Skocz do zawartości

Kącik AA (Astro Arduino)


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Dla chcących nieco pokolorować swoje projekty oparte na Arduino jest ciekawa propozycja. Wyświetlacz TFT QVGA (czyli 320x240) współpracujący doskonale z Arduino (dostępne biblioteki i od groma przykładów) o przekątnej 2,2", ale same te cechy nie są jakieś wyjątkowe. Wyjątkowa jest cena - można go dostać w cenie poniżej 30zł (ja kupiłem po 26zł), a więc taniej niż wyświetlacze 4x20.

Od strony technicznej i połączeniowej opisano go np tutaj http://www.jarzebski.pl/arduino/komponenty/wyswietlacz-tft-2-2-spi-ili9341.html - podłączamy do do portu SPI Arduino. Działa bez zarzutu i od strzału, a dostępna jest również do niego nakładka dotykowa. 

Do obsługi polecam bibliotekę https://github.com/Bodmer/TFT_ILI9341 - jest kilka razy szybsza od standardowej GFX. Kilka zdjęć z testów:

IMG_1183.JPG

IMG_1186.JPG

IMG_1202.JPG

I krótki filmik z kilku przykładów zawartych w bibliotece (jest ich tam ponad 20 i na pewno każdy znajdzie coś dla siebie). Szybkość działania wyświetlacza w połączeniu z Arduino Mega jest całkiem zadowalająca:

 

  • Like 5

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy można się spodziewać implementacji do Astrohuba 3 ? Jako fan(anatyk) wszelkich wodotrysków chętnie bym zapodał do mojego magicznego pudełeczka ;)Poza tym taki ekran zmieści wszystkie informacje choć obawiam się mocnego świecenia i jego sprawności na mrozie:P

Pozdrawiam serdecznie
Dominik Ball - Częstochowa
S-APO TMB-LOMO 80/480  | HEQ-5 | ST2000XM LRGBHa

www.astrofotografia.czest.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na mrozie będę testował oczywiście - zbliża się odpowiednia pora roku :) Jasność można regulować PWM, kontrast nie wiem - jest całkiem dobry (na zdjęciach gorzej to wygląda), może jakoś się dokopię do ustawień kontrastu. 

Co do implementacji w AH3 - niestety nie zabiorę się za to :( Wymagałoby to wyprowadzenia SPI (która w AH3 nie jest w ogóle wykorzystywana), czyli trochę lutowania i kilka elementów, żeby przekonwertować poziom TTL z 5 na 3.3V (bo takim napięciem zasilamy i sterujemy ten wyświetlacz) plus oczywiście zmiany we wsadzie, dość spore. Ale w następcy AH3 planuję standardowo takie świecidełko umieścić :) 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Jako fan(anatyk) wszelkich wodotrysków" - dobre :). Dominik, to może zainteresuje Cię https://www.itead.cc/wiki/Nextion_HMI_Solution . Wyświetlacze są dostępne np. w http://elty.pl/pl/c/Nextion-HMI/241 . Testuję ( w wolnych chwilach ) toto a konkretnie http://elty.pl/pl/p/Nextion-Enhanced-NX4832K035-Generic-3.5-HMI-Touch-Display/1836 od 3 miesięcy i "technicznie" wygląda obiecująco. Natomiast cenowo ma się to niestety nijak :( do wyświetlaczy zaproponowanych przez Łukasza (Jolo).

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musiałbyś wykorzystać przetwornik ADC w Atmedze, w zależności od tego jaką płytę Arduino stosujesz to wybierzesz dostępne wewnętrzne napięcie referencyjne https://www.arduino.cc/en/Reference/AnalogReference na przykład 1.1V. To nie będzie dokładnie 1.1V, ale będzie to w miarę stabilne. A potem jakiś dzielnik rezystorowy, żeby mierzone napięcie obniżyć poniżej napięcia referencyjnego i można go podać na wejście ADC. Na przykład dla napięcia 12V możesz dać dzielnik 12k / 1k. 12V podłączasz do 12k, drugi koniec do 1k, a drugi koniec 1k do masy. Równolegle do 1k możesz dać jakiś kondensator 1-2.2uF. Potem kwestia zmierzenia napięcia i przeliczenia go z ADU na wolty.

A do prądu polecam czujnik ACS712, tylko musisz wybrać odpowiednią wersję 5, 10, 20 albo 30A. Na wyjściu czujnika też jest napięcie, przy braku prądu jest to połowa napięcia zasilania, a pod obciążeniem się zmienia. Czujnik podłączasz do drugiego wejścia ADC przez dzielnik napięcia tak, żeby znowu nie przekroczyć wybranego napięcia referencyjnego. A potem tylko zmierzyć i przeliczyć na ampery. 

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 19.11.2016 at 07:20, keram167 napisał:

"Jako fan(anatyk) wszelkich wodotrysków" - dobre :). Dominik, to może zainteresuje Cię https://www.itead.cc/wiki/Nextion_HMI_Solution . Wyświetlacze są dostępne np. w http://elty.pl/pl/c/Nextion-HMI/241 . Testuję ( w wolnych chwilach ) toto a konkretnie http://elty.pl/pl/p/Nextion-Enhanced-NX4832K035-Generic-3.5-HMI-Touch-Display/1836 od 3 miesięcy i "technicznie" wygląda obiecująco. Natomiast cenowo ma się to niestety nijak :( do wyświetlaczy zaproponowanych przez Łukasza (Jolo).

super sprawa ale faktycznie cena trochę powala. Dzięki Marku.

Pozdrawiam serdecznie
Dominik Ball - Częstochowa
S-APO TMB-LOMO 80/480  | HEQ-5 | ST2000XM LRGBHa

www.astrofotografia.czest.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 8.12.2014 at 20:59, jolo napisał:

4 kanałowy kontroler PWM

ard-06_bb.jpg

 

Żadnej filozofii - Arduino, cztery potencjometry (liniowe), cztery tranzystory mocy, cztery gniazdka. 

 

Jolo, rozwiązania które opisujesz bardzo mnie zafascynowały! Zamówiłem zestaw początkowy Arduino Uno i rozgryzam podstawy programowania (kiedyś bawiłem się w Visual Basic, więc podstawy komend są podobne). Ale nie o tym chcę pisać - mam pytanie odnośnie zasilania i napięcia na wyjściu wtyków PWM. Samo Arduino musi być zasilane 5V a do obsługi np. grzałek potrzeba jest 12V - na Twoim schemacie widać żę niebieska linia to właśnie 12V - skąd ono tam się weźmie???

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oo, super - rośnie ilość arduinofilów :) Co do zasilania - to najniższe gniazdo po prawej to wejście zasilania 12V "12V in" i tam trzeba podłączyć zasilacz 12V. Tym samym napięciem możesz też zasilać Arduino przez pin Vin (na schemacie tak jest zaznaczone właśnie). Arduino samo sobie wybiera czy jest zasilane z USB czy z Vin.

Jeśli jeszcze nie kupiłeś tranzystorów, to zamiast tych na schemacie możesz wziąć IRLZ44N - będą się nieco mniej grzały, bo są przystosowane do pracy z niskim napięciem bramki i będą się szybciej otwierały. 

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super, dzięki. Na razie zamówiłem zestaw startowy po to żeby opanować chociażby podstawy programowania. Jest fany kurs on-line dla totalnie zielonych: http://forbot.pl/blog/artykuly/programowanie/kurs-arduino-2-podstawy-programowania-porty-io-id3648 Jak pojmę podstawy przejdę do Twoich postów od praktycznej strony. Dzięki :)

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno pytanie jeśli można.
Chciałbym przewidzieć automatyczny reset arduino jeśli powiedzmy gdzieś się zapętla. Ktoś przerabiał ten temat i coś ciekawego wymyślił?

Próbowałem zrobić IF-a testowego i podać przez jeden z pinów cyfrowych stan HIGH na pin RST. Niestety przy takiej konfiguracji płytka w ogóle nie startuje.
Wyszperałem w bezkresnych zasobach sieci informację że w mikrokontrolerach stosowanych w arduino wbudowana jest funkcja watchdog.
Biblioteka

#include <avr/wdt.h>

i potem trzeba jeszcze koniecznie zainicjalizować ją w sekcji setup()

wdt_enable(WDTO_8S);

ostatnie dwa znaki czyli "8S" określają heartbeat i w tym przypadku jest to 8 sekund (nie jest to wartość dowolna, jest kilka ściśle określonych).
Jeśli w ciągu zadeklarowanego heartbeat nie wyśle się sygnału że wszystko OK to powinien nastąpić reset. Sygnał wysyła się podobno w ten sposób

wdt_reset();

Wczoraj wyglądało że nie sprawia problemu (samego aktywowania nie sprawdzałem) ale dzisiaj wieczorkiem jak wszystko odpaliłem to się istny meksyk zrobił. 13-nasta dioda mrugała jak szalona, reset przyciskiem nie pomagał, nowego programu nie dawało się wgrać. Sytuację opanowałem dopiero po odłączeniu wszystkiego i wgraniu programu do płytki zaraz po podłączeniu do PC. Prawdopodobnie gdybym wybrał WDTO poniżej sekundy to płytka wylądowałaby w koszu :)

PS. Ogarnąłem właśnie pomiar prądu za pomocą ACS711EX, nie bardzo wiem skąd go mam ale działa :) Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

watchdog to bardzo pożyteczny wynalazek zwłaszcza jeżeli urządzenie ma być nienadzorowane (np. budujemy satelitę). Takie wbudowane układy doskonale się sprawdzają ale też, w pewnych okolicznościach, potrafią się zawiesić, chociaż w amatorskich konstrukcjach pewnie to nie jest problem, bo występuje bardzo rzadko. Z odsieczą przychodzą zewnętrzne watchdogi, które bezpośrednio resetują mikrokontroler, wybór jest spory i jeżeli urządzenie ma być w pełni "unmanned" to warto to przewidzieć pamiętając, że zżera dodatkowy pin w układzie ;)

  • Like 1

Astrogołębnik, NEQ6, ATM Newton carbon 200/800 (by jolo), SBIG2000XM, korektor x0,73

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, rafalt73 napisał:

Na początki przygody z Arduino polecam jeszcze ten kurs:
http://www.plociennik.info/index.php/arduino-wstep
Prawie wszystkie istotne zagadnienia przedstawione czytelnie i w zrozumiały dla laika sposób.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja trochę z innej beczki.Mnogość zastosowań Arduino jest imponująca.Czy jest szansa aby zastosować to do Astro Pilota do sterowania osiami RA i De tak jak to jest u pana Leszka Jędrzejewskiego w jego Procesorze Sygnału.Chodzi o to aby powiększyć funkcjonalność tego procesora o współpracę przez złącze USB z programem do nawigacji astro np.Stellarium lub innym oraz aby zwiększyć rozdzielczość bitową sterowania silnikami krokowymi z 8 bitów do np.16 bitów na kanał bo zastosowane Attiny 2313 są 8 bitowe,co objawia się w czasie pracy minimalnym zwalnianiem i przyśpieszaniem silników krokowych w czasie ich pracy.

Oczywiście z guidingiem tego nie ma ale nie każdy ma kamerkę guidującą.

Sam Astro Pilot jest super alternatywą dla drogich i markowych sprzętów.Umożliwia nastawienie każdego podziału do swoich przełożeń zębatych w obu osiach i zastosowanych różnych silników krokowych.Posiada w pamięci masę obiektów astronomicznych.Umożliwia nastaw swojej lokalizacji astronomicznej,czas lokalny i wiele innych ustawień do sterowania teleskopem.

Procesor sygnału1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmhm, jeśli chodzi o rozszerzenie funkcjonalności AstroPilota, to chyba pan Leszek musiałby się wypowiedzieć. Według mnie taka rozbudowa może nie być taka prosta. 

Ale istnieje otwarty projekt AstroEQ https://www.astroeq.co.uk/tutorials.php który jest właśnie takim sterownikiem silników krokowych w montażu o dowolnym przełożeniu i który umożliwia współpracę z oprogramowaniem typu planetarium poprzez sterownik EQASCOM. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Perseusz napisał:

Ciekawy projekt jednak do pracy w terenie bez komputera mało przydatny,bo trudno skakać z obiektu na obiekt ręcznie bez GOTO.Brak wyświetlacza i bazy układów gwiezdnych(chyba że nie doczytałem).

Jednak do pracy z programami nawigacyjnymi astro super.

To urządzenie nie działa bez komputera, ono go wymaga. To rozwiązanie dedykowane do astrofoto DS, gdzie i tak nie ma potrzeby dotykać pilota montażu, a wszystko robi się z PC. Po wizual - nie ma sensu.

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Kiedyś trafiłem na taka stronke,

http://rduinoscope.co.nf/

jest tam instrukcja, spis elementów jak samemu zbudować urządzenie. Kod też jest udostępniony za darmo.

Opis ze strony

What's inside the rDUINO SCOPE:

Arduino DUE with TFT Touch Screen (240 x 400 px);

RTC DS3231;

GPS uBlox Neo 6M;

PS2 joystick;

Temperature & Humidity sensor DHT22;

Bluetooth module HC-05;

Stepper motor drivers DRV8825. 

Functionality:Complete DB with Messier Objects and Hidden Treasures;

Calculates location and control the telescope according the hemisphere;

Calculates the LST and HA of an object and points the telescope;

Sidereal tracking & Meridian Flip within tracking;

Log observational information like: 

Location, observed objects, environment temperature & humidity, duration of observation, altitude of object, sample object details like size, visible magnitude distance;

BlueTooth connection and control;

Complete NGC & IC catalogue vie Bluetooth;

Multi speed manual control with Joystick;

Day/Night mode of operation;

Gives RA & DEC after manual move - suitable when you need to find out current coordinates, so later compare with the star atlas

;... and many other small geeks which I consider useful :)

Pozdrawiam

Rafał

  • Like 2

Teleskop: Sky-Watcher MAK 127 OTA
Montaż: AZ-EQ 6 GT
Okulary: Celestron X-Cel 25mm, Celestron X-Cel 12.5mm, Celestron X-Cel LX 7mm
Kamera: Philips SPC 900NC, DBK 21AU04.AS KOLOR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, MateuszW napisał:

To urządzenie nie działa bez komputera, ono go wymaga. To rozwiązanie dedykowane do astrofoto DS, gdzie i tak nie ma potrzeby dotykać pilota montażu, a wszystko robi się z PC. Po wizual - nie ma sensu.

No dobrze,AstroEQ bez komputera ani rusz.A jak przy pierwszym podłączeniu w danym dniu obserwacyjnym stroi się to urządzenie z niebem na pierwszy obiekt i z daną aplikacją do nawigacji po niebie na komputer stacjonarny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Perseusz napisał:

No dobrze,AstroEQ bez komputera ani rusz.A jak przy pierwszym podłączeniu w danym dniu obserwacyjnym stroi się to urządzenie z niebem na pierwszy obiekt i z daną aplikacją do nawigacji po niebie na komputer stacjonarny?

AstroEQ podłączamy przez ASCOM , więc współpracuje praktycznie z każdą aplikacją/mapą nieba. Sterowanie i obsługa przez EQMod (więc masz EQMOD Star Alignment), który doskonale znamy z montaży SkyWatcher'a. Używam AstroEQ od 3 lat, na początku do własnego napędu EQ5, a teraz do Gemini G40. Działa bez zarzutu.

Sprzęt = 10" f/3.3 SW Quattro CF ? 10" SCT Meade ? Hyperstar f/1.8 ? Gemini G-40 ? ASI 290MM-C
Obserwatorium = Kod MPC: L25 ? poszukiwanie supernowych
Liczba odkryć SN = 12 ? najnowsze: SN 2019wzj
http://www.supernowe.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 17.07.2014 at 13:59, jolo napisał:

 

Tym razem będzie lżej - sterowanie PWM. Polega ono na tym, że sygnał sterujący to sygnał prostokątny, który jest włączony przez określony czas, a następnie wyłączony. Sygnał o wypełnieniu 100% jest włączony cały czas, 0% - cały czas wyłączony, a np sygnał 30% o częstotliwości 100Hz włączony jest przez 3ms a następnie wyłączony przez 7ms i tak w kółko. W ten sposób urządzenie sterowane jest 30% mocy. W przypadku Arduino domyślna częstotliwość wyjść PWM to 490Hz.

Oto przykładowy schemat dwukanałowego sterownika PWM:

ard-03_bb.jpg

 

Umożliwi nam on sterowanie dwoma urządzeniami, np dwoma opaskami grzewczymi albo opaską i wentylatorem chłodzącym teleskop. Jak tranzystor sterujący (polowy - FET, MOSFET, HEXFET) należy wybrać taki o niskim napięciu Vgs, np IRLZ44 - model ten charakteryzuje się też małą rezystancją w stanie włączonym, i do prądu 3-4A nie musimy stosować żadnego radiatora. Na schemacie nie uwzględniono podłączenia zasilania Arduino - możemy go zasilać tym samym napięciem co tranzystory mocy, albo przez port USB.

....

Jolo, im dłużej grzebie w projekcie Arduino i chematach elektroniki tym więcej mam pytań i mniej rozumiem (mam nadzieję że to normalny proces uczenia). Mam pytanie, dla czego Baza tranzystora ograniczona jest rezystorem 100 kOhm a nie 10? Czy to wynika z jakiegoś przeliczenia czy charakterystyki tranzystora? Czy w takich układach nie trzeba stosować prostych filtrów napięcia (rezystor + kondensator)?

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To trochę trzeba by się wgłębić w to jak działa i jak jest sterowany tranzystor FET... :):)

W gruncie rzeczy ten rezystor nie jest tam koniecznie potrzebny. On tylko ma za zadanie wyłączyć tranzystor w sytuacji, kiedy wyjście Arduino zostałoby ustawione w stan wysokiej impedancji i stan tranzystora byłby nieustalony. Ale jak w kodzie na początku ustawiamy te piny w trybie OUTPUT to załatwia to sprawę, oprócz tych kilku chwil od momentu włączenia zasilania, do momentu ustawienia pinów w trybie OUTPUT (bo po włączeniu zasilania wszystkie piny Atmegi są ustawiane w trybie INPUT). A czemu 100k? Żeby nie powodować dodatkowo spadku napięcia na bramce tranzystora. Napięcie 5V z wyjścia Arduino i tak jest dość niskie do wysterowania MOSFETa i potrzebne są modele z niskim napięciem sterowania (najczęściej literka L w symbolu). Jak tam damy 10k, to z 5V zrobi się 4.5 i będzie jeszcze gorzej :) 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Koledzy awaria.

Pytanie za 100 punktów, dlaczego moje arduino się spaliło.
Podłączałem dodatkowe obciążenie pod zasilacz z którego jest też zasilane arduino (12v3A) aby pooglądać sobie odczyty z ACS711 na porcie szeregowym. "Podłączyłem" to może zbyt wielkie słowo, dosłownie przykładałem przewody zasilające do wtyczki - może to być powód? Dymek poszedł gdzieś przy trzeciej próbie... Obciążenie to wentylator.
Załączam bałagan który jest moim układem, może ktoś w nim sens zauważy :)
imageproxy.php?img=&key=264583d68bfbf12aZrzut ekranu 2016-12-26 o 21.12.22.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze to się nie przyglądałem wcześniej, ale tak... wygląda na to że stabilizator 5V poszedł - ma maleńką ranę postrzałową obecnie. Chociaż teraz jak je podłącze do PC przez USB to dioda power się świeci i niemrawo do tego jeszcze TX. Pal licho arduino, ważne żeby zrozumieć dlaczego tak się stało.
Wszystkie komponenty były zasilane obecnie z arduino 5V. tzn obydwa ACSy, DHT i DS. Moduł HC nie był podłączony (zdążyłem go spalić wcześniej podczas innych prób :D ).
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, MrOD napisał:

Dymek poszedł gdzieś przy trzeciej próbie... Obciążenie to wentylator.

Ja też nie mogę się za bardzo rozeznać z Twojego schematu, ale piszesz coś o wentylatorze - może tu jest problem. Maksymalna wydajność prądowa pojedynczego wyprowadzenia wynosi 40 mA więc jeśli podłączyłeś wentylator bezpośrednio do płytki Arduino to mogłeś spalić układ. Mój wentylator pobiera 130 mV a jeśli masz większy to ....

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, MrOD napisał:

Szczerze to się nie przyglądałem wcześniej, ale tak... wygląda na to że stabilizator 5V poszedł - ma maleńką ranę postrzałową obecnie. Chociaż teraz jak je podłącze do PC przez USB to dioda power się świeci i niemrawo do tego jeszcze TX. Pal licho arduino, ważne żeby zrozumieć dlaczego tak się stało.
Wszystkie komponenty były zasilane obecnie z arduino 5V. tzn obydwa ACSy, DHT i DS. Moduł HC nie był podłączony (zdążyłem go spalić wcześniej podczas innych prób :D ).
 

Regulator 5V na płytce Arduino jest słabiutki - najlepiej z niego nic nie zasilać oprócz samego Arduino. A jeszcze lepiej zasilać również Arduino z jakiegoś zewnętrznego regulatora 5V. 

Zasilanie przez USB może dalej działać, bo ono nie idzie za pośrednictwem tego małego regulatora na płytce, tylko bezpośrednio do procesorka. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)