Skocz do zawartości
zombi

AstroHub 3 - pytania i odpowiedzi

Rekomendowane odpowiedzi

Wydzielone z wątku http://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/9394-astrohub-3-pliki-i-aktualizacje/

Tutaj będzie miejsce o problemach i zagwozdkach związanych z urządzeniami AstroHub

Z poważaniem - moderator ******************************************************************

Ponieważ Dzień Babci już za pasem a ja jakimś sposobem znalazłem się na pierwszym miejscu listy to aby być należycie przygotowanym na nadejście maleństwa rozpocząłem studia i z miejsca narodziły się pytania do specjalistów:

1. Czy czujnik DHT22 w zestawie będzie polutowany - jack-kabel-czujnik gotów do pracy ?
2. Do czego w praktyce można użyć drugiego takiego czujnika ?
3. Jak najlepiej przygotować czujnik DS1820 do pracy (zlutować) - chodzi o zabezpieczenie przed zwarciem ?
4. Jaki ma być przewód zasilający 2 czy 3 żyłowy ? - mamy trzy piny - czy należy zrobić mostek ?
5. Czy były już jakieś przymiarki do huba USB - czy są jakieś sugestie który by się komponował z obudową i czy jest przemysłowy ?
-- pisząc przemysłowy mam głównie na myśli blokadę portu USB (do komputera) -

USBG-7U3ML-USB3-7Port-Hub-Package1x800.j
-- a może jest już jakaś koncepcja albo pomysł na zabezpieczenie się przed wypadnięciem tego kabelka (i nie mam tu na myśli tape) ?
6. Czy ktoś obeznany w częściach i sklepach z elektroniką może umieścić zestaw linków (najlepiej z jednego sklepu) do rekomendowanych:
- gniazdek XLR
- wtyczek XLR
- czujnika DS1820
- Czujnika zachmurzenia MLX90614 + wtyczka comm
- silikonowy kabel zasilający o odpowiednich przekrojach przewodów
- silikonowych kabli zasilających nasz sprzęt

- silikonowych kabli USB
- dobrych wtyczek jack stereo
- dobrych wtyczek zasilania 
- dobrych wtyczek chinch
- HUB usb

Na razie tyle przyszło mi do głowy i proszę się nie śmiać bo nie każdy sypia z lutownicą ;)

 

  • Like 5

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Odpowiem tylko na część pytań, na które znam odpowiedzi :5640dc72c3466_18Angel:

1. czujnik DHT22 będzie zlutowany z wtyczką na kabelku o długości 2m
2. drugi czujnik DHT22 w praktyce może np służyć do pomiaru wilgotności i temperatury w lodówce do Canona - przy przekroczeniu zadanej wilgotności chłodzenie może zostać wyłączone. 
3. chodzi Ci o zabezpieczenie nóżek przed zwarciem? Koszulki termokruczliwe na każdą nóżkę plus jedna grubsza na całość powinny wystarczyć. Są też w sprzedaży gotowe czujniki oprawione w kabelek, tylko trzeba sprawdzić czy połączenia będą się zgadzały
4. kabel może być dwużyłowy i mostek na piny z minusem zasilania. Im dłuższy i im większy prąd ma zapewnić, tym powinien mieć większy przekrój, żeby zminimalizować spadek napięcia. 
5. nie robiłem żadnych przymiarek do hubów USB - tu jest pełna dowolność. Również z zabezpieczeniem wtyczki.
6. wtyczka XLR pasująca do gniazda będzie w komplecie z Astrohubem. Nie będzie to oczywiście oryginalny Neutric, ale oryginalny też będzie pasował.

Co do linków do sklepów to liczę na forumowiczów :5640dc79beb52_40Alien2:

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

3. To ja bym prosił o sprawdzenie i podanie linku jeżeli to nie kłopot - ja mam takie ustrojstwo ale pewnie nie będzie pasować ?!

TEMPer1F_A.jpg

4. No to zakładając jakieś 4 A i długość około 3 m to jaki przekrój sugerujesz ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

4. przy takich parametrach na kablu o przekroju 1mm2 będzie spadek napięcia 0.43V, a o przekroju 1.5mm spadek 0.29V. Też trzeba rozważyć co chcesz zasilać i jakie napięcie daje zasilacz - są urządzenia wrażliwe na niskie napięcie zasilania, a niektóre nie są. Ale raczej poleciłbym ten grubszy kabel. 

3. niestety tak na szybko nie potrafię znaleźć informacji jaki czujnik jest zastosowany w tym ustrojstwie :( Może to być DS1820, i wtedy można by go wykorzystać (po sprawdzeniu rozkładu pinów)

PS - takie czujniki DS1820 na kablu i hermetyczne znajdziesz na allegro pod hasłem DS1820 - to koszt kilkunastu złotych

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Mam zasilacz 13.8V 6-8 A transformatorowy (kiedyś kupiłem pod Atika ;) ) 

Czy ja mogę bez rozbierania jakoś sprawdzić ten czujnik ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A no to zasilacz super. 1.5mm2 będzie ok, nawet na większe prądy, bo jest zapas napięcia zasilania.

Bez rozbierania chyba się nie da - nic mi do głowy nie przychodzi :( Jedynie można spróbować w necie znaleźć schemat tego Temper1F i z niego wywnioskować.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Cześć.

1. Co do czujnika "TEMPer1F": http://www.pcsensor.com/usb-thermometer/temper1f.html , ma takie same parametry jak testowany w AstroHubie sensor DS18B20: http://electropark.pl/czujniki-temperatury/684-ds18b20-czujnik-temperatury-to92.html . Dodatkowo potrzebne by było zainstalowanie dodatkowych driverów: http://www.pcsensor.com/software-d6.html ,które są zamieszczone w tabeli w pozycji 14. Ten sensor może pracować jako niezależny od AstroHuba czujnik temperatury ( prawdopodobnie użyty jest w nim czujnik DS2480B ? ) , zwłaszcza że ma wyjście USB a w AstroHubie pod czujniki przewidziano gniazdka mini Jack stereo. No i cena też "trochę" odstrasza: TEMPer1F - 16,50 $ versus DS 18B20 - 5,29 PLN.

2. Przedstawiony na zdjęciu Hub USB ( zacnie wygląda ! ) potrzebuje zewnętrznego zasilania z przedziału 7 do 24 V DC. Można by go było zasilić z zasilacza 12V DC ( 13,8 V DC w przypadku zasilacza Kolegi Zombi ). W AstroHubie raczej był pomysł aby zasilać huba USB typowym napięciem +5V DC i do tego może być wykorzystane gniazdo 5,5/2,1 opisane jako V 5V. Pamiętać tylko trzeba, żeby maksymalny, sumaryczny pobór prądu przez wszystkie odbiorniki podpięte do tego gniazda jak i do gniazda RJ 12 COMM, nie przekroczył 2A !!!.

Tu przedstawiono hub 7-mio portowy Logilink: http://www.agito.pl/logilink-hub-7-x-usb-2-0-ua0124-pl-886951-ua0124/pd/D0N7XMBBM/ , który ma swój, dedykowany, zewnętrzny zasilacz 5V/3,5 A. Stosując takie rozwiązanie, "oszczędzamy" gniazdo 5V DC w AstroHubie dla innych urządzeń czy czujników zewnętrznych.

Liczymy też na  inwencję Użytkowników - nie każdemu jest potrzebny hub z 7-mioma portami USB, a wybór tych urządzeń jest spory: http://www.logilink.com/Products_LogiLink/Notebook-Computer_Accessories/USB_Hubs.htm  . I równie ważną kwestią jest niestety zasobność portfela...

3. Czujnik zachmurzenia można nabyć w postaci gotowego modułu np. w: https://kamami.pl/czujniki-temperatury/557799-gy-906-modul-pirometru-termometr-ir-z-elementem-mlx90614.html - najtańszy jaki znalazłem na rodzimym rynku. Pozostaje kwestia wykonania kabelka łączącego w/w moduł z AstroHubem.

Pozdrawiam.

Marek

   

  • Like 4

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

3. Czujnik zachmurzenia można nabyć w postaci gotowego modułu np. w: https://kamami.pl/czujniki-temperatury/557799-gy-906-modul-pirometru-termometr-ir-z-elementem-mlx90614.html - najtańszy jaki znalazłem na rodzimym rynku. Pozostaje kwestia wykonania kabelka łączącego w/w moduł z AstroHubem.

 

Marek, odnośnie czujnika zachmurzenia: proponowany przez firmę Kamami czujnik ma zasilanie 3,3V,

a gniazdo com w AH ma o ile pamiętam 5V. Czy się mylę?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Moduł GY-906 może być spokojnie zasilony z gniazda COMM w którym faktycznie jest napięcie wyjściowe +5V - nie mylisz się i masz rację !.  Natomiast w samym module jest jeszcze zastosowany stabilizator obniżający napięcie z +5V do +3,3V, jakim musi być zasilony bezpośrednio sam czujnik MLX 90614 z serii BAA.

                                                   GY-906.jpg.5b8c6062b765b416a876d607596e9

Reasumując:

1. kupując https://kamami.pl/czujniki-temperatury/557799-gy-906-modul-pirometru-termometr-ir-z-elementem-mlx90614.html podłączamy ten moduł bezpośrednio do portu COMM,

2. kupując https://kamami.pl/temperatury/180261-mlx90614esf-baa.html trzeba pamiętać o dodatkowym, zewnętrznym stabilizatorze napięcia z +5V na +3,3V wpinanym pomiędzy port COMM a zasilanie samego czujnik MLX !.

Więcej na temat zasilania tych czujników znajduje się w wątku http://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/9265-astrohub-30-moduły-dodatkowe/&page=1 w postach ID:2 oraz ID:22.

Pozdrawiam.

Marek

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Żaden problem. Natomiast zachęcam do poszukania w innych sklepach - może moduły GY-906 lub czujniki MLX są już dostępne w niższych cenach...

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Tak mnie zastanawia, w jakim miejscu Jolo "planowałeś" umieścić Astrohuba. Jest on całkiem spory i pewnie też nie taki lekki (nie doczytałem się, ile konkretnie waży?), więc mocowanie na teleskopie niekoniecznie jest idealnym pomysłem. Można go zamocować do montażu, gdzie masa i wielkość nie przeszkodzi, ale wtedy mamy całą wiązkę kable pociągniętą do tuby. Co o tym myślicie?

Ja w moich hubach ciągle mam dylemat, gdzie umieszczać urządzenia i jak ciągnąć kable. Nie wiem, czy istnieje idealne rozwiązanie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Mateusz zrobię porównanie wagi do swojego powerboxa (który tylko dystrybuuje napięcie 12V, na jednym wejściu daje regulowane i ma 2x PWM) jak tylko go zdejmę z tuby, natomiast o ile pamięć mnie nie myli, to AstroHub 3 będzie z 40% lżejszy (waży dokładnie 434g).

Ja swojego umieszczę tam gdzie poprzedniego - z boku tuby.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, dziki napisał:

Mateusz zrobię porównanie wagi do swojego powerboxa (który tylko dystrybuuje napięcie 12V, na jednym wejściu daje regulowane i ma 2x PWM) jak tylko go zdejmę z tuby, natomiast o ile pamięć mnie nie myli, to AstroHub 3 będzie z 40% lżejszy (waży dokładnie 434g).

Ja swojego umieszczę tam gdzie poprzedniego - z boku tuby.

Dziki

A możesz przy okazji podać jakie wymiary ma AH3? Tak mniej więcej.

pk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

ZASILACZ

No i zaczyna się. Jestem na stronie 3 instrukcji (z czego str. 1 to okładka, 2 - foto AH3) - przy zasilaczu. Macie jakieś propozycje zasilacza? W sieci pojawiają się pojęcia zasilacz impulsowy, transformatorowy, stabilizowany/niestabilizowany. Z AH3 wychodzą 4 wyjścia 12V DC, a w instrukcji jest napisane:  "Na gniazdach napięcie wyjściowe jest równe napięciu zasilania AstroHuba" . Gdybym chciał zasilić kamery wyższym napięciem np. 13V (dla Atika to nawet zalecane) to rozumiem, że główny zasilacz też powinien być regulowany i powinienem podać na wejściu też 13V. Tym samym podniosę napięcie na pozostałych wyjściach. A jak się wówczas zachowają inne urządzenia np. montaż; co z innymi wyjściami mają jakąś regulację (np. 5V do HUBa) - zjarają się?

Przykładowe zasilacze:
1. http://www.tme.eu/pl/details/epp-100-12/zasilacze-impulsowe-otwarte/mean-well/
2. http://www.tme.eu/pl/details/lps-100-12/zasilacze-impulsowe-otwarte/mean-well/
3. http://inelsc.pl/pl/p/Zasilacz-stabilizowany-mocy-HQ-POWER-13%2C8V6A/2469
4. http://inelsc.pl/pl/p/Zasilacz-12V-10A-kostka-polaczeniowa%2C-impulsowy%2C-desktop-DELTA/2051

PS. Kurczę, co ta astronomia robi z ludzi. Musze się zajmować mechaniką, optyką, informatyką, grafiką, a teraz siedzę w necie i szukam mierników, zasilaczy :angry:

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja mam jedną propozycję - zasilacz od XBOX360 do dostania od ok. 30zł Rewelacyjne parametry, zabezpieczenia sprawdzona konstrukcja w zastosowaniach astro, drukarkach i frezarkach ATM itp.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, sferoida napisał:

ZASILACZ

No i zaczyna się. Jestem na stronie 3 instrukcji (z czego str. 1 to okładka, 2 - foto AH3) - przy zasilaczu. Macie jakieś propozycje zasilacza? W sieci pojawiają się pojęcia zasilacz impulsowy, transformatorowy, stabilizowany/niestabilizowany. Z AH3 wychodzą 4 wyjścia 12V DC, a w instrukcji jest napisane:  "Na gniazdach napięcie wyjściowe jest równe napięciu zasilania AstroHuba" . Gdybym chciał zasilić kamery wyższym napięciem np. 13V (dla Atika to nawet zalecane) to rozumiem, że główny zasilacz też powinien być regulowany i powinienem podać na wejściu też 13V. Tym samym podniosę napięcie na pozostałych wyjściach. A jak się wówczas zachowają inne urządzenia np. montaż; co z innymi wyjściami mają jakąś regulację (np. 5V do HUBa) - zjarają się?

Przykładowe zasilacze:
1. http://www.tme.eu/pl/details/epp-100-12/zasilacze-impulsowe-otwarte/mean-well/
2. http://www.tme.eu/pl/details/lps-100-12/zasilacze-impulsowe-otwarte/mean-well/
3. http://inelsc.pl/pl/p/Zasilacz-stabilizowany-mocy-HQ-POWER-13%2C8V6A/2469
4. http://inelsc.pl/pl/p/Zasilacz-12V-10A-kostka-polaczeniowa%2C-impulsowy%2C-desktop-DELTA/2051

PS. Kurczę, co ta astronomia robi z ludzi. Musze się zajmować mechaniką, optyką, informatyką, grafiką, a teraz siedzę w necie i szukam mierników, zasilaczy :angry:

Bo bycie nawet astronomem - amatorem wymaga znajomości ze wszystkich pokrewnych dziedzin.

Ja po konsultacjach biorę ten (nie jest tani, ale zależało mi na odpowiednich zabezpieczeniach) http://allegro.pl/zasilacz-impulsowy-graupner-6448-13-8v-12a-dron-i5824704765.html

Będzie zasilał AstroHuba i wszystko co do niego będzie podpięte.

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Marek, mam taki i go używam do zasilania montażu, huba usb itp.

Jestem z niego zadowolony, zapas mocy wystarczający.

Ale do Astrohuba użyję inny, też od XBoxa , o mocy 175W, 14,2A , co by nie kolidować za mocno z zaleceniami obsługi i wytrzymałością wtyczki 12A.

Leży i śmieje się do wtyczki od AstroHuba.

Też do dostania na Aledrogo bez problemów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Zasilacz od xboxa - też nim z powodzeniem zasilam cały setup (montaż, kamerki, grzałki, usb hub)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czy astrohub sprawdza wysokośc napięcia dostarczanego z zasilacza?

i czy Mozna podgladnąć na pieżąco ile pradu idzie prze Astrohub?

Ok. nie było pytania. Jest to w panelu.. 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie do jolo:

W moim egzemplarzu nie ma radiatorków na elementach IRF4905.

Jest tylko na wyjściu PWM 4.

W instrukcji na zdjeciu  (załączam) są zamontowane. Czy to przeoczenie czy tak mam być? Trochę się zmartwiłem.. :(

radiatorki.jpg.d562f03e66018de33756fef56

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Zdzichu za linka, zdecydowałem się na ten co polecałeś i zasilacz jest już u mnie. Sprawdziłem, faktycznie podaje 13,8-13,9V. Teraz pozostała kabelkologia

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nie ma sprawy. Ja na razie jestem bez okablowania i zasilania. Po ostatnich wydatkach muszę trochę odetchnąć. Więc obecnie jestem uziemiony.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W odpowiedzi na zapytanie Kolegi Lumpo : na zaznaczonych 4 tranzystorach nie ma konieczności montowania radiatorów ! Jak przeprowadzałem testy obciążenia, to tak "prewencyjnie" te radiatory założyłem na tranzystory a później już zostały i "zapozowały" do zdjęcia :5640dc6e20115_02Laugh: przy opracowywaniu instrukcji. Zastosowane tranzystory IRF4905 mają maksymalny prąd drenu Id=-74A, więc nawet przy pełnym, dopuszczalnym obciążeniu pojedynczego wyjścia w AstroHubie ( proszę pamiętać, że dopuszczalny prąd jaki może "przenieść" gniazdo DC5,5/2,1 to Imax=5A ) nie ma obaw aby uległy uszkodzeniu termicznemu. Jedyny radiator w AstroHubie jest założony, jak słusznie Kolega zauważył, na tranzystorze na wyjściu PWM 4.

Gdyby jednak ktoś koniecznie chciał radiatory sobie dodatkowo zamontować, to ja zastosowałem http://electropark.pl/radiatory/1213-radiator-12-7mm-21k-to220-czarny.html . 

Pozdrawiam.

Marek

irf4905.pdf

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Uff.. dzięki za wyjaśnienie..

mam jeszcze jedno pytanie.

Czy wyjścia DC 12v są jakoś zabezpieczone przed przypadkowym dużym prądem (tj. > 5A)?

Chodzi mi o to, czy  w przypadku jakiejś awarii huba np. przez nadmierne zawilgocenie jest jakieś zabezpieczenie, żeby np. nie spalic elektroniki w montażu.

zastanawiam się po prostu, czy na kablu zasilającym kamerę, oraz montaż nie dać jeszcze bezpieczników polimerowych.. Co o tym myślicie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie dotyczące sterowania wyjściami PWM w trybie AUTO, nie rozumiem algorytmu sterowania, może Łukasz podpowiesz. :)

Zastosowania :

HEAT sterowanie grzałkami

AUTO  ???

PID sterowanie ogniwami Peltiera

 

Ciekawostka

Astro Hub działa gdy jest odcięty od 12V pobiera wtedy zasilanie z portu USB na tyle wystarczająco że działają czujniki

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W AH3 jest zastosowany tylko 1 bezpiecznik 10A ( polimerowy ) zabezpieczający całość urządzenia. Jest podłączony bezpośrednio po głównym gniazdku zasilającym - patrz schemat w instrukcji. Stosując na stałe zabezpieczenie np. 5A na każde gniazdo wyjściowe zabezpieczyło by się tylko samo gniazdo ( tranzystor IRF ) ale już niekoniecznie urządzenie podpięte pod dane wyjście. Jeśli np. kamery Atik z serii 3 pobierają w stanie normalnym 0,8A ( dane z "manuala" tej kamery ) to bezpiecznik zabezpieczający kamerę powinien mieć wielkość 1A ( wartość z typoszeregu bezpieczników ). Można wtedy zastosować np. http://electropark.pl/akcesoria-do-bezpiecznikow/1477-gniazdo-bezpiecznika-z-kablem-20mm.html czy http://www.tme.eu/pl/details/zh9-20zp/bezpieczniki-gniazda-na-przewod/ włączone pomiędzy gniazdo wyjściowe AH i w ten sposób indywidualnie zabezpieczyć każde urządzenie np. montaż, kamerę itd. . Warunek: trzeba znać lub zmierzyć wartość nominalną prądu pobieranego przez dane urządzenie i pod niego dobrać bezpiecznik o odpowiednim "amperarzu".

Na zdjęciu które zamieścił Kolega Lumpo w poście ID:24 są widoczne jeszcze 2 bezpieczniki polimerowe zabezpieczające przetwornice DC/DC. Okazało się jednak, że same przetwornice mają wewnętrzne zabezpieczenia prądowe i nie ma potrzeby stosowania dodatkowych bezpieczników. W ostatecznej wersji płytki te bezpieczniki już nie są stosowane.

Pozdrawiam.

Marek

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy pliki cookies w Twoim systemie by zwęszyć funkcjonalność strony. Możesz przeczytać i zmienić ustawienia ciasteczek , lub możesz kontynuować, jeśli uznajesz stan obecny za satysfakcjonujący.

© Robert Twarogal, forumastronomiczne.pl (2010-2018)