Skocz do zawartości

QHY163 mono i kolor + koło filtrowe CFW2 Ultra Slim


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Na razie wciąż pogoda pod psem, ale prognozy dają nadzieję za kilka dni. Dobry czas na klatki kalibracyjne. Ale najpierw coś, czego brakuje na stronie producenta - pobór prądu przez kamerkę. Kamerka oczywiście działa bez problemu bez zasilania 12V - wtedy po prostu chłodzenie jest wyłączone, a elektronika zasilana jest z portu USB. USB2.0 wystarcza. Po włączeniu 12V pobór prądu z wyłączonym chłodzeniem to 0.15A - pewnie tyle pobiera wentylator. Ze wzrostem mocy chłodzenia pobór prądu przedstawia się następująco:

2016-10-11_194333.png

No i klatki kalibracyjne. O flatach nie będę pisał, bo to zupełnie inny temat i nie związany z elektroniką kamerki. A biasy i darki... wygląda to inaczej niż w przypadku sensorów CCD. Dla sensorów CMOS mamy dostępne ustawienia wzmocnienia GAIN i sygnału OFFSET albo BIAS (te dwa ostatnie to jest to samo). I teraz - dla każdej kombinacji GAIN i OFFSET klatki dark i bias musimy robić osobno. Ale też nie każda kombinacja GAIN i OFFSET jest dobra. GAIN wiadomo do czego służy, natomiast OFFSET to stały sygnał dodawany do każdego piksela, w celu podniesienia poziomu sygnału na tyle, żeby na wyjściu przetwornika nie otrzymywać ujemnych wartości. 

Jak dobrać OFFSET do GAINu? 
Wraz ze wzrostem GAINu musimy podnosić OFFSET tak, żeby histogram na klatce bias był odsunięty od lewej strony i nie występowały o ile to możliwe piksele z wartością zerową. Na przykład w QY163M dla GAIN=0 i OFFSET=40 otrzymamy taki histogram klatki bias (przy -30*C):

bias_0_40.png

I jest to jak najbardziej w porządku. Ale już podnosząc GAIN i nie ruszając OFFSETu możemy otrzymać w pewnym momencie taki histogram klatki bias:

bias_40.png

i to jest bardzo nie w porządku. Trzeba podnieść OFFSET. 

Dobra wiadomość jest taka, że nie będziemy przecież dla każdego kadru dobierać sobie różnych parametrów. Warto zrobić klatki kalibracyjne dla dwóch, góra trzech ustawień i z nich w przyszłości korzystać. Dla QHY163M ustawienia które sam sprawdziłem i dają prawidłowe wyniki to:

GAIN      OFFSET bin1     OFFSET bin2
0         40              10
10        60              20
20        100             30
30        160             30
40        256             40

Przy "klasycznym" podejściu do astrofotografii z guidingiem i długimi czasami naświetlania 60s i więcej dla filtrów LRGB powinniśmy wybrać GAIN=0. Dla robienia szybkich klatek z czasami rzędu sekund możemy wybrać GAIN z przedziału od 10 do 20. Wartości GAIN ponad 20 raczej będą zarezerwowane do astrofoto planetarnego przy rozdzielczości 8 bit i z czasami grubo poniżej sekundy. 
Jeśli chodzi natomiast o filtry wąskopasmowe to będę jeszcze robił testy, bo na razie mam tylko jedną klatkę 600s z NGC6888 :) Również o czasach naświetlania poszczególnych klatek w następnej odsłonie, ale spokojnie można robić klatki LRGB 2-3x krótsze1 i odpowiednio więcej. Wpłynie to korzystnie na dynamikę końcowego złożonego obrazu i na ilość przepalonych partii. 

[1] krótsze, niż z kamerek CCD

  • Like 8

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam bo kamerka z drugiej partii jest już (prawie) u mnie i zwyczajnie zastanawiam się czy tak mocne chłodzenie faktycznie będzie miało przełożenie na jeszcze mniejszy poziom szumów. I w ogóle to dzięki za tak dokładne testy i wnioski. Łatwiej będzie zacząć zabawę :) z kamerką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jolo wielki wkład pracy - godne podziwu !! 

Jako użytkownik kamery z tą samą matrycą studiuję dokładnie Twoje opracowanie. Jestem ciekaw czy w ASI wyniki będą podobne ? Raczej powinny, gdyż matryce i sterowanie jest to samo, byłoby to wielkie ułatwienie.

W najbliższym czasie postaram się to sprawdzić, wszystko już do mnie dotarło i zestaw jest gotowy do focenia :) Teraz czekam na pogodę, a czas będę musiał znaleźć.

WP_20161010_13_39_27_Rich.jpg

Koło ZWO.jpg

  • Like 5

SW 12" Flex GoTo / Star Adventurer / Nikon D5300 
Moje fotki: www.astrobin.com/users/Elay/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O już masz tę wersję z hubem USB - super sprawa. Wyniki powinny być takie same jeśli chodzi o szum, sprawność czy pojemność piksela. Jedynie ustawienia gain i offset będziesz musiał chyba sam rozpoznać, bo wątpię żeby akurat obie firmy zastosowały taką samą skalę i jednostki (choć mogę się mylić :)

PS - zawsze mi się myli i wciąż myślę, że MM-C to wersja kolorowa, a to mono, tylko chłodzona :) 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczyłem dzisiaj na pogodę, żeby w końcu "odpalić" zestaw, ale niestety :(

Tak hub to świetne rozwiązanie, całością steruję jednym przewodem USB. Co prawda musiałem nieco pokombinować żeby wszystko śmigało na 5m przewodzie USB3.0 , ale się udało :)

SW 12" Flex GoTo / Star Adventurer / Nikon D5300 
Moje fotki: www.astrobin.com/users/Elay/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta kamerka zapewne nie ma możliwości awikowania? To duża wada w stosunku do ASI.

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, MateuszW napisał:

Ta kamerka zapewne nie ma możliwości awikowania? To duża wada w stosunku do ASI.

Jasne, że da się.:)) Obie firmy zaczynały od kamer "do avikowania" i SharpCap to wciąż podstawowa aplikacja i dla ZWO i dla QHY. U mnie tez pogoda słaba więc darki i biasy sobie porobiłem. Na razie QHY ma dwa minusy w porównaniu z ASI - brak HUBa (który daje naprawdę dużą wygodę bo parę kabelków mniej ciągnie się po tubce) i sporo głośniejszy wiatrak (tzn. mam ASI178MM-C ale podejrzewam, że ASI1600 ma taki sam system chłodzenia).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Mikele napisał:

Jasne, że da się.:)) Obie firmy zaczynały od kamer "do avikowania" i SharpCap to wciąż podstawowa aplikacja i dla ZWO i dla QHY. U mnie tez pogoda słaba więc darki i biasy sobie porobiłem. Na razie QHY ma dwa minusy w porównaniu z ASI - brak HUBa (który daje naprawdę dużą wygodę bo parę kabelków mniej ciągnie się po tubce) i sporo głośniejszy wiatrak (tzn. mam ASI178MM-C ale podejrzewam, że ASI1600 ma taki sam system chłodzenia).

O, już masz - też mono wersję? 
Co do huba to fakt. Choć częściowo sprawę załatwia zintegrowane gniazdo do koła filtrowego. Obecnie do tego co wisi na wyciągu idą u mnie dwa kabelki - 12V i USB, a wcześniej miałem sześć. Ale jak wywaliłem OAGa na rzecz szukaczoguidera nagle z sześciu zrobiły się dwa :) A z hałasem porównanie miałem tylko do Atika, stąd moja wcześniejsza opinia :)

Pogoda jednak wczoraj była dość paskudna, po niebie co chwilę jakieś chmurzaste pasy się przemieszczały i w połączeniu z Łysym dawało to klatki zmasakrowane dzikimi gradientami i całość praktycznie nie nadaje się do pokazania, więc pokażę :)  2 godziny w klatkach po 10 minut przeznaczyłem na okolice Sh2-235. To lekko obcięty kadr - jakieś 3/4 całości:

XImzrOK8Ys0I4NPi9N8fQ3PmYK5vmiEodTJlO4JW

  • Like 8

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku ASI backfocus tego zestawu jest mniejszy - kamerka jest praktycznie "przyklejona" do koła i filtry są przez to bliżej matrycy. W QHY163 jest po drodze kołnierz z jaskółczym ogonem, który dodaje ok. 11mm pomiędzy kołem i kamerką. Ten kołnierz można odkręcić, są tam 4 otworki M3 w kamerce, ale 6 otworków w kole nijak do nich nie pasuje :) Więc albo trzeba dorobić adapter, dzięki któremu wszystko można ze sobą poskręcać, albo w ściance koła wywiercić 4 dodatkowe otworki, żeby można go było skręcić z kamerką na sztywno. Ale to dla hardkorów tylko :) choć może się skuszę jak już zakończę testy, bo to mocowanie na jaskółczy ogon, choć umożliwia rotację kamery, to jednak nie wygląda dla mnie jakoś super solidnie i może nie dawać powtarzalnych wyników po przekręcaniu. 

 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, jolo napisał:

O, już masz - też mono wersję? 
Co do huba to fakt. Choć częściowo sprawę załatwia zintegrowane gniazdo do koła filtrowego. Obecnie do tego co wisi na wyciągu idą u mnie dwa kabelki - 12V i USB, a wcześniej miałem sześć. Ale jak wywaliłem OAGa na rzecz szukaczoguidera nagle z sześciu zrobiły się dwa :) A z hałasem porównanie miałem tylko do Atika, stąd moja wcześniejsza opinia :)

[...]

Tak - szczęśliwie dotarła po przejściu przez cło (200 zeta drożej) ale na razie tylko domowe testy. Koła filtrowego dedykowanego do kamerki nie mam ale mam starsze od QHY9 na filtry 2" więc chyba źle nie będzie chociaż kabelków więcej :)). Mając w ręku konkurencyjne produkty wydaje mi się, że obie kamerki są całkiem solidne z lekką przewagą QHY163M chociaż ta jest trochę głośniejsza i np. przy zejściu do -15 w ciepłym pokoju zużywa ok 65-70% mocy a ASI178MMC tylko 45-50% ale to mniejsza matryca więc może inaczej trochę działa chłodzenie. Jedna też dziwna rzecz się przytrafiła - ponieważ testuję sobie ją na stacjonarnym komputerze to zapuściłem darki 100x20sek i przełączyłem się na przeglądarkę Chrome - gdy za jakiś czas wróciłem do Maxima okazało sie, że chłodzenie się wyłączyło. Miałem tak dwa razy więc potem zacząłem obserwować tylko Maxima ale 20-tki dokończyły się już bez problemu a potem 180-tki również. Przełączałem się też na Firefoxa i nic się nie działo. Nie mam pojęcia o co chodzi, może to jakiś dziwaczny konflikt Maxima i Chrome albo coś z driverem kamerki albo ascoma QHY?

Jeszcze jedno spostrzeżenie dotyczące dołączanych kabelków USB. Na dołączonym 1,5-metrowym kabelku USB3.0 QHY163M działała bez problemu ale ASI178 już nie była widziana przez system. Musiałem wziąć ten który był w jej pudełku :). Pewnie zbieg okoliczności ale... dziwne.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Mikele napisał:

Jedna też dziwna rzecz się przytrafiła - ponieważ testuję sobie ją na stacjonarnym komputerze to zapuściłem darki 100x20sek i przełączyłem się na przeglądarkę Chrome - gdy za jakiś czas wróciłem do Maxima okazało sie, że chłodzenie się wyłączyło. Miałem tak dwa razy więc potem zacząłem obserwować tylko Maxima ale 20-tki dokończyły się już bez problemu a potem 180-tki również. Przełączałem się też na Firefoxa i nic się nie działo. Nie mam pojęcia o co chodzi, może to jakiś dziwaczny konflikt Maxima i Chrome albo coś z driverem kamerki albo ascoma QHY?

A Jakie sobie sterowniki poinstalowałeś? Oni tam też udostępniają coś co się nazywa NativeWDM - pamiętam że u mnie ten sterownik powodował jakieś zwiechy pomimo że nie był wykorzystywany. No a co do Chroma to była o nim wzmianka w logach właśnie w połączeniu z NativeWDM. Coś się tam gryzło.

Ale fakt faktem to chłodzenie nie powinno ci się samo wyłączyć. Musisz coś więcej poobserwować i zerknąć w logi.

  • Like 1

Pozdrawiam! Lucjan
Sony A7II, Olympus E-PL5, E-PM2 full spectrum, Astro CZJ Sonnar 300 f/[email protected], EQ3-2 + AstroEQ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, AstroLutek napisał:

A Jakie sobie sterowniki poinstalowałeś? Oni tam też udostępniają coś co się nazywa NativeWDM - pamiętam że u mnie ten sterownik powodował jakieś zwiechy pomimo że nie był wykorzystywany. No a co do Chroma to była o nim wzmianka w logach właśnie w połączeniu z NativeWDM. Coś się tam gryzło.

Ale fakt faktem to chłodzenie nie powinno ci się samo wyłączyć. Musisz coś więcej poobserwować i zerknąć w logi.

No ciekawe to o Chrome i NativeWDM. Oczywiście zainstalowałem systemowy driver, Ascoma i NativeWDM. Zrobię eksperyment i odinstaluję NativeWDM i zobaczę czy coś się to powtórzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zazdroszczę astrochatki :)

A i chyba mam naprawę mojego problemu - właśnie pokazał się update sterowników ascom i taka notka: "Fixed : occasionally camera will stop cooler and back to ambient temperature while it was cooling automatic. "

Czy dobrze widzę, że flattener masz skręcony z wyciągiem wykorzystując gwint filtrowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh, jeszcze tam trochę zostało do zrobienia, właśnie dłubię okienka :) Nie, to trochę większy gwint - M63. Wyciąg ma tubus 2.5 cala i takim gwintem się kończy. 

Próbuję pobrać nowe sterowniki i strasznie ta strona się wolno ładuje. U Was też tak jest? O, widzę że jest też poprawka do mojego zgłoszenia :) 

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Mikele napisał:

ZWO ma trochę lepiej to zorganizowane ale mam wrażenie, że to większa firma a QHY to 3-4 osoby :)

Ja zawsze miałem wrażenie, że ZWO to 3-4 osoby :P

 

Jolo, offtopując, widzę że zrezygnowałeś z bluetooth do montażu?

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)