Skocz do zawartości

Pierwsza kamera - sprzęt i soft


Rekomendowane odpowiedzi

46 minut temu, tayson.82 napisał:

ascom, eqmod, skychart, phd, maximdl sa na maca? Jak nie to lepiej przesiadz się na win. Szkoda pogodnych nocy na udowodnienie że na macu można wszystko. 

Nie sprawdzałem jeszcze wszystkich programów pod kątem dostępności wersji na maca.
Na codzień używam maca i nie planuję tego zmieniać. A za stary jestem żeby cokolwiek komukolwiek udowadniać ;)
Są rzeczy których na maca nie ma (i nie będzie) i dlatego mam zainstalowanego równolegle windowsa. Większość aplikacji windowsowych normalnie się tam uruchamia, no ale nie wszystkie. Już wiem, że FireCapture nie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, tayson.82 napisał:

Warto pomyśleć nad rozdzieleniem sprzętu komputerowego jedynie pod sterowanie setupem. Jakiś mini pc, albo osobny laptop, ale to już temat na całkiem inny wątek.  

Dokładnie tak. Za około 200 parę złotych można zaopatrzyć się w laptoczka (piszę to z autopsji za tyle niedawno sprzedałem)  z Win 7, 2 GB RAM i wszystko hula jak złoto.
Obsługiwał mi na raz Maxia, 2 kamerki, focuserek, monaż jak i avikowanie. Zero problemów z jakimkolwiek programem do astro (US, DSO) po kablu USB czy zdalnym sterowaniem przy pomocy TV. Używałem z nim: oczywiście platformę ASCOM, Maxima, CdC, Nebulosity, soft Robofocusera, soft montażowy i FC.

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Zywis napisał:

wessel teraz sprzedaje swój minikomputer, to będzie chyba optymalne rozwiązanie: dużo portów USB - nie potrzeba dodatkowego huba, wifi do zdalnego sterowania,

To jak chcesz nim sterowac jak nie przez wifi? Przeciez nie warto podłączac monitora. 

Zapraszam na moją stronę logo2.jpg.14d2f841b11ef24f670bb0d3638f5042.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wessel juz sprzęt opylił (musi że jakis dobry był ;)). Poszukam jakiś wątków odnośnie wymagań sprzętowych (włącznie z preferowana ilością portów USB, bo to chyba ma znaczenie (widziałem filmy, gdzie ludzie HUBy przypinali na stałe do teleskopów tzw. trytytkami :))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hm.. no to pooglądałem jupitera. Ale nie przez kamerę :(
Widziałem tylko ciemność, jakby nie było żadnego światła po drugiej stronie. 
Całkiem prawdopodobne, że było to spowodowane temperaturą - spadło teraz do -9, a instrukcja podaje że sprzęt operuje od -5.. Eh.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, tayson.82 napisał:

To jak chcesz nim sterowac jak nie przez wifi? Przeciez nie warto podłączac monitora. 

dużo portów USB - nie potrzeba dodatkowego huba PRZECINEK wifi do zdalnego sterowania

 

Ja używam do sterowania FreePC, ale tu już potrzebny HubUSB, a to zawsze loteria czy zadziała

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, SamuG napisał:

hm.. no to pooglądałem jupitera. Ale nie przez kamerę :(
Widziałem tylko ciemność, jakby nie było żadnego światła po drugiej stronie. 
Całkiem prawdopodobne, że było to spowodowane temperaturą - spadło teraz do -9, a instrukcja podaje że sprzęt operuje od -5.. Eh.

Powody to są chyba dwa, albo dekla nie zdjąłeś, albo w Jupiterka nie trafiłeś a teleskop był niewyostrzony to gwiazdek też nie widziałeś....
Nie słyszałem, żeby -9*C ograniczało w/g instrukcji obserwacje. 
No chyba, że całkowicie Ci zaszroniło obiektyw, ale na to też są sposoby - suszarka, grzałka.
Ludziska przy -20 obserwują :) Parę lat temu w Zatomiu było -18 i jakoś zlotowicze obserwowali i focili.

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pole widzenia kamery jest dużo mniejsze od pola widzenia okularu. Jupek MUSI być idealnie centralnie, wtedy od razu go widzisz , no oczywiście po ustawieniu ostrości bo okular i kamera mają na 99,99% inny punkt ostrości.

Pomaga w tym okular z krzyżem, najlepiej podświetlany. A jeszcze lepiej rewolwer - bo wtedy nie szarpiesz teleskopem.

w mnie to wygląda tak:

"

Miałem problem z ustawieniem planety w centrum kadru przy bardzo długich ogniskowych. Włożenie okularu , ustawienie, wyjęcie okularu, włożenie kamery - to był czas i wielokrotne próby. Do tego dochodził brak parfokalności pomiędzy kamerą z Barlowem a okularem- koszmar.
No ale jest rozwiązanie a Janusz podał mi źródełko szybkiego zakupu :D
W wyciągu wylądował Q turret Baader Planetarium - rewolwer na 4 okulary. Wykonany z tworzywa sztucznego ! Rzecz niespotykana w astrofotografii, ale świetnie sprawdza się w astrofoto planetarnym, gdzie kwestie prostopadłości matrycy itp nie maja większego znaczenia.
Trzeba tylko uważać na gwinty, żeby przy zbyt mocnym dokręcaniu nie "przekręcić" gniazda w plastiku. Jak poczytałem, to okazało się że Baader wymyślił do niego fajną rzecz - Q Barlow z gwintem filtrowym 1.25" dający standardowo 2.25x jak jest wkręcony w nosek rewolweru, a 1.3x jak jest wkręcony w nosek filtra. Ponieważ u mnie jest wkręcony w nosek ADC to z obliczeń wyszło mi jakieś 2.5x.
W jednym gnieździe rewolwera siedzi okular 23 mm z krzyżem i pierścieniem parfokalnym, a w drugim kamera ASI ZWO 120 MC z ADC i Q Barlowem. Teraz ustawianie planety w centrum kadru to bajka!
ADC to osobny nabytek. ADC czyli Atmospheric Dispersion Corrector gen.2 firmy Astrosystems Holland to modułowy korektor pozwalający na konfigurację wlotu i wylotu ( w sensie gwintu i standardu mocowania). Sam moduł ma gwint T2 żeński od strony teleskopu i T2 męski od strony kamery. Ja mam go zainstalowanego bezpośrednio przed kamerą ZWO ASI 120 MC. Od strony teleskopu standardowy nosek 1.25 cala w wktóry teraz wkręciłem Q barlowa.
Układ jest świetnie dopasowany. ADC znakomicie poprawił jakość obrazków, choć jego opanowanie - pozornie proste - wcale takie proste nie jest."

Najnowsza modyfikacja to dodanie drugiej kamery ASI 120 MM z filtrem Pro Planet 742 lub UV - w zależności od obiektu.

 

ADC.jpg

 
  •  
 

 

Czystego nieba!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, wessel napisał:

Pole widzenia kamery jest dużo mniejsze od pola widzenia okularu. Jupek MUSI być idealnie centralnie, wtedy od razu go widzisz , no oczywiście po ustawieniu ostrości bo okular i kamera mają na 99,99% inny punkt ostrości.

 
 

Maciek - wszystko się zgadza ale Kolega jak napisał

4 godziny temu, SamuG napisał:

hm.. no to pooglądałem jupitera. Ale nie przez kamerę :(

No to chyba wizualnie próbował....
A co do trafiania kamerką w obiekt, nawet przy długich ogniskowych (miałem C8 i 11") to jest prosty sposób przy pomocy zwykłego szukacza. Za dnia na dalekim punkcie zgrywamy sobie idealnie teleskop z szukaczem (ewentualnie w nocy ja jasnej gwiazdce) i gdy przyjdzie nocka odnajdujemy i centrujemy obiekt w szukaczu, mamy wtedy pewność, że kamerka ,,widzi" go również. Pozostaje tylko kwestia wyostrzenia.
 

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, wessel napisał:

No ale ja właśnie to napisałem: widział w okularze w szerszym polu widzenia a jak włożył kamerę zamiast okularu to nie widział - bo nie była centralnie i wylądowała poza polem widzenia kamery ...

No dla mnie to nie widział nawet w okularze... No nieważne może wyjaśni :)
A krzyżyk w okularku łatwo zrobić. Jakiegoś starego Plosla, 2 włoski z lisiego ogona wkleić przy pomocy pęsety kropelką i jest okular z krzyżykiem. Jak podświetlenia brakuje to można podświetlić czerwoną czołówką przyłożoną do krawędzi odrośnika :)
Niemniej aby to wszystko łatwo przebiegało to to co napisałem wcześniej - idealne zgranie z szukaczem bardzo życie ułatwi :)

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje Wam za zainteresowanie tymi moimi wypocinami :) Podejrzewam że była to moja wina, ale nie znalazłem jeszcze przyczyny.

Już wszystko wyjaśniam.
W okularze którym "namierzam obiekt" mam krzyżyk (bez niego faktycznie byłoby trudno). Nie miałem problemu z namierzeniem Jupitera, tak żeby go pooglądać przy okularze (6mm) zapiętym na barlowa (2x), więc myślę że i z kamerą nie powinienem mieć problemu trafić. A przynajmniej tak mi się wydaje ;)
Dla pewności skalibrowałem mój krzyżakowy "celownik" mierząc właśnie w takim zestawieniu w Jupitera. (oczywiste jest więc już, że dekiel miałem zdjęty ;) )
 

Ponieważ nie widziałem żadnej reakcji "świetlnej" na ekranie postanowiłem przenieść lekko zestaw i wycelować.. w pobliską latarnię - nie uciekała po wycelowaniu, a świeciła dość dość mocno, żeby było widać reakcję na monitorze. Ale nie było widać. 
Spędziłem tam trochę czasu, więc zdążył pojawić się Księżyc. Do pełni mu bardzo daleko, niemniej w niego spudłować już się by nie dało.
A u mnie nadal ciemność.
Po odpięciu kamery od tuby i przyłożeniu do rozjaśnionego (na max) monitora, na ekranie czerń zostawała zastąpiona szarością. Czyli jakaś reakcja na światło była, choć wydawało mi się, że po takim przyłożeniu obraz powinien być wręcz biały, bo to jednak dość mocne światło.

Zabrałem więc kamerę do domu. Reagowała na światło, więc nie wiedziałem co było nie tak.


No i po problemie! W trakcie pisania tego postu odpaliłem kamerę na sucho na biurku i założyłem "okular". Tak jak podejrzewałem - brak prawidłowego obrazu to TYLKO I WYŁĄCZNIE MOJA WINA :( 

Nie będę usprawiedliwiał się brakiem doświadczenia, ale muszę Wam wyjaśnić co się stało. Oczywiście była to drobnostka!

W jakimś momencie tryb wyświetlania w programie musiałem przełączyć na 1:1 (wcześniej był dopasowany do wielkości ekranu). Przy takim powiększeniu nie miałem najmniejszych szans ta trafienie w cel. Ba, nic dziwnego że nie widziałem latarni ani księżyca. 
Tak więc.. bardzo bardzo niepotrzebnie zawracałem Wam głowę.

Jednakże wyciągam z tego wnioski. Trzy najważniejsze to:
1) a przecież pisali żeby być cierpliwym..
2) nie pisać nic na gorąco - dać sobie parę godzin (lub dni) na poszukiwanie rozwiązania
3) sprawdzać, sprawdzać, sprawdzać..

jest jeszcze wniosek nr 4:

4) trafiłem na fajne forum, gdzie można liczyć na pomoc :) za co Wam dziękuję i czego Wam gratuluję (no może w odwrotnej kolejności)
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy podglądzie obrazu kamerką "na żywo" pamiętaj, żeby zawsze sprawdzać jaki jest ustawiony czas ekspozycji. Jeżeli jest to 1ms, to nawet kierując teleskop na latarnię raczej nie zobaczysz nic na ekranie, bo to bardzo krótki czas.

Druga sprawa, to ustawienie ostrości. Jeżeli masz ustawioną ostrość na okular, to po zmianie na kamerę na 100% ostrość wypada w innym punkcie, więc musisz ją na nowo ustawić. Czasem trzeba to zrobić eksperymentalnie i przejechać cały zakres pracy wyciągu w jedną i drugą stronę. Z czasem przy wycelowanym teleskopie w jasną gwiazdę lub planetę zacznie pojawiać się taki okrąg, który w miarę zbliżania się do prawidłowego zogniskowania będzie się zmniejszał, aż zobaczysz prawidłowy obraz.

Z czasem nabierzesz doświadczenia i takie rzeczy będziesz robił z wyczuciem.

  • Like 2

Tu była kiedyś jakaś stopka, ale nie nadążała za zmianami sprzętowymi...

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pogodnego nieba życzę!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy później...
W dniu 6.02.2018 o 18:35, Jacek E. napisał:

Do 8" HEQ5? - W żadnym wypadku do astrofotografii. Jak Newton to najwyżej 150/750 do tego montazu.

Trochę się już naczytałem, trochę pobawiłem swoją syntą, trochę "popodglądałem" kolegów w Zatomiu (mega pozytywny weekend!) i nadszedł czas na rozmyślaniu nad czymś do focenia (moja synta do wizuala oczywiście zostaje na miejscu, bo jest super :)). @jolo gdzieś kiedyś ładnie napisał "nie ma czegoś takiego jak zestaw idealny". Jeśli tak mówi światły użytkownik sprzętu, to ja stwierdzam, jako kompletnie niedoświadczony fotoamator, że jeszcze trudniej powiedzieć od czego chciałoby się zacząć. Opinii tyle co ludzi, każden ma jakieś racje i preferencje. Im więcej czytam tym większy mętlik. A niby wszystko jest napisane.

Cel: myślę o nauce focenia DSów.

Do tematu foto chciałbym podejść praktycznie i rozwojowo. Nie dać się ponieść mani wielkości i świetności sprzętu, bo może się okazać że ten szybko wyląduje na giełdzie.
Wiem zatem że zainwestuję w HEQ5 (nie więcej ale i nie mniej). Raczej nowy, bo cieżko coś ostatnimi czasy wypatrzyć używanego. Myślałem o Newtonie 200/1000 (chyba mania wielkości) ale przypomniało mi się że wspominałeś że 150/750 to maks na taki montaż. Przyjmuję Twoje doświadczenie za pewnik i przy takich rozmiarach tuby bym został. Kamerkę na start mam - ASI 178MM. Bez chłodzenia, ale może coś na krótkich czasach by się dało nią pouczyć. Docelowo mogłaby ona posłużyć do guidingu a ja dokupię coś z chłodzeniem. Kiedyś.

Jeszcze jakieś koło filtrowe by się przydało. Raczej manualne. Jakie filtry musiałbym mieć na start z kamerą mono?

Niestety/stety  wszystkie powyższe rozważania jakoś się rozmydliły bo pojawiło się pytanie: a dlaczego Newton a nie jakiś EDek? Polecają i to i to.
Czy jest różnica czy do nauki focenia wybiorę Newtona czy jakiegoś ED? Półkę cenową raczej widzę podobnej klasy cenowej (około 1-2 tyś na rurkę teraz).

Wiem że sprzęt za mnie zdjęcia nie zrobi, ale może ułatwi start?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie EDek- odpada problem z kolimacją, jak dobrze dobierzesz złączki to i z osiowością.

 

No to wszystko jasne, będzie EDek 5640dc6dbc8ce_01Smile.png

 

Nie mam w tej chwili czasu ale trzeba policzyć jak EDek będzie pracował z ASI 178.

Nie mogę znaleźć żadnego wątku o tym jak się to liczy. Podrzuć proszę jakieś hasło, po którym dam radę coś znaleźć na ten temat, to powalczę sam trochę 5640dc6dbc8ce_01Smile.png

 

Filtry interferencyjne LRGB do kamer , nie jakieś tam byle jakie.

 

Jeśli myślę o kole filtrowym to powinienem oglądać się za filtrami bez oprawy? Np takimi:

https://www.astroshop.pl/filtry-l-rgb/zwo-zestaw-filtrow-lrgb-31-mm-bez-oprawy/p,55261

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego bez oprawy? Obojętne, byle średnica była taka żeby cały układ nie winietował. I tu warto pomyśleć rozwojowo, bo filtry tanie nie są.

Filtry ZWO to nie jest górna półka, nawet nie wyższa średnia. Poza tym 31 mm obsłuży ci ASI 174, a potem jak będziesz zmieniał kamerę to zmienisz i koło i filtry?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filtry ZWO to nie jest górna półka, nawet nie wyższa średnia. Poza tym 31 mm obsłuży ci ASI 174, a potem jak będziesz zmieniał kamerę to zmienisz i koło i filtry?

No właśnie rozważam dwie strategie, iść po minimalnej cenie na początek, czy coś bardziej docelowego.
A jeśli NIE i cenie, to jakie koło byś proponował?


Synta 8" 203/1200 na Dobsonie, ZWO ASI178MM, kilka okularów i wiele planów ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Soft polecam Sequence Generator Pro 3. 

Edek to sensowny wybór oczywiście z reduktorem/korektorem pola. 

Myślę że łatwiej Ci będzie na początek zaczynać z jakimś np Canonem (1100D modyfikowany), a po pewnym czasie pójdziesz w kamerę mono. Tak na spokojnie. 

Pamiętaj, że jeszcze kilka zl trzeba na guiding, jakiś astro laptop (lub astropc), zapewne również hub usb, sterownik grzałek, główny zasilacz, ewentualnie motofocuser od Jolo lub DreamFocuser id MateuszW ...... Robi się długa lista wydatków. 

Jolo Astrolink to fajne urządzenie! Polecam. 

Zapraszam na moją stronę logo2.jpg.14d2f841b11ef24f670bb0d3638f5042.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Soft polecam Sequence Generator Pro 3. 
Edek to sensowny wybór oczywiście z reduktorem/korektorem pola. 
Myślę że łatwiej Ci będzie na początek zaczynać z jakimś np Canonem (1100D modyfikowany), a po pewnym czasie pójdziesz w kamerę mono. Tak na spokojnie. 
Pamiętaj, że jeszcze kilka zl trzeba na guiding, jakiś astro laptop (lub astropc), zapewne również hub usb, sterownik grzałek, główny zasilacz, ewentualnie motofocuser od Jolo lub DreamFocuser id MateuszW ...... Robi się długa lista wydatków. 
Jolo Astrolink to fajne urządzenie! Polecam. 

Dzięki :)
Ogólne pojęcie co potrzeba już mam (trochę tych wątków jednak przeczytałem hehe), choć listy po prawdzie nie sporządziłem.
Fajnie że to wypisałeś, dzięki.
Co do kamery to już ja mam i nie wiem czy jest sens pakować pieniądze w zakup modyfikowanego canona, a kamerę odstawić do szuflady?
Dzięki za podrzucenie tematu motofocusera. Zaraz będę zgłębiał temat :)


Synta 8" 203/1200 na Dobsonie, ZWO ASI178MM, kilka okularów i wiele planów ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz to ja oczywiście zostaw. Przemysl jednak kwestie manualnego koła. Miałem i sprzedałem. Rosa wlazila, zmiany filtrow, błędy w ustawieniu.... Tragedia. 

 

Fajnie że sporo czytasz, zapewne też będziesz dużo pisał po pierwszym podłączeniu setupu ?

 

Ps. 

Hub usb oczywiście aktywny. 

Kable usb polecam Lindy nie dłuższe niż 3m

Zapraszam na moją stronę logo2.jpg.14d2f841b11ef24f670bb0d3638f5042.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemysl jednak kwestie manualnego koła. Miałem i sprzedałem. Rosa wlazila, zmiany filtrow, błędy w ustawieniu.... Tragedia. 

 
Jakie koło byś proponował?


Fajnie że sporo czytasz, zapewne też będziesz dużo pisał po pierwszym podłączeniu setupu [emoji6]


Nawet nie wiesz jak bardzo chciałbym już Was zarzucić pytaniami po pierwszym podłączeniu MOJEGO NOWEGO setup'u hehe


Synta 8" 203/1200 na Dobsonie, ZWO ASI178MM, kilka okularów i wiele planów...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym na Twoim miejscu rozważył koło firmy Starlight Instruments.

Dlaczego? Bo jest rozwojowe. Wymieniasz tylko karuzelę i pasuje do każdego rozmiaru filtrów. Zakup na forever. I przy tym świetne wykonanie i ciche działania. Sam mam takie koło .

Fokuser też jest ważny, bo np. eliminuje ostrzenie po każdej zmianie fitra. W SGP chyba jest tak jak w Maximie, że ostrzysz na luminancji tylko a soft automatycznie zmienia położenie fokusera o zadaną wartość dla każdego filtra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wessel napisał:

... SGP chyba jest tak jak w Maximie, że ostrzysz na luminancji tylko a soft automatycznie zmienia położenie fokusera o zadaną wartość dla każdego filtra.

Tak, ale szybciej i dokładniej wyostrzysz kazdorazowo na osobny filtr niż znajdziesz odpowiednie offsety. W szczególności z wyciągiem edka. 

 

Co do koła to od razu rozważ zakup 7filtrowej wersji.  Myślę że na razie nie warto iść w sprzęt docelowy. Kup kolo takiej firmy jak masz kamerę. Oczywiście w tej kwestii każdy będzie miał inne zdanie ?

Zapraszam na moją stronę logo2.jpg.14d2f841b11ef24f670bb0d3638f5042.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)