Skocz do zawartości

Deficyt w protonie


Nowok76

Rekomendowane odpowiedzi

Nie wiedziałem w jakim dziale zamieścić ten post.

W astrocośtam.pl nie chciałem się pchać bo tam za dużo mondrali.

Ale przejdzmy do konkretów.

Ostatnio przeczytałem jedną z wielu publikacji na temat cząstek elementarnych.

Mianowicie "Zrozumieć niepojęte" Ledermana i "Lekkość bytu" Wilczka.

Po przeczytaniu tych książek myślałem że uzyskam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.

Miedzy innymi dlaczego w protonie brakuje masy ????

Skoro proton składa się z dwuch kwarków górnegych 2x 4MeV i jednego kwarka dolnego 8MeV. Wychodzi na to że masa protonu powinna wynieść od 16MeV.

W rzeczywistości proton ma masę ponad 938MeV !!!!!!

What the fuck!!! Skąt taka różnica ??

Sorki, ale ja jestem zwykłym elektrykiem po technikum. Czy ktoś by mógł mi to wyjaśnić ??

Mam swoją teorie , ale nie chce się zblamić :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedz jest dosc prosta. Reszta energii spoczynkowej protonu jest zawarta w energii odzialywania gluonow z kwarkami i ze soba - same gluony oczywiscie masy nie maja.

William Optics Zenithstar 73 III APO, Sky-Watcher Star Adventurer GTi, ZWO ASI1600MM Pro, ZWO EAF 5v, Filtry + kabelki

 

http://www.astrobin....s/FunkyKoval35/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, te "brakujące" 922 MeV to tak naprawdę energia oddziaływań między kwarkami i gluonami. Jest to analogia energii wiązania w fizyce jądrowej, ale ze zmienionym znakiem (masa jądra jest mniejsza, niż suma mas składników).

 

Tak właśnie jest to podstawowe połączenie między energią w świecie cząstek elementarnych, a ideą energii według Teorii Względności.

Synta Dobson 8" flextube, jakieś szkiełka, jakaś folia ND5, kamerka mono PG Firefly, lidletka 10x50, ZRT-457, szczere chęci

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach