Skocz do zawartości

Latarka czołowa


KrisQ

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. 
Od pewnego czasu, bezskutecznie poszukuje latarki czołowej z oddzielnie włączanym światłem białym i czerwonym. Muszą być oddzielne przyciski włączania !!! Nie muszą być dodatkowe tryby, pulsujące, stroboskop. itd. Jeden przycisk dla białego światła, drugi dla czerwonego.
Może ktoś z Was ma taką latareczkę, i podałby mi jej model, i ewentualnie linka do zakupu. Będę wdzięczny za pomoc. Dziękuję.

Edytowane przez KrisQ

 Ritchey-Chrétien TS 150 mm/ 1370 + Reduktor TS 0,67 x , TS ED 80/560 + Flattener x0,8 ; ASI 533 MC Pro, Guider ArteSky 60/240 mm+ ASI 178 MM  iOptron iEQ30 Pro, AsiAir Pro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po dłuższych poszukiwaniach kupiłem niedawno ENERGIZER VISION HEADLIGHT HD+ i jestem bardzo zadowolony. Ma jeden przycisk i kilka trybów, ale ma też funkcję Next Push Off i światło czerwone jako pierwszy tryb. Czyli jak włączysz czerwone i choć chwilę zostawisz to następne naciśnięcie wyłącza latarkę, a nie zmienia światła na białe. Więc można jej używać praktycznie jako latarkę tylko ze światłem czerwonym.

  • Thanks 1

www.astronoce.pl

Nieco na skróty: sites.google.com/view/astropolaris/

DO/GSO 8" Dob | NLV 40mm | X-Cel LX 25mm | Morph 17,5 mm | Morph 12,5 mm | X-Cel LX 9mm | LV 6mm | Polar, Moon, CLS, Ultrablock | Vanguard Endeavor 8x42 EDII

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję. Zaraz odszukam te modele i zapewne którąś zakupię. 

 Ritchey-Chrétien TS 150 mm/ 1370 + Reduktor TS 0,67 x , TS ED 80/560 + Flattener x0,8 ; ASI 533 MC Pro, Guider ArteSky 60/240 mm+ ASI 178 MM  iOptron iEQ30 Pro, AsiAir Pro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oprócz oddzielnego włączania światła białego i czerwonego światła, bardzo mi brakuje możliwości regulacji jasności czerwonego światła. 

Nie znalazłem takiego modelu, więc rozpoczołem modyfikację swojej czołówki (też z Decathlonu). Prototyp już działa na płytce stykowej. Muszę tylko wszystko zlutować i opiszę na forum. 

  • Thanks 2

Dużo sprzętu, mało czasu i jeszcze mniej dobrej pogody ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, oba modele z Decathlon nie są już dostępne. Nowsze modele nie mają już takich opcji co w/w. 😐  W tej sytuacji chyba zdecyduję się na zakup ENERGIZER VISION HEADLIGHT HD+ 

 Ritchey-Chrétien TS 150 mm/ 1370 + Reduktor TS 0,67 x , TS ED 80/560 + Flattener x0,8 ; ASI 533 MC Pro, Guider ArteSky 60/240 mm+ ASI 178 MM  iOptron iEQ30 Pro, AsiAir Pro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam również ten sam model co @polaris i potwierdzam spisuję się doskonale. Należy jedynie pamiętać żeby w krótkim odstępie czasu nie naciskać ponownie przycisku bo zapali się białe światło.

DO GSO 10"/ES 26mm/Morpheus 17,5mm/Morpheus 12,5mm/ES 8,5mm/UHC + OIII

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, KrisQ napisał:

Niestety, oba modele z Decathlon nie są już dostępne. Nowsze modele nie mają już takich opcji co w/w. 😐 

To normalne. W każdej dużej firmie mają specjalny dział projektowy, który myśli nad tym jak spierdzielić dobre rzeczy i produkować szajs.

 

Edit: dzisiaj w Biedrze za 24.99zł widziałem latarkę silvercrest sterowaną gestem ze światłem białym i czerwonym. Ciekawi mnie, czy wyłączona gestem na czerwonym zapali się ponownie na czerwonym...

Edytowane przez piotrkusiu
  • Like 1

And12, GSO 30mm, Hyperion 13mm, 8mm, Baader OIII 2", SW UHC 2"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, piotrkusiu napisał:

W każdej dużej firmie mają specjalny dział projektowy, który myśli nad tym jak spierdzielić dobre rzeczy i produkować szajs.

Coś w tym jest. 15 lat temu pracowałem w firmie projektującej i produkującej dekodery telewizyjne. Mieliśmy już gotową pierwszą wersję naszego dekodera HD, którą firma zaczęła sprzedawać dystrybutorom. Był to niski nakład rzędu dziesiątki tysięcy. Nakład testowy... Jak tylko klienci wyrazili zadowolenie rozpoczęła się praca nad wersją 1.1... I zaczęły się pytania: czy mikrokontroler do dekodowania sygnału pilota mógłby działać bez kwarcu, a może mógłby mieć połowę pamięci flash, itd... No bo jak sprzedajesz milion egzemplazy to każdy zaoszczędzony $1 to $1000000 w kieszeni. 

  • Thanks 1

Dużo sprzętu, mało czasu i jeszcze mniej dobrej pogody ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Latarka dotarła. Wybór padła na podobny model jak zasugerował mi Polaris.  Jestem z niej zadowolony i mogę polecić innym. 

Bez tytułu.jpg

 Ritchey-Chrétien TS 150 mm/ 1370 + Reduktor TS 0,67 x , TS ED 80/560 + Flattener x0,8 ; ASI 533 MC Pro, Guider ArteSky 60/240 mm+ ASI 178 MM  iOptron iEQ30 Pro, AsiAir Pro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam czołówkę z Decathlon, działa tak jak opisuje Polaris i Thomas, czyli prawy przycisk świeci na czerwono, lewy wyłącza. Gdy podczas świecenia czerwonego naciśniesz znów prawy przechodzisz w tryb biały lampy. Bardzo intuicyjne działnie i się sprawdza.

https://www.decathlon.pl/p/lampa-czo-owa-trek-500-usb-200-lumenow/_/R-p-328250

Edytowane przez Paweł Sz.

Szepty Kosmosu - Astronomia przez lornetkę
Szepty Kosmosu na FB

Delta Optical Extreme 15x70 ED - Delta Optical Extreme 10x50 ED - 2x Orion UltraBlock 1,25" - Slik Pro 700 DX & Benro S6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Ta wersja co kupiłem, to ma tak:
Wcisnę prawy przycisk (oznaczony włącznikiem) to zapalają się 2 czerwone diody. Gdy nacisnę go ponownie w krótkim czasie, to zapalają się 3 diody białe. Kolejne wciśnięcie zmniejsza jasność świecenia.
Wciśnięcie lewego przycisku wyłącza je. Ponowne jego wciśnięcie zapala białe diody. Przytrzymanie go powoduje zmianę jasności światła, z jednoczesnym balansem miedzy dwiema bocznymi a środkowa diodą. Wciśnięcie prawego przycisku wyłącza diody.
Czyli prawy włącza czerwone, lewy je wyłącza. Lewy włącza białe, a prawy wyłącza. 
Mam nadzieję, że napisałem to zrozumiale. ☺️
Wykonanie jest dość "eleganckie", a gumowa opaska pokryta jest delikatnym meszkiem, ale nie jest za długa.  Rozmiar mojego "baniaka" to 53 i dla osób o większej głowie, może być nieco przykrótka. Regulacja kąta ma 90* i po ustawieniu, trzyma mocno. Może z czasem się to wyrobić. Dla mnie ta czołówka jest taka, jaką chciałem. Dzięki Polaris. 

Edytowane przez KrisQ
  • Like 1
  • Thanks 1

 Ritchey-Chrétien TS 150 mm/ 1370 + Reduktor TS 0,67 x , TS ED 80/560 + Flattener x0,8 ; ASI 533 MC Pro, Guider ArteSky 60/240 mm+ ASI 178 MM  iOptron iEQ30 Pro, AsiAir Pro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem Energizer Vision HD+ 350 z jednym przyciskiem i 400 z dwoma, taką jak @KrisQ.
Sobie zostawiam tą jednoprzyciskową 350, bo ZAWSZE na początek włącza się czerwone światło.
Następne przyciśnięcie po przynajmniej 2 sekundach świecenia na czerwono ją wyłącza, bez przechodzenia przez białe światło.

Wersję 400 można przypadkiem zapalić na biało, naciskając nieodpowiedni przycisk. Ta wersja poszła do harcerza.

 1285152009_EnergizerVisionHD350.jpg.00db63c53549889e2b9fe9a931a46948.jpg

Edytowane przez Mareg
  • Like 3

T300-5 + Ecliptica Pro, SW 80ED + AZ5, APM 25x100ED .. Orion 2x54, ASI 462

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące później...
W dniu 7.03.2021 o 00:53, Mareg napisał:

Kupiłem Energizer Vision HD+ 350

Zakupiłem taką samą i opcja włączania i wyłączania na przemian TYLKO czerwonego światła jednym przyciskiem jest naprawdę super. Polecam! 

Jak ktoś nerwowy i się zapomni, to następne naciśnięcie zaraz po pierwszym zapala już białe światło, ale kto się śpieszy przy celowaniu w gwiazdy.. 😉

Jeszcze wiosną kosztowała 39 zł, ale teraz przez sezon wakacyjny już musiałem dać 49, ale przynajmniej 3 baterie w zestawie. Pasek na czoło miły w dotyku i dość dobrze świeci białym z kilkoma regulacjami, za tę kasę jestem zadowolony.

  • Thanks 1

SW 102/500, Aculon 7x35, Bushnell Legend M 8x42, Nikon Monarch 5 16x56

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

W poszukiwaniu idealnej czołówki do obserwacji astronomicznych kupiłem Orion RedBeam LED Motion Sensing Headlamp za 59 złotych.
Brak białego światła wydaje się być dużą zaletą, żeby przypadkowo nie zepsuć sobie adaptacji.
No i zainteresował mnie ten tryb włączania i wyłączania machaniem ręką, co czasem może się przydać.

  • Pierwsze wrażenie spoko: wygląda solidnie, pasek dobrze trzyma, jeden duży hermetyczny przycisk.
  • Pierwszy minus: fabryka nie daje baterii 3 x AAA.
  • Pierwszy plus łagodzący pierwszy minus: jest uszczelka pod klapką baterii.
  • Drugi minus: 100 % jest mega jasne: patrząc nawet nie na wprost w dzień miałem mroczki przed oczami przez dobre parę minut.
  • Dalej jest 50 %, 10% i 5% jasności.
  • Trzeci minus: tryb włącz/wyłącz machaniem rękę działa TYLKO z jasnością 100 % !!!
    W instrukcji jest to czarno na białym.
    Nie wiem, jak można tak spieprzyć taką potencjalnie fajną funkcję.
    I nie wiem, co w ten sposób zyskali lub uprościli.
    Najprawdopodobniej nikt z projektantów tej czołówki nigdy jej sam nie używał podczas obserwacji.
  • Czwarty minus: całkowicie wyłączyć można dopiero po przejściu przez 100 % jasności.
  • Drugi lekki plus łagodzący czwarty minus: przechodząc przez tryb machania można wyłączyć światło bez przechodzenia przez 100 % (2 s przytrzymać i jeszcze raz krótko).

 

Żeby od razu było jasne, co da się łatwo poprawić, zaraz latarkę rozkręciłem (4 śrubki, wszystko fajnie się rozkłada i składa).
I tu miłe zaskoczenie: prawdziwa dwustronna płytka drukowana z przelotkami, z zabezpieczającym lakierem.
Główne elementy na płytce:

  • roboczy LED
  • podczerwony LED i fotodioda do automatyki
  • dwa tranzystory: klucz do głównego LEDa i wzmacniacz do fotodiody
  • główny układ sterujący w obudowie SO-8, bez żadnych oznaczeń (sprawdzałem pod lupą).
    Wygląda na prosty mikrokontroler.

Wnioski: łatwo da się zmienić tylko jasność świecenia.

 

Ulepszenia:

  • Czołówka działa tak samo na dwóch zamiast trzech bateriach (włącznie z machaniem ręką), ale jasności świecenia są już bardziej akceptowalne.
    Zamiast trzeciej (środkowej) baterii włożyłem zworę w postaci sprężynki o średnicy zbliżonej do baterii.
    Użyłem typowego miedzianego drutu instalacyjnego fi 1.5 mm w izolacji. 
  • Prąd roboczego LEDa jest ograniczony rezystorem 10 omów w rozmiarze 1206.
    Trzeba go będzie sobie dobrać do własnych preferencji.
    Będę celował w taką jasność, żeby było dobrze przy 100 % jasności, gdzie działa machanie ręką.
    Jak dobiorę rezystor, napiszę tu, co mi wyszło.

Podsumowując, czołówka Orion RedBeam nie jest idealna, ale pewnie będzie lepsza od tej, którą używam teraz, to jest Energizer Vision HD+ 350.
A na pewno jest warta 59 złotych.

 

  • Like 1

T300-5 + Ecliptica Pro, SW 80ED + AZ5, APM 25x100ED .. Orion 2x54, ASI 462

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.02.2021 o 16:41, jolo napisał:

To samo z Decathlonu 

20210226_163929.jpg.17260e4dbba6b6cbf4c3b0439922b604.jpg

Mam nowy model ładowany przez micro USB , ma tylko jeden przycisk, pierwsze przyciśnięcie czerwone światło, kolejne białe, natomiast po włączeniu czerwonego i odczekaniu około 5 sek  kolejne przyciśnięcie wyłącza kompletnie czołówkę . Dzięki takiemu rozwiązaniu nie zepsułem jeszcze sobie ani innym zabawy pod ciemnym niebem 😛 

TS, SW, S-Big, Canon, Nikon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...

Trzy posty wyżej pisałem o latarce Orion RedBeam LED Motion Sensing Headlamp i o tym, że trzeba ją przyciemnić.
Tak jak obiecałem, piszę jak mi poszły przeróbki.

  • Prąd roboczego LEDa w latarce w wersji fabrycznej z trzema bateriami AAA dla maksymalnej jasności świecenia wynosi 200 mA.
    Przy takim prądzie latarka jara niemiłosiernie i popatrzenie się na nią bezpośrednio nawet w dzień jest bolesnym doświadczeniem, po którym oczy dochodzą do siebie ładnych parę minut.
  • Pozostałe trzy poziomy jasności świecenia są uzyskane przez modulację szerokości impulsów zasilających roboczego LEDa.
    Jest bardzo dokładnie tak jak pisze instrukcja i prądy LEDa są dla tych trybów 50 %, 10 % i 5 % prądu przy pełnej jasności a jasność świecenia zmienia się tak samo jak prąd.
    Taka realizacja przyciemniania świecenia powoduje, że jak zmienimy maksymalny prąd świecenia, to pozostałe tryby idealnie zachowują odniesienie do prądu maksymalnego.
    W wersji fabrycznej tylko najsłabszy tryb 5 % ma jasność która w końcu nie rani wzroku przy bezpośrednim patrzeniu.
    Problem jest jednak taki, że aby wyłączyć latarkę świecącą na 5 % trzeba niestety przejść przez 100 % naciskając jedyny przycisk latarki.
  • Wyjmując jedną baterię i zastępując ją zworą, np. taką jak na zdjęciu poniżej, obniża się maksymalny prąd LEDa dwa razy, do około 100 mA, co powoduje taką samą redukcję jasności świecenia.
    Dla logarytmicznej charakterystyki czułości oka nie jest to jednak duża zmiana: jest trochę lepiej, ale wciąż sporo za dużo.
  • Maksymalny prąd świecenia jest ustalony rezystorem 10 Ω w rozmiarze 1206.
    Na poniższym zdjęciu wokół niego narysowałem coś na kształt prostokąta. Jest to największy rezystor na płytce.
    Wymieniłem go na 200 Ω (już widoczny na zdjęciu), czyli 20 razy więcej, co zredukowało proporcjonalnie maksymalny prąd LEDa do około 5 mA (z dwoma bateriami).
    Jest to 40 razy mniej niż w fabrycznej latarce z trzema bateriami !!!
  • Po przeróbce, przy najsłabszym trybie świecenia, przez roboczy LED płynie prąd 0.05 * 5 mA = 0.25 mA.
    Typowa pojemność alkalicznych baterii AAA to około 1000 mAh, więc w takim trybie baterie wystarczą na jakieś pół roku ciągłego świecenia (zakładając, że reszta układu jest dobrze zaprojektowana).
  • Czułość automatycznego przełączania machaniem ręką zredukowałem zwiększając rezystor nadawczego LEDa podczerwieni.
    Oryginalnie jest to 100 Ω w rozmiarze 0603, który obrysowałem "kółkiem" na poniższym zdjęciu płytki.
    Zwiększyłem go aż 30 razy, do 3 kΩ.
    Teraz aby latarkę przełączyć trzeba machnąć dłonią "na płasko" parę cm przed nią i może przykładanie głowy do okularu nie będzie jej już włączać.
  • Pierwsza wersja przeróbek z rezystorami 100 Ω i 2 kΩ jest opisana tutaj.
    Po paru nockach używania okazało się, że jasność jeszcze można obniżyć, podobnie jak czułość przełączania machaniem ręką.
     

Orion_RedBeam_tyl.jpg.501d5e9ffb80f358a9fbe4cce9ad3074.jpg

 

Orion_RedBeam_pcb.jpg.d8582724173ffcd3ef0ac010b0a5461c.jpg

 

  • Like 2

T300-5 + Ecliptica Pro, SW 80ED + AZ5, APM 25x100ED .. Orion 2x54, ASI 462

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal, forumastronomiczne.pl (2010-2020)