co wyważać otwarte drzwi. Zacząłem kiedyś już budowę flatownicy ale jakoś projekt został przerwany w połowie. Zatem chyba czas zabrać się do pracy.

 

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, szdom1 napisał:

Kurcze, skoro to działa po co wyważać otwarte drzwi. Zacząłem kiedyś już budowę flatownicy ale jakoś projekt został przerwany w połowie. Zatem chyba czas zabrać się do pracy.

Szymek - Końcówka rurki PCV od kanalizy pod Twoją rurkę dobrana + panel z mojego linku i masz za grosze i sprawdzona :)

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)