Skocz do zawartości

Przygotowanie klatek kalibracyjnych


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

ostatnio natknąłem się na poradnik gdzie w celu osiągnięcia najlepszych zdjęć powinniśmy przygotować klatki kalibracyjne dla każdej pozycji kamery ( Wschód i Zachód). Czyli w idealnym przypadku dla kamer OSC mamy 2 przebiegi przed i po pier flip ale dla kamer mono należałoby wykonać te kroki dla każdego z filtrów. Moje pytanie brzmi, czy ktoś stosuje takie rozwiązanie i czy faktycznie zysk jest na tyle znaczący że warto poświęcić dodatkowy czas na wykonanie tych operacji ? Jeśli mamy zestaw klatek kalibracyjnych tylko dla jednej strony to czy nie psujemy nimi fotek zrobionych po pier flipie ?

 

CBS - Całkowity Brak Sprzętu ( na chwilę obecną :( ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klatki kalibracyjne wschód, zachód... ?
Przecież można je sobie przygotować w domu. Najlepiej w lodówce. Samą kamerką z zamkniętym dekielkiem (oprócz flatów oczywiście).
Najważniejsze aby były na określoną temperaturę kamerki, np: -20, -25, -30*C. Czas darków tyle ile naświetlasz obiekty - 180, 300 czy 500s. Biaski - najkrótszy czas na jaki pozwala kamerka, oczywiscie też z rożnymi temperaturami. Bez migawki - 0,0001 z migawką tak jak w instrukcji - aby migawka odsłoniła cały przelot.
Zapisujesz sobie na dysku i gotowy bank klatek na minimum 2 latka jak nic nie zmieniasz w setupie.
Pedeefek z FA Tajemnicze klatki.pdf

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Jacek E. napisał:

Klatki kalibracyjne wschód, zachód... ?
Przecież można je sobie przygotować w domu. Najlepiej w lodówce. Samą kamerką z zamkniętym dekielkiem (oprócz flatów oczywiście).
Najważniejsze aby były na określoną temperaturę kamerki, np: -20, -25, -30*C. Czas darków tyle ile naświetlasz obiekty - 180, 300 czy 500s. Biaski - najkrótszy czas na jaki pozwala kamerka, oczywiscie też z rożnymi temperaturami. Bez migawki - 0,0001 z migawką tak jak w instrukcji - aby migawka odsłoniła cały przelot.
Zapisujesz sobie na dysku i gotowy bank klatek na minimum 2 latka jak nic nie zmieniasz w setupie.
Pedeefek z FA Tajemnicze klatki.pdf

Tak Jacku zapomniałem dopisać że chodzi o FLAT . Co do klatek Dark i Bias oraz temperatury podobno lepiej określić średnią temperaturę którą jesteśmy w stanie utrzymać przez cały rok na kamerce i tak jak mówisz nie martwimy się o draki i biasy. Do tej pory udało mi się raz wykonać poprawnie Flat który wyczyścił i pomógł w obrócę reszta była jedynie do kosza :(. Próbowałem z SGP który posiada niby tool który ma za nas ustawić odpowiednie ustawienia naświetlania dla DSLR.

CBS - Całkowity Brak Sprzętu ( na chwilę obecną :( ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biasy robimy w możliwie minimalnej temp, dużo niższej niz klatki L., ok 50 lub więcej sztuk, zakryta kamera.  

Flaty robimy w ilości podobnej do bias. Flatownica lub sky flat, ostrość jak na L.  

Darki w temp jak L, ilość im więcej tym lepiej. Ja przyjąłem że również ok 50szt.

W Darku jest zawarty bias, więc jest on (dark) potrzebny jedynie  do usunięcia ampglow. 

Hoty najlepie  kasuja się przy ditheringu. 

Aby poprawnie zadziałał flat niezbędny jest bias.  Flat zadziała bez darka. 

Poza winieta na zdjęciu może wystąpić również gradient tla. Wtedy trzeba zrobić sztuczny flat. Zaznaczam że w tym momencie sztucznym flatem nie wyrownujemy winiety tylko gradient tla. 

 

Czyli.... Jeżeli nasza kamera nie ma ampglow, stosujemy dithering, to nie potrzeujemy darkow. Aby wyrównać winietę stosujemy flat + bias. Dorzucenie czegoolwiek dd kkalibracji dodaje nam szumu na finalny stacku.

Ideałem jest brak winiety, brak hotow, brak amglow matrycy ;-) Niestety w życiu takie coś za rozsądne pieniądze nie występuje :-( Z szumem możemy walczyć poprzez stosowanie duże ilości klatek. Ja uważam że 30szt czegokolwiek, to jest totalne minimum! 

 

Oczywiście flaty sa niezbędne do każdego z filtrow.

Palenie ich przed i po flipie pewnie jest wg mnie oznaką ugiecia wyciagu, które powodują zmienna winietę. Ja to bym sobie totalnie odpuścił. 

Dopuki nie poruszymy kątem kamery flaty są ok. Oczywiście wiele zależy od jakości optyki ;-) 

Moje palenie flatow przed sesją. 

20180407_194813.thumb.jpg.513334f6923748035f04f03f586c3c23.jpg

 

 

Zapraszam na moją stronę logo2.jpg.14d2f841b11ef24f670bb0d3638f5042.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, BlackPitchPL napisał:

Warren A. Keller w swojej książce opisuje jak osiągnąć najlepszy efekt przy użyciu klatek kalibracyjnych.

Niestety nie czytałem i nie posiadam. Nigdy też nie robiłem flatów w sposób, który opisujesz. Z flatami raczej nie miałem kłopotów (odkąd przestałem używać Pixa do kalibracji) - czy to robione z koszulką na teleskopie, czy sky flaty, czy lampką na białą kartkę - spełniały swoje zadanie. Trzeba tylko pamiętać o tym co napisał wyżej Tomek - flaty trzeba kalibrować albo klatkami bias albo dark flat. Bo jeśli nie, to nie zostanie usunięty offset i flat zadziała źle. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, jolo napisał:

Niestety nie czytałem i nie posiadam. Nigdy też nie robiłem flatów w sposób, który opisujesz. Z flatami raczej nie miałem kłopotów (odkąd przestałem używać Pixa do kalibracji) - czy to robione z koszulką na teleskopie, czy sky flaty, czy lampką na białą kartkę - spełniały swoje zadanie. Trzeba tylko pamiętać o tym co napisał wyżej Tomek - flaty trzeba kalibrować albo klatkami bias albo dark flat. Bo jeśli nie, to nie zostanie usunięty offset i flat zadziała źle. 

Jolo możesz to pokazać na przykładowych klatkach ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, tayson.82 napisał:

Czemu pix swirowal? 

Nie potrafił mi dobrze zaaplikować flata. Robiłem wg kilku różnych tutoriali (to w ogóle jest jakaś paranoja - tutoriale do kalibracji, z których każdy jest nieco inny, a przecież kalibracja to czysta matematyka: to dodaj, to odejmij, przez to podziel), i zawsze zostawały jakieś placki. Ledwo widoczne na pojedynczych klatkach, na stacku wyraźniej. Kalibracja Maximem zawsze działała ok, na tych samych plikach.

15 minut temu, Nowok76 napisał:

Porównanie skalibrowanej klatki flatem i flatem z darkflatem.

Oki, wieczorem coś zapodam. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że pix całkiem dobrze działa jedynie należy pamiętać o tym aby przed kalibracja samych flatow robić kalibrację darkow biasem i przy kalibracji flatow również mamy do zaznaczenia opcje calibrate. Dobrze wykonany flat potrafi zdziałać cuda z tłem.

CBS - Całkowity Brak Sprzętu ( na chwilę obecną :( ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapewne tak jest - trzeba tylko sobie jakiś własny proces sprawdzić i się go trzymać. Ja jednak zostanę przy Maximie. Tam wszystkie klatki kalibracyjne wrzucam do jednego folderu, a Maxim sam sobie je przebiera, szuka i dopasowuje na podstawie nagłówków FITS. Wystarczy tylko kliknąć Calibrate. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.04.2018 o 11:50, Jacek E. napisał:

Biaski - najkrótszy czas na jaki pozwala kamerka, oczywiscie też z rożnymi temperaturami. Bez migawki - 0,0001 z migawką tak jak w instrukcji - aby migawka odsłoniła cały przelot.

Kamery astro posiadają specjalny tryb do wykonywania biasów, w którym czas naświetlania jest zerowy, a jeśli ma ona migawkę mechaniczną, to nawet jej nie otwiera. A nawet, jeśli by otwierała, to i tak się nią nie przejmujemy i wybieramy najkrótszy możliwy czas, bo przecież i tak do kamery nie dociera żadne światło (zakryty dekiel/sama kamera). Efekt migawki nie stanowi tu problemu, żeby wydłużać czas.

13 godzin temu, tayson.82 napisał:

Biasy robimy w możliwie minimalnej temp, dużo niższej niz klatki L., ok 50 lub więcej sztuk, zakryta kamera.  

Minimalnej? Moim zdaniem w temperaturze takiej samej, jak normalne klatki.

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, MateuszW napisał:

 

Minimalnej? Moim zdaniem w temperaturze takiej samej, jak normalne klatki.

Oczywiście, że w takiej samej jak klatki sesji. Stąd bank klatek na różne temperatury sobie robimy.

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Jacek E. napisał:

Oczywiście, że w takiej samej jak klatki sesji. Stąd bank klatek na różne temperatury sobie robimy.

Na RODOS słyszałem, żeby robić jak napisalem, ponieważ one są potrzebne tylko do flata. Niska temp nie wnosi dodatkowego szumu. 

Ja tak robię, nie stosując darkow i nie narzekam na wyniki. 

Zapraszam na moją stronę logo2.jpg.14d2f841b11ef24f670bb0d3638f5042.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, tayson.82 napisał:

Na RODOS słyszałem, żeby robić jak napisalem, ponieważ one są potrzebne tylko do flata. Niska temp nie wnosi dodatkowego szumu. 

Ja tak robię, nie stosując darkow i nie narzekam na wyniki. 

Może i tak słyszałeś - Ale nie wszyscy potrzebują je do flata (ja flatów nie używam). Np. ja i chyba wielu używa je do klatek light razem z darkami.
I się powtórzę. I darki i biaski dokładamy z taką temperaturą jak klatki light.
Osobiście mam banki darków i biasków na temperaturę -30, -25, -20, -15 - ostatnie na gorące letnie noce coby coolerka szlak nie trafił :)

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie robienie biasów w temperaturze minimalnej ma sens, ponieważ chodzi jedynie o sygnał bias. Robienie w minimalnej temperaturze sprawia, że w klatce bias zbierze się mniej prądu termicznego (choć w czasie naświetlania bliskim zerowego ilość tego prądu jest pomijalna tak czy siak). Problem jest taki, że w niektórych kamerkach wartość sygnału bias zależy w niewielkim stopniu od temperatury. Dlatego warto je raczej robić w temperaturze takiej, jak klatki light czy dark.

Ogólnie rzecz biorąc klatki bias w ogóle nie są potrzebne.

Idealnie powinniśmy mieć takie pary (ponieważ klatki dark zawierają sygnał bias): 

  • klatki light i odpowiednie klatki dark
  • klatki flat i odpowiednie klatki dark flat

Klatki bias używane są do "protezowania" kalibracji:

  • kiedy nie mamy idealnie dopasowanych klatek dark, wtedy klatki bias umożliwiają w pewnym zakresie skalowanie darków (niezalecane w przypadku matryc CMOS, ponieważ w nich sygnał dark nie skaluje się prawidłowo)
  • do uproszczonej kalibracji klatek flat, choć lepiej jest stosować odpowiedniej długości klatki dark flat. Stosując biasy do kalibracji flatów zakładamy, że czasy naświetlania flatów są krótkie i klatka bias zadziała prawidłowo. Ale kiedy musimy naświetlać dłuższe flaty (np w Atiku383), klatki dark flat sprawdzą się lepiej

Jacku - jak nie robisz flatów, a darki masz dopasowane do lightów, to nie ma sensu żebyś stosował biasy. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jolo napisał:

Dlatego warto je raczej robić w temperaturze takiej, jak klatki light czy dark.

No właśnie. Różnice są bardzo małe, ale jednak są.

Godzinę temu, jolo napisał:

Idealnie powinniśmy mieć takie pary (ponieważ klatki dark zawierają sygnał bias): 

  • klatki light i odpowiednie klatki dark
  • klatki flat i odpowiednie klatki dark flat

Ciągle mnie zastanawia, jak się to ma do działania DSSa. Co on tak na prawdę robi z tymi wszystkimi klatkami, bo nie ma nad tym kontroli. Co się np dzieje, jak załaduję wszystkie 4 klatki kalibracyjne - darki, biasy, flaty i darkflaty. Teoretycznie wtedy powinien pominąć całkiem biasa.

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może opiszę jaką ja teorię przyswoiłem mimo iż większość opisanych tutaj porad znacząco różni się od siebie :) lub nie możemy znaleźć wspólnych określeń dla tych samych działań. Jeszcze jedno słowo co do flatów wschód i zachód to z opisu wynikało że chodzi tutaj o pyłki na filtrach i ich ułożenie ponieważ przy zmianie pozycji (pier flip) mogą się przewracać na drugą stronę i mieć inny wzór. 

BIAS - ponieważ tak jak już wspomniał Łukasz jest to jedynie narzędzie dodające sztuczny szum do sensora i odejmowanie go od klatek Light pozwoli na wyzerowanie poziomu pixela lub ustawienie go do pozycji startowej ( jak by to nie brzmiało). Zazwyczaj stosuję od 20 do 50 klatek ( sprawdzałem nawet z liczbą 100 klatek ) a następnie robię superbias który ma symulować tysiące klatek bias ( tak wyczytałem z PIXa).

Dark - Jak również zostało już powiedziane jest to klatka zawierająca sygnał BIAS oraz sygnał termiczny który powstaje przy długo czasowym naświetlaniu i służy do usuwania głównego szumu z klatek Light podobno dobrą praktyką jest robienie dwa razy więcej darków niż klatek Light ( w praktyce ok 20 25 klatek starczy jako minimum) przy nowym Canonie sam dithering również robi robotę.

Flat - których nie robię ponieważ zawsze coś mi idzie nie tak ale z teorii. Powinniśmy je robić jak najczęściej ponieważ są odbiciem naszego toru optycznego a kurz stale się porusza. Nie wiem czy chcecie ale mogę rozpisać jak to "łopatologicznie" wygląda w teorii ale chyba lepiej zdać się na opinie osób których fotki zapierają dech w piersiach i wykonują jednak Flaty :)

 

CBS - Całkowity Brak Sprzętu ( na chwilę obecną :( ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, BlackPitchPL napisał:

Jeszcze jedno słowo co do flatów wschód i zachód to z opisu wynikało że chodzi tutaj o pyłki na filtrach i ich ułożenie ponieważ przy zmianie pozycji (pier flip) mogą się przewracać na drugą stronę i mieć inny wzór. 

Pokaż teksty źródłowy, ponieważ to dla mnie podbija pod płaska Ziemię. 

 

Dark nie usuwa szumu, chyba że szumem nazywasz hotpixele. 

 

2x więcej klatek, czyli jak masz 4kalatki L,  to jednak 8szt kalibracyjnych to mało ;-)

Zapraszam na moją stronę logo2.jpg.14d2f841b11ef24f670bb0d3638f5042.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krótki wstęp do flatów

A flat frame on the other hand, is a portrait of the optical system. This includes its
vignetting properties, expressed as dark ?light fall-off? at the corners of the sensor,
and also the shadows of dust motes that exist in the optical train. The optical train
can consist of many glass surfaces, and the dust on the elements closest to the sensor
(cover glass, sensor chamber window, filter, reducer/flattener, etc.) creates the
greatest problem?those nasty ?donuts? that can obscure the features of your subjects.
Because dust never sleeps and can move around on the optical surfaces, flats
should be taken often.

PS.

dla mnie to nawet logiczne że pyłki mogą się przemieszczać i tworzyć inne wzory ( trochę przesada z tą płaską ziemią :) )

 

CBS - Całkowity Brak Sprzętu ( na chwilę obecną :( ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)