Skocz do zawartości

franek

Użytkownik
  • Liczba zawartości

    75
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Zawartość dodana przez franek

  1. Problem jest z ostrzeniem z nasadką bino bez barlowa(małe powiekszenia),a szczególnie w refraktorach F5.Chyba ,żeby założyc,że bez wyciągu. Ja miałem wyciąg 3" Baadera i pomimo tego wystąpiło nieznaczne obcięcie stożka głównego światła,czyli apertura mniejsza od 120mm.Tuba była skrócona.
  2. W Maku SW 150,jest prościej,bo śruby kolimacyjne,są rozstawione ,co 120*,a kontrujace są,obok śruby kolimacyjnej. Nie mam możliwości ustawienia ,na Polarną i mam montaż azymutalny,bez prowadzenia. Ja kolimuję wstępnie ,kolimatorem laserowym,a ewentualne poprawki na gwieżdzie. .Przed założeniem kątówki ,sprawdzam laserem,czy jest dobry kąt.Ustawiam z kątówką i okularem ,ostrośc na dal.Wyjmuję okular i montuję zamiast niego,białą zaślepkę z narysowanym krzyżem. Na śuby kolimacyjne założyłem,ciasno ,plastikowe wkładki z długopisu,żeby wyeliminowac ,możliwośc przesuwania się śrub w otworach,bo otwory są z luzem. Mam przyciętą płaską szybę,grubości ~3 mm,na wymiar,żeby weszła,z niedużym luzem,do wnęki przed meniskiem.W 3 miejscach przyklejam do szyby podkładki ,co 120 *,żeby dobrze leżała,bez kiwki.Ustawiam Maka meniskiem do góry i wkładam szybę. Kolimator laserowy,jest zamocowany w redukcji 2"/1,25" i to redukcja leży na szybie.Obracając laserem z redukcją,punkt,na zaślepce,powinien stac w miejscu.Odchyłki swiadczą,o złej kolimacji,samego kolimatora laserowego,lub,niedokładnosci redukcji 2"/1,25". Przykładam redukcję z zamocowanym kolimatorem laserowym,na obrzeżu szyby,co 90* i ustawiam śrubami kolimacyjnymi,żeby punkt lasera,był w każdym położeniu,co 90*,na środku krzyża,lub ,w jednakowej odległosci od środka. UWAGA . Żeby wyeliminowac błąd samego lasera,dobrze jest zaznaczyc na redukcji 2"/1,25",kreskę i ustawiac,co 90*,tak,żeby zawsze kreska,była skierowana,do środka menisku.
  3. Przelew poszedł.Do mnie nie wysyłaj żadnej.
  4. 1. JacekE - 5 szt. 2. Alien - 10szt 3. Przemek_K - 2 szt. 4. jolo - 5 szt. 5. Nowok76 - 5 sztuk 6. adambieg - 3 szt. 7. BlackAdder - 2 szt. 8. lukost - 5 szt. (okleję nimi "Knura" :D ) 9. piraniusz - 5 szt. 10. sferoida - 5 szt. 11.grand-3szt. 12. Wessel 3 szt 13. Hampel - 2 szt. 14. DarX86 - 2 szt. 15. Gayos - 6 szt. 16. kisiel - 5 szt. 17. Arek - 2 szt. 18. Krzysztof K - 3 szt. 19. Fobek - 5 szt. 20. ist - 3 sztuki 21. Piotr_A - 3 szt. 22. kenny - 5szt 23. Robert41 -2 szt. 24. Artir - 5 szt 25. Destiny 4szt 26. polaris 4 szt. 27. matti_94 - 5 szt. 28. AstroLutek - 10szt. 29.SZKLARZ- 5 szt. 30.Admiral_M - 10 szt. (proszę o PW jak trzeba będzie płacić - nie siedzę tu codziennie) 31. Esku1RES - 4 szt 32. Tranox - 5szt 33. kapral - 4szt. 34.franek - 4 szt.
  5. Musisz zaliczyc jakiś zlot i sprawdzic,co Ci odpowiada.Nie każdemu odpowiadają obserwacje na "pirata".Nasadka bino,to dodatkowy koszt i raczej z barlowem(duże powiększenia).
  6. Tak,jak pisze Janko.Odeślij ,żebyś się zmieścił w terminie.Może wymiana,na inną,dobrą ,sprawdzoną.
  7. http://www.astrokrak.pl/baader/2344-okular-asferyczny-baader-hyperion-31-mm.html - średnica diafragmy okularu z tuleją 2" : 39mm - średnica diafragmy okularu z redukcją 1,25": 30mm 31mm x 58,224 * : 57,3 = ~ 31,5mm 31,5mm - 1,5mm = 30mm Z redukcją na 1,25",pozorne pole wyniesie ~ 58* z mocną winietą,bo w niedużej odległosci,jest przejście na 28mm. Lepiej w płaszczyznie ogniska dac diafragmę 28mm i będzie pole ~54*. Tylko poco wtedy okular 2" ;)
  8. Przyczyną złej kolimacji,może byc również,złe ustawienie wyciągu. Jak sprawdzic,czy wyciąg jest na osi tuby i nie jest skośnie ?
  9. Między soczewkami obiektywu,powinne byc 3 przekładki dystansowe,spotykałem też pierścień plastikowy,a nawet z metalu. Może na przykladzie: SW w swoich refraktorach,nie daje możliwosci kolimacji celi obiektywu.Cela jest dokręcona na gwincie,do tuby. Same soczewki obiektywu,mają ,tylko minimalnie mniejszą średnicę zewnętrzną,od średnicy wewnętrznej celi . W poprzednim modelu B-M R 152S,cela miała możliwośc kolimacji,a wewnątrz soczewki,tak jak powyżej w SW (minimalny luz). W nowszym modelu B-M AR 152/760,cela ma możliwośc kolimacji (tak jak w Meade),ale same soczewki obiektywu,mają możliwoś przesuwac się na boki.Dlatego z boku na obwodzie celi,są 3 pary wkrętów,do skorygowania obiektywu. W refraktorze TS 152/900,było nawet 6 par wkrętów (? ).Pwinno,to byc ustawione,na ławie optycznej fabrycznie i wkręty zabezpieczone,żeby tam nie grzebac. Ale nie zawsze jest to zrobione dokladnie.Miałem nawet refraktor,w którym soczewki latały na boki w celi,bo wkręty,nie były dokręcone ,a były zabezpieczone taśmą. To miałem na myśli w poprzednim poście.
  10. Sama kolimacja refraktora jest prosta,jeżeli wyciąg jest na osi i nie skośnie i sam obiektyw jest dobrze skorygowany fabrycznie.Dlatego niektóre firmy dają luz w celi i wkręty na obwodzie,do ustawienia soczewek obiektywu.Wtedy,już tak prosto nie jest.
  11. Może to śrubka mocująca tylko pokrywę nad pryzmatami ?
  12. Może lepiej,najpierw servis DO zapytac,o dostęp do wkrętów kolimacyjnych (może telefonicznie,będzie szybko).
  13. Jak robili usługę,to musi byc na to gwarancja.Ja bym napisał do servisu DO,żeby przysłali opis kolimacji,a przynajmniej,co trzeba zdemontowac,żeby było widac wkręty do kolimacji. Chyba,że kolimacja jest na obiektywach,osadzonych mimośrodowo (mało prawdopodobne). W lornetach TS 25x100,pod okularami były pokrywy,nad pryzmatami,mocowane wkrętami. Pozostałe miały,tak,jak "lidletka".
  14. http://deltaoptical.pl/blizej_nieba/teleskop-sky-watcher-synta-bkmak-90-sp-ota,d719.html + specjalny pokrowiec
  15. Przed samą kolimacją sprawdzałem i ewentualnie ustawiałem: 1) Tuba poziomo-wymontowałem LW. 2) Ustawiłem wyciąg do osi tuby w dwu płaszczyznach. 3) Ustawiłem tuleję pająka centrycznie na oś tuby. 4) Przykładałem kolimator laserowy (w prostym przyrządzie),do czoła tuleji pająka centrycznie.Promień lasera powinien trafiac,w środek LG. Jeżeli trzeba było skorygowac,to kluczem nastawnym,przekręcalem tuleję.(delikatnie,tuba poziomo,żeby coś nie upadło na LG). 5) Pochyliłem tubę ~45* i patrząc w tuleję pająka,widziałem na LG,czy odbicie wewnętrznej strony tuleji,jest koncentrycznie ze znacznikiem,na LG. Śrubami kolimacyjnymi pod LG,ustawiałem ,żeby tak było.Zakontrowałem i przyjąłem,że oś optyczna LG,jest w osi tuby,tak,jak powinno byc. 6) Teraz tuba poziomo,zamontowałem LW,ale między tuleję pająka,a trzpieniem od LW,dałem podkładki z dokładnie płaskiej gumy,średniej twardości,żeby LW,pokrywało się z wyciągiem (pudełko od kliszy z otworkiem).W podkładce gumowej otworki,na śrubę mocującą centralną i trzy śrubki do ustawiania kąta LW. 7) Pochyliłem tubę ~ 45*,włożyłem kolimator laserowy do wyciągu,ustawiłem LW przez skręcenie i pochylenie,żeby promień lasera trafiał w środek LG. 8.Teraz patrzyłem,na ekran kolimatora laserwego,gdzie trafia promień odbity od LG. Jeżeli offset na LW,był prawidłowy,to promień trafiał w środek ekranu,lub z minimalnym błędem.Również optycznie wszystko było OK. Jeżeli była większa odchyłka,to ustawiałem LW,wyżej,lub niżej i od nowa ustawiałem LW,jak wyżej napisałem. Prawidłowo powinno się przesuwac tuleję pająka,wzdłuż osi wyciągu. ======================================================================================================================================= A najlepiej, najpierw zdemontowac LW(tuba poziomo).Ustawic trzpień,na pryzmach i sprawdzic składową offsetu.Postawic pionowo na trzpieniu i sprawdzic kat 45*.Oczywiscie z dużą uwagą,żeby nie uszkodzic warstw na LW. Gdzieś był link,jak obliczyc składowe offsetu,dla danej światłosiły teleskopu.
  16. Jeżeli wysokośc LW,ustawisz patrząc do wyciagu,to przy nieprawidłowym offsecie,promien lasera,nie trafi w środek znacznika na LG.Trzeba wtedy LW ustawiac pod innym kątem,niż 45*.Albo przesuwac tuleję z pająkiem,wzdłuż osi wyciągu.
  17. Ważne jest,żeby LW,miało dobry offset,bo inaczej,kolimacja laserem i optycznym,może się nie zgadzac. .Z własnego doswiadczenia : W newtonach SW lusterko było różnie przyklejone,przeważnie z zadużym offsetem. W LB 12" ,lusterko w oprawie plastikowej,nie miało offsetu i trzeba to było uwzględnic przy kolimacji.
  18. Miałem różne kolimatory laserowe (oprócz Hotexa) i żaden nie był dobrze fabrycznie skolimowany. Samo mocowanie w wyciągu jest problemem,bo redukcje mają luzy, czasem mocują skośnie do osi.Sama redukcja,też ma luz w wyciągu.Jeżeli jest tokarz,lub tokarka pod ręką,to utoczyc wałek,o takiej średnicy,żeby wchodził suwliwie,do rury wyciągu,na całą długośc rury.W wałku dokładny otwór,żeby kolimator wchodził tylko suwliwie.Może też z boku,jakaś śrubka zabezpieczająca,przed wypadnięciem.Wałek,może byc z jakiegoś twardego tworzywa.Dobrze jakby przylegał tylko na początku i na końcu rury wyciągu,po ~15 mm.Wtedy dopiero można sprawdzic podstawową rzecz ,czyli ustawienie wyciągu ,do tuby w dwóch płaszczyznach.W wyciągach SW jest możliwośc regulacji ustawienia korpusu wyciągu.
  19. Zdejm ostrożnie osłonkę gumową.Będzie widac 3 rzędy wkrętów,rozmieszczonych na obwodzie co 120*.Te od strony wyłącznika,nie ruszaj,nie służą do kolimacji. Jeżeli punkt lasera jest okrągły,to pierwszy rząd,od strony mocowania kolimatora,też nie ruszaj.Tylko wkrętami środkowego rzędu ustaw kolimator. Na tokarce,zamocuj wałek,wytocz dokładny otwór(czoło tez),żeby kolimator suwliwie wchodził,bez luzu.
  20. https://www.google.pl/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1NNVC_enPL491PL556&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=binoptic
  21. franek

    Bino do f4 Newton.

    Do DS bino-newton,a może bino- MN 190. Maki i SCT,jako bino do DS odpadają,bo zwiększa się ogniskowa i maleje średnica czynna korektora. A może bino 2 refraktory SW 120/600 ???
  22. franek

    Bino do f4 Newton.

    http://www.astromaniak.pl/viewtopic.php?f=5&t=2142&p=41018&hilit=duet+2x150x1050#p41018
  23. Po moich doświadczeniach z Syntą 10" rozsuwaną,myłem LG ,bez demontażu z celi i bez dotykania śrub dociskajacych łapki LG. Synta pokazywała gwiazdki puntowe.LG było mocno łapkami docisnięte fabrycznie. Zgodnie z tym co się pisze na forach,LG powinno byc,na tyle docisnięte łapkami,żeby można go było w palcach obrócic.Więc tak zrobiłem i od tego momentu,nigdy gwiazdy nie były punktowe.Nie pomogło kilkakrotne sprawdzanie kolimacji.Więc,jak obraz jest dobry i gwiazdy punktowe,wolę myc LG,bez demontażu z celi.
  24. Miałem różne kątowe i proste 100 mm i stawiam na SW ED 80/600 + nasadka bino.Tubę trzeba skrócic i wyciag GSO 96 mm.Albo ED 100/700 + nasdka bino i dostosowac.
  25. Synta 12" Teleskop ten składa się z tuby optycznej o rozmiarach 147x35 cm i wadze 22,5 kg oraz z montażu azymutalnego o wadze 16,5 kg. ================================================================ Porównaj konstrukcję celi LG w Syncie i w GSO.Cela Synty jest masywna,grube blachy i tak powinno byc.Dobson w Syncie,też pewno więcej waży.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)