Skocz do zawartości

Serwisowanie montażu Celestron AVX


stefanchm

Rekomendowane odpowiedzi

Wydzielono z wątku o Celestronie CGX.
==========================================================

Witajcie, nie jestem pewien, czy to odpowiednie miejsce, ale skoro o montażach Celestrona...

Mam Advanced VX i chciałby go trochę "poprawić" - wyczyścić, wymienić łożyska, przesmarować dobrym smarem, ponieważ w deklinacji chodzi z bardzo wyraźnym pojękiwaniem a w RA ma duże luzy. I ogólnie chodzi ciężko i nierówno.

Zdaję sobie sprawę, że montaż nie jest zbyt popularny i trudno mi oczekiwać konkretnych rad ale jest trochę podobny do cg5 więc może ktoś już wykonywał taki tuning i ma jakieś rady lub materiały (PDF), czy choćby informacje - jakie łożyska, jaki smar itp

Po zdjęciu osłon silników natknąłem się na takie coś na osi ślimaka w RA. I nie wiem czy trzeba robić jakieś znaczniki aby złożyć dokładnie w takiej samej pozycji? Wygąda to jak  enkoder ale enkodery są chyba przy silnikach?

Podejrzewam, że takich "niespodzianek" może być więcej. W Stanach jest serwis zajmujący się tuningowaniem montaży: https://www.deepspaceproducts.com/hypertune-service-for-the-celestron-advanced-vx-mount_8_4226_9373.html ale do AVX nie mają HyperTune do it yourself, tylko wysyłka, więc odpada. Napisałem do nich kilka miesięcy temu i odpowiedzieli, że może tej zimy coś zrobią. Wczoraj napisałem ponownie i odpowiedzieli, że:  I have still not had a chance to work on it.

Koledzy może coś doradzicie

20170127_190118.jpg

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta tarczka to podejrzewam jest enkoder służący do nagrywania PPEC, ale nie mam pojęcia czy jest ważna pozycja jego montażu :( Ja mam stary CG5GT i go rozbierałem i czyściłem, ale to jednak trochę inna konstrukcja. Na łożyska toczne i ślizgowe dawałem smar litowy, a na ślimacznice molibdenowy - jak zwykle. 

To co możesz zrobić bez kompletnego rozbierania to skasować luzy na ślimacznicach i na zębatkach, te ostatnie mogą powodować hałas. Powinno się dać coś wyguglać w tym temacie, ewentualnie na youtube, np 

 

Potem przeniosę te posty do nowego wątku :) 

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki niezawodny Łukaszu.

Znam ten film to, w zasadzie jedyny jaki znalazłem dotyczący AVX. Opisuje likwidację luzu na przekładni zębatej i ustawianie na pilocie anti backlesh. A Ty jak regulowałeś luz na ślimaku. Jakie miałeś kryterium, że jest dobrze?

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W montażach tej klasy jest to trochę czasochłonne, bo zazwyczaj luz będzie się minimalnie różnił na całym obwodzie. Kasowałem luz w jednym położeniu ślimaka tak, żeby nie był wyczuwalny i potem kręciłem GoTo cały obrót jednocześnie sprawdzając, czy przekładnia nie stawia za dużego oporu. Można to robić na słuch, albo mierząc pobór prądu przez montaż w czasie GoTo. Jak pracuje silnik pod większym obciążeniem możesz wysłuchać albo zmierzyć próbując dłonią lekko powstrzymać oś w trakcie GoTo. 

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie Dzięki,

może rzeczywiście małymi krokami - najpierw luzy na przekładni, potem na ślimaku, a później się zobaczy ;) może zrobią do it yourseff tam, oprócz części na wymianę są jeszcze precyzyjne opisy. 

A co myślisz o smarach teflonowych?

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie testowałem nigdy takiego smaru :( Używam zazwyczaj molibdenowego, a raz użyłem grafitowego. Oba się sprawdziły dobrze, jedynie grafitowy bardziej brudzi oczywiście. Z tego co czytałem i pytałem, to oba te smary się nadadzą, bo zawierają odpowiednio grafit i siarczek molibdenu, które to substancje dobrze zapobiegają zatarciom. A przy okazji smar musi dobrze przylegać do powierzchni i się nie ścierać. Niedawno czyściłem ponownie mój EQ6 i ślimacznica nie nosi żadnych śladów zużycia po trzech latach stosowania smaru molibdenowego, a montaż był użytkowany dość intensywnie i ze sporym obciążeniem.

Tylko że w EQ6 ślimacznica jest z mosiądzu, a mosiądz w połączeniu ze stalowym ślimakiem ma sam w sobie własności samosmarujące (jeszcze lepsze ma brąz, i w niektórych montażach ślimacznice są z brązu właśnie). A nie wiem jak jest w AVX. W moim CG5GT ślimacznice są na przykład z aluminium. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policzyłem ząbki i okazuje się, że obydwa koła są takie same.
Najlepszy efekt powinno dać zastąpienie oryginalnych kół zębatych, kołami zębatymi połączonymi pasem zębatym.
http://norikyu.blogspot.jp/p/blog-page_7.html
http://norikyu.blogspot.jp/2016/06/blog-post_7.html
Jak się to przetłumaczy za pomocą Google nawet można sporo zrozumieć.
Modyfikacja z pierwszego linku dotyczy osi DEC jednak z RA powinno być podobnie.
Na jednym ze zdjęć z pierwszego linku, jest pokazane, jak należy zamienić kabelki aby zmienić kierunek obrotów silnika.
Jeżeli Google prawidłowo przetłumaczył to z opisu wynika że w osi DEC:
- jedna oś ma 5 mm a druga 6 mm
- odległość między osiami wynosi 22 do 24 mm
Jak na szybko sprawdziłem tym kalkulatorem: http://www.akcesoria.cnc.info.pl/kalkulator.php
Powinny pasować dwa takie koła: http://www.ebmia.pl/kolo-zebate-203m092f-p-1637.html
I taki pas zębaty: http://www.ebmia.pl/zebaty-1053m09-p-4111.html
Odległość osiowa dla takiego zestawu wynosi dokładnie 22,5 mm więc powinno pasować.

 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Arek bardzo mi pomogłeś. Szczerze mówiąc nie pomyślałem zupełnie o zmiaie obrotów!!!

 Kilka dni temu napisałem do EBMiA i otrzymałem odpowiedź: 

Witam
niestety nie jestem w stanie dobrać paska o takiej długości aby uzyskać przedstawioną odległość między osiami - różnica jest zaledwie 1 mm ale zawsze wystąpi jeżeli nie będzie miał Pan jakiejś regulacji naciągu to nie będę w stanie dobrać odpowiedniego zestawu.

Odpisałem, że mała regulacja jest możliwa i czekam na odpowiedź. Będę informował o postępach.

PS Czy Ty taż masz AVX?

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam NEQ6 i założone paski z Rowan Astronomy. Ale gdybym miał AVX to spróbowałbym go opaskować.
Pogrzebałem w szufladach i znalazłem jedno takie koło jak podlinkowałem wyżej (HDT 20 zębów). Było kiedyś kupione w EBMIA. 
W opisie tego koła jest, że ma otwór fi 6mm. To które ja mam nie ma otworu na wylot tylko ma zagłębienie prowadzące o średnicy 5mm.
Piszę o tym dlatego, że jeżeli jedna oś ma 5mm to gdyby w kole było 6mm to byłby problem a tak tokarz zrobi dowolny otwór.

Gdybyś chciał to moje koło wykorzystać to mogę Ci sprezentować bo mi się już nie przyda - wyślij mi tylko adres na priv.

Ja bym spróbował zastosować te koła i pas, które podałem w poprzednim poście - jeżeli między osiami jest 22 do 24 mm to powinny pasować.
W jednym kole trzeba będzie pozbyć się tych blaszek albo w obydwóch kołach skrócić je o 1mm i wtedy nie będą się ocierać - dla tokarza nie powinno być to problemem. Nie wiadomo tylko czy będzie się dało założyć obudowę.
A tak wygląda:
HDT-20Z-3M.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, czekam jeszcze na odpowiedź z  EBMI i później pogadamy.

Tymczasem dobrałem się do łożysk ślimaka w dec i stwierdzam, że są kiepskie. Nie dość, że się "wahają" to jeszcze jedno z nich ma wyraźne zacięcie. Łożyska mają symbol 686Z (chyba), bo te szóstki to mogą być piątki, ale sprawdzę. Masz jakieś dobre źródło dobrej jakości łożysk?

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam

Nie znalazłem w sieci żadnego materiału dotyczącego demontażu Celestrona AVX. Postanowiłem więc zrobić to sam, licząc że może niewiele spie... >:O 
Testów w terenie jeszcze nie robiłem, czekam na pogodę. W testach na sucho montaż po "tuningu" zachowuje się prawidłowo.

Pierwszy raz demontowałem montaż, więc z pewnością porobiłem mnóstwo błędów. Liczę, że mi je życzliwie wytkniecie.
Mimo to, myślę że film może być pomocny posiadaczom montażu AVX Celestrona  przy samodzielnej wymianie łożysk i smarowaniu.

No właśnie - Czy warto wymieniać i smarować

W moim przypadku na pewno tak: łożyska ślimaka nie dość, że się mocno wahały, to jeszcze miały zacięcia. Łożysko dociskowe osi RA bardzo kiepskiej jakości "no name" bez żadnych oznaczeń, bieżnia z cienkiej blachy!

Całość zajęła mi dwa razy po około 3 godziny, wcześniej oczywiście zgromadziłem wszystkie potrzebna narzędzia i materiały. Prace nie wydają mi się specjalnie trudne i spokojnie można je wykonać w domu. Najbardziej zaawansowane narzędzie to wiertarka, o której zresztą zapomniałem powiedzieć w filmie, przy okazji opisywania narzędzi :)

Materiały

4 łożyska ślimaka 686z - japońska firma EZO
1 łożysko główne osi RA 6007 - ZVL Słowacja
1 łożysko dociskowe np 51107 - FAG Korea
Wszystkie łożyska zakupione w stacjonarnym sklepie w Zgorzelcu.

Smary na allegro http://allegro.pl/carlube-smar-molibdenowy-400g-mos2-do-przegubow-i6465388187.html

 

  • Like 5

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli będą chętni, to z przyjemnością, ale sam wiesz, że celestrony nie są zbyt popularne :)

Edytowane przez stefanchm
błąd stylistyczny

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekam jeszcze na przesyłkę z Aliexpres - kółka zębate i pasek. Będę paskował AVX. Koła i paski mają szerokość 6 mm i to chyba będzie lepsze niż to, co już zrobiłem w oparciu o paski i kółka z Ebmia. Niestety nie wygląda to dobrze. Kółka mają szerokośc 9 mm, 32 zęby a pasek - podziałkę 3 mm i długość 105 mm. Pasek jest dość krótki i przy szerokości 9mm - dość sztywny i dość mocno napięty.
Taki układ nie sprzyja łożyskom ślimaka, a przede wszystkim łożyskom silnika, które jak sądzę nie jest tak łatwo wymienić. Myślę, że jest to wada "paskowania" w ogóle. 

Co prawda zęby pasków mają przekrój półokrągły, co zmniejsza luzy, to mimo to miałem, wrażenie że widzę wyraźnie najpierw ruch koła silnika a później koła ślimaka - pasek się wyginał, co wyglądało jakby był słabo napięty. Jednak nie odważyłbym się bardziej napinać paseka z obawy o łożyska. Być może rolka dociskająca na sprężynie mogła by coś poprawić ale w AVX nie ma zupełnie miejsca na takie rozwiązanie. Dodatkowo nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że widzę  wyraźną "ziarnistość" ruchu. Ale to może być obrazem skokowej pracy silnika (?)

Tak czy owak wszystko to wymaga testów "gwiazdowych" a ja jak była pogoda byłem w sanatorium i teraz muszę czekać na kolejne pogodne niebo. 

Mam nadzieję, że koła i paski z Ali, które są węższe i z mniejszą podziałką będą zachowywać się lepiej. Jak tylko przyjdą opiszę szczegółowo jak całość się sprawdza lub nie.

  • Like 1

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ten sam montaż od prawie trzech lat i na jesieni ubiegłego roku rozebrałem go na "drobne śrubki".

Muszę powiedzieć, że masz pecha, bo trafiłeś na nie najlepszy egzemplarz.

Mój jest przykładem wzorcowym, jeśli idzie o chińszczyznę!

Moje wrażenia opisałem tu: Podarowałem sobie trochę komfortu

Nie było potrzeby wymieniać czegokolwiek, nawet doszedłem do wniosku, że nie było potrzeby rozbierać tego montażu.

Mam wrażenie, że po poskładaniu wszystkiego do kupy i regulacji, nie uzyskałem takiej precyzji działania jak przed demontażem.

Wykorzystując fakt, że miałem montaż w proszku, spróbowałem go opaskować.

Zrobiłem to tylko na osi RA. Użyłem kółek T2,5 Z25 (właściwie należałoby użyć o rząd większe) i paska T2,5 120.

Co do kierunku obrotu: wystarczy zmienić na South i oś RA będzie kręcić się we właściwym kierunku

Próby wykazały, że paskowanie nie poprawiło prowadzenia, więc wróciłem do oryginalnej przekładni zębatej.

Zważywszy, że montaż prowadzi z dokładnością około RMS 0,25 arcsec/6min., a nawet lepiej (wg Maxim Dl) trudno wyciągnąć jeszcze lepsze parametry.

Jedna uwaga do Twojego filmu: oglądając ktoś, kto tego nigdy nie robił, pomyśli że to sielanka.

A ja doskonale pamiętam horror rozkręcania malutkich wkrętów imbusowych, które fabryka zabezpiecza jakimś pioruńskim klejem.

No chyba, że Twój montaż był już grzebany i ten horror przeżył ktoś przed Tobą.

Tak czy inaczej, Twój tutorial stanowi doskonałą pomoc dla ludzi posiadających ten montaż.

 

  • Like 1

----------------------------------------------------------------

SW ED80 OTA 80/600 + F/R x 0,85   Montaż: Celestron AVX,

kamera: QHY163M;  guiding: Orion Guide Scope + ASI120MM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, u mnie też było trochę strachu z odkręceniem małych śrubek imbusowych kontrujących koła zębate, ale obyło się bez ukręcenia. Myślę, że z dwóch powodów:

otwory na imbus w śrubkach są głębsze od standardowych - kupiłem wcześniej kilkanaście na allegro, na wszelki wypadek,

mam zestaw dość dobrych kluczy imbusowych, które nie zaokrąglają się tak szybko jak byle jakie . 

A jak u Ciebie wyglądało łożysko dociskowe - pamiętasz?

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, że to łożysko nie jest z górnej, ani chyba nawet środkowej "półki" jakościowej, ale po oględzinach i próbach jak się zachowuje podczas toczenia,

nie miałem się do czego przyczepić, żeby je zmienić na inne. Toczy się płynnie, bez jakichkolwiek  zgrzytów, skoków itp.

Tak jak je nazywasz, jego zadaniem jest docisk, ale cóż od niego wymagać, kiedy ten docisk nie może być za duży.

Przy odpowiednim, nie za mocnym, z wyczuciem skręceniu nakrętki (tej na zdjęciu) spełnia swoje zadanie,

i zapewne długo będzie spełniać swoje zadanie, mimo marnej konstrukcji.

DSC_4644.thumb.JPG.e8acc7d9be96821146ada37e84c9ae5e.JPG

  • Like 1

----------------------------------------------------------------

SW ED80 OTA 80/600 + F/R x 0,85   Montaż: Celestron AVX,

kamera: QHY163M;  guiding: Orion Guide Scope + ASI120MM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W trakcie oczekiwania na koła i paski z Ali, postanowiłem zainstalować w moim montażu AVX poziomicę okrągłą 15 mm z allegro
http://allegro.pl/poziomica-okragla-libelka-15-mm-sola-i6075093354.html

Jest dobre miejsce do do tego celu na lekko skośnej powierzchni w okolicy śruby regulującej szerokość geograficzną.

58b53aafaec30_poziomica2kopia.thumb.jpg.d4e1a92af30456d4e5f6ac36b1206b29.jpg

Wiercenie otworu.

Zaczynamy od odkręcenia i wyjęcia osi "szerokości geograficznej" (patrz film Wymiana łożysk ...) Zdejmujemy głowicę i uchwyt głowicy odkręcamy od statywu. Trasujemy środek otworu i  wiercimy. Najlepiej do tego celu będzie nadawała się wiertarka stołowa. Powierzchnia nie jest pozioma więc lepiej wywiercić najpierw otwór prowadzący aby wiertło się nie zsuwało. 
Głębokość otworu to około 4 mm mierząc od strony niższej. Nie można wiercić zbyt głęboko, tak aby cała libella się schowała, ponieważ odlew nie jest zbyt gruby i można przewiercić się na wylot. Żeliwo łatwo się skrawa, więc wystarczy zwykłe wiertło do metalu byle było ostre.

Osadzanie poziomicy

Statyw ustawiamy na sztywnej powierzchni i starannie poziomujemy poziomicą liniałową ustawiając kolejno w kierunku każdej z trzech nóg. Dobrze aby poziomica była dokładna np w wersji profesjonalnej. Taką poziomicę lepiej pożyczyć od kogoś, gdyż jej cena to kilkaset złotych. 
Po wypoziomowaniu nakładamy delikatnie (aby nie poruszyć statywu) na statyw uchwyt głowicy i przykręcamy. Następnie na dno wywierconego otworu wciskamy trochę silikonu https://www.castorama.pl/produkty/narzedzia-i-artykuly/mocowania-i-laczenie/tasmy-i-kleje/kleje/klej-technicqll-silikonowy-uniwersalny-bialy-70-ml.html i wciskamy libellę lekko ją obracając tak aby trochę silikonu wycisnęło się na zewnątrz. Jeśli silikonu było za mało to wyjmujemy libellę i wciskamy jeszcze trochę. Ja powtarzałem tę czynność kilka razy.  Silikon nie wiąże zbyt szybko, więc mamy czas na precyzyjne ustawienie libelli w otworze. Potem już tylko spokojnie czekamy na związanie silikonu, dla pewności 12h.


 

 

 

  • Like 6

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stefan, a masz takową poziomicę profesjonalną?

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takowa...?;)

Każda poziomica, nawet w wykonaniu ATM z probówki pełnej wody i bańki powietrza jest profesjonalna,

pod warunkiem, że jest dobrze skalibrowana do poziomu / pionu.

 

----------------------------------------------------------------

SW ED80 OTA 80/600 + F/R x 0,85   Montaż: Celestron AVX,

kamera: QHY163M;  guiding: Orion Guide Scope + ASI120MM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już rozmawiałem ze Stefanem i ma taką (takową :))) profesjonalną i pożyczy. Pytanie za ile (flaszek)?.

Też u siebie w HEQ5 muszę zamontować takie oczko. Muszę pomyśleć tylko, gdzie i jak to zamocować. Może jakieś podpowiedzi?

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)