Skocz do zawartości

Obserwcje głębokiego nieba "małym" teleskop


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam następujące pytanie:

 

Posiadam dość skromny teleskop Celestron Travel Scope 80 (ogniskowa 400 mm, światłosiła 1/5). Jestem wciąż początkujący, więc na razie nie szaleję, dokupiłem sobie tylko Barlowa (3x) i filtr księżycowy. Natomiast nie mogę wypatrzyć, oprócz paru wyjątków (Mgławica w Orionie, Gromada Pszczółka) żadnych obiektów głębokiego nieba - np. Tripletu Lwa, a widoczność kończy się gdzieś koło 10 mag. Czy warto do takiego teleskopu dokupić filtr mgławicowy?

 

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A próbowałeś wypatrywać gromad? Są łatwiejsze na początek np. kuliste M13, M92, M3, M53. Jasne, wyraźne i łatwo je odróżnić od "normalnych" gwiazd już nawet w szukaczu. Raczej nie bawiłbym się w filtry do takiego małego teleskopu. Odkładaj na większy ;)

Synta 8", Nikon Action Ex 10x50

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

z jakiej lokalizacji obserwujesz ? Ciemne niebo da lepsze efekty niż filtr.  Jeśli nie chcesz się daleko ruszać to chociaż znajdź miejsce w którym jest relatywnie ciemno dookoła (bez lamp ulicznych itd). No i chwilę poczekaj - akomodacja oka zajmuje trochę czasu.

To co teraz w okolicy wieczora powinieneś złapać to M36 i M37 w Woźnicy (stosunkowo łatwo namierzyć) i w tym samym gwiazdozbiorze M38 - choć tu już będzie trudniej

W Bliźniętach natomiast szczerze polecam M35. Również stosunkowo łatwo znaleźć i w małym teleskopie jest piękna.

Napisz jak Ci poszło

Pzdr. Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Setaarius napisał:

Tutaj masz fajne propozycje do obserwacji, które zebrałem w jeden temat u siebie na forum dla małych teleskopów i lornetek.

https://www.astropoludnie.pl/viewtopic.php?f=25&t=949

Proponuję zacząć od https://www.astropoludnie.pl/download/file.php?id=2503&sid=1762ea3de384dcae782d7ec779907cf6