Skocz do zawartości
KrisQ

Montaż EXOS 2 Konserwacja

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie.

Z powodu kiepskiej (deszczowej) pogody, wziąłem się za rozkręcenie osi rektascencji mojego EXOS 2. Trzeba wpierw usunąć silnik i odkręcić mocowania ślimaka od obudowy montażu. Po wyciągnięciu lunetki biegunowej z tulei, próbowałem odkręcić pierścień blokujący oś w obudowie. Hm...Musiałem użyć klucza do odkręcania rur, bo gwint nakrętki nasmarowany był klejem, w celu zabezpieczenia przed odkręceniem. Naprawdę trzeba użyć dość dużej siły, by to odkręcić, a jednocześnie nie uszkodzić nakrętki. Następnie trzeba przez górny otwór w obudowie, (ten gdzie wkręcamy śrubkę blokującą skale rektascensji) wykręcić 3 śrubki robaczkowe zabezpieczające kolejną tuleję i ja odkręcić. Po jej zdjęciu, ukazała mi się oś główna montażu z widocznym łożyskiem ( 6807 Z ). Gumowym młotkiem, delikatnie wybiłem oś z obudowy. Po wyjęciu i zdjęciu podkładek , umyłem wszystko z mazi przypominającej konsystencją klej, w benzynie używanej do zapalniczek. Jedna podkładka (czarna), zrobiona jest z metalu, pozostałe 3, to jakiegoś sztucznego tworzywa. Nowe podkładki wyciąłem z cienkiego teflonu. Jedna większa idzie na spód, pod tuleję ślimacznicy ( grubość 0,5 mm), dwie mniejsze (2 x 0,5 mm) idą na górę ślimacznicy i na nie ta czarna, metalowa podkładka. Ma ona na jednej stronie pierścień, który musi być na górze, by dociskał łożysko. Do smarowania tulei ślimacznicy i podkładek użyłem smaru Geoptika (brązowy). Zobaczę jak to się sprawdzi w praktyce. Oś ślimaka i wieniec ślimacznicy posmarowałem niewielką ilością smaru Geoptik (zielony). Po zmontowaniu całości i wyregulowaniu docisku wałka ślimaka do ślimacznicy, montaż obraca się bardzo płynnie. bez luzów. Sprawdzę prowadzenie montażu jak umożliwi to pogoda.  Jakby coś, to służę radą.

DSCN1789.JPG

DSCN1790.JPG

DSCN1791.JPG

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Kolejna garść moich uwag na temat EXOS 2.

Czarny kołnierz nr 3, kładziemy wypustem skierowanym w dół, na teflonową podkładkę, która leży już na tulei z naciętą ślimacznicą.  Założenie kołnierza odwrotnie, spowoduje większy opór podczas obracania i uniemożliwi prawidłowe złożenie głowicy (skasowanie luzów osi). W moim egzemplarzu, wystąpiły także luzy w gnieździe łożyska i na oście także. Skasowałem je naklejając na obwodzie gniazda i ośki, co 120*, cieniutkie, 2 mm szerokości paski z foli samoprzylepnej. Niestety montaż tej klasy jest jaki jest, ale da się go usprawnić, jak ma się trochę coś z Macgyver'a :)) Czy to coś pomogło, sprawdzę jak pozwoli na to pogoda.  Po zmontowaniu  jest płynniejszy obrót wokół osi, i łatwiej jest skasować luzy ślimaka. Całość obraca się bardzo płynnie, bez wyczuwalnego, zwiększającego się oporu. Przed poprawkami, PHD 2 wywalił taki błąd. Ciekaw jestem jak będzie teraz, ale pogoda na razie do bani. :O

DSCN1791.jpg

DSCN1789.jpg

DSCN1790.jpg

 

PHD2.jpg

DSCN1791-1.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Maksymalnie dozwolone są tylko 75 emotikony.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy pliki cookies w Twoim systemie by zwęszyć funkcjonalność strony. Możesz przeczytać i zmienić ustawienia ciasteczek , lub możesz kontynuować, jeśli uznajesz stan obecny za satysfakcjonujący.

© Robert Twarogal, forumastronomiczne.pl (2010-2019)