Skocz do zawartości

Jaka okulary (średnica) do GSO 10"


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Zastanawiam sie nad zestawem okularów. Do zestawowych 9mm i Earfl 30mm 2" dokupiłem na razie tylko okular orthoskopowy 6mm.
Pozostałe o które pytam będą używane praktycznie tylko do DSów.
Proszę o poradę jaka konfiguracja jest najlepsza : 8,8mm + 14mm czy 11mm + 16mm. W przyszłości prawdopodobnie zamienię zestawowego 30mm na ES 24mm.

Okulary których poszukuje to poziom ES 82* lub podobne. Natomiast nie pytam o model tylko wyłącznie o dobór ogniskowych, jakie będą bardziej użyteczne ?

Pytam ponieważ nie mam doświadczenia, i ciężko mi przewidzieć które powiększenia będą odpowiednie. A w sytuacji gdy zaopatrzę się w jeden dajmy na to 8,8mm, to bez sensu było by dokupowanie 11mm.

Warunki z miejsca obserwacji:

SQM - 20,70 mag./arc sec2

Brightness - 0.569 mcd/m2
Artif. bright. -398 ?cd/m2
Ratio -2.33
Bortle -class 4
Elevation -166 meters

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, to skoro zamiast 8,8 proponujesz 6,7, to może taka konfiguracja : 6,7 , 11, 14.

Czy mając 14mm to tej 11 i tak nie wykorzystam? Ale z drugiej strony 6,7mm= 186x powiększenie, a 14mm=89x powiększenie, więc może przydałoby się coś pomiędzy ?

Dlatego właśnie potrzebuje pomocy, bo nie wiem ile będzie obiektów które przy 14mm okażą się za małe, a przy 6,7mm lub 8,8mm za duże.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kombinuj za dużo. ;) Mając jako takie obycie obserwacyjne wiem, że dla teleskopów o ogniskowej 1200-1500 mm i światłosile pomiędzy f/5 a f/6 14 mm to najczęściej używany okular. Mając 6.7 i 14 mm, okularu 11 mm praktycznie nigdy nie będziesz wkładał do wyciągu. No chyba, że masz nadmiar kasy do wydania, to możesz się bawić w dobór odpowiednich ogniskowych metodą prób i błędów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ymonk napisał:

Witam.