Skocz do zawartości

Podstawowe ustawienia w Fire Capture


Rekomendowane odpowiedzi

Witam :)

 

Chciałbym się was poradzić w kilku kwestiach, a może i problemach z którymi się spotkałem podczas avikowania Jowisza 2 dni temu.

1. Podczas zmiany filtrów w kole filtrowym manualnym zwróciłem uwagę że podczas wyostrzenia ręcznie kanału czerwonego, później przy zmianie na kanał zielony lub dalej niebieski, ostrość czasami nie jest taka sama i muszę przyostrzyć troszkę inaczej już np do kanału niebieskiego. Z czym to się wiąże ? czy może tylko mi się wydaje z racji że zmienia się jasność obrazów w kolorach LRGB i jesli filtry są identycznie wkręcone to mam zaufać ostrzeniu na całą sekwencję RGB?

2. Czy jest jakiś sprawdzony sposób na manualne dostosowywanie ostrości przed avikowaniem ?

3. Z teleskopem SW150/1800 (Mak) przy ogniskowej ok 3700 jakie ustawienie jest optymalne w Fire Capture. Mam często dylemat w ustawieniach dwóch parametrów a) Gain, b) Exposure. Podwyższenie Exposure zmniejsza mi ilość klatek na sekunde. Z kolei kiedy obniżę Exposure a zwiększę Gain to mam dużo klatek na sekundę ale obraz jest jakby bardzo granulowaty. Będę bardzo wdzięczny za poradę jak te 2 parametry funkcjonują razem i czym mam się sugerować podczas avikowania z dużym przybliżeniem.

może jakiś tutek z fire capture z wyjaśnieniem exposure i gain jeśli macie ? :)

Tera pytanie szczególnie pod kątem Planetek (Jowisz, Mars)

Pozdrawiam

Fire Capture.JPG

SCT 11

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dużym skrócie:

- z zasady swojego działania filtry nie są parfokalne nawet jesli fabryka tak napisała. Ale...dotyczy to dużej swiatosiły teleskopu ( w fotografii- małej przysłony) . W wypadku astrofotografii planetarnej gdzie fotografujemy przy światłosile  rzędu 20 i więcej  NIE POWINNY wymagać przeostrzenia. Skoro wymagają to albo nie są dobrej jakości albo coś innego w torze optycznym wymusza ostrzenie np. brak kolimacji.

- ostrzenie planetarne jest kłopotliwe, zastanów się np. nad zastosowaniem niezwykle prostej i skutecznej metody z wykorzystaniem maski Hartmanna.

- ustawienie bardziej zależy od obiektu jak od setupu. Jowisz np. z racji jego szybkiego obrotu powinno fotografować się z fps większym niż 50 , czyli czasem ekspozycji 20 ms. Prawie każda planeta inaczej. Ważne jest, aby histogram wskazywał 80-90% wypełnienia, bo wtedy masz odpowiedni stosunek sygnału użytecznego do szumu, mówiąc prościej obrazek nie będzie "granulowaty". Ta "granulowatość" to właśnie szum. GAIN jest niczym innym jak elektronicznym wzmocnieniem sygnału w całości, także z szumem. Należy unikać wysokich ustawień GAIN właśnie ze względu na poziom szumów w sygnale wynikowym.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, piotrando1 napisał:

Witam :)

...

3. Z teleskopem SW150/1800 (Mak) przy ogniskowej ok 3700 jakie ustawienie jest optymalne w Fire Capture. Mam często dylemat w ustawieniach dwóch parametrów a) Gain, b) Exposure. Podwyższenie Exposure zmniejsza mi ilość klatek na sekunde. Z kolei kiedy obniżę Exposure a zwiększę Gain to mam dużo klatek na sekundę ale obraz jest jakby bardzo granulowaty. Będę bardzo wdzięczny za poradę jak te 2 parametry funkcjonują razem i czym mam się sugerować podczas avikowania z dużym przybliżeniem.

może jakiś tutek z fire capture z wyjaśnieniem exposure i gain jeśli macie ? :)

Tera pytanie szczególnie pod kątem Planetek (Jowisz, Mars)

Pozdrawiam

 

To na ile możesz sobie pozwolić na "podkręcenie" Gain'u zależy od czułości kamerki. W przypadku ASI120MM raczej nie przekraczałbym Gain'u powyżej 50%. Z moich doświadczeń wynika, zresztą nie jest to jakaś prawda objawiona, że seeing ma kluczowe znaczenie. Jeśli jest dobry to możesz wydłużyć ogniskową i podwyższyć Exposure łapiąc mniej klatek. Jak seeing jest do bani zredukuj Exposure i zrekompensuj to większym wzmocnieniem (Gain). To zawsze jest jakiś kompromis.

Na początek zaproponowałbym Ci taką "zabawę" - ustaw Gain w okolicach 50% i próbuj różne ustawienia Exposure tak aby osiągnąć histogram na poziomie 80-90%. Jeśli używasz Barlowa i nagrany obraz jest nieakceptowalny to znaczy że seeing jest na tyle zły że powinieneś zrezygnować z wydłużania ogniskowej. Dla przykładu załączam poniżej moje zdjęcie zrobione ASI120MM przy ogniskowej 6100 mm (F/21). Średnie parametry dla każdego kanału podaje pod zdjęciem. Seeing był w miarę dobry więc 18FPS było zadawalające (gdyby był gorszy musiałbym zdjąć Barlowa, zredukować exposure i tym samym zwiększyć FPS, Gain staram się regulować ale w ograniczonym zakresie)...itd, itd...

Jup.jpeg

Frames captured=1000
ROI=640x480
FPS (avg.)=18
Shutter=51.34ms
Gain=42
Gamma=49
 

  • Like 3

TSAPO 140/910 +QHY268M + QHYCFW3 & William Optics Guidestar 61 APO + ASI178MM

iOptron CEM70EC-NUC,  Astronomic 36mm: CLSCCD ,RGB, Ha, OIII, SII, pro planet IR742

https://moje-nocne-niebo.pl   

YouTube - Moje Nocne Niebo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Dnia 2.05.2016 at 11:32, wessel napisał:

W dużym skrócie:

- z zasady swojego działania filtry nie są parfokalne nawet jesli fabryka tak napisała. Ale...dotyczy to dużej swiatosiły teleskopu ( w fotografii- małej przysłony) . W wypadku astrofotografii planetarnej gdzie fotografujemy przy światłosile  rzędu 20 i więcej  NIE POWINNY wymagać przeostrzenia. Skoro wymagają to albo nie są dobrej jakości albo coś innego w torze optycznym wymusza ostrzenie np. brak kolimacji.

Ja bym powiedział trochę inaczej. Filtry, które są teoretycznie parafokalne (jak Baader) przy ciemnej światłosile będą praktycznie parafokalne. Ja na baaderach po prostu nie umiem zauważyć jakiejkolwiek różnicy. A filtry, dla których fabryka już nic nie wspomina o parafokalności mają tak mocno przesunięte punkty ostrzenia, że nawet na ciemnej światłosile trzeba przeostrzać. Miałem kiedyś zestaw "ekonomiczny" baadera i tam różnice ostrości były spore.

Ale jest jeszcze druga sprawa - dyspersja atmosferyczna (czyli taki odpowiednik aberracji chromatycznej, powodowanej przez atmosferę). Gdy planeta jest nisko (szczególnie jak Mars obecnie), to dyspersja znacznie przesuwa względem siebie kanały i przeostrzanie nawet na filtrach parafokalnych jest konieczne. Po prostu różne kolory ogniskują w różnych miejscach,, niejako "same z siebie".

Dobrym patentem na ostrzenie jest zastosowanie motofocusera, najlepiej sterowanego z kompa (wtedy można zapisać pozycje ostrości dla każdego filtru i ostrość się sama przestawi po zmianie filtra, co zaoszczędzi ceny czas podczas awikowania).

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z moich zabaw wynika praktycznie to co napisał Mateusz - przy światłosile f/10, f/15 i f/20 filtry np z tego zestawu http://agenaastro.com/baader-color-filter-set-1-25-fcfs-1-2458300.html nie wymagają żadnych poprawek ostrości.

11 minut temu, MateuszW napisał:

(...) Ale jest jeszcze druga sprawa - dyspersja atmosferyczna (czyli taki odpowiednik aberracji chromatycznej, powodowanej przez atmosferę). Gdy planeta jest nisko (szczególnie jak Mars obecnie), to dyspersja znacznie przesuwa względem siebie kanały i przeostrzanie nawet na filtrach parafokalnych jest konieczne. Po prostu różne kolory ogniskują w różnych miejscach,, niejako "same z siebie". (...)

Hm, ale jesteś tego pewny? Bo dyspersja powoduje, że różne barwy lądują w różnych miejscach płaszczyzny ostrości i są poprzesuwane, ale wydaje mi się, że dyspersja nie powoduje zmiany punktu ostrości i będzie on dalej w tym samym miejscu. A jedynie niebieski obraz będzie położony kilka pikseli wyżej albo niżej, niż czerwony na przykład. 

http://www.astrosystems.nl/#!atmosphericdispersioncorrector/cluo

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 16.05.2016 at 11:40, jolo napisał:

Hm, ale jesteś tego pewny? Bo dyspersja powoduje, że różne barwy lądują w różnych miejscach płaszczyzny ostrości i są poprzesuwane, ale wydaje mi się, że dyspersja nie powoduje zmiany punktu ostrości i będzie on dalej w tym samym miejscu. A jedynie niebieski obraz będzie położony kilka pikseli wyżej albo niżej, niż czerwony na przykład. 

http://www.astrosystems.nl/#!atmosphericdispersioncorrector/cluo

Hmm, głowy sobie obciąć nie dam, takie zdanie sobie wyrobiłem na podstawie lektury forów. Skoro dyspersja to zjawisko powodujące analogiczne defekty, jak aberracja chromatyczna, to przesunięcie ostrości również powinno nastąpić, bo przy aberracji jest na pewno obecne. Nieraz czytałem komentarze w stylu, że kamerką mono z filtrami można sobie doostrzyć każdy kanał i pozbyć się większości dyspersji, a w kolorowej jesteśmy skazani na jedną ostrość. Nie analizowałem dogłębnie tematu i być może jest inaczej.

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawowe pytanie jest - jakie to filtry? :)

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, MateuszW napisał:

(...)  Nie analizowałem dogłębnie tematu i być może jest inaczej.

A może występują oba zjawiska - i przesunięcie, i zmiana punktu ostrości. Trzeba by przeanalizować jak działają korektory dyspersji :) 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie filtr to tylko kolorowe szkiełko które nie są soczewkami co za tym idzie jakby zmyć z tych szkiełek kolorowy filtr powinny ostrzyć identycznie . To oznacza że warstwa filtrująca przepuszcza długości fal odpowiednio dla danego filtra. Myślę że atmosfera ugina różne długości fal do takiego stopnia że powoduje i przesunięcie oraz różne punkty ogniskowania. 

Z mojego małego doświadczenia zauważyłem że ostrości na kanałach są zbliżone a czasem nie  mimo używania tych samych filtrów. I nie zawsze zależy to od wysokości planety .  

http://puu.sh/ar7Lj/3e788532b6.jpg

SW 300/1500  ASI120MM , ASI178MM  NEQ6

 

sygnatura.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, jolo napisał:

A może występują oba zjawiska - i przesunięcie, i zmiana punktu ostrości. Trzeba by przeanalizować jak działają korektory dyspersji :) 

Tak mi się wydaje :) Na pewno przesunięcie jest, bo jakby nie było, to obwódki byłyby jednakowe z góry i z dołu. A dowód za zmianą punktu ostrości to moim zdaniem nieostrość obwódek, które właśnie są w innej odległości, niż ostrość.

4 minuty temu, pmamot napisał:

W zasadzie filtr to tylko kolorowe szkiełko które nie są soczewkami co za tym idzie jakby zmyć z tych szkiełek kolorowy filtr powinny ostrzyć identycznie . To oznacza że warstwa filtrująca przepuszcza długości fal odpowiednio dla danego filtra.

Pod warunkiem, że filtry mają taką samą grubość :) Bo filtr odsuwa ognisko o ok 1/3 swojej grubości. Dlatego też, gdy filtry nie są parafokalne (czyli mają różną grubość), to ostrzą w rożnych miejscach (pomijając tu atmosferę dla odmiany :) ).

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, MateuszW napisał:

 

Pod warunkiem, że filtry mają taką samą grubość :) Bo filtr odsuwa ognisko o ok 1/3 swojej grubości. Dlatego też, gdy filtry nie są parafokalne (czyli mają różną grubość), to ostrzą w rożnych miejscach (pomijając tu atmosferę dla odmiany :) ).

Z ciekawości zmierzyłem grubość moich filtrów GSO red jak i blue .Oba mają jednakową grubość 1,7mm  czyli to nie samo szkło jest wynikiem różnego ostrzenia na kanałach.

 

http://puu.sh/ar7Lj/3e788532b6.jpg

SW 300/1500  ASI120MM , ASI178MM  NEQ6

 

sygnatura.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, pmamot napisał:

Z ciekawości zmierzyłem grubość moich filtrów GSO red jak i blue .Oba mają jednakową grubość 1,7mm  czyli to nie samo szkło jest wynikiem różnego ostrzenia na kanałach.

Tu chodzi o grubość na poziomie kilku um, więc suwmiarką tego nie zmierzysz. Być może same w sobie warstwy też wpływają na odległość ostrzenia, bo przecież mają zapewne inny współczynnik załamania, niż szkło. No ale ich niewielka grubość powoduje, że ten wpływ jest niewielki (ale może wystarczający do zauważenia?). Wtedy grubością filtra powinni korygować różnice na warstwach, żeby uzyskać parafokalność i grubości powinny być wówczas nieco różne.

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to w takim razie rzeczywiście jeżeli mówimy o setkach um nie ma o czy mówić . Jednak czasami jest tak że te same filtry ostrzą na każdym kanale bez korekt co by oznaczało że atmosfera również wpływa na ognisko przy różnych długościach fal.

http://puu.sh/ar7Lj/3e788532b6.jpg

SW 300/1500  ASI120MM , ASI178MM  NEQ6

 

sygnatura.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jakiej planecie? Bo te twoje filtry są teoretycznie parafokalne i nie powinno być dużych różnic :)

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jowiszu przy duzym przyblizeniu, tzn duzym dla mojego teleskopu to ok 3500. Nie mam maski ale moze warto kupic i zrobic kilka testów zeby sprawdzic zachowanie filtrow. Jezscze jedna rzecz na ktora wpadlem, moje kolo filtrowe to dosyc tani produkt. Moze tez warto sprawdzic czy filtry są wkrecone na 100% i czy np niebieski i zielony nie sa dalej lub blizej soczewki kamery, sam nie wiem czy to moze miec wplyw

SCT 11

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy siak właściwie bez przerwy sprawdzamy ostrość . Te parę sekund sprawdzenia ostrości to żadna tragedia .

Nigdy nie ma pewności czy zmieniając filtr na kole jest ok . Żeby się przekonać trzeba trochę ostrością pokręcić :) Ja bym aż tak tym się nie przejmował . 

http://puu.sh/ar7Lj/3e788532b6.jpg

SW 300/1500  ASI120MM , ASI178MM  NEQ6

 

sygnatura.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)