Skocz do zawartości

Zasilanie setupu


Rekomendowane odpowiedzi

Dobrze wiedzieć....przymierzam się. W nowym POWERPUDEŁKU będę robił jedno gniazdo regulowane do góry.....

Widzę, że o zasilaniu 13,5V dla Atika 383 mówi się na wielu międzynarodowych forach. Załączam link do jednego z Blogów - właściciel używa też przetwornicy, którą polecił mi Jolo

 

http://lightvortexastronomy.blogspot.com/2014/05/dc-dc-converter-for-ccd-camera-atik-383l.html

 

ps. a swoją drogą to nie rozumiem czemu użytkownicy tych kamer muszą tak kombinować, jak by nie mógł tego zrobić producent? Dziwne!

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Odpowiedzi 121
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najczęściej odpowiadający w tym temacie

Najczęściej odpowiadający w tym temacie

Popularne odpowiedzi

Przy okazji, że temat zasilania setup'u odżył, podzielę się zmianami jakie wprowadziłem w tym zakresie.  Zasilanie akumulatorem 80Ah (wyrzuciłem z układu przetwornicę 12VDC -> 220VDC i zasil

Jako że jest weekend i brak szans na dobrą pogodę przysiadłem wreszcie do zrobienia "rozdziałki" w oparciu o stałe zasilanie. Zgodnie z sugestiami z tego wątku kupiłem zasilacz 175 W do xbox'a na Alle

Tak, ten zasilacz który podlinkował Dominik daje 10A i spokojnie zasili nawet rozbudowany zestaw. Dodatkowo daje on napięcie 13.6V a nie 12, co jest zaletą kiedy korzystamy z różnego rodzaju pudełek r

Dodane obrazy

To fakt - kiedy sam szukałem informacji o tym problemie na wielu forach znalazłem opis tego problemu. A co do kombinowania, to trzeba to przekuć na własną korzyść: jak odpowiednio obrzydzisz tą kamerkę jakiemuś właścicielowi, to może Ci ją odsprzeda za bezcen :D

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Już mi tak zbrzydła, że już bardziej nie może, więc mam nadzieję, że będzie już tylko lepiej :)

Chodzi o to, żeby sama kamerka była zasilana napięciem nie niższym niż 12.5V. Powyżej tego napięcia już nie zauważyłem poprawy w ilości hot pikseli. Ale też nie wyższym niż 13.8V - tak na forum Atika pisali kiedyś ludzie z Atika. Czyli uwzględniając spadki na kablach i złączach taki zasilacz np od CB dający na wyjściu stabilizowane 13.6-13.8V będzie ok, bo ze spadkami napięcia na kamerce będzie około 13V. 

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Łukasz w tym module do konwersji DC-DC który poleciłeś jest regulacja (śrubką) napięcia na wyjściu. Najlepiej wiec podłączyć wszystkie kable bez kamery i zmierzyć na samym końcu napięciu i tak kręcić śrubką żeby precyzyjnie otrzymać stałe 13 V

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak jak piszesz - to potencjometr wieloobrotowy, ustawiasz na wyjściu 13 albo 13.5V, potem podłączasz kamerkę i włączasz chłodzenie i patrzysz i się cieszysz, że napięcie jest cały czas takie samo, a potem dla bezpieczeństwa możesz śrubkę potencjometru zablokować kropelką lakieru.

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mogę wtrącić swoje 3 grosze...

Pamiętajcie proszę, że przetwornice "step-up" na wyjściu mogą mieć nawet do +35  V DC a potencjometr fabrycznie może być różnie ustawiony. Trzeba więc napięcie wyjściowe najpierw wstępnie ustawić potencjometrem na "sucho" - bez obciążenia czyli bez podłączonej kamerki na ok. 12,5 do 13 V DC a dopiero później ewentualnie doregulować już z kamerą. W skrajnym przypadku może się to skończyć podaniem zbyt wysokiego napięcia na kamerę która może tego eksperymentu nie przeżyć. Warto też przy prądzie ( 2 A dla Atika ) przykleić klejem termoprzewodzącym jakiś mały radiatorek ( blaszkę aluminiową ) na scalaku w przetwornicy.

 

Pozdrawiam.

Marek.

  • Like 2
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cenna uwaga, ale czy dla 2A faktycznie potrzebne jest dodatkowe chłodzenie? W naszym przypadku 2A x 12V da co najwyżej 24W

  • Napięcie wejściowe 10V - 32V
  • Napięcie wyjściowe (regulowane) 12V - 35V 
  • Prąd wejściowy max 16A
  • Prąd wyjściowy max 10A
  • Moc wyjściowa 100W - powyżej wymagane jest dodatkowe chłodzenie 
  • Sprawność > 94%
  • Temperatura pracy -45C - +85C
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że Marek miał na myśli przetwornice bez radiatora na układzie - taka powyżej 2A powinna dostać jakieś chłodzenie. Ta o której piszesz (http://propix.com.pl/pl/p/Modul-przetwornicy-CAR-150W-Step-UP/353) już ma radiatory i u mnie na obciążonej przez Atika i EQ6 przy chłodzeniu ustawionym na 80% praktycznie ciężko było ręką odczuć, że jest cieplejsza niż otoczenie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 3 tygodnie później...

Jako że jest weekend i brak szans na dobrą pogodę przysiadłem wreszcie do zrobienia "rozdziałki" w oparciu o stałe zasilanie. Zgodnie z sugestiami z tego wątku kupiłem zasilacz 175 W do xbox'a na Allegro za 35 zł - stałe zasilanie ponad 12V. Planuje jeszcze drugie takie pudełko ale zasilane akumulatorem żelowym z przetwornicą step-up, tak aby utrzymywała stałe napięcie wyjściowe nie zależnie od obniżającego się wejściowego. Przetwornicę już mam, testowałem działa super a koszt to tylko 20 zł

 

post-1590-0-67340400-1441551829_thumb.jp

 

post-1590-0-88611900-1441551845_thumb.jp

 

Całość działa bez zarzutu - to prosta konstrukcja więc nie miała  prawa nie działać  8)  ale podłączając ATIKA i tak miałem duszę na ramieniu (PLUS sprawdzałem ze 100 razy)

  • Like 5
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rafalt73: BRAVO!!! Jak ja kocham ATMy! W każdej postaci! Jak skończę koło filtrowe według MarkaM60 to biorę się

do budowy "kompaktu": JoloFocuser(marzenie ze sterowaniem na pilota), grzałki, zasilacz-rozdziałka, hub USB. Z

modułów, bo kiepski ze mnie programator :D

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Budowa rzeczy na własny użytek daje wiele satysfakcji, jednak nie wszystko wychodzi od razu taj, jak się tego oczekuje. Poniżej prezentuję niedoszłe dzieło skrzynki rozdzielczej COMBO czyli zasilanej zarówno z akumulatora jak i z sieci przy zachowaniu stałości napięcia na wyjściu. Niedoszłe bo utknąłem w gąszczu kabelków i takich tam...ale wrócę jeszcze do tego "projektu" [emoji12] [emoji3]. Jak na to patrzę to sam się dobrze bawię

2d34ec760bc4f1b5d98268770ea5c42c.jpg

Wysłane z mojego iPad przez Tapatalk

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 1 rok później...

Koledzy elektrycy, proszę o radę.

Znalazłem u siebie akumulator (leżał na półce przez parę lat i o dziwo był jeszcze naładowany) oznaczony GP 1272 F2 12V 7,2Ah. Chcę z niego zasilić montaż wyjazdowy i ewentualnie kiedyś samodzielny guider. Potrzebuję dorobić końcówkę do montażu i chciałbym się upewnić co do swoich przemyśleń.

wariant 1: dolutowuję do złączy w akumulatorze przewód bezpośrednio do końcówki (wtyk do montażu chyba 5/1 czy jakoś tak), a nawet do dwóch końcówek (zapas). Plus do środka wtyczki?  lub

wariant 2: ponieważ mam kabelek zasilający z zapalniczki samochodowej, to dolutowuję do akumulatora gniazdo zapalniczki auto i dalej jadę do montażu tym oryginalnym kabelkiem. Pewnie plus w zapalniczce też jest w środku?

Który wariant lepszy? Czy można bezpośrednio z akumulatora podać napięcie na montaż (wariant 1), czy też trzeba np. wstawić jakiś opornik lub inne ustrojstwo?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nic nie trzeba wstawiać - w teorii.

W praktyce dobrze by było zrobić sobie pudełeczko, które zawierałoby: diodę uniemożliwiającą odwrotne podłączenie zasilania z akumulatora, łączówkę rozmnażającą zasilanie i ew. jako luksus - wskaźnik napięcia z akumulatora. Pamiętaj o kablach- te z pudełeczka do urządzeń powinny mieć przynajmniej 1.5 mm2 a ten z akumulatora do pudełeczka 2.5 mm2. Taki cyfrowy wskaźnik napięcia można kupić np. w sklepach modelarskich albo TUTAJ

Musi być na zakres napięć 11-13 V !

Wtyk do montażu to 5.5/2.1 mm , pewnie plus w środku ale to przecież masz napisane na montażu lub w jego instrukcji.

  • Like 2
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji, że temat zasilania setup'u odżył, podzielę się zmianami jakie wprowadziłem w tym zakresie.

  1.  Zasilanie akumulatorem 80Ah (wyrzuciłem z układu przetwornicę 12VDC -> 220VDC i zasilacz XBOX. Dzięki temu ograniczyłem straty ok 2A)
  2. Zamieniłem laptopa na mini PC - Konieczne zasilanie przez przetwornicę Step-Down 12VDC -> 5VDC. Dołożyłem chłodzenie mini PC sterowane przez arduino
  3. Zasilanie kamery ATIK383 przez przetwornicę Step-Up 12VDC -> 13.5VDC
  4. Sterowanie PWM grzałkami
  5. Monitoring warunków atmosferycznych

IMG_0998.JPG.1ce2a68b5a7e723f9ff12680924afbab.JPG

Zabudowany Mini PC i pudełko mikro-kontrolera

IMG_0996.JPG.c3e42f4e6091078ec349b58a1cab0e3b.JPG

Przetwornica Step-down do zasilania mini PC

IMG_0995.JPG.804a18b68de20ba0e853dc1921ce4fd7.JPG

IMG_0997.JPG.0b48d633c61dc01dc60c047aa58072e8.JPG

... i pudełko montowane na teleskopie zawierające aktywny HUB USB, zasilanie kamery 13.5VDC, sterowanie grzałkami i monitoring warunków atmosferycznych

IMG_0976.JPG.51e6dd8b41e2c52efa974731914ea763.JPG

 

 

  • Like 6
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, rafalt73 napisał:

Przy okazji, że temat zasilania setup'u odżył, podzielę się zmianami jakie wprowadziłem w tym zakresie.

  1.  Zasilanie akumulatorem 80Ah (wyrzuciłem z układu przetwornicę 12VDC -> 220VDC i zasilacz XBOX. Dzięki temu ograniczyłem straty ok 2A)
  2. Zamieniłem laptopa na mini PC - Konieczne zasilanie przez przetwornicę Step-Down 12VDC -> 5VDC.

I to się nazywa optymalizacja, brawo! Przy okazji zaoszczędziłeś jeszcze pewnie ze 2 kg na noszeniu :)

10 godzin temu, rafalt73 napisał:

Dołożyłem chłodzenie mini PC sterowane przez arduino

Hmm, czy takie chłodzenie jest na pewno konieczne? Jako zabawa z arduino projekt pewnie fajny, sam lubię składać różne takie "gadżety" :) Ale czy takie chłodzenie na pewno jest niezbędne? Bo jeśli tak, to chyba powinni o tym wspomnieć przy specyfikacji tego urządzenia, a z drugiej strony chcąc go zastosować np na tubie musimy się liczyć z dodatkową komplikacją sprzętu...

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, MateuszW napisał:

Hmm, czy takie chłodzenie jest na pewno konieczne? Jako zabawa z arduino projekt pewnie fajny, sam lubię składać różne takie "gadżety" :) Ale czy takie chłodzenie na pewno jest niezbędne? Bo jeśli tak, to chyba powinni o tym wspomnieć przy specyfikacji tego urządzenia, a z drugiej strony chcąc go zastosować np na tubie musimy się liczyć z dodatkową komplikacją sprzętu...

Nie wiem do końca czy konieczne ale w czasie testów mini PC rozgrzewał się dość mocno. Być może takie temperatury (ja oceniam na 50-60*C) nie są groźne, jednak skorzystałem z zainstalowanego wentylatora, który miał chłodzić laptopa (w poprzedniej konfiguracji) w zamkniętej skrzynce. Teraz wentylator pracuje na 4 prędkościach, sterowany wyjściem PWM - temperatura utrzymuje się w granicach 30*C. Na razie śmiga, nic się nie zawiesza i co najważniejsze, przy zasilaniu z przetwornicy nie mam problemów z rozpoznawaniem sprzętu (miałem takie przy zasilaniu innym niż sieciowe). Ale...zgadzam się z Tobą że to bardziej gadżet niż konieczność :)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, rafalt73 napisał:

Być może takie temperatury (ja oceniam na 50-60*C) nie są groźne

Sprawdzałeś, co podaje czujnik w procku? Na moje oko takie temp to raczej norma, w moim blaszaku ze zwykłym i5 też tyle mam mimo wiatraka :) Przy chłodzeniu pasywnym może się wydawać dużo, bo cała obudowa jest ciepła, a nie tylko procek w środku i kratka wentylatora :)Z ciekawostek, karta graficzna dochodzi do ok 90 stopni jak się jej da dużo roboty :)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 1 rok później...
3 godziny temu, SamuG napisał:

A tak z ciekawości zapytam, bo kolejny rok upłynął, a za temat zasilania polowego się zabieram, nadal własnoręczne skrzynki optymalnym wyjściem?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro

Suma sumarum chyba większość kończy na niesklepowych pudełkach / skrzynkach do zasilania i obsługi setupu. Po parunastu miesiącach skończyłem własne rozwiązanie - opis w wątku https://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/12243-astro-elektronika/&do=findComment&comment=193682

IMG_2976.thumb.JPG.f3a0ce2260bb01b8acd6d16bf3ef082e.JPG.374a9c0e708f43ac99c7a9592d97cd7e.JPG

  • Like 4
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 1 rok później...

Odkopie stary temat. Mam straszny bajzel w kablach i chce zrobić z tym porządek i nie wiem jaki zasilacz wybrać, tak żeby wytrzymał warunki i Astrolink był zadowolony ;) Warunki użytkowania to balkon i pole. Chciałbym to zorganizować tak:

  1. Zasilacz 12V - 150W-200W 
  2. Astrolink 
  • 5V - mini PC + ASI224 guide, max 2,5A
  • 12V - HEQ5, ~ 1.5A
  • 12V -  2x grzałki, ~ 1.15A 
  • 12V - stepdown 7.4V Canon 1100D, ~1.5A

Zasilacz do Xboxa? Wątpliwości jakie mam to czy nie dostanie się wilgoć?

Może coś hermetycznego? https://leddo.pl/zasilacz-led-napieciowy-12v-192w-16a-gpv-200-12-glp-hermetyczny.html

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam zasilacz od X-Box'a 12 V/200W/ 16,3A w oryginalnej obudowie. Zasilacz ma wbudowany wiatraczek, a z obu końców są małe otwory wentylacyjne przez które przepływa powietrze. Używam go już dość długo, i był w różnych warunkach pogodowych. Od mrozu  -12*C, poprzez wilgotne nocki 89%, i letnie noce +29*C. Zasilam nim napęd montażu z goto, Astrolinka 4, 2 kamery, body Canona, Hub USB, 2 grzałki po 6W każda, dodatkową przetwornicę 12/5 V.  Wszystko, w porywach pobiera max 2.5 - 5 Amper. Zasilacz przymocowany jest wzdłuż jednej nogi statywu montażu, otworami wylatującego powietrza do góry. Ciepło wytwarzane przez zasilacz, skutecznie chroni go przed wilgocią. No chyba, że wszystko stoi na polu nie podłączone, i nie zabezpieczone, to wtedy wilgoć osiądzie. Wiadomo jednak, że hermetyczna obudowa jest szczelna, tylko, że taki kupisz za 150 zł, a X-Box'a za 50.  Jak Cię stać, to kup hermetyczny.

  • Thanks 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal, forumastronomiczne.pl (2010-2020)