Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Nie mogę znaleźć w necie schematu konwertera DC-DC Step-up z regulowanym wyjściem. Potrzebuję odwzorować taki konwerter zbudowany w oparciu o XL6009

XL6009.jpg.d771a80e64d5ca7d0c9e70c9256ae184.jpg

W Data Sheet tego chipa http://www.haoyuelectronics.com/Attachment/XL6009/XL6009-DC-DC-Converter-Datasheet.pdf jest kilka typowych rozwiązań. Zastanawiam się czy jak bym skorzystał z poniższego schematu, ale zamiast rezystora R2 wstawiłbym potencjometr to uzyskałbym to co chcę (potrzebuję podbić 12V do 13.5V @2-3 A). Pewnie do zmiany byłby jeszcze kondensator wejściowy Cin taki jak na płytce czyli 220uF/35V

XL6009_1.jpg.f75048b058e75ef51ad911db1a73a4b4.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
58 minut temu, Wega napisał:

Nie lepiej kupić gotowy o podobnych parametrach, można wówczas zrysować schemat, przeprojektować na inną płytę wykorzystując te elementy, tylko po co skoro jest gotowe i działające, tanie.

http://nowyelektronik.pl/index.php?id_product=89412&controller=product

Mam tą przetwornicę przed sobą, ale żaden schemat z DataSheet nie pasuje w 100% no i chciałbym w przyszłości jednak sam to zrobić na mojej płytce :) Wega, podpowiedz proszę czy na załączonym wcześniej schemacie, kondensatory "105" to chodzi o 105pF???

EDIT: właściwie jak się przyglądam (długo i dokładnie) to ilość elementów pasuje. Może masza rację, nie ma co wyważać otwartych drzwi :) Potrzebuję tylko rozszyfrować co to jest to 105

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, rafalt73 napisał:

Potrzebuję tylko rozszyfrować co to jest to 105

105 to 1 uF (mikroFarad). Zerknij na http://hobby-elektronika.eu/kondensatory.html .

I przy okazji - całkowicie popieram Wegę, że lepiej kupić przetwornicę. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby moduł przetwornicy wlutować "na kanapkę" do Twojej płytki - to tylko 4 piny. Szkoda czasu na projektowanie specjalnie ścieżek i lutowanie poszczególnych elementów przetwornicy jak jest dostępny gotowy i stosunkowo tani moduł !!!

Tu https://abc-rc.pl/przetwornica-dc-dc-2a-4-38v-step-up masz jeszcze taniej.

Edytowane przez keram167
Dodano link
  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Oznaczenie kondensatora 105 jak na schemacie to kondensator ceramiczny o pojemności 1uF tu możesz zastosować z powodzeniem 100nF również ceramiczny. Bardzo często stosuje się tego typu kondensatory równolegle do elektrolitów by zewrzeć do masy niepożądane częstotliwości układu jakie może on generować, by nie dostały się do innych obwodów. Przy zasilaczach to standard na wejściu i na wyjściu stosujemy takie kondensatory najczęściej 100nF.

Oznaczenia:   0,5 = 5 pF ; 10 = 10pF ; 101 = 100pF; 102 = 1nF ; 103 = 10nF; 104 = 100nF; 105 = 1uF ; 106 = 10uF; 107= 100uF; 108= 1mF

Kondensatory poniżej 100pF przeważnie i najczęściej stosuje do obwodów wielkiej częstotliwości, lub precyzyjnych układów.

Zasada: 103 = cyferka 10 do tego dodajemy 3 zera czyli 10 000 pF zawsze pF, to są oznaczenia pojemności w pF.   105 = 10 + 00000 = 10 00000 pF = 1uF.

Do 10 dodajemy tyle zer ile mówi nam cyfra po niej występująca 105 to 10 plus 5 zer

Na schemacie jest błędne oznaczenie sugeruje ono dwa kondensatory tego samego typu  o różnych pojemnościach, częste błędy przy aplikacjach nawet stabilizatorów, sama aplikacja jeszzcze nie oznacza że to tak musi być. Można wykonać układ zgodnie z aplikacją i może nie pracować zgodnie z naszymi oczekiwaniami. I na swoim przykładzie mzsz tę róznicę aplikacja a układ praktyczny.

 

 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
19 minut temu, Wega napisał:

Oznaczenie kondensatora 105 jak na schemacie to kondensator ceramiczny o pojemności 1uF...

Wega bardzo dziękuję za wyjaśnienie, to dla mnie dobra dawka wiedzy

7 godzin temu, keram167 napisał:

I przy okazji - całkowicie popieram Wegę, że lepiej kupić przetwornicę. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby moduł przetwornicy wlutować "na kanapkę" do Twojej płytki - to tylko 4 piny. Szkoda czasu na projektowanie specjalnie ścieżek i lutowanie poszczególnych elementów przetwornicy jak jest dostępny gotowy i stosunkowo tani moduł !!!

Keram, pewnie masz rację, tyle że takie układ, zrobiony w oparciu o gotowe komponenty już zrobiłem. Mam już takie pudełko w pełni działające i jestem zadowolony....ale ja chcę więcej :) Chcę to zrobić sam :) Poniżej moje wypociny WERSJA 1 (kontroler arduino, gotowe przetwornice, gotowy HUB)

IMG_0957.thumb.JPG.52f6dd0bd0df2cc1bbb958f200e290fa.JPG

WERSJA 2 (właściwie to samo co wersja 1 ale już bardziej uporządkowana)

Astro_Box.jpg.6e98107fad0c14c1fda759adce23ac1f.jpg

 

IMG_0965.jpg.c42959754ed77ee6984dde5d84851121.jpg

A teraz mam apetyt na więcej :)

 

 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem dopisać że WERSJA 3 zaraz będzie. Płytka drukowana właśnie jest w drodze i ta wersja ma już większa funkcjonalność bo obsługuje dodatkowo focuser. Sterownik w ASCOM już napisałem

PCB1.thumb.jpg.c9c691c6a7d8f03de38330f9576cef83.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
34 minuty temu, rafalt73 napisał:

IMG_0965.jpg.c42959754ed77ee6984dde5d84851121.jpg

Jestem pełen podziwu dla tych, którzy potrafią te wszystkie robaczki dobrać i właściwie umiejscowić na odpowiedniej płytce i to wszystko później zaprogramować i wykorzystać do fotografii - SZACUN WIELKI Geek
Jedno mnie tylko zastanawia - po jaką cholerkę bawicie się (większość) w ten bajer z wyświetlaczem na astropudełeczku????????
Mam sterownik USBFocus najpierw V1, teraz V2 od 2013 roku, z wyświetlaczem ,,fabrycznie" i uwierzcie mi użyłem wyświetlacza raz aby ustawić zakres pracy wyciagu bo niema możliwości programowo i po to aby go maksymalnie przyciemnić.
Przeca nikt nie podchodzi w czasie sesji do setupu coby nie powodować drgań to raz, a dwa przeca to wszystko widzimy na lapku na jego programowych panelikach.
Nie szkoda czasu, pieniążków i miejsca w obudowie? Panowie chyba przyznacie mi rację, że to zbędny gadżet szczególnie w takim wydaniu jak powyżej.....

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Tak masz rację ale Kolega rafalt73 ma ducha konstruktora pisał o tym  " A teraz mam apetyt na więcej :) " ja to rozumiem i to bardzo. Mógł bym Go nauczyć projektowania płytek PCB w kilku programach tak społecznie, ale boję się że zniknie z forum i pochłonie go w całości konstruowanie :)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
19 minut temu, Wega napisał:

Tak masz rację ale Kolega rafalt73 ma ducha konstruktora pisał o tym  " A teraz mam apetyt na więcej :) "

Wszystko rozumiem :) Tylko akurat świecenie takich ekraników czy innych diodek na setupie do astrofoto to delikatnie pisząc bardzo wk....a - denerwuje ;)

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Jacek E. napisał:

Wszystko rozumiem :) Tylko akurat świecenie takich ekraników czy innych diodek na setupie do astrofoto to delikatnie pisząc bardzo wk....a - denerwuje ;)

Tak, ten niebieski wyświetlacz to porażka. W Zatomiu obklejałem go taśmą klejącą izolacyjną :) No, a po bo wyświetlacz.....bo to niezły bajer i wizualna kwintesencja zdolności konstruktorskich hahhha. W ogóle nie potrzebne ale niezły bajer. Następna wersja ma już czerwony ekran OLED. Fantastycznie płaski (przyklejony do obudowy) i z przepięknym kontrastem (czarne tło i delikatnie czerwone litery i cyfry) - na zdjęciu tego dobrze nie widać bo aparat doświetlał, ale naprawdę jest klasa

LCD1.thumb.jpg.de24809e82e7686c97cc2e29bb623dc2.jpg

IMG_1392.JPG.bc132169e50a9fd892b86966fd672cf2.jpg.26bca4fc8057df3d8ec2d285bd224c7b.jpg

 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Jacek E. napisał:

Wszystko rozumiem :) Tylko akurat świecenie takich ekraników czy innych diodek na setupie do astrofoto to delikatnie pisząc bardzo wk....a - denerwuje ;)

Ja nie jestem astrofotografikiem tylko wizual, sprzęt jak w stopce więc mniej to rozumiem ale trzymam kciuki za tych co fotografują podobają mi się ich prace to piękne hobby :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jedno pytanie i prośba o sprawdzenie. Mam jak niżej zaprojektowaną przetwornicę Step-Down dla osiągnięcia 5V z 12V. 5V będzie wykorzystane do dwóch celów a) zasilanie układów logicznych b) zasilanie urządzenia 2A. Czy mogę wykorzystać tą przetwornice do dwóch celów? Wydajnościowo jest OK bo ma 3A, ale pytam w kontekście jakiś zakłóceń, itp...? Czy wystarczy po prostu uzbroić ten układ w jakieś kondensatory filtrujące / tlumiące

Przetwornica Step-Down w oparciu o LM2596 (12V -> 5V)

LM2596.jpg.cb173ea211bee227137d980ad5b34495.jpg

Przetwornica Step-Up w oparciu o XL6009 (12V -> 13.5V)

XL6009_2.jpg.2b3e5b452a2d7aa81cdd089300b6fafa.jpg

Póki co w układzie mam kondensatory filtrujące 1uF (zgodnie z Data Sheet) - @Wega polecasz 100nF ale takich nie ma w obudowie SMD (w module kupowanym w sklepie są kondensatory SMD). Jeśli uważasz że 100nF ma naprawdę znaczenie to włożę tu to co proponujesz tyle że THT

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja bym też tak zrobił jak pytasz zasilił bym to wszystko z tego samego źródła jeśli napięcie i prąd na to pozwalają, warunkiem by z tego samego źródła nie zasilać urządzeń indukcyjnych np. silniki, przekaźniki, jeżeli już to trzeba zastosować równolegle do kondensatora elektrolitycznego na wyjściu zwykłą diodę prostowniczą ona zabezpiecza przed przepięciami zasilacz, uwaga na kierunkowość diody by nie zewrzeć zasilacza. Druga kwestia to 1uF czy 100nF tu kondensatory ceramiczne SMD wartość aż tak wielkiego znaczenia nie ma. Jeżeli brakuje Ci tych kondensatorów

mogę podesłać zwykłym listem 100nF, 1uF SMD i parę innych elementów SMD, przewlekanych nie mam. Adres na PW i wyślę gratis w tygodniu.

 

 

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @Wega Jak już będę gotowy, części elektroniczne będę zamawiał z Mouser.com. Jeśli miałbym z czymś wyjątkowy problem to zapytam - bardzo dziękuję. Jeśli 1uF i 100nF nie mają wielkiego znaczenia to wezmę to co jest w DataSheet i w sklepie. Jeszcze raz dziękuję

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jak będziesz projektował druk pod przetwornicę trzymaj się jak najbliżej zaleceń z dokumentacji - które ścieżki blisko których, a które daleko, jakie elementy gdzie, etc. Im większa częstotliwość pracy przetwornicy, tym ma to większe znaczenie. Musiałbyś też przewidzieć miejsce pod radiator, bo przy takim montażu jak na zdjęciu w pierwszym poście przy prądzie ok. 2A przetwornica się przegrzeje i wyłączy. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Troche mnie Łukasz wystraszyłeś. Robi się trochę gęsto od tych warunków i wytycznych. Musze to przetrawić.
Pytanie do poprzedniego postu: masz na myśli radiator do LM2596? Sam HUB raczej nie będzie wymagający prądowo bo nie ma tam urządzeń pobierających prąd przez USB. Podobnie układy logiczne. Dlaczego przetwornica miała by się przegrzać?


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mogę coś zasugerować, to zmieniłbym prowadzenie linii 12V. W tej chwili masz niepotrzebnie prowadzone 3 wąskie ścieżki obok siebie, w dodatku część wyjść przechodzi przez poprzednie w gałęzi. Lepiej puścić 1 szeroką ścieżkę lub poligon i do każdego odbiornika odprowadzać osobną ścieżkę.

To jest pierwsze, co rzuciło mi się w oczy, nie przeglądałem dokładniej tego projektu.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Miła niespodzianka - otrzymałem dziś długooczekiwaną płytkę PCB. Póki co tak jak pisałem to astro-pudełko bazować będzie na gotowych komponentach z jedną nowością: sterowanie focuserem. Jeśli będzie działać tak dobrze jak wygląda to będę już mega zadowolony. W kolejnej wersji (przedmiot tego wątku) będzie już pełna integracja elementów z PCB włącznie z HUB USB49557df29f6bdbec1110ab6b9d9be89d.jpg96ad5d95a8312b128776bde81c2a5ba4.jpg


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Coś Rafał fotki chyba się źle dodały - chyba są znowu problemy z dodawaniem z komórki :( 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, jolo napisał:

Coś Rafał fotki chyba się źle dodały - chyba są znowu problemy z dodawaniem z komórki :( 

Faktycznie nie widać :( Przesyłam teraz z komputera - powinno  być OK

IMG_1500.thumb.JPG.6d83e0fffba816a811b40674d7a7434e.JPG

IMG_1501.thumb.JPG.0347b3ae02fdd9fefb013c3c890001f3.JPG

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Fachurka :) Czy dobrze widzę, że to jest złocone? :) Gdzie takie płytki zamawiałeś?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, jolo napisał:

Fachurka :) Czy dobrze widzę, że to jest złocone? :) Gdzie takie płytki zamawiałeś?

FRITZING - zrobiłem schemat w tym programie i przesłałem do fabryki :) Naprawdę wygląda pięknie - oby tylko działało bo jak nie to oprawie w ramkę i na ścianę cieszyć oko :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Gorąca prośba o zerknięcie na poniższy schemat. To jest układ dwóch wyjść na grzałki sterowane sygnałami PWM z Arduino. Zgodnie z sugestią Jolo (dzięki Łukasz) wstawiłem dwukanałowy sterownik MOSFET'ów IR4426 i dwa tranzystory IRF7416. Najbardziej zależy mi na ocenie czy nie brakuje w tym układzie jakiś rezystorów. Wstawiłem po jednym rezystorze 10k na bramkach każdego z MOSFET'ów bo chyba rozumiem ich funkcję (pull-up w momencie gdy stan sygnału jest niski, rozumiem że chodzi o niekontrolowane włączenie tranzystora przy tak zwanym PIN float)

Datasheet sterownika IR4426 http://www.mouser.com/ds/2/196/ir4426-935670.pdf     Datasheet sterownika Tranzystora IRF7416 http://www.mouser.com/ds/2/196/irf7416pbf-937410.pdf

PWM.thumb.jpg.05f6d9611a44b53191015bfcb7a9926a.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Te rezystory 10k rozumiem jak najbardziej. A po co są te kondensatory 1000p równolegle do bramek MOSFETów? Same bramki MOSFETów mają sporą pojemność wejściową, dlatego do ich szybkiego przełączania (np przy PWM) jest potrzeba sterowania ich dość sporym chwilowym prądem. A jak dodamy równolegle jeszcze kolejną pojemność, to znowu spadnie szybkość przełączania i sterownik będzie miał większe obciążenie. 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Te rezystory 10k rozumiem jak najbardziej. A po co są te kondensatory 1000p równolegle do bramek MOSFETów? Same bramki MOSFETów mają sporą pojemność wejściową, dlatego do ich szybkiego przełączania (np przy PWM) jest potrzeba sterowania ich dość sporym chwilowym prądem. A jak dodamy równolegle jeszcze kolejną pojemność, to znowu spadnie szybkość przełączania i sterownik będzie miał większe obciążenie. 

Wziąłem to wprost z data sheet (typical application), ale faktycznie trochę poczytałem o MOSFETach i przyznaję racje Twoim argumentom. Po co tylko data sheet syerownika rekomenduje takie rozwiązania (chyba że to symbolizuje wewnętrzną pojemność bramki MOSFETAa?)
Jolo, w Twoim AstroLinku widzę, że dałeś jeszcze rezystor po stronie drenu, czemu?


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ups, te kondensatory są na schemacie "Switching Time Test Circuits". To zmienia postać rzeczy, sorki!


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nie znam jeszcze dobrze Arduino ale czy nie trzeba też dołożyć pull-up od strony pinów z kontrolera?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, zarek napisał:

Nie znam jeszcze dobrze Arduino ale czy nie trzeba też dołożyć pull-up od strony pinów z kontrolera?

Tu jestem pewny, że w przypadku zastosowanie sterownika IR4426 rezystor podciągający nie jest potrzebny ponieważ jest już zaimplementowany wewnątrz niego samego (jeśli nie było by go w strukturze wewnętrznej to trzeba by go zaimplementować na zewnątrz). Rezystor wewnętrzny widać na poniższym schemacie blokowym - każdy sygnał INA i INB jest podciągnięty pod zasilanie  (5V - ale skąd tam 5 a nie 12 V tego nie wiem :))

IR4426.jpg.f36c3468612eb567fddcf5a84f2ae7b2.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. ub kontynuować jeśli uznajesz stan obecny za satysfakcjonujący.

© Robert Twarogal, forumastronomiczne.pl (2010-2018)