Skocz do zawartości

IC 1848 / Sh 2-199 - Mgławica Dusza - Kompletny projekt, workflow, pliki, procesy.


Rekomendowane odpowiedzi

Pogody brak a czas i chęć na astrofoto jest. Więc trzeba się zrehabilitować i zrobić Duszę, tym razem tak, żeby nie przyniosła wstydu. Zaczynałem ponownie, od surowych stacków. Zbliżam się do w miarę ustalonego sposobu obróbki. Materiał z października 2021.

 

Sprzęt:

EQ6PRO

TS65Q

ASI1600MMP

ASIAir V1

FIltry: Baader Ha, OIII, SII, Astronomik DeepSky RGB

 

Materiał:

Ha: 103x300s

OIII: 107x300s

SII: 92x300s

RGB na gwiazdki: po 60x30s

Darki, flaty, dark flaty...

 

Do pobrania udostępniam kompletny projekt- wszystkie stacki, wszystkie pośrednie pliki (z zapisanymi procesami w HistoryExplorer) oraz maski.

Do pobrania tutaj. Link aktywny do 01.03.2022. Użytek dowolny, proszę tylko żebyście nie publikowali poza tym forum i ewentualne remiksy wrzucali w tym wątku.

 

Do tego dokładny workflow krok po kroku - w Pixie:

 

A. Linear processing S, H, O for RGB channels.

A.1. Mure Denoise on S, O (variance 0.3, cycles 30) and H (variance 0.2, cycles 30)

A.2. DynamicCrop on S, H, O

**** Tu powinno być DBE ale się zapomniało ? ***

A.3. LinearFit H and O to S.

A.4. TGVDenoise with mask on O, S- medium intensity, and H- low intensity.

A.5. MultiscaleMedianTransform denoise with strong mask on O, S and H- with even brighter mask.

 

B. Luminance layer processing (Ha stack)

B.1. Copy Ha stack from A.3 stage.

B.2. Very mild TGVDenoise with mask.

B.3. Very mild MultiscaleMedianTransform deonoise on wavelet layers 1, 2, 3, 4 with strong mask.

B.4. Deconvolution round 1with custom global dark/bright settings, no local support or mask, 15 iterations.

B.5. Deconvolution round 2 with custom global dark and increased global bright settings, increased wavelet regularization, 15 iterations, with local support.

B.6. Deconvolution round 3 with slightly increased global dark and again increased global bright settings, slightly increased wavelet regularization; 10 iterations, with increased amount of local support.

B.7. Starnet2 to remove stars.

B.8. Subtle MultiscaleLinearTransform sharpening on wavelet layer 3 only.

B.9. Pixelmath to add stars back.

B.10. Very mild MultiscaleMedianTransform denoise with very bright, low contrast mask on wavelet layers 2, 3, 4 to smooth out some middle-low frequency noise from deconvolution.

B.11. HistogramTransformation.

B.12. HDRMultiscaleTransformation.

B.13. Starnet2 to remove stars.

 

C. Channel combination

C.1. Pixelmath to combine channels: R=.7*S+.3*H, G=H, B=O.

C.2. Invert image.

C.3. SCNR to remove magenta cast around stars and in the background (it resulted from LinearFitting the S, H, O stacks).

C.4. Invert image.

C.5. Starnet2 to remove stars.

C.6. HistogramTransformation.

C.7. LRGBCombination with Luminance layer prepared in step B.13.

C.8. SCNR with mask to remove a bit of green from some areas (oxygen dominated area left untouched).

C.9. CurvesTransformation- a lot of it, with a bit of SCNR, with the following masks:

- 3 masks made from H, S and O stacks with boosted contrast, removed wavelet layers 1,2,3 with MMT and denoised strongly with ACDNR,

- 3 masks made from the above mentioned, but with more contrast,

- mask made with pixelmath: max (S, O), boosted contrast,

- range mask made with RangeMask script,

- color mask made with ColorMask script.

C.10 A little bit of LocalHistogramEqualization with very low contrast and low amount (scale 16 & 64).

C.11 Very delicate ACDNR with range mask to protect the background (yes, the reverse of what?s usually done, but my background is smooth enough) on chrominance and luminance.

 

D. Stars

D.1. Pixelmath to combine R, G and B stacks.

D.2. PhotometricColorCalibration with background neutralization.

D.3. HistogramTransformation.

D.4. LRGBCombination with stretched luminance from step B.12. The aim is to tighten the stars up with deconvolved luminance made of Ha stack.

D.5. Another round of PhotometricColorCalibration.

D.6. Starnet2 to extract stars only.

D.7. Some CurvesTransformation tweaks.

D.8. Delicate Convolution to soften the edges.

D.9. A bit of ExponentialTransformation to make the bright stars pop a bit more.

 

E. Final steps

E.1. Pixelmath to add stars from step D.9 ($T + .9 * STARS_IMAGE - to clip it a bit)

E.2. HistogramTransformation to brighten it up a bit for people with overly dark screens ?

*** E.3. Paniczne korygowanie tła maską + krzywymi i SCNR (ale to i tak nie zastąpi DBE). ***

E.4. Horizontal flip to make it look less like a pig.

E.5. Save as PNG.

 

Na serwerze wersja png 100% rozdzielczości. Tutaj redukcja do 80% z powodów technicznych, chociaż pełna rozdzielczość wygląda dobrze.

 

IC1848-STARS.thumb.png.1b80932e908946e587448d515d393765.png

 

A tutaj po zastosowaniu Topaz Denoise z następującymi ustawieniami:

topaz.PNG.531927fb46e1c2e03542356ef24c0dda.png.d5b554a46153cca74f20f8c48c473f8f.png

IC18488-TDN.thumb.png.bf948d8307726525f314bc7f336992b4.png

  • Like 4
  • Thanks 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardzo fajne opracowanie, mój work-flow jest z grubsza podobny, ale widzę kilka elementów, które chętnie wypróbuję. Jeśli mógłbyś skomentować szerzej:

1. A.1. Mure Denoise - ja kiedyś robiłem przymiarkę do tego procesu ale wtedy w moim przypadku (DSLR) nie widziałem zysków. Masz jakieś doświadczenie przy jakich warunkach wstępnych ten proces daje widoczne rezultaty?

2. A.4, A.5 - ... medium intensity/low intensity/with even brighter mask ...Zastanawiam się jakie kryteria i co o tym decyduje? Patrzysz na efekt wizualny? Używasz jakiś metryk do oceny? Czy wynika to już S/N materiału wejściowego z poszczególnych filtrów?

3. B.4, B.5, B.6 - może wstyd się przyznać, ale deconvolucję robię w jednym kroku i zaciekawiło mnie rozbicie na kilka pozycji. Możesz coś więcej powiedzieć kiedy i dlaczego: no local support/local support,  increased global dark and again increased global bright  

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za komentarz @ggrzes. Już wyłuszczam:

 

1. MureDenoise. Nie wiem jak i czy działa na OSC, CCD czy nawet na inne matryce. Na dane mono z ASI1600MMP działa dobrze i wyraźnie redukuje szum. Przesada prowadzi do powstawania czarnych pixeli w tle a gruba przesada do erozji gwiazd. Stosuję rutynowo, jak każdą technikę- z umiarem. Czyli staram się zmniejszyć szum ale nie usunąć go, czy też- nie usunąć go za dużo. Podane ustawienia wydają się rozsądne dla moich materiałów.

2. Szum oceniam "ocznie" ? To znaczy, wydaje mi się, że wiem kiedy za bardzo go ścinam TGV czy MMT. Maski pobierz z podanego repozytorium i zobacz. Generalnie- im maska jaśniejsza tym bardziej chroni. Im kontrast mniejszy (kontrast między tłem  obszarami z dobrym sygnałem na masce), tym ochrona tła i obiektu staje się podobniejsza. Zwykle kilkakrotnie powtarzam odszumianie aż trafię na ustawienia maski i procesu, które mi odpowiadają. W repozytorium znajdziesz także odszumione pliki xifs. Otwierasz w PIX, klikasz prawym -> HistoryExplorer i masz listę wszystkich operacji wykonanych na pliku. Możesz wyciągnąć proces na pulpit Pixa i masz gotowy proces z takimi ustawieniami, jakie zastosowałem. W HE jest także kolumna z info o zastosowanej masce. Zawsze S i O wymagają agresywniejszego odszumiania niż H. z TGV i MMT stosuję metodę Jona Risty: https://jonrista.com/the-astrophotographers-guide/pixinsights/effective-noise-reduction-part-2/

3. Szczerze mówiąc, moja dekonwolucja to nadal work in progress. Próbowałem na raz, próbowałem bez gwiazd, na różne sposoby. Wydaje mi się, że najlepiej mi idzie w min. dwóch etapach- pierwszy dla wszystkiego, łącznie z gwiazdami, pozostałe z chronionymi gwiazdami. Tutaj trzyetapowo ponieważ:

- pierwsza runda bez żadnej maski, ponieważ chciałem zadziałać na gwiazdy z odpowiednimi ustawieniami; umiarkowana dekonwolucja je ładnie i naturalnie zmniejsza; GlobalDark na odpowiednim poziomie zapobiega wystąpieniu efektu Gibbsa (czarne obrączki wokół gwiazd i innych jasnych struktur) z jednej strony a z drugiej zapobiega wzmacnianiu szumu (powstają dziwne pixelowate otoczki wokół gwiazd); GlobalBright zapobiega pojawianiu sie takich... robaczków, charakterystycznych artefaktów nadmiernej dekonwolucji (ale zmniejsza jej intensywność);

- druga runda z LocalSupport żeby ochronić gwiazdy, przestać się nimi zajmować i zająć się mgławicą; zmienione nieco GlobalDark i Bright żeby zapobiec wychodzeniu artefaktów;

- trzecia runda jak druga- jeszcze trochę się dało wyciągnąć z danych ale wymagana była dalsza, mała modyfikacja Global Dark i Bright;

- czwartej nie było bo nie miała sensu dla tych danych (albo moich umiejętności);

Decon też zawsze robię na oko. Jak artefakty się pojawiają to je widać ? Jak dekonwolucja działa właściwie- też widać.

Ściągnij plik L po dekonwolucji i sprawdź procesy. Eksperymentuj na moich i swoich danych.

  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Stiopa Dzięki za pochlebne słowa. Jeszcze półtora roku temu sam szukałem cudzych materiałów, przykładów, tutoriali i wszelkich innych zasobów. Więc pobierz wszystko co udostepniłem- link aktywny do końca lutego. Cieszę się, że zrobisz z nich użytek. Miej tylko na uwadze, że mam, w sumie, nikłe doświadczenie i często popełniam czeskie błędy (przepraszam wszystkich Czechów). W tym przypadku, robiąc na raty przez kilka dni, zapomniałem o DynamicBackgroundExtraction ? 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)