Skocz do zawartości

FLATownica


tranox

Rekomendowane odpowiedzi

O którym linku mówisz? Te panele świetlne to nie takie grosze. Wielkość, którą bym potrzebował (+17cm x 17cm) to już wydatek rzędu 150 zeta.

MarWo zrobił flatownicę za niespełna 50 złociszy i jak widzisz pisze, że się sprawdza.

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co sądzicie o flatownicy z gotowych rozwiazań?

p okrągły 18w p2.jpg

 

Panel led 18W wpuszczany

Wykonanie: aluminium.

Kolor: Bialy

Zasilanie: ~230V

Źródła światła: 90 diod smd

Pobor: 18W

Odpowiednik: 120W

Mam dokładnie taką. Z racji tego że ma za dużo mocy ładnie przysłoniłem ją szarym brystolem. Spisuje się bardzo dobrze.

AZ-EQ6 GT, Quattro-200 CF, Atik 314L+, EFW2 9x1.25", ASI 120MM, Guider 50/180, SkyMaster 15x70

mareksliwinski.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdyby zastosować ściemniacz do led-ów? Zdało by egzamin?

ELMARQO - A możesz mi zmierzyć średnicę powierzchni świetlnej. (bez ramki) Zastanawiam się czy do mojej rurki będzie ok. Jeżeli nie będę zmuszony kupić ciut większy.

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam teraz możliwości. Mam dokładnie TEN model i jest wystarczająco duży do mojej tuby. Powierzchnia świetlna jest większa od średnicy teleskopu. Ze ściemniaczem jest problem, bo jego użycie powoduje mruganie ledów. Dlatego użyłem szarego brystolu. Tańsze i wygodniejsze. Jeśli masz tubę 200mm to ten panel co podlinkowałeś będzie za mały.

AZ-EQ6 GT, Quattro-200 CF, Atik 314L+, EFW2 9x1.25", ASI 120MM, Guider 50/180, SkyMaster 15x70

mareksliwinski.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie. Ja mam tubkę 150/750 Newtona. Otwór wlotowy to 17cm. Ten panel zewnętrznie ma 225mm z ramką więc obszar świetlny będzie na pograniczu tuby. Bezpiecznie chyba będzie kupić ciut większy.

http://allegro.pl/panel-led-plafon-podtynkowy-okragly-24w-3-kolory-i6001355598.html

 

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące później...

Flatownica nie musi mieć neutralnej barwy - ważne żeby była równomiernie oświetlona. I żeby nie miała jakiejś mega dziury w widmie w miejscu gdzie mamy filtry wąskopasmowe, ale białe LEDy raczej dają radę:

lkyXG.png

Choć akurat jak widać z wykresu zimne LEDy będą słabe w okolicy Sii i Ha, a ciepłe LEDy będą słabe w okolicy Oiii. Więc chyba właśnie neutralne będą najlepsze - we wszystkich wąskich pasmach jednakowo silne i słabe :) 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brystol chyba za ciemny i ma ,,farflocle" w sobie, metodą prób i błędów dodawać białe kartki papieru xero.

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro to LEDy, to wystarczy dać regulator PWM - taki sam, jak do grzałek.

  • Like 1

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, MateuszW napisał:

Skoro to LEDy, to wystarczy dać regulator PWM - taki sam, jak do grzałek.

No też racja - uzywałem tak jak miałem, chyba Jolo niedawno chciał oddać za przesyłkę :)
P.S. A ! tylko może być mały problemik, ja nie miałem ze swoim regulatorem, ale gdzieś na forum jest temat, że takie regulatory powodowały drganie światła diodek :(

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plafon jest na 230V, LEDy tam mają wbudowaną przetwornicę i ściemniacze z nimi nie zadziałają. Białe zwykłe żarówki LEDowe na 12V też mają przetwornice i nie zadziała z nimi ani regulator PWM ani nawet liniowy regulator napięcia - aż do napięcia około 3V LED świeci pełną mocą, a poniżej po prostu gaśnie. Ściemniacze są do taśm i to żarówek wyraźnie oznakowanych jako nadające się do ściemniaczy (DIMMABLE albo jakoś tak). Przerabiałem to robiąc oświetlenie do astroszopki. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, przecież prawie Wszyscy używają już maxima?! ja odkąd używam tego plug-in u http://winfij.com/maximdl/skyflats.html, wywaliłem panel led i flatownicę z diod w kąt, niepotrzebny gadżet, poprostu, przed sesją kiedy jest jeszcze widno kieruję telep w niebo zakładam dla pewności białą koszulkę na tubę podaję max ADU dla mojej kamerki i plug-in wykonuje kilka testowych flatów dobiera sobie odpowiedni czas i jak parametry są w zakresie podanym przeze mnie sam  dobiera sobie czasy i pstryka flaty, wcześniej muszę podać tylko ile ich chcę, efekty są o niebo lepsze niż przy użyciu  flatownicy.

  • Like 1

Moje fotki https://photos.google.com/album/AF1QipMNqiXQ-13VWmtjIGgVMkKsTASYHTqiCdVyy-vx

TS APO 102/520 f5. 1, EQ6R, QHY294M Pro, ZWO ASI224 MC, Canon EOS 550D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, MateuszW napisał:

Skoro to LEDy, to wystarczy dać regulator PWM - taki sam, jak do grzałek.

Tak zrobiłem w moim panelu led i niestety panel migotał a nie świecił ciągłym światłem.

Moje fotki https://photos.google.com/album/AF1QipMNqiXQ-13VWmtjIGgVMkKsTASYHTqiCdVyy-vx

TS APO 102/520 f5. 1, EQ6R, QHY294M Pro, ZWO ASI224 MC, Canon EOS 550D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Jacek E. napisał:

No też racja - uzywałem tak jak miałem, chyba Jolo niedawno chciał oddać za przesyłkę :)
P.S. A ! tylko może być mały problemik, ja nie miałem ze swoim regulatorem, ale gdzieś na forum jest temat, że takie regulatory powodowały drganie światła diodek :(

Drgania, w sensie migotanie? To już kwestia częstotliwości PWM, jak jest za mała, to jest wrażenie migotania (raczej rzadko się to zdarza, ale zdarza). Choć dla tego zastosowania to nie ma znaczenia - mógłbyś nawet włączać tą diodę na 0,1 s i robić 2 s przerwy i tak w kółko. Liczy się sumaryczny czas świecenia, a nie ciągłość światła. Matryca i tak to sumuje.

Można się jeszcze zastanowić, czy dioda pracując impulsowo nie świeci jakoś mniej równomiernie (w sensie różne diody zaczynają mieć różną jasność i flatownica nie daje równego światła). Wydaje mi się, że nie ma takiego problemu, ale nie dam głowy.

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie, jak to jest na 230V, to nici ze ściemniaczy PWM...

3 minuty temu, Grzegorz Czernecki napisał:

Panowie, przecież prawie Wszyscy używają już maxima?! ja odkąd używam tego plug-in u http://winfij.com/maximdl/skyflats.html, wywaliłem panel led i flatownicę z diod w kąt, niepotrzebny gadżet, poprostu, przed sesją kiedy jest jeszcze widno kieruję telep w niebo zakładam dla pewności białą koszulkę na tubę podaję max ADU dla mojej kamerki i plug-in wykonuje kilka testowych flatów dobiera sobie odpowiedni czas i jak parametry są w zakresie podanym przeze mnie sam  dobiera sobie czasy i pstryka flaty, wcześniej muszę podać tylko ile ich chcę, efekty są o niebo lepsze niż przy użyciu  flatownicy.

Nie dla każdego skyflat jest dobry. Dla kamer z wolną migawką, jak Atik383L+, zanim zrobisz serię 30 flatów, to Ci niebo w tym czasie ściemnieje dwukrotnie (tak! z 30000 ADU zrobi się 15000!). Dlaczego tak szybko ciemnieje? Bo flaty tą kamerą trzeba robić późnym wieczorem, żeby nie było za jasno dla migawki (nawet po kilku warstwach prześcieradła), a klatki sczytują się 10 s, więc operacja trwa ponad 5 min na jeden filtr.

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak zaczniesz wcześniej, kiedy niebo jeszcze się nie ściemnia tak szybko i założysz kilka koszulek? Przecież plug-in sam sobie dobiera czasy, żeby się mieściły w podanym zakresie?

Moje fotki https://photos.google.com/album/AF1QipMNqiXQ-13VWmtjIGgVMkKsTASYHTqiCdVyy-vx

TS APO 102/520 f5. 1, EQ6R, QHY294M Pro, ZWO ASI224 MC, Canon EOS 550D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Grzegorz Czernecki napisał:

A jak zaczniesz wcześniej, kiedy niebo jeszcze się nie ściemnia tak szybko i założysz kilka koszulek? Przecież plug-in sam sobie dobiera czasy, żeby się mieściły w podanym zakresie?

Jak jest wystarczająco wcześnie, to jest na tyle jasno, że nawet 16 warstw prześcieradła nie starcza. A jest to już całkiem gruba warstwa i większa ilość prawdopodobnie nie zapewni już równomierności, bo poza nierównym ułożeniem dochodzi jeszcze problem światła padającego gdzieś między warstwy oraz "lewe" światło wchodzące przez dziury w wyciągu i koło LG.

Minimalny rozsądny czas, na którym oświetlenie jest równomierne to ok 1-2s w tej mojej kamerze.

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i jak z tymi flatami i flatownicami oryginalnymi i z domorosłych projektów? Bez wchodzenia w szczegóły jak, są zbudowane na poziomie atomowym. Prosiłbym o konkretne rozwiązania, które pozwolą mi na wybór opcji dostosowanej do moich możliwości.

Atik 383L+, 314E, Eos 600D, CT8, Canon EF-S 55-250, Canon EF-S 18-55 + 2 lewe ręce ? 

Banero_A_clone.png 2023-02-26_181337c.png.df966a0f5aaffa755988448a083ffa7e.png RazorbackRustTributeLg_clone.png   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, MateuszW napisał:

Jak jest wystarczająco wcześnie, to jest na tyle jasno, że nawet 16 warstw prześcieradła nie starcza. A jest to już całkiem gruba warstwa i większa ilość prawdopodobnie nie zapewni już równomierności, bo poza nierównym ułożeniem dochodzi jeszcze problem światła padającego gdzieś między warstwy oraz "lewe" światło wchodzące przez dziury w wyciągu i koło LG.

Minimalny rozsądny czas, na którym oświetlenie jest równomierne to ok 1-2s w tej mojej kamerze.

A pruóbowałeś wogóle? Ja koszulkę składam na dwa razy ( 8 warstw ) i czas mi program dobrał w granicach 3,1 sekundy. 

Moje fotki https://photos.google.com/album/AF1QipMNqiXQ-13VWmtjIGgVMkKsTASYHTqiCdVyy-vx

TS APO 102/520 f5. 1, EQ6R, QHY294M Pro, ZWO ASI224 MC, Canon EOS 550D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Grzegorz Czernecki napisał:

A pruóbowałeś wogóle? Ja koszulkę składam na dwa razy ( 8 warstw ) i czas mi program dobrał w granicach 3,1 sekundy. 

Żeby to jeden raz...

O ile w narrowband jeszcze coś można uzyskać, to w L i RGB bin2 nie ma żadnej szansy.

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

Hej.

Kupiłem ostatnio panel świetlny (plafon), który ma posłużyć mi jako flatownica. Światło wygląda na równomierne ale jest zdecydowanie za jasne. Żeby przyciemnić zacząłem eksperymentować z kartkami. I tu ewidentnie zaczyna być widoczna struktura papieru. 

Moje pytanie: Jaki to będzie miało wpływ na jakość flata? A może światło przyciemnić jakąś białą folią?

 

F (1).jpg

 

F (2).jpg

 

F (3).jpg

 

F (4).jpg

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)