Skocz do zawartości

Tsmolinski

Protogwiazda
  • Liczba zawartości

    2
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Profile Information

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Zamieszkały
    Gdynia

Converted

  • Miejsce zamieszkania
    Gdynia

Tsmolinski's Achievements

Bellatrix

Bellatrix (2/14)

  • First Post
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

5

Reputacja

  1. Tsmolinski

    AstroEQ na CG4 (EQ3-2)

    Kochani! Będą i zdjęcia, i o instalacji w osi DEC i o doborze silników (wnioski inne niż te co czytałem), ale może w Niedzielę. Do poniedziałku muszę wysłać sprawozdanie do KRS. Kto robił ten wie, że przypomina to dialog dziada z obrazem.
  2. Tsmolinski

    AstroEQ na CG4 (EQ3-2)

    Przede wszystkim chciałem się przywitać, bo to moja pierwsza wypowiedź na tym Forum. Chciałem się podzielić kilkoma uwagami dotyczącymi wyposażenia montażu klasy EQ5 w napędy na paskach i silnikach krokowych. Dotyczy to nie tylko AstroEQ, który użytkuję od 2016 r. ale też każdego sterownika silników, w którym można zdefiniować ilość kroków (lub mikro) na jednostkę czasu lub kąt, np Astropilot od Leszka Jędrzejewskiego. Zawsze największym problemem są kwestie mechaniczne, zwłaszcza, jak ktoś nie ma dostępu do druku 3D czy obrabiarek do metalu. Moje doświadczenia są związane z montażem Vixen GP, może mniej popularnym niż SW, Celestron lub Bresser ale te ostatnie są kopiami VX GP. Do rzeczy. Istnieje zestaw silników, kółek i pasków w typowych szeroko dostępnych wykonaniach, które pasują (przynajmniej do GP) jakby były fabryczne. Przy klonach może być potrzebna minimalna korekta podstawy silnika RA, ale do zrobienia nawet pilnikiem na stole. Potrzebne będą: 2 silniki NEMA-17, 2 uchwyty na te silniki jakich pełno na Alle - to te kątowniki z okrągłym otworem na silnik i 4 śruby M3 na jednej ściance i dwa podłużne otwory na drugiej, 2 koła paskowe GT2 16 zębów na oś 5 mm do silnika, 2 koła 48 zębów na osie 6 mm przekładni ślimakowych w montażu (uwaga!, nie 6,35 czyli 1/4 cala bo będzie bicie), 2 paski GT2 zamknięte 142 mm. W osi RA uchwyt na silnik powinien wchodzić podstawą z podłużnymi wycięciami w gniazdo przewidziane dla fabrycznego napędu. Płaszczyzna (ścianka) tego kątownika do którego dokręca się silnik jest oczywiście równoległa z tą ścianką z której wystaje oś pokrętła RA po prawej stronie patrząc od strony pręta przeciwwagi. W takim położeniu jeden z podłużnych otworów w drugiej, tej pod silnikiem ściance uchwytu powinien wypaść naprzeciwko otworu na śrubę M6 bodajże na 30 mocującą silnik. W tym miejscu trzeba ten otwór (w podstawce) trochę poszerzyć, żeby śruba M6 wchodziła bez oporu - da to radę zrobić nawet iglakiem. Teraz trzeba dobrać nakrętkę M6, żeby przykręcić podstawę do głowicy montażu. Nie może być za gruba. Ta śruba M6 musi tylko dociągać podstawę silnika do gniazda w montażu. Silnik przykręcony do swojej podstawy nie powinien opierać się ani na śrubie ani na jej nakrętce. Po dokręceniu śruby M6 montujemy silnik. Niestety najkrótsze powszechnie dostępne śruby M3 są za długie. Można ciąć ale sugeruję po prostu podkładki sprężyste. Na koniec nakładamy na siebie dwa kółka pasowe małe i większe i pasek. Ten zestaw bez problemu powinien wejść na obie osie ciasno ale pasownie. Ustalamy położenie większego koła na osi pokrętła RA, by było jak najgłębiej ale jeszcze nie tarło o obudowę ślimaka. Ustawiamy małe koło na osi silnika żeby pasek zębaty nie był krzywo. Dociskamy śruby robaczkowe na kołach pasowych do osi i Voila! Wszystko pasuje jak z fabryki. Kwestia szerokości pasków. Ja używam 6mm i spokojnie wystarcza. Tego nie widać, ale taki pasek składa się w większości z zatopionych w gumie drutów (drucików raczej) zbrojeniowych. Myślę, żeby wytrzymał gdyby na nim wykonać karę główną nie tylko według standardów PRL - opad 50 cm ale i brytyjskich - opad o 6 stóp. PS1 Fajny ten algorytm sprawdzania pisowni, inaczej byłoby pełno literówek PS2 Jeżeli się spodobało, to następnym razem będzie to samo o DEC, tam jest prościej.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)