Skocz do zawartości

Wyczernienia - porównanie welurów, farb, lakierów i pisaków


Mareg

Rekomendowane odpowiedzi

Długi brak pogody zmusił mnie do zajęcia się dłubaniem, przy okazji którego zrobiłem proste porównanie materiałów do wyczerniania naszego sprzętu.
Poniższe porównania są streszczeniem tego wątku na sąsiednim forum, które wrzucam także tutaj dla tych, którzy tam nie zaglądają, a zdarza im się czasem coś wyczerniać.

 

Porównanie #1: dwa welury i cztery farby:

wycz_1.jpg.c5ec07b6113ba05f560f320983d6bc26.jpg

 

Referencyjny pasek jest z samoprzylepnego weluru. Ma nadruk "d-c-fix.com" i "Germany" i kupuję go od paru lat tu.
Dalej są numerowane od lewej:

  1. Welur do wyklejania samochodów, cieńszy i z kanalikami ułatwiającymi "bezbombelkowe" wyklejanie większych powierzchni.
    Ma mniejszy stosunek wagi do powierzchni od referencyjnego i używam go tam, gdzie bardzo chcę zredukować wagę.
    Nie ma żadnych firmowych nadruków. Kupiłem go tutaj.
  2. Black 3.0
  3. Humbrol Enamel 33 MAT
  4. Humbrol Acrylic Spray 33 MAT
  5. 3V3 "Farba do metalu bezpośrednio na rdzę", czarny 650, efekt matowy.
    To zostało mi polecone w markecie budowlanym jako najbardziej matowa nieakrylowa farba.
    Jestem mile zaskoczony rezultatem.

Podkład to czarna płyta modelarska.
W lewym dolnym rogu są napisy zrobione czarnymi cienkopisami Sakura Pigma Micron i Stanley Fine Tip, numerowanie farb jest czarnym (!) długopisem.
Wszystkie zdjęcia są robione smartfonem S7 z redukcją do 800x600 w Paint.

Powyższe zdjęcie było zrobione przy naturalnym oświetleniu przez chmury.
Poniższe dwa są zrobione przy dwóch różnych ostrych kątach oświetlenia, przy odrobinie Słońca przez chmury:

wycz_2.jpg.ec793e6b0117810583d04250ffe13486.jpg

wycz_3.jpg.f274a97d955d650abc1fc3f4aecab078.jpg

 

A to z lampą, niestety nierównomiernie oświetlającą "obszar testowy":

wycz_flesz.jpg.2c21c03e3b63ca253b3ec6bc0aea1f68.jpg

 

Osobiście gdzie tylko mogę, używam tego "weluru referencyjnego" a jak trzeba redukować wagę (np. duży odrośnik do Dobsona) to ten "welur samochodowy".
Używając weluru koniecznie trzeba go przygotować do zastosowań optycznych i wyczyścić go z kłaczków po produkcji i naszym cięciu.
Do tego używam szerokiej taśmy samoprzylepnej. Tak samo czyszczę welur jak się przykurzy.
Co daje takie czyszczenie widać na poniższym zdjęciu:

wycz_welur.jpg.b3620d5d40dded4d31a5e402a07179ad.jpg

Po takim czyszczeniu welur już się nie sypie.
Mam nawet teorię, że welur może elektrostatycznie przyciągać kurz, dzięki czemu będzie go mniej na optyce.

 

Porównanie #2: Black 3.0 (po lewej) i Musou Black (po prawej):

Musou_vs_BLK30_1.jpg.2fd6292809d270511a01ab93069827e2.jpg

Musou_vs_BLK30_2.jpg.24888672546352480f60dfc7762ae56d.jpg

Musou_vs_BLK30_3.jpg.a285d83dc47ac18a8f74122e615e8c9b.jpg

 

Wygląda na to, że Musou jest gęstsze i lepiej kryje niż Black, dlatego Blacka dałem dwie warstwy, bo w jednej były lekkie prześwity.
Na górze jest pasek referencyjnego weluru  "d-c-fix".

A teraz troszkę gorsze wieści.
Obie farby zostały poddane próbie tarcia moich paluchów, po 10 przejechań bez jakiegoś naciskania, i wtedy zaczęły wyglądać tak:

Musou_vs_BLK30_4.jpg.0e5c5df689267460bf099e6e2cad03f1.jpg

Musou_vs_BLK30_5.jpg.b8df4b4959cbd34d318a3776d8e5e2e7.jpg

 

Na dodatek przy nieumiejętnym malowaniu Black 3.0 daje białe smugi po pomalowaniu drugiej warstwy:

Musou_vs_BLK30_6.jpg.532714cc68c47d9969de6d9eb1dca888.jpg

 

Aby smug nie było, trzeba odczekać aż pierwsza warstwa dokładnie wyschnie i nie nakładać farby grubo.
Smugi udało mi się zamalować trzecią warstwą.

Dla porównania ten ciemniejszy prostokąt jest pomalowany Musou.

I następna zła wiadomość: i Black 3.0, i Musou, nie są odporne na wodę:

Black_i_Musou_na_mokro_sklejka.jpg.a1d84e2af0d4342e7aa24c267ddcb68e.jpg

Farbami pomalowałem sklejkę i pierwszy raz zmoczyłem je i potarłem palcem po paru godzinach.
Obie farby w podobnym stopniu dawały się rozmazać.
Taki sam test zrobiłem po kilku dniach i odporność na wodę była niestety bardzo podobna.

Jak dotąd moje wnioski są takie, że po tych porównaniach jeszcze mniej lubię farby, a jeszcze bardziej welur.
Wg mnie problemy ścierania i wrażliwości na wodę dyskwalifikują te dwie farby do poważnych zastosowań w sprzęcie astro, jak wyczernianie całych tub.
Moim ulubionym materiałem do wyczernień nadal pozostaje welur, a farby czym mniej, tym lepiej.

Poniższe zdjęcie pokazuje przykład łączenia weluru i farby.
Tam gdzie da się użyć welur, jest welur:

86_doczernienie_BCO_6_10.jpg.214083e465f497e75f200c5fa97836aa.jpg

 

A często wystarczy tylko welur, nawet jak jest ciasno:

86_ASI462_1.jpg.812331aeb78b0bdb89f8c7992163a43e.jpg

 

Porównanie #3: Lakier do paznokci i cztery pisaki:

1491616500_lp_1.jpg.12afa7ae3449b96207c116d5aad3b720.jpg

Kolejno od lewej:

  • A1 = czarny lakier do paznokci "Golden Rose Matte", jedna warstwa
  • A2 = ten sam "Golden Rose Matte", dwie warstwy
  • B = Edding 300, permanent marker
  • C = Edding 790, paint marker
  • D = Toma TO-440, paint marker
  • E = Black 3.0, farba akrylowa
  • F = Pigma Micron, archival ink

Zdjęcie zrobione w pełnym Słońcu.
Poniżej zdjęcia pod innymi kątami, także w Słońcu:

257598024_lp_2.jpg.8b6d292ae8a23bcd36e3605a4ca82a9b.jpg

729480213_lp_3.jpg.f9ce06d91e7d80978a05b2db7812dcdd.jpg

1359511567_lp_4.jpg.4ee2173a7696b12b89f4839a82b55b0f.jpg

 

A teraz pięć próbek na chromowanej rurce, już nie w pełnym Słońcu, bo rurka za bardzo odbijała.
Kolejność jak poprzednio, tyle że bez Black 3.0:

  • lakier do paznokci "Golden Rose Matte"
  • Edding 300, permanent marker
  • Edding 790, paint marker
  • Toma paint marker
  • Pigma Micron, archival ink

588839163_lp_5.jpg.44e8c942bea57e2cec28a6f2be1b25ef.jpg

996907063_lp_6.jpg.c0fee116943be2a6eef12a8af763b450.jpg

 

Sprawdziłem trwałość wyczernień pocierając je palcem i, jak widać, tylko Pigma Micron się rozmazała.

Osobiście bardzo dobrze oceniam ten lakier do paznokci, z tym, że aby powłoka była matowa, musi być cienka.
Po powtórnym malowaniu powierzchnia robi się bardziej odblaskowa.
Także pisak Toma mi się spodobał.
Jest mniej czarny od lakieru, ale dość matowy i przez to, że to jest pisak, można nim precyzyjnie operować.
Na dodatek jest do dostania przynajmniej w dwóch wersjach, z końcówkami 2.5 i 1.5 mm.

 

Porównanie #4: Jeszcze jeden welur i jeszcze dwa lakiery do paznokci:

por_1.jpg.2f83d86f2c1ce9ddee1d4255c83389f2.jpg

Kolejno od lewej:

  • (a) welur "samochodowy" z porównania #1
  • (b) NOWOŚĆ: welur "Gekkofix 10011".
  • (c) lakier "Golden Rose Matte" z poprzedniego porównania
  • (d) NOWOŚĆ: czarny lakier do paznokci "Inglot Matte 706"
  • (e) NOWOŚĆ: czarny lakier do paznokci "Vipera Husky 03"
  • (f) Black 3.0

A teraz fotki pod  kątem, tak jak powyższe zrobione w naturalnym świetle:

por_2.jpg.ef1b9284e52819394f9d17f2279ad77f.jpg

por_3.jpg.d03f84d78c2595ed8544cfbbdcbc0980.jpg

 

I lakiery + Black na chromowanej rurce, przy sztucznym oświetleniu (żarówki LED), w kolejności od lewej (c), (d), (e), (f):

por_4.jpg.bb74bdc8b3f321e6eb7506244fb327cc.jpg

 

Moje wnioski z tego porównania:

  • Welur "Gekkofix 10011" jest prawdziwym czarnym koniem całego wątku.
    Jest sporo droższy niż dwa pozostałe i mniej odporny na przedarcie, ale ta czerń jest naprawdę zabójcza !
    Wszystkie blaki i musy wymiękają...
  • Dwa nowe lakiery idą od razu do moich Dziewczyn, bo ten pierwszy "Golden Rose Matte" jest lepszy do wyczernień.

 

Test #5: Fabryczna "EDkowa" farba i Black 3.0:

EDek_wyciag.jpg.024fb9832cc26e2aa5d7d4a0d628ad3a.jpg

Zdjęcie zrobione z lampą pokazuje oryginalny wyciąg EDka 80/600 z podmalowywaniami Black 3.0.
Black to te popielate podmalowywania, czarny to oryginalna farba.
Na zdjęciu tego nie widać, ale Black daje trochę mniejsze odblaski.
Jakość oryginalnej farby bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła i w końcu podmalowałem tylko powierzchnie prostopadłe do osi wyciągu.

Przy okazji można zobaczyć na czole rury wyciągu "bafla" wyciętego z weluru i welur w środku tej rury.
Do wyczernienia w środku podchodziłem parę razy, bo rura jest dość długa i wykleja się ją bardzo niewygodnie.
Najlepszy wynik, i w sumie najszybszy, uzyskałem po prostu zwijając welur w rurkę i wpychając w wyciąg.
Prawie cały welur ma zostawiony papierowy podkład, a tylko jego końcówka była usunięta, tak aby rurkę skleić, bez przyklejania weluru do wnętrza wyciągu.
Tym sposobem karbowana powierzchnia nie jest spaprana klejem weluru i zawsze tę rurkę można po prostu wyciągnąć.

 

Sorry za przydługą treść,.
Mam nadzieję, że może komuś się coś z tych porównań przyda.
 

Edytowane przez Mareg
  • Like 4
  • Thanks 1

Taurus T300, OO VX10 Dobson, SW 80ED, APM 25x100ED .. Orion 2x54

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne kompendium! 

Mam pytanie o samo oklejanie welurem - kiedyś kleiłem wnętrze newtona 6 i 8 cali i po jakimś czasie (pół roku około) welur zaczął mi niestety odłazić. Masz jakieś doświadczenia długoterminowe z oklejaniem większych powierzchni? Jakoś specjalnie je może czyściłeś, albo przyklejałeś na ciepło ogrzewając na przykład suszarką? Czytałem o takim oklejaniu z podgrzewaniem suszarką, ale nie próbowałem nigdy. Może to też kwestia samego weluru - ten który używałem nie miał żadnych oznaczeń firmowych, jedynie siatkę 1x1cm z tyłu. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez ostanie dwa, trzy lata zużyłem pewnie z 4 m2 weluru, na małe i większe powierzchnie i jak dotąd nic mi nie odlazło.
Może używam welurów lepszej jakości. Zapasy trzymam szczelnie zawinięte folią, żeby welur nie wysychał.
Przed przyklejaniem odtłuszczam oklejane powierzchnie ściereczkami z alkoholem, do czyszczenia okien lub okularów.
Nigdy nie próbowałem oklejania "na ciepło".
 

  • Thanks 1

Taurus T300, OO VX10 Dobson, SW 80ED, APM 25x100ED .. Orion 2x54

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)