Skocz do zawartości

czyszczenie sensora / matrycy CCD na przykładzie Atika 383+


sferoida

Rekomendowane odpowiedzi

Po raz kolejny zabrałem się za czyszczenie sprzętu. Kamera 383, zamknięte koło usb, wszystko od ostatniego razu było poskręcane w obserwatorium. Po rozkręceniu nie zauważyłem (na oko) brudów ani na szybce, ani na filtrach, ale na zdjęciach wyraźnie widać, że coś gdzieś siedzi.
Dojrzewam do decyzji, aby przeczyścić sensor Atika 383 (ma zamkniętą komorę). Nie chcąc napytać sobie większej biedy, wolę poprosić o rady. Zakładam więc post, aby zsumować pomysły i zostawić dla potomności. 

Z konkretów w sieci dla 383+ znalazłem tylko to: 383Cleaning.pdf

1. podczas czyszczenia koledzy (MateuszW, _RobMarK_ na AM - dzięki) radzą na bieżąco sprawdzać flaty. Cyt. Podświetlenie panelem laptopa (tego samego, który steruje kamerą) - otwarte tło w Paincie lub Photoshopie z ustawionym właściwym poziomem szarości. Tuba na stole przy lapku (sprawdzam na kieszonkowym WO Star71), okna dwóch aplikacji obok siebie i jest OK

2. Jak i czym czyścimy sensor CCD? Sprężone powietrze, lub powietrze z gruszki nie jest za słabe np. na "zacieki od szronienia"? Co do "szorowania" lub "mycia" matrycy? Gdzieś chyba widziałem, że stosują malutką modelarską szlifierkę z miękkim materiałem do polerowania. Nie jest to przesada?

3. Co jeszcze o czym powinienem wiedzieć?

pozdrawiam Radek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czystość i podgląd, ja skorzystałem z mikroskopu warsztatowego kolegi.
I zestaw (szpatułki) do czyszczenia matryc kamer i aparatów fotograficznych.
Zestaw zawiera szpatułki mokre i suche. Szerokośc szpatułki zbliżona to szerokości matrycy.

 

cleaning kit.jpg

  • Like 1

TS80APO Q, RC 6", QHY8L i inne astro zabawki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie dokładnie masz te paprochy? Jesteś pewny że na matrycy, a nie na szybce? Można to określić z kalkulatora http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm#Dust 

Z moich doświadczeń wynika, że nie da się w domu wyczyścić matrycy tak, żeby nie było na niej paprochów - zawsze w komorze zostaną jakieś pyły, które prędzej czy później osiądą na matrycy. Koniec końców przed odsprzedażą wysłałem mojego Atika do macierzystej fabryki, gdzie za 25 funtów wymienili uszczelki, gniazdo USB, sprawdzili elektronikę i oczywiście wyczyścili całość plus dali zapas pastylek osuszacza. 

A masz aż takie brudy? Pokaż flata :) 

PS - pytałem też z ciekawości ile kosztuje nowa matryca - z wymianą i ustawieniem około 1000 EUR :)  To tak a propos punktu 2 i szlifierek O:)

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokazuję flata, ale uprzedzam, będzie Was straszyć po nocach. Sprawdziłem flaty L, R, Ha i są podobne, więc nie powinny to być filtry. Co prawda powinienem zrobić nowe, ale to już po operacji, L wygląda tak:

MasterFlat_L_Min20oC.jpg

Mi to wygląda na ślady po szronieniu. Po wyprażeniu pastylek syfy zostają, więc domniemywam, że są stare. Pomysł ze szpatułkami - już w realizacji, a szlifierkę to sobie odpuszczę :)

 

pozdrawiam Radek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Linijką w fotoszopie na przykład. Praktycznie chyba każdy program graficzny ma jakąś opcję mierzenia na obrazie. Ale zgadzam się, że to wygląda jak ślady po szronie, tylko to też jednocześnie oznacza raczej, że do komory dostał się jakiś brud. Bo sam szron po odparowaniu i osuszeniu nie zostawiłby takich śladów. Kilka razy zdarzył mi się w Atiku383 mały szron na krawędziach matrycy, ale po wysuszeniu i wyprażeniu pastylek nie został po nim żaden ślad. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Operacja przeprowadzona. Pacjent i narzędzia

DSC_0152_DxO.jpg

Skorzystałem z powyższych rad i zainwestowałem w szpatułki GreenClean (zestaw 4 par suche-mokre). Ciągniemy najpierw mokrą, następnie suchą do czysta. Staramy się przeciągnąć jednokrotnie, następnie obrócić i kolejny raz. Tyle z teorii. W praktyce mokra jest naprawdę mokra, płyn dosyć szybko paruje i trzeba żwawo się uwijać. Dobrze jest otworzyć obydwie, wyciągnąć tylko mokrą, oczyścić i szybko załatwić suchą. Zużyłem na operację 2 szt. A po wszystkim okazało się, że jeszcze są smugi.

Otwierając pacjenta zapamiętujemy, z której strony jest zasobnik z pastylkami osuszacza. Teraz się stresujemy :). Po otwarciu jamy brzusznej:

DSC_0153_DxO.jpg

Migawkę delikatnie obracamy. Miałem wrażenie, że dopiero w trakcie pracy jest ustawiana w jakiś sposób magnetyczny, bo chodzi bardzo łatwo:

DSC_0156_DxO.jpg

DSC_0154_DxO.jpg

Matryca siedzi sztywno. To ważne, miałem bowiem obawy, że naciskając mogę zmienić jej ustawienie. To moja pierwsza styczność z tym organem, więc nie wiedziałem jak to z bliska wygląda. Teraz szorujemy ;)

Po przetarciu mokrą, suchą nie byłem w stanie zebrać "wody" do końca. Powstały smugi, flat w trakcie:

flat-w.jpg

Postanowiłem wziąć "szmatę" czyli ściereczkę do czyszczenia optyki (z delikatnej irchy, czy czegoś takiego) i delikatnie wycierałem smugi do sucha. Jak barman pucowałem, aż nic nie widziałem. Pierwotne zanieczyszczenia, oraz wspomniane smugi były widoczne "na oko". W międzyczasie przedmuchiwałem gruszką. Flat finalny:

flat-po.jpg

Coś tam jeszcze siedzi, ale poprawa jest i co najważniejsze - pacjent przeżył.

  • Like 2

pozdrawiam Radek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

flat-po.jpg

Bardzo ładnie wyszło, ale przydałoby się jeszcze usunąć te 4 plamy czyli 2 duże i 2 małe.

Celestron C8-NGT 200/1000, Sky-Watcher Pro-series MAK 150/1800, Uniwersał 90/900,
lornetka TPL 20x80 GIANT,  30x60,   canon EOS 60D, ALccd 5,  Baader UHC-S; Baader O III
PTMA Katowice

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Fobek napisał:

flat-po.jpg

Bardzo ładnie wyszło, ale przydałoby się jeszcze usunąć te 4 plamy czyli 2 duże i 2 małe.

Zgadza się. Ale porównując do pierwszego zdjęcia jest o niebo lepiej.

Szacunek Radek bo ja chyba bym się nie podjął.

 

 

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak najbardziej zgadza się a skoro jest to już otwarte to można jeszcze to poprawić. Tak naprawdę to znalazłem ich więcej czyli jest 6 dużych plam.

Celestron C8-NGT 200/1000, Sky-Watcher Pro-series MAK 150/1800, Uniwersał 90/900,
lornetka TPL 20x80 GIANT,  30x60,   canon EOS 60D, ALccd 5,  Baader UHC-S; Baader O III
PTMA Katowice

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wszystko zależy jak Radek do tego podejdzie. :)

Są dwie opcje:

- "Nie no jest zdecydowanie lepiej, nie ruszam bo jeszcze spierdolę pogorszę."

albo:

- "Cholercia, przecież tak nie może zostać, tam są jeszcze paskudne plamy!"

:):):)

Radku???

 

 

 

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na flacie to też jestem taki mądry i widzę więcej. Tak jak pisałem przedmuchałem wszystko i naprawdę nic więcej nie widziałem. Jutro zrobię nowe flaty i jazda.

Szymek, miałeś rację, na kryzys twórczy - dobry mały ATM. Gdybyś był przyparty do muru, to tez byś się odważył.  Co do pytania:

Nie no jest zdecydowanie lepiej, nie ruszam bo ... nie chce mi się kręcić/składać/czyścić w nieskończoność (tutaj Jolo wymięknie). Ja i tak spier... pogorszę zdjęcia na innych etapach obróbki. Odpuściłem sobie gonitwę za mikroułomnościami (tutaj Wessel dostaje czkawki). :) 

  • Like 2

pozdrawiam Radek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, sferoida napisał:

Migawkę delikatnie obracamy. Miałem wrażenie, że dopiero w trakcie pracy jest ustawiana w jakiś sposób magnetyczny, bo chodzi bardzo łatwo:

Masz starą wersje kamery z pseudo-migawką na silniku krokowym. Taki silnik, jak jest wyłączony, to nie stawia prawie żadnego oporu. W nowszych 383 jest już bardziej "prawdziwa" migawka z listkami i chyba jakimś elektromagnesem.

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)