Skocz do zawartości

NGC7380 - LRGB wzmocnione Ha


Rekomendowane odpowiedzi

Materiał na NGC7380 miał być zebrany podręcznikowo, co oznacza ustawienie kamery na unity gain i odpowiedni offset oraz dobierając tak czasy, aby histogram zaczynał się w przedziale 10% - 20%. Do tego kalibracja klatkami Dark, DarkFlat i Flat (zrezygnowałem z Biasów, bo tylko w ten sposób udaje mi się odjąć Amp Glow). Dla każdej sesji wykonywane były dedykowane Flaty, potem stackowane miały być skalibrowane klatki z różnych sesji.  

Pierwsze lighty w Ha (18 x 600s) zebrałem w okolicy poprzedniej pełni, potem czekałem na okolice nowiu celem zebrania R, G, B i Luminancji. Planowałem po około 25 klatek x 300s na każdy kolor i około 75 x 300s Luminancji. Niestety pogoda nie pozwoliła zrealizować planu, zatrzymałem się na 40 klatkach Luminancji, do tego okazało się, że 2/3 klatek w kolorach jest pojechanych i na tą chwilę jeszcze nie wiem, czemu guiding taki numer mi wykręcił, niemniej udało mi się wybrać po 10 klatek na każdy kolor, wszystkie 40 Luminancji i 18 Ha.

W procesie obróbki wykorzystałem PixInsight LE, Straton oraz... PS, bo na koniec dodam, że to pierwsza obróbka w PS, po tym jak przesiadłem się z GIMPa, początkowo szło opornie, ale... zaczynamy się dogadywać :)

510277950_2019_08_08-NGC7380_3.thumb.jpg.edc3bbbfc49fb4f207ed61e0c9395ef0.jpg

Jeżeli chodzi o setup, to tutaj niewiele się zmieniło, tj. SW 80 ED, HEQ-5, ZWO ASI 183 MM Pro.

Tak się zastanawiam, czy moje założenia pierwotne dotyczące czasu naświetlania (szczególnie w RGB) nie były zbyt wygórowane?

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przesyłam komplet plików (z Luminancją), dla pewności tylko opiszę jak  składałem lighty w przypadku obydwu wersji:

1. [L + Ha (lighten only)] [R + Ha_nostars (lighten only)] G B 

2. Ha [R + Ha_nostars (lighten only)] G B 

Dodatkowo starałem się wyrównywać tło, robiąc kilka próbek 5x5 tak, aby w przypadku łączenia w trybie lighten nie przemycać szumu, a tylko te faktycznie jaśniejsze pixele. 

stack_Ha_18_oryg.FTS

stack_R_10_oryg.FTS

stack_G_10_oryg.FTS

stack_B_10_oryg.FTS

stack_L_40_oryg.FTS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można stosować samego Ha jako luminancji, bo gwiazdki Ha są mniejsze niż RGB i kolor " wystaje" poza obraz gwiazdy. Widać to wyraźnie na ostatniej wersji. Lepiej pokusić się o wykorzystanie algorytmów zmniejszających gwiazdki, efekt końcowy będzie lepszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli dobrze zatem rozumiem, to Luminancji można nie palić, ale można ją po prostu stworzyć syntetycznie z obrazu RGB, w tego typu obiekcie chodzi tylko o gwiazdki, sam obiekt jest dobrze wypalony w warstwie Ha. Ja póki co jednak cały dzień spędziłem nad obróbką z wykorzystaniem Luminancji (sporo się naczekałem na bezchmurne noce, żeby ją wypalić ;)), ale biorąc pod uwagę, że to moja pierwsza obróbka w PS, to jest to mimo wszystko dobre ćwiczenie, mam nadzieję wkrótce przyjdzie czas na bardziej zaawansowane techniki.

Niestety lepszego efektu, jak ten poniżej nie uzyskałem, ale chyba z gwiazdami jest trochę lepiej jak na początku.

 

2106624581_2019_08_10-NGC7380_10.thumb.jpg.53ecc71302c4e12e58a8855f15604d55.jpg

 

Jeżeli natomiast chodzi o czasy naświetlania, to cały czas eksperymentuję. Założeniem było, aby przy Unity Gain histogram zaczynał się w przedziale 10% - 20% i tak dla Ha przy 600s histogram zaczyna się przy 5%, dla kolorów mniej więcej zgodnie z założeniem, ale bliżej 10%, dla Luminancji około 25% - 30%, dlatego chciałem poćwiczyć przy następnym projekcie kombinację 600s, 450s, 300s. Natomiast w związku z sugestią skrócenia czasów palenia, czy zatem pozostawić ustawienie kamery na Unity Gain i nie przejmować się, że histogram jest skrajnie ciemny (w końcu i tak taka sama liczba pixeli się zarejestruje), czy może jednak zwiększyć gain trochę, ale pozostając nadal w obszarze analog gain?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Nie mam płatnego Pixa, próbowałem sobie poradzić w PS. Niestety zauważyłem, że ta aberracja jest bardzo nasilona w prawej górnej ćwiartce obrazu, co by wskazywało na jakąś nieosiowość. Niemniej wykorzystałem filtr aberracji, działał on tylko w pewnym obszarze obrazu, no ale od czego są maski. Ostatecznie skorygowałem ten obszar o największym nasileniu zjawiska. Nadal jest widoczna niestety, wydaje mi się, że wyeliminowałem takie ewidentne rozjazdy, gdzie każdy kolor w swoją stronę.

1999594237_2019_08_26-NGC7380_13.thumb.jpg.9b291cc289bff4417a4f3806a494c0a9.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)