Skocz do zawartości

Teleskop do DSO


Deton

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim wyjadaczom! Poszukuję sensownego teleskopu do obserwacji głębokiego kosmosu. Przejrzałem całkiem pokaźną ilość wątków tutaj i w paru innych miejscach i szczerze mówiąc wciąż jestem zagubiony pod względem wyboru. Jestem amatorem lub laikiem, jak to kto woli. Całą moją wiedzę opieram na materiałach zapoznanych w sieci. Nigdy nie miałem styczności z teleskopem i obserwacją tego czarnego nad nami. To co bym oczekiwał to to, że rozwinę zalążek nowego hobby (mam nadzieję!) oraz, że się nie zrażę po pierwszej próbie.

Warunki jakie mam mogę uznać za znośne, mieszkam w obszarach podmiejskich, nie ma tu zbyt dużej ilości światła. Jest parę latarni ze żółtymi żarówami, ale jest to dość spokojne i zimne światło. Liczę na szybki wypad na ogródek za budynek gdzie jest dość ciemno, ale bardziej rozważam możliwość zabrania cacka i wyruszenia w jakieś odległe od świateł i neonów miejsca. Celuję w coś ze średniej półki, gdzie będę mógł dojrzeć coś więcej poza księżycem i paroma gwiazdkami. Nie chciałbym się zrazić skomplikowanym użyciem (po X poradnikach do ogarnięcia!) oraz oczekiwałbym dość wyrazistego obrazu. Obawiam się tego, że przy moim wyborze nie zobaczę tego co chciałbym lub obraz będzie niewyraźny. Teleskop nie będzie mi służył do fotografii, tylko dla poezji mego oka. Mam ogromną nadzieję, że jest to zalążek czegoś większego i po pewnym czasie będę mógł się utożsamiać z Wami!

To co jest dla mnie istotne:

  • mobilny na tyle, żeby wpakować w auto i rozstawić gdzieś w pobliżu
  • wygoda w użyciu, stabilny i mało podatny na zachwiania
  • wyraźny obraz, bez zniekształceń
  • dojrzenie kraterów na księżycu i pierścieni na Saturnie
  • dojrzenie plejad, większych mgławic, itp. (dajcie znać jak za dużo wymagam!)
  • chciałbym sam się pobawić w wyszukiwanie pożądanych obiektów, w końcu na tym to polega. Systemy i inne "nawigatory" są dla mnie zbędne