Skocz do zawartości

Szyte na miarę astropudełko na Arduino


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Wykańczam już powoli mój teleskop 8" (właściwie to wykańczamy się nawzajem, choć teleskop wydaje się być bardziej wytrwały w swoich wysiłkach) i zaplanowałem do niego szyte na miarę astropudełko. W związku z nim opiszę pokrótce jak zrobić minimalistyczny focuser na Arduino oparty na dwóch elementach, a potem go troszeczkę rozbudować. Załączę też odpowiedni wsad do Arduino oraz sterownik ASCOM do takiego urządzenia. Do tak prostej konstrukcji wg mnie nie trzeba zupełnie wykonywać płytki drukowanej - ja wykorzystałem płytkę uniwersalną i połączenia kabelkami.
Poniżej schemat wersji minimalistycznej. Będziemy potrzebowali moduł Arduino Micro Mini, sterownik L293D oraz konwerter USB - serial np na układzie Prolific albo FTDI. Całość można zmontować na mikro płytce i nawet umieścić w maleńkiej obudowie przy samym silniku krokowym.
post-1260-0-58379200-1421934697_thumb.jp
 
Wersja nieco bardziej rozbudowana będzie wyposażona w czujnik wilgotności i temperatury DHT22 oraz trzy wyjścia PWM do sterowania grzaniem, chłodzeniem albo wentylatorem. Czyli - dochodzą cztery nowe elementy: czujnik oraz trzy tranzystory mocy sterujące wyjściami PWM. 
post-1260-0-36004900-1421934695_thumb.jp
 
W moim przypadku obrazu całości dopełniają dwa regulatory napięcia 5 i 8V (do zasilania huba USB oraz lustrzanki), kilka kondensatorów filtrujących zasilanie, oraz dzielnik napięcia R2/R4 dzięki któremu możemy mierzyć napięcie zasilania. 
Całe astropudełko zawiera:
  •  wejście 12V
  •  trzy wyjścia 12V
  •  trzy wyjścia PWM
  •  wyjście sterowania silnikiem focusera
  •  wejście na czujnik temperatury
  •  przymocowany 7 portowy hub USB 
i waży 300 gramów (razem z hubem USB), a więc tyle co średniej wielkości okular 1.25 cala. Będzie umieszczone na tubusie teleskopu 8", do pudełka doprowadzone będą dwa kabelki - zasilanie i USB, a podłączone będą:
  •  silnik krokowy wyciągu
  •  czujnik DHT22
  •  wentylator chłodzenia lustra teleskopu
  •  kamera główna - zasilanie i USB
  •  koło filtrowe - zasilanie i USB
  •  kamera guidująca - USB
  •  lustrzanka na barana - zasilanie i USB
  •  opaska grzejna obiektywu lustrzanki
  •  ogrzewanie LW/noska kamery/inne
 
Zachęcam do budowy własnego urządzenia - szytego na miarę.
Zdjęcia i soft dodam wieczorem.
  • Like 8

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto zdjęcia urządzenia. Konwerter USB będzie oczywiście jakoś obudowany. 

post-1260-0-86223800-1421945156_thumb.jp

 

post-1260-0-21849600-1421945160_thumb.jp

 

post-1260-0-56503700-1421945162_thumb.jp

 

Koszty: klon arduino micro mini 12zł, sterownik L293D 3zł, konwerter USB 9zł, płytka uniwersalna 7zł, obudowa 8zł.

Brzęczyk 1.5zł. Prawdziwych potomków jolofocusera rozpoznacie po brzęczyku. Nawet w kompletnych ciemnościach :)

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Części kupujesz z internetu czy masz sklep na miejscu gdzie się zaopatrujesz ?

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • bo będzie sporo taniej 
  • bo będzie (sporo) szybciej
  • bo będzie szyte na miarę, bez dopłacania do zbędnych funkcjonalności
  • bo da maksimum satysfakcji, a za całą resztę można zapłacić
:D

Mam zrobione cos takiego razem z Jolofokuserem 2.0 . Definitywnie nie mam takich zdolności

Jak Ty, wiec czekam cierpliwie na Twój profesjonalny wykon, bo moje

pudełko to istna fuszerka.Działa, ale nie wiem jak długo jeszcze :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz. Są konwertery USB na różnych modułach np. PL2303HX i CP2102. Czy jeden i drugi się nadaje?. Zauważyłem, że mają różne rozmieszczenie nóżek. No i cena jest różna.

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla nas nie ma znaczenia czy to będzie Prolific, CP czy FTDI (o ile prawidłowo się instalują w systemie). Pewną zaletą jest, jeśli konwerter ma wyprowadzony sygnał DTR który łączymy z DTR na Arduino Mini. Jeśli nie ma sygnału DTR to łączymy tylko TX i RX na krzyż, ale podczas programowania musimy nacisnąć ręcznie przycisk RESET na Arduino. Opiszę to dokładnie kiedy dodam kod i sterownik do wątku.

Ja używam najtańszego Prolifica za 9 zł i działa jak ta lala przy 57.6kbps.

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo! Przez chwilą miałem pisać o diodach zabezpieczających sterownik L293D ale okazało się, że ta wersja ma je już wbudowane więc - wszystko jest OK :). Sam przysiadłem, żeby zrobić sterownik silnika krokowego do platformy paralaktycznej i na początku chciałem zbudować układ minimalistyczny z mikrokontrolera z kwarcem i stabilizatorem napięcia ale jak sprawdziłem ile kosztują arduino to mi przeszło:) Planowałem wprawdzie wykorzystać arduino uno (na pewnym dalekowschodnim odpowiedniku alledrogo są po niecałe 3$) bo ma stabilizator, port usb do zaprogramowania i komunikacji ale faktycznie arduino mini jest ciekawe i sporo mniejsze (w pierwszej chwili myślałem, że wymaga 5V ale ma wbudowany stabilizator..) do tego sterownik a4988 silnik krokowy i platforma powinna się kręcić :) Ale to jeszcze potrwa bo to mój pierwszy projekt na arduino i dopiero się uczę ale zabawa jest przednia no i łączymy przyjemne z pożytecznym  tym bardziej, że u mnie chmury od 3 miesięcy. Jak na razie walczę z przyciskami - długie, krótkie naciśnięcie, zapis szybkości silnika do eprom itp.

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od siebie dodam tyle, że nie polecam Arduino Micro. On siedzi na ATmedze 32u4, z którą wiele bibliotek nie działa. A chińskie kolny teraz są zazwyczaj z układem CH340, bo po aktualizacji oprogramowania FTDI podrobione układy FT232 niszczą się.

  • Like 3

HEQ5, TSAPO65Q + Canon EOS 450D hypermod, SK804A + Orion SSAG, DO Titanium 9x63

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że nie tylko mnie wciągnął temat wykorzystania Arduino. Fajnie - razem będzie raźniej. Tak jak Zdzisław napisał "niezależnie" od projektu Jolo AstroHuba można próbować własnych sił.

  • Like 1
TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że nie tylko mnie wciągnął temat wykorzystania Arduino. Fajnie - razem będzie raźniej. Tak jak Zdzisław napisał "niezależnie" od projektu Jolo AstroHuba można próbować własnych sił.

Nie tylko Ciebie. Powiedz co kupiłeś i gdzie?

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, 

ja z zapytaniem do specjalistów od elektroniki i ardunio.

Chciałem zapytać czy do obecnego urządzenia, które zaproponował Jolo, można podpiąć czujnik deszczu taki jak ten poniżej:

Rain Weather Module Raindrops Detection Sensor Moduel Humidity for Arduino

post-187-0-48444800-1422037350.jpg

 

Chciałbym go wykorzystać do zrobienia swojej astro skrzyneczki ale nie mam pojęcia co i jak, za to mam na stanie:

w/w czujnik, czujnik temp/wilgotności DHT22, ardunio uno, 2 aktywne Huby USB i pewnie coś by się jeszcze znalazło. Jeżeli będzie miał ktoś czas i ochotę, to proszę o jakiś schemacik co i z czym połączyć oraz kod do zaprogramowania adrunio. 

Wiem, że to jest temat na osobne urządzenie, ale taki czujnik deszczu może się komuś przydać do obserwatorium itd.

 

Amper

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj masz opis co i jak: http://www.instructables.com/id/Arduino-Modules-Rain-Sensor/

W skrócie, sensor podpinasz pod dwa piny, cztery piny po drugiej stronie to +5V, GND, Dx i Ax, gdzie Dx to jakieś wejście cyfrowe, a Ax to jakieś wejście analogowe. Przykładowy kod w linku powyżej. Tam nie podłączają wejścia cyfrowego.

  • Like 1

HEQ5, TSAPO65Q + Canon EOS 450D hypermod, SK804A + Orion SSAG, DO Titanium 9x63

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem sterowniki silnika, do tego podstawkę, Arduino, konwerter USB i przewody - wszystko na Alledrogo. Muszę się dzisiaj przejechać do sklepu w z klamotami u nas w Zgorzelcu i poszukam płytki, może będą mieli obudowę. Aha, muszę jeszcze poszukać zasilacza od Xboxa.

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...... Aha, muszę jeszcze poszukać zasilacza od Xboxa.

http://allegro.pl/kx5-zasilacz-do-konsoli-xbox360-xbox-360-slim-135w-i5008688619.html  :)

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz, sory za głupie pytanie. Ale w jaki sposób podajemy napięcie do skrzyneczki, bo chyba nie przez USB. Skąd zapewnimy odpowiedni prąd na wyjściach PWM ?

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 24.01.2015, 09:19:57, Gayos napisał:

 Jolo focuser Setup 2.5.zipŁukasz, sory za głupie pytanie. Ale w jaki sposób podajemy napięcie do skrzyneczki, bo chyba nie przez USB. Skąd zapewnimy odpowiedni prąd na wyjściach PWM ?

Te gniazda w lewej części schematu to jednocześnie zasilanie 12V i wyjścia 12V - taka "rozdzielnica" napięcia.

 

W załączniku znajdziecie wsad i biblioteki Arduino oraz instalator sterownika ASCOM do urządzenia. Jest to wersja po próbach domowych, ale jeszcze nie po próbach polowych.  Wszystkie funkcje działają i nie powinno być problemu z ustawianiem ostrości, ale na ostateczną weryfikację przyjdzie czas. Mam nadzieję, że niedługo :)

 

post-1260-0-59336100-1422093089_thumb.jp

 

To okienko monitora - oczywiście focuserem możemy sterować z Maxima, APT czy FocusMaxa również. To okienko jest opcjonalne i zapewnia dostęp do pozostałych funkcjonalności.

post-1260-0-06314800-1422093085.jpg  post-1260-0-86005800-1422093085.jpg

 

Jeśli  będziecie mieli konwerter USB z wyjściem DTR to podłączycie je z wejściem DTR Arduino Mini i programowanie będzie bez przygód. Jeśli (tak jak w moim konwerterze) nie ma wyjścia DTR, to oszczędzamy na połączeniach, ale musimy:

  1. jako Board w IDE wybrać musimy Arduino Pro or Pr Mini (5V, 16MHz) w/ ATmega328
  2. wcisnąć na płytce Arduino przycisk RESET, następnie trzymając go wciśnięty kliknąć Upload w Arduino IDE
  3. po pojawieniu się w dolnym okienku tekstu jak poniżej puszczamy przycisk RESET

post-1260-0-18307900-1422093086.jpg

 

To dlatego, że bootloader Arduino ładujący kod włączany jest po resecie urządzenia. Automatycznie robione to jest linią DTR, a jak nie jest ona podłączona musimy resetować ręcznie. Jak puścimy RESET za wcześnie albo za późno nic się nie stanie, po prostu kod się nie załaduje do urządzenia. To niewielka niedogodność tylko przy ładowaniu kodu, oprócz tego Arduino Mini to obecnie moje ulubione Arduino - jego siła tkwi w niewielkich rozmiarach, prostocie i braku zbędnych peryferii, które możemy dodawać według własnego uznania :)

PS - zmieniono pliki z wsadem z poprawioną konfiguracją pinów - ewentualny buzzer podpinamy do pinu 8. Zmiany można też wprowadzić ręcznie do pliku focuser.ino:

2015-09-26_195653.thumb.jpg.02599c171e8b

 

 

Jolo focuser Setup 2.5.zip

Arduino sketch 2.5.zip

 

Arduino libs 2.5.zip

Arduino sketch buttons 2.5.zip

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostaję wiele pytań o elementy i podzespoły, więc napiszę kilka słów o tym. Liniki do jednego sklepu, ale to tylko, żeby jakiś punkt odniesienia był.

  1. Mózg to Arduino Mini, takie jak to http://electropark.pl/plytki-bazowe/2916-arduino-pro-mini-v3.html albo jakieś inne klony 
  2. Konwerter USB - TTL , np http://electropark.pl/moduly-komunikacji/3207-konwerter-uart-ttl-rs232-pl2303hx-usb-2-0.html
  3. Sterownik silnika krokowego L293D http://electropark.pl/drivery/15-l293d-sterownik-silnika-podwojny-mostek-h-dip16.html
  4. Tranzystory PWM IRFZ44 http://electropark.pl/tranzystory-unipolarne-mosfet/2589-irfz44-n-mosfet-60v-48a-to220.html . Duży prąd, mały opór, małe napięcie włączające bramki (przełączać można bezpośrednio z układów TTL)
  5. płytka uniwersalna np PDU-11 http://electropark.pl/plytki-uniwersalne/2299-plytka-uniwersalna-71x99mm-pdu11.html
  6. gniazdka DC 5.5/2.1 mm http://electropark.pl/zlacza-dc/2213-gniazdo-zasilajace-dc-2-1-5-5-mm-na-panel.html
  7. czujnik DHT22 http://electropark.pl/czujniki-temperatury-wilgotnosci/3047-dht22-rht03-am2303-czujnik-temperatury-i-wilgotnosci.html (niestety drogi :( )
  8. kondensatory 100nF http://electropark.pl/kondensatory-ceramiczne-przewlekane/174-100nf-50v-kondensator-ceramiczny.html , 470uF albo podobny http://electropark.pl/kondensatory-low-esr/4142-470uf-25v-kondensator-elektrolityczny-niskoimpedancyjny.html
  9. Rezystory 4.7k http://electropark.pl/rezystory-1-4w/379-4k7-rezystor-10szt.html i 10k http://electropark.pl/rezystory-1-4w/381-10k-rezystor-10szt.html
  10. kabelki do połączeń np http://electropark.pl/27mm/3615-przewod-wstazkowy-kolorowy-20-zylowy-1mb.html
  11. obudowa dopasowana do płytki

I to chyba tyle. Połączenia którymi będzie płynął duży prąd (gniazda zasilania, gniazda PWM, tranzystory PWM, zasilanie L293D i gniazdo do silnika krokowego) wykonujemy grubszym przewodem. Jeżeli duży prąd będzie musiał płynąć jakąś ścieżką płytki uniwersalnej można ją grubiej pocynować, albo przylutować równolegle na niej kawałek przewodu. Duży prąd, czyli taki ponad 1A. 

Wyjścia zasilania 12V czy np zasilanie silnika krokowego można zabezpieczyć jakimś bezpiecznikiem polimerowym podłączonym w szereg. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)