Skocz do zawartości

Ranking użytkowników

Popularna zawartość

Treść z najwyższą reputacją w 09.11.2017 uwzględniając wszystkie miejsca

  1. Minęło 5 miesięcy... Góralowi się troszkę urosło Ładnie łapeczkę podaje.
    8 punktów
  2. Kolejna porcja nowych zdjęć z trzech ostatnich dni. Ostatnio pogoda, bardzo szwankuje i z 20 stopni zrobiło się 12. Zdjęcia zrobione na południu Francji, Cannes Pozdrawiam Amper
    3 punkty
  3. A u mnie zawitały takie "węże", makieta ok. 65 m. długości:
    3 punkty
  4. Dobrze opakowany i zabezpieczony sprzęt astronomiczny to podstawa , więc kiedyś na własne potrzeby zrobiłem pokrowiec i torbę na teleskop oraz torbę wyjazdową na mobilny sprzęt astrofoto. Dziś tak sobie wymyśliłem ,że byłbym w stanie takie różne indywidualne projekty wykonać. Na razie to takie trochę badanie czy byłoby zainteresowanie takimi różnymi indywidualnymi zamówieniami. W zasadzie w kwestii kształtów i rozmiarów i nie ma większych problemów. Przykładowo to co dla siebie wykonywałem wygląda tak np torba na mobilny sprzęt astrofoto Star Aventurer, statyw , aparat , akumulator w jednej torbie którą można nawet założyć jak plecak torby na newtona 12", konkretnie Pablitusa pokrowiec na Syntę 12
    1 punkt
  5. Porad na temat zakupu lornetki poszukują astroamatorzy zarówno początkujący jak i doświadczeni. Każdemu potrzebne są nieco odmienne informacje. Dlatego łatwiej zestawić ostrzeżenia przed popełnieniem błędu niż konkretne rady. Warto jednak uświadomić sobie, że wszelkie ostrzeżenia są względne i nie w każdych okolicznościach obowiązują. Jednak reguły można łamać dopiero po ich poznaniu. W przeciwnym razie zapłacimy tzw. frycowe ? dostaniemy nie sprzęt, jakiego potrzebujemy, tylko wiedzę, czego nie robić na przyszłość. Więc może od razu zestawmy sobie, czego (raczej) nie należy robić. - Nie kupować lornetki z powłokami przeciwodblaskowymi barwy czerwonej, pomarańczowej, czy innej bardzo intensywnej. Gwarantowana utrata kilkudziesięciu procent zbieranego przez obiektywy światła oraz znaczne zafałszowanie barw. - Nie kupować lornetki ze zmiennym powiększeniem (zmienna ogniskowa, zoom). Dodatkowy mechanizm zmiany powiększenia wytnie znaczną część zbieranego światła (mniejsza sprawność optyczna), zmniejszy pole widzenia nawet o połowę, osłabi konstrukcję, rozszczelni lornetkę i zwiększy jej ciężar. Przy zmianie powiększenia najczęściej traci się ustawienie ostrości, w dodatku często niesymetrycznie ? w każdym oku inaczej. Duże powiększenia są w ogóle bezużyteczne ze względu na brak przy nich ostrości. - Nie kupować z niepewnego źródła. W żadnym wypadku od handlarza chodzącego po parkingu itp. (wciśnie bubel za cenę trzykrotnie wyższą niż gdzie indziej i przepadnie). Unikać bazarów (choć na niektórych dużych są stałe sklepiki oferujące np. sprzęt rosyjski). Bardzo ryzykowne jest allegro (sprzedający sami nie znają wad towaru). - Nie kupować lornetki taniej. Oczywiście, że cena to bardzo względna sprawa. Jednak nie da się wykonać precyzyjnego mechanizmu lornetki w szopie czy garażu, nie da się za bezcen oszlifować i pokryć powłokami soczewek i pryzmatów zgodnie z zaawansowaną technologią, obliczeniami krzywizn czy grubości, nie da się z bakelitu i gumy oponowej zrobić porządnej obudowy. Dlatego dobrą zasadą jest kupić sprzęt najdroższy, na jaki możemy sobie pozwolić. - Nie kupować sprzętu znanej marki po bardzo okazyjnej cenie, zwłaszcza z niepewnego źródła. Można przepłacić za podróbkę a fałszerz nie ma obiekcji także przed innymi oszustwami ? zawyżone parametry, złe szkło, brak powłok, uszkodzone elementy optyczne wewnątrz obudowy itp. - Nie podejmować nagłej decyzji. Przemyśleć swoje potrzeby, poradzić się kolegów, zorientować się w cenach i możliwościach zakupu. - Nie kupować bez obejrzenia, przymierzenia lornetki do oczu, dokładnego zaznajomienia się z modelem choćby poprzez Internet. Nie wszystko każdemu pasuje, odstęp okularów może być dla Ciebie za mały, ciężar za duży, muszle oczne niewygodne, odstęp źrenicy nieznośnie mały. Jeśli nie jesteś znawcą, który niejedną lornetkę miał w ręku i potrafi przetłumaczyć sklepowe parametry na praktykę ? koniecznie ?pomacaj? wybrany model przed zakupem. - Nie gonić za maksymalnym powiększeniem. Ograniczy ono ważniejszy parametr - pole widzenia, utrudni lub uniemożliwi korzystanie bez statywu, ściemni obraz, zmniejszy odstęp źrenicy. - Nie gonić za maksymalną źrenicą wyjściową (średnica krążka światła wychodzącego z okularu, obliczana przez podzielenie średnicy obiektywu przez powiększenie). Tylko młody człowiek w pełnej ciemności wykorzysta całkowicie źrenicę wyjściową ok. 7 mm, taką jak dają lornetki 7x50, 8x56 czy 9x63. W większości przypadków nie wykorzystasz całego światła zebranego przez sprzęt. Twoja źrenica nie rozszerzy się do 7 mm z powodu jasności otoczenia i nieba czy też prozaicznie z powodu wieku. - Nie wybierać lornetek o bardzo małym odstępie źrenicy (największa odległość okularu od oka, przy której jeszcze widać całe pole widzenia dawane przez sprzęt). 10 mm to za mało, 14 mm to wciąż niewiele, ponad 17 mm dobrze. - Nie wybierać lornetek o bardzo małym polu widzenia. 4 stopnie to bardzo mało -zarezerwowane dla lornet 15-16x60-70, 6 stopni to minimum dla średnich lornetek przeglądowych, powyżej 7 stopni bardzo dobrze. Pole widzenia to niezwykle ważny parametr lornetki, przy tym najczęściej lekceważony. - Nie kupować lornety ? sprzętu konkurującego z teleskopem, gdy się potrzebuje lornetki mobilnej i w miarę uniwersalnej. Dla mnie lorneta ? sprzęt statywowy, duży i ciężki, zaczyna się od ok. 70 mm średnicy obiektywu. 60 mm to duża lornetka, 50-56 mm średnia, 40-45 mm niewielka. Poniżej to w zasadzie nie jest sprzęt do obserwacji obiektów astronomicznych, poza ogólnym podziwianiem nieboskłonu. - Nie kupować małej lornetki turystycznej jako sprzętu astronomicznego. Umowna granica to około 40 mm średnicy obiektywu. Można oczywiście podziwiać niebo przez małą lornetkę a nawet gołym okiem, jednak trudno w takich warunkach dostrzec obiekty słabe i niewielkie. Jednak ostatnia porada jest najważniejsza ? nigdy nie należy rezygnować z zakupu lornetki. Ma ona możliwości niewspółmiernie duże w stosunku do swoich rozmiarów i wagi. Jest niezastąpiona przy zaznajamianiu się z nieboskłonem, lecz także ukazuje tysiące obiektów głębokiego nieba i oferuje jakość obrazu nieosiągalną dla innych rodzajów sprzętu astronomicznego.
    1 punkt
  6. A ja takie cuś muszę zganiać z kanapy Oczywiście córa moja pierworodna robiąc zdjęcie machała kawałkiem kiełbasy
    1 punkt
  7. 1 punkt
  8. czyżby serce AstroLinka 5? https://botland.com.pl/arduino-team-oryginalne-plytki/10050-arduino-mrk1000-wifi.html
    1 punkt
  9. Podczas opracowywania danych fotometrycznych czasami zachodzi potrzeba uśrednienia sąsiednich pomiarów, żeby uzyskać jeden pomiar o większej dokładności (kosztem mniejszej rozdzielczości w czasie). Może to być wynikiem wcześniejszego planowania sesji, kiedy na przykład obserwujemy jasną gwiazdę, co wymusza krótkie czasy ekspozycji i duży błąd związany ze zjawiskiem scyntylacji. Ale potrzeba taka może również wyniknąć już podczas obróbki danych, kiedy to okazuje się, że niestety błąd pomiarowy pojedynczych punktów jest zbyt duży na nasze potrzeby. Program Muniwin pozwala zautomatyzować taki proces uśredniania sąsiednich klatek. Projekt rozpoczynamy jak zwykle od wybrania nazwy i szablonu z którego będziemy korzystać - tym razem będzie to szablon CCD frame merging: Po utworzeniu projektu wczytujemy do niego klatki z pomiarami (warto je wcześniej ze sobą wyrównać w jakimś innym programie) i postępujemy z nimi po kolei jak opisano w pierwszej części tutoriala, aż do momentu, kiedy dopasowaliśmy do siebie gwiazdy poleceniem Match stars. Kiedy gwiazdy już mamy dopasowane zamiast kreślenia krzywej zmian blasku wybieramy z menu polecenie Make -> Merge frames. Pojawia się wtedy okienko dialogowe jak poniżej: i wybieramy w nim parametry, według których nastąpi proces uśredniania klatek: ile następujących po sobie klatek ma zostać uśrednionych maksymalny okres czasu, w którym muszą się znaleźć klatki uśrednione do jednej wspólnej minimalna ilość klatek do uśrednienia do jednej wspólnej (te dwa ostatnie parametry są potrzebne, jeśli część klatek nie zostanie włączona do uśrednienia) folder, do którego mają zostać uśrednione pliki sposób nazywania nowych plików I to w sumie tyle. Po kliknięciu OK proces się rozpocznie, a jego postęp będzie wyświetlany na bieżąco na ekranie. Po zakończeniu procesu w wybranym przez nas folderze znajdziemy uśrednione klatki, które możemy następnie wczytać do Muniwina jako nowy projekt i wyznaczyć krzywą zmian blasku - tak jak opisano w pierwszej części przewodnika. Tak uśrednione dane pozwolą nam uzyskać większą dokładność pomiaru jasności, ale oczywiście ma to swoją cenę - nie możemy robić tego bezkarnie. Tracimy w tym przypadku na rozdzielczości czasowej i potencjalne, szybkie zmiany jasności zostaną po takim uśrednieniu utracone i tak musi być. Mając serię 100 pomiarów i uśredniając każde 10 kolejnych pomiarów otrzymamy w wyniku serię 10 pomiarów w tym samym zakresie czasowym. Dlatego zanim przystąpimy do pomiarów fotometrycznych należy się upewnić, że badany przez nas obiekt leży w zasięgu naszego zestawu. Nasze wyniki powinny być rzetelne i wiarygodne, a nie ładne
    1 punkt
  10. Witam. Kiedyś obserwowałem Słoneczko w szeregach TOS, ale miałem kłopoty ze wzrokiem i musiałem przerwać. Teraz jest z oczami ok Może skuszę się ponownie
    1 punkt
  11. Chmury goniące zachód...
    1 punkt
  12. Tuż po zachodzie - Ustka, dzisiaj Samsungiem J5 zrobione.
    1 punkt
  13. A mi się nie dawno trafiło na grzybach takie ustrojstwo. Może zdjęcie nie jest najlepsze ale obiektyw w telefonie był tak zafajdany że aż wstyd się przyznać. Byłem pewien, że o tej porze roku gady tego typu już zimują ale okazuje się, że temperatura jeszcze ich do tego nie skłania (musi być poniżej 5 st a było więcej).
    1 punkt
  14. Przemek - kurierzy rozwożą do piętnastej, góra szesnastej a później to Ty ich musisz szukać, większość z nas do 16-17 jest w pracy. InPost powiadamia SMSem i możesz odebrać sobie w wybranym punkcie blisko domku w dowolnej godzinie przez 48 godzin.
    1 punkt
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)