Skocz do zawartości

Wymiana smaru głowicy montażu AZ-4


Rekomendowane odpowiedzi

Najczęstszymi amatorskimi modyfikacjami w konstrukcjach SW są m.in. wymiana smaru, podkładek na teflonowe, wymiana łożysk lub paskowanie w zależności od konstrukcji. W przypadku AZ4 wymiana podkładek nie ma sensu, ze względu na to, że fabrycznie są one już wykonane z teflonu. Niestety jakość smarowania pozostawia wiele do życzenia, jest to słynny chiński ?kleik?, który zdecydowanie lepiej zastąpić markowym smarem, to samo dotyczy łożysk. Nie ma obawy przed luzami, które powstają w niektórych montażach przy wymianie fabrycznego smaru. Tutaj całość jest dobrze spasowana i smar nie działa jako ?uszczelnienie?.

Pamiętajmy, że należy użyć dwóch innych smarów. Pierwszym smarujemy w miejscach, gdzie znajduje się biały ?kleik?, może być to np. sprawdzonym Shimano Dura-Ace. Drugiego smaru używamy do małego łożyska w każdej osi, w tym przypadku polecam Shell Gadus S2 V220. Elementy umazane w chińskim smarze najlepiej zmywać rozpuszczalnikiem Nitro. Nie ma potrzeby, tak jak w przypadku EQ3-2 zamaczania elementów w całości w rozpuszczalniku, tutaj wszystkie powierzchnie bez problemu wyczyścimy nasączoną szmatką.

IMG_20190728_162224.jpg?w=800

IMG_20190728_160702.jpg?w=800

Montaż jest bardzo prosty w rozłożeniu i ponownym złożeniu. Osie otwieramy odkręcając hamulce. Trzeba uważać, aby w tym momencie nie wypadło nam łożysko. Warto ułożyć elementy w odpowiedniej kolejności na stole, żeby nie zapomnieć ich fabrycznego położenia. W moim egzemplarzu, ewidentnie da się zauważyć w osi azymutu miejsce, w którym brakowało fabrycznego smaru.

Po takiej modyfikacji, montaż chodzi o niebo lepiej. Jak wiadomo, brak mikroruchów kompensuje dobrze wykonane wyważenie teleskopu i ustawienie hamulców. Po wymianie smarów, nie ma już problemu z hamulcem, który przy minimalnym obrocie zmienia siłę ze zbyt mocnej na zbyt małą, lub odwrotnie. Samo prowadzenie jest też dużo bardziej płynne.

Oryginalny tekst: http://astroseba.pl/obserwacje/wymiana-smaru-glowicy-montazu-az-4/

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Mała ale ważna aktualizacja. Trzeba uważać z rozpuszczalnikiem nitro i elementami plastikowymi (podkładkami) bo może on je rozpuszczać, lecz najlepiej radzi sobie z chińskim smarem. Bezpieczniej lecz trudniej użyć benzyny ekstrakcyjnej.

Przy okazji zdjęcia bo tamtych z jakiegoś powodu nie ma.

IMG_20190728_160702(1).thumb.jpg.5ec595eb962dd4bcc450ab9372e66c87.jpg

IMG_20220924_214935(1).thumb.jpg.8c0e53f838c49535f493f9d1c930cd7f.jpg

  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze jest jak najwięcej tego smaru-kleiku po prostu usunąć mechanicznie, np. za pomocą ręczników papierowych i śrubokręta, a benzyną ekstrakcyjną czyścić dopiero to co nie uda się wyzbierać.

  • Like 1

Taurus T300, OO VX10 Dobson, SW 80ED, APM 25x100ED .. Orion 2x54

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 28.07.2019 o 23:25, Sebastian Ś. napisał:

W moim egzemplarzu, ewidentnie da się zauważyć w osi azymutu miejsce, w którym brakowało fabrycznego smaru.

Cześć Sebastian. Dzięki za ten tutorial. 

Mam pytanie - gdzie Twoim zdaniem widać, że zabrakło wcześniej smaru? Czy masz na myśli to osmalone/czarne miejsce? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego pytam - zarówno u mnie i na każdym zdjęciu łożysk AZ4 w necie widzę dokładnie taki sam fragment powierzchni - jest na nim takie czarne coś, z daleka wyglądające jak osmalone, a z bliska trochę jak czarny piach... Ale w rzeczywistości to jest metal tylko nie gładki i ładnie wypolerowany tylko... No właśnie jaki? Mi to wygląda po prostu na powierzchnię okrutnie słabej jakości, jak kawałek względnie świeżego wraku okrętu po niezbyt udanej próbie polerki. Nie byłoby problemu gdyby podkładka teflonowa nie wchodziła w kontakt z tym paździerzem. 
 
Zastosowałem się do Waszych porad smarowych (i nie tylko Waszych), spróbowałem litowego, 2 rodzajów silikonowych, Shimano Premium, a dzisiaj polecanego na Cloudy Nights oleju Superlube z PTFE (może być smar albo olej, to 2 różne produkty). Shimano dawał już jakąś poprawę, ale nadal nie byłem w stanie na osi azymutalnej uzyskać gładkiego ruchu nawet przy minimalnym docisku hamulca i nawet bez obciążenia. Superlube czuć, że ślizga się jeszcze lepiej, ale nadal mam problem pod postacią przyklejenia się przy przyłożeniu siły i "żabkowania" przy starcie, czyli ruchem większym niż zamierzałem, co przy większych powiększeniach irytuje.. 
 
Moim zdaniem jest to spowodowane tymi częściowo chropowatymi poczernionymi powierzchniami, które trzymają podkładkę w miejscu zamiast pozwolić jej płynąć. 
 
Ale na osi wysokości nawet z niezmienionym chińskim glutenem mogę po wyważeniu teleskopu uzyskać gładki mikroslizg, nawet jednym palcem - tu jest bez zastrzeżeń... 
 
Więc moim spełnieniem marzeń odnośnie tego montażu byłby podobnie gładki mikro-flow na osi azymutu. 
 
Czy u Ciebie Sebastianie, bądź innych forumowiczów można coś takiego osiągnąć na Waszych AZ4? Zaczynam się zastanawiać czy po prostu nie trafiła mi się jakaś bardziej toporna sztuka. Skoro na najbardziej profesjonalnych smarach chodzi to opornie jak chińska zabawka to może powinienem to reklamować?
 
Dla porównania Vixen Portę II nigdy nie rozkręcaną i nie przesmarowywaną mogę ręcznie bez problemu obracać na każdej osi o mini mikro kąty (bez pokręteł) bez żabkowania, tyle że jej ramię zbyt bardzo drga pod SW ED120. 
 
Załączam zdjęcia jak wygląda u mnie ta poczerniała powierzchnia na azymucie:
 
 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.03.2023 o 23:03, calypsocat napisał:

na każdym zdjęciu łożysk AZ4 w necie widzę dokładnie taki sam fragment powierzchni - jest na nim takie czarne coś

Teraz zastanawiam się czy to nie jest po prostu farba z malowania natryskowego? Ale jeśli tak by było to powinno się ją dać czymś wyczyścić.. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie przy jakimś top hi-fi smarze za 150zl za 80g jest lepiej niż na początku, ale nadal nie ma gładkiego przesunięcia tylko żabki. Kusi mnie żeby to reklamować, wygląda mi to na efekt bylejakiej obróbki.

Na osi wysokości za to nie ma tej czarnej wysypki na powierzchniach trzymających podkładkę z teflonu (i tu jest ok na oryginalnej chińskiej wazelinie) :

AZ4 alt-axis

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)