Skocz do zawartości

IC1318 - kolory Motyla.. i nie tylko


Rekomendowane odpowiedzi

Hej 🙂

Po dłuższym rozstaniu z aparatem (sprawa poszła w miesiące) rzuciłem się do focenia z mojego miejskiego podwórka, przy przelatujących lekkich chmurach, przy księżycu, byle prędzej, byle coś już robić 🙂

Padło na Mgławicę Motyla, a po pierwszej sesji szybka druga i pokuszenie się o stworzenie mozaiki - skoro na starcie wiedziałem, że materiał nie będzie przecież jakiś mega, to można się było troche nauczyć, co to te mozaiki, jak robić, itd. 🙂 

Poczyniłem taką oto (skromną, bo tylko z 2 paneli) mozaikę:

motyl-io.thumb.JPG.fb5e9345ce01950dfd4ac49b4e25f0b0.JPG

Mój motyl przy obróbce szedł w mocną czerwień. Wg niektórych jest ok, wg innych za mocno.. (mnie się oczywiście podoba, no bo przecież HEJ, W KOŃCU COŚ PSTRYKNIĘTE 😄 )

Naszło mnie więc pytanie (brak doświadczenia) o te kolory.
Wiem, że mogę odpalić sobie google images, albo innego astrobin'a, ale kolorystyka (tych samych oczywiście) obiektów jest różna. Nawet jeśli użyty był podobny sprzęt czy filtr, itd. Czyli sprawa 

Jakie polecacie źródło, żeby zobaczyć taki.. powiedzmy referencyjny, pod kątem kolorów, obiekt? Myślę, że sprawa nie jest wcale taka prosta, bo może to zależeć od sprzętu, warunków, filtrów, itd, no ale pewnie gdzieś jakiś taki punkt wyjściowy jest 🙂

Z góry dzięki za polecenie, oraz za krytykę powyższej mozaiki 🙂

Sama mozaika to:
2 panele po ok 20 klatek (300 sek) + klatki kalibracyjne (B, F, D), Bortle 5 (12m od rtęciówki)

ff dlsr (mod) + 203/1000 + L-eNhance
stack i pp w Pixinsight, składanie mozaiki i wykończeniówka w LR
zdjęcie z 30.07

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, wessel napisał:

Do kolorów to jeszcze daleko. Zacznij od poprawnej kalibracji bo flaty to albo masz złe albo ich nie masz. Krawędzie świeca jak cholera. No i to składanie mozaiki bym poprawił. W lewo od centrum widać wyraźnie krawędź.

W sumie mogłem w ogóle nie dawać tego zdjęcia. Najbardziej chodziło mi o ten temat 'wzorcowych' kolorów. Jeśli chodzi o całą resztę, to jest to druga czy trzecia sesja tym teleskopem w ogóle. Wiem, że ze zdjęciem można jeszcze wiele zrobić.

Z flatami właśnie raz wychodzi a raz jakoś nie.. Muszę poeksperymentować dlaczego tak jest. To było złożone w pixsie skryptem - muszę potestować inne metody, może tam też coś nie do końca idzie..

Składanie mozaiki to było takie.. eksperymentalne 🙂 Ale tak jak pisałem, bardziej mi chodziło o sprawdzenie jak to w ogóle można zrobić, itd.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do flatów i matryc CMOS (czyli lustrzanek też), kalibracja klatkami bias nie sprawdza się za dobrze. Lepiej zebrać materiał w ten sposób:

  1.  klatki light i dark przy tych samych ustawieniach gain, offset, USB traffic, czas i temperatura. W przypadku lustrzanek problem to stała temperatura, ale trzeba walczyć.
  2. klatki flat i dark flat - podobnie jak powyżej przy tych samych ustawieniach. Przy czym mogą to być ustawienia inne, niż dla klatek z punktu 1. 

Potem odpowiednio ustawić opcje kalibracji czy to w Maximie czy Pixie i powinny flaty zadziałać prawidłowo. 

Jeśli chodzi o wzorcowe kolory, to można je uzyskać z materiału LRGB spod ciemnego nieba bez użycia agresywnych filtrów. Wtedy kalibracja choćby na gwiazdkę G2V daje poprawne rezultaty. Każde LP, każde mniej lub bardziej fikuśne filtry, czy to anty LP, czy wąskopasmowe, powodują nieodwracalną utratę informacji o kolorze, i pozostaje potem tylko obróbka na oko. Wodór w LRGB to 3/4 czerwonego i 1/4 niebieskiego (H beta). Do tego zazwyczaj wmieszany jest tlen - też niebieski, ale bardziej przechodzący w zieleń. L-enhance te trzy pasma przepuszcza, ale cała reszta informacji jest wycinana - mgławice refleksyjne na przykład są cieniem oryginału. Z tych trzech pasm przepuszczanych przez L-enhance można przy uważnej obróbce w miarę poprawnie przywrócić kolor mgławicy emisyjnej, ale warto naświetlić bez filtra trochę materiału na gwiazdy, bo L-enhance wycina jakieś 90% światła gwiazd i jest to droga tylko w jedną stronę. Tylko jeśli chcesz zbliżyć się do barw oryginalnych, to trzeba pamiętać, że mgławica emisyjna to nie tylko wodór, oraz że wodór to nie tylko H alfa. 

  • Like 1
  • Thanks 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal, forumastronomiczne.pl (2010-2020)