Skocz do zawartości

Garść pytań od amatora


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, zaznaczę na wstępie, ze jestem kompletnie zielony i od niedawna temat kosmosu mnie pożera. Wiem, że na pewno wszystkie informacje o które zapytam są do znalezienia, ale w tej kopalni można utknąć na wieki. Z gory dzięki za odpowiedzi :)!

 

Postanowiłem zakupić teleskop Dobson -raczej 12?. Wiem, że na początek to może za dużo i, że mogę się zniechęcić, ale ta kwestia jest już zamknięta. Oczywiście teleskop wpisuje się we wszelkie pożądane warunki przechowawcze, oświetleniowe itp. Mam jednak parę rozterek na temat dodatków. 

1. Flex-tube i go-to. Rozumiem, że pierwsze to po prostu modyfikacja pozwalająca złożyć teleskop, drugie to oczywiście pomoc przy szukaniu. Mój stosunek do tego jest taki, że lepiej kupić podstawową ?gołą? wersję teleskopu, a za zaoszczędzone pieniądze można kupić sprzęt po prostu lepszy. Myślę, że flex-tube odpada. Co jednak z go-to? Czy to nie jest tak, że choć na pewno pomocne (amatorowi tym bardziej) to nie zabija przypadkiem tej magii samodzielnego szukania? 

2. Na pierwszy raz - kupić nowy czy używany? Wiadomo jak to jest, po pierwsze ludzie widząc laika mogą bez problemu wywieźć mnie w pole i po prostu gdzieś oszukać. Z drugiej strony w sklepie jest na pewni drożej, ale jest zagwarantowany transport, gwarancja itp.

3. Niejako spojrzenie na punkt 2 z innej strony. W moim miescie jest Deltaoptical. Na pewno pracownicy znają się na rzeczy w teorii, ale czy w praktyce? Czy wg was będą w stanie dobrze dobrać mój ?pierwszy zestaw?? I czy po raz kolejny widząc laika nie sprzedadzą mi uczciwie? Umówmy się, ze pieniądze nie są małe jeśli chodzi o sprzęt. 

4. Z tego co zauważyłem jest mnóstwo różnych filtrów, okularów itp. Jaka jest baza na początek? W zestawie teleskopu nie ma wszystkich podstaw. Chciałbym tez zmieścić się w ich średnicy cenowej. Nie kupić badziewia, ale sprzętu do podbicia wszechświata tez nie.