Skocz do zawartości

Mgławica Kokon (IC5146)


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Oto moje drugie podejście do astrofotografii z wykorzystaniem filtrów Ha, OIII, SII. Tym razem na celownik wziąłem Mgławicę Kokon, którą naświetlałem z Wilanowa w następujący sposób:

Ha, OIII, SII - 10x600s

 

W procesie obróbki natomiast wykonałem następującą kombinację:

Ha - ff0000 (Opacity 75%) + 00efff (Opacity 25% - w ten sposób chciałem wzbogacić materiał o Hb)

OIII - 00ff92 - występowanie tlenu w mgławicy chyba wynosi 0, tak przynajmniej wynika z moich obserwacji

SII - ff0000 (Opacity 25%) - ponieważ mgławica stanowi obszar wodoru, a siarka dosyć dobrze się zarejestrowała, uznałem, że filtr złapał jednak blisko występujący w paśmie wodór i aby wyeliminować ewidentnie czerwoną dominację wśród okolicznych gwiazd, osłabiłem siarkę do 25%

Ponadto klatka Ha została użyta jako Luminancja.

 

Oto efekt wyżej opisanego procesu obróbki:

897405248_2019-06-06-IC5146_2.thumb.jpg.efd231adaba6aa1613182e271a4578d3.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mgławica Kokon to nie jest obiekt na fotografię wąskopasmową,to jest wybitnie obiekt LRGB. Poza tym nie wiem czy wiesz, ale używając Ha jako luminancji do sygnału HST popełniasz kardynalny błąd - w zasadzie innych pasm można nie naświetlać, i tak ich nie widać.

W efekcie Twojej pracy pokazujesz coś, co jest nie rozpoznawalną mgławicą.

Wybacz, ale to nie jest dobre zdjęcie, musisz trochę chyba poczytać na temat specyfiki fotografowania i doboru obiektów do fotografii wąskopasmowej.

Bez urazy proszę, posłuchaj po prostu rad starszego w tej branży kolegi.

Poprosiłbym też o opis setupu, taki tu zwyczaj panuje.

Ważne jest to, że zestaw prowadzi ładnie ujęcia po 600 sekund. To dobrze rokuje na przyszłość.

Mam jedno pytanie - jak to jest że przy tym mieszaniu sygnałów otrzymałeś monochromatyczne gwiazdki?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, wessel napisał:

Ważne jest to, że zestaw prowadzi ładnie ujęcia po 600 sekund. To dobrze rokuje na przyszłość.

Jest to jakieś przyzwoite minimum/zasada każdego setupu, nawet dslr? Czy chodzi tu o typowo mono + filtry 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, wessel napisał:

Bez urazy proszę, posłuchaj po prostu rad starszego w tej branży kolegi.

Nie ma mowy o żadnej urazie, wręcz przeciwnie. Ja z kolei jestem nowicjuszem, w sierpniu kupiłem pierwszy teleskop N203/1000, całe szczęście, że na montażu  HEQ5, bo w październiku już chciałem rejestrować to, czego jednak ludzkie oko nie uchwyci podczas obserwacji, więc doposażyłem się w body lustrzanki Canon 450D, no ale zima była, jaka była. Od kwietnia natomiast można powiedzieć eksperymentuję z następującą konfiguracją:

HEQ5 - pozostał, ale usunięte zostały luzy na przekładniach

SW 80 ED

ZWO ASI 183 + koło filtrowe + oczywiście filtry (LRGB oraz Ha, OIII, SII)

Do tego w połowie kwietnia wkroczyłem w guiding, też nie od razu wszystko chciało ze sobą "gadać", no ale jakoś zaczęło, więc to zdjęcie to jest praktycznie początek przygody. Niestety bardzo często problemem jest brak spójnego materiału pod solidne podstawy teoretyczne (albo ja po prostu nie dotarłem jeszcze do takowego). Wiedza jest "szarpana" od pojedynczych wypowiedzi na forum po trochę dłuższe opracowania, ale nadal w ramach jakiegoś obszaru wiedzy, więc samemu trzeba łączyć pozyskane fragmenty w całość, no i oczywiście eksperymentować.

Odpowiadając do Twoje ostatnie pytanie, to właśnie mieszanie było tak "kombinowane", aby gwiazdki, szczególnie te mniejsze, nie były czerwone. Stąd pasmo Ha rozdzieliłem na Ha + Hb w wyczytanych proporcjach, sporo pomógł tlen, który nie zarejestrowany został w samej mgławicy, ale wpłynął właśnie na gwiazdy, ale dopiero osłabienie siarki do 25% dało taki efekt, wzmocniony przez tą właśnie luminancję zrobioną z Ha. 

Natomiast po ww. mgławicy, ponownie zainstalowałem filtry LRGB, bo uznałem, że trzeba zdobywać doświadczenie w technice, gdzie nie trzeba zbytnio się zastanawiać i kombinować, co tylko potwierdza, że nie czuję się jeszcze pewnie z filtrami wąskopasmowymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Danon napisał:

Jest to jakieś przyzwoite minimum/zasada każdego setupu, nawet dslr? Czy chodzi tu o typowo mono + filtry 

Nie ma zasad. Praktyka. 600 sekund to czas który spokojnie obsłuży każdy typ kamery i setupu powiedzmy do F7.

To trochę mało dla kamer CCD i niektórych specyficznych obiektów np. Simeis 147 albo OU 4

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, wessel napisał:

musisz trochę chyba poczytać na temat specyfiki fotografowania i doboru obiektów do fotografii wąskopasmowej

Czy zatem jesteś w stanie polecić mi materiały w tym temacie? Niestety nie dotarłem do zasady, która pozwoli mi zakwalifikować obiekt do najlepszego trybu rejestrowania. Sądziłem, że każdy obiekt mgławicowy doskonale się do wąskopasmówki nadaje, w przeciwieństwie do galaktyk i gromad, gdzie LRGB wydaje się bardziej trafioną metodą. Z góry dzięki, a niebawem opublikuję M13 w LRGB, zbieraną przez ostatnie cztery noce :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek poczytaj sobie  w internecie o mgławicach:

1. Emisyjnych

2. Refleksyjnych

Z założenia te pierwsze nadają się do NB, a te drugie nie. Zabierając się za jakiś obiekt warto poczytać o nim w necie, obejrzeć obrazki.....

Kokon jest niby mgławicą emisyjną, ale całe jej piękno jest w otoczeniu mgłąwicy refleksyjnej i pyłowego ogona.

Popatrz na moją fotkę sprzed 7 lat- jest tylko LRGB i dość kiepskiej jakości, ale zobacz ile tam widać.

https://astropolis.pl/topic/39357-ic-5146-cocoon-nebula-vdb-147-i-b-168/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Zgodnie z wcześniejszą deklaracją, jestem w trakcie naświetlania LRGB. Na tą chwilę zestackowałem: 48x600s L, 13x600s RGB, tylko aby takie czasy uzyskać, zszedłem z GAINem na 100. Uprzednio warstwę Ha naświetlałem co prawda też 600s, ale z GAINem 300. Tym razem obróbkę przeprowadziłem w sposób następujący:

Luminancja: L + Ha (lighten only)

Red: R + Ha nostars (lighten only)

G, B - bez kombinacji

 

Poniżej efekt. Chciałbym jeszcze więcej zebrać materiału, celuję w 60 klatek Luminancji i po 20 klatek R, G, B. Czy efekt wtedy będzie znacząco widoczny?

661401335_2019-07-05-IC5146_10.thumb.jpg.b6c73fb88fe551e5b391db26ffb04fb6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę doświetliłem, ale przede wszystkim lepiej popracowałem krzywymi. Przy okazji, znalazłem na dysku dodatkowych 60 klatek luminancji, ale z czasem naświetlania 60s i GAIN 300. Dodałem zatem tą luminancję do luminancji zestackowanej z 51 klatek po 600s z GAIN 100 i w GIMPie skorzystałem z opcji addition, uprzednio wyrównując tło. Tak skonstruowaną luminancję wzmocniłem Ha, ale sporo z tego Ha ściąłem, żeby dorównać do tła przede wszystkim klarki R.

Musiałem niestety na samym końcu zbyt mocno ściąć tło, odzyskując obiekt za pomocą maski, niestety wiele tygodni zbierałem materiał i w tle pojawiły się artefakty, wynikające z pyłków na matrycy, a flaty bieżące już ich korygują. Efekt poniżej.

303630362_2019-07-07-IC5146_11.thumb.jpg.40dbea3d65898472c321a5e347cc3a6a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwolnij..... 

Właśnie pokaż samo L, a najlepiej surowy stack L. Surowy czyli to co wyszło po stackowaniu bez żadnej twoje obróbki. 

 

Co oznaczaja cześniejsze wartości ff0000, 0092ff?

 

Dlaczego cmosem asi 183 paliles po 10min? Nie lepiej po 5 kub nawet mniej, np 3?

Zapraszam na moją stronę logo2.jpg.14d2f841b11ef24f670bb0d3638f5042.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o "palenie", to nadal próbuję znaleźć optymalne ustawienia dla GAIN, wcześniej ustawiałem GAIN na poziomie 300 (max. wartość 450) i wtedy czas pojedynczej klatki, żeby histogram oscylował w okolicy połowy, wychodził około 60s, czasem 90s, ale więcej nigdy, bo się klatka prześwietlała. Dla filtrów Ha, OIII i SII podobny efekt (na podstawie histogramu) uzyskuję właśnie przy 600s (nadal dla GAIN 300).

Postanowiłem spróbować z dłuższymi czasami dla LRGB i tu dla czasu 600s i filtra L histogram w połowie oscylował dla właśnie GAIN 100. Ustaliłem, że unity gain to 111, więc w sumie moje ustawienie jest blisko tej wartości. Poniżej załączony stack luminancji jest to 51 klatek po 600s. Stackuje metodą median kappa-sigma clipping.

Jedyne, czego nie ruszałem to ustawienie brightness (w SharpCap to ponoć odpowiednik offset), pozostaje na poziomie domyślnym 8 i przy tym ustawieniu bias jest na granicy, ale nie jest ścięty na histogramie.

stack_L600_oryg.FTS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A te wartości ff0000, 0092ff to kolory w RGB, ustaliłem, że poszczególne pierwiastki świecą właśnie w takich kolorach i jak składałem obraz z klatek Ha, OIII i SII kolorowałem je właśnie tak. Potem jeszcze  wyczytałem, że można wzbogacić obraz o Hb jako 25% Ha, dlatego kolorowałem taki Hb na 00efff i przezroczystość ustawiałem na 25%, przy jednoczesnym zmniejszeniu przejrzystości Ha do 75%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, AstroNorm napisał:

Jeżeli chodzi o "palenie", to nadal próbuję znaleźć optymalne ustawienia dla GAIN, wcześniej ustawiałem GAIN na poziomie 300 (max. wartość 450) i wtedy czas pojedynczej klatki, żeby histogram oscylował w okolicy połowy, wychodził około 60s, czasem 90s, ale więcej nigdy, bo się klatka prześwietlała. Dla filtrów Ha, OIII i SII podobny efekt (na podstawie histogramu) uzyskuję właśnie przy 600s (nadal dla GAIN 300).

Postanowiłem spróbować z dłuższymi czasami dla LRGB i tu dla czasu 600s i filtra L histogram w połowie oscylował dla właśnie GAIN 100. Ustaliłem, że unity gain to 111, więc w sumie moje ustawienie jest blisko tej wartości. Poniżej załączony stack luminancji jest to 51 klatek po 600s. Stackuje metodą median kappa-sigma clipping.

Jedyne, czego nie ruszałem to ustawienie brightness (w SharpCap to ponoć odpowiednik offset), pozostaje na poziomie domyślnym 8 i przy tym ustawieniu bias jest na granicy, ale nie jest ścięty na histogramie.

stack_L600_oryg.FTS 38 MB ? 0 downloads

wystawiłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie a propos histogramu, to w powyższej wersji za mocno rozciągnąłem Blue, wychodził poza histogram i nie dało się wyrównać. To też spowodowało ewidentne pójście w fiolet, dlatego skorygowałem ten błąd i przy okazji lepiej wyciąłem gwiazdy z warstwy Ha, którą wzmocniłem Red. Efekt poniżej.

557347498_2019-07-07-IC5146_13.thumb.jpg.20ad34aee90862d81a3aeea27b8153ab.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to grubsza robota, bo bez ścięcia tła widać okrągłe odbarwienia, wynikające z paprochów na szkle osłaniającym matrycę. Niestety głównie na zielonej składowej. Flaty nie odjęły tych artefaktów, bo część klatek naświetliłem po zdjęciu kamery i... w innym miejscu się pojawiły, może faktycznie tu pomógłby sztuczny flat. Natomiast luminancja głównie powoduje takie przyleganie do lewej strony, więc popracuję jeszcze nad samą luminancją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie być gołosłownym, przesyłam całą klatkę, tym razem z luminancją mniej ściętą, histogramem na skraju lewej strony, ale nie przylegającym i z charakterystycznymi okrągłymi przebarwieniami idącymi w zieleń. Czy taki sztuczny flat pomoże?

1152090359_2019-07-07-allframe.thumb.jpg.7032f0091e5f3717a79a207fc8510df9.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te kolorowe placki sa dość duże i można z nimi walczyć np w ps krzywymi, poziomami po ich selektywnym zaznaczeniu.

Ja jednak najpierw proponuję Ci skupić się na L, poprawnie i ładnie ja ogarnąć, później złożyć samo RGB i je pokazać. LRGB to już level wyżej. 

Zapraszam na moją stronę logo2.jpg.14d2f841b11ef24f670bb0d3638f5042.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz mi dlaczego Twoje gwiazdki są plackowate ? Taysona i moje takie nie są.

Zakładam że operujesz krzywymi - to jest błąd ( na początku drogi). Operacja krzywymi zakłóca wzajemne poziomy odcieni szarości i trzeba nimi operować świadomie i precyzyjnie.

Na początek używaj histogramu do przekształceń nieliniowych - to pozwoli na zachowanie odcieni szarości. Na DDP i krzywe przyjdzie czas.

Pomimo Twojej walki dalej zdjęcie nie ma koloru na gwiazdkach. Możesz  wystawić stacki RGB tak jak wystawiłeś L?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plackowate gwiazdy... nie pierwszy raz słyszę, ale tak do końca nie wiem jak temu zaradzić, inna sprawa, że ja nie widzę tej plackowatości, dopiero jak ktoś mi powie. Natomiast owszem, operowałem ostatnio krzywymi, zamiast poziomami, ale skoro widać, że błędnie krzywymi operuję, to wrócę do poziomów. Póki co przesyłam stacki R, G, B, Ha.

Jednocześnie dzięki za wsparcie i pomoc, dzięki Waszym wskazówkom człowiek się rozwija, a kolejne noce spędzone na próbach obróbki z pewnością będą rozwijające, bo bez wsparcia tylko się stoi w miejscu i popełnia te same błędy.

stack_R_oryg.FTS

stack_G_oryg.FTS

stack_B_oryg.FTS

stack_Ha_oryg.FTS

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)