Skocz do zawartości

Bardzo lekki stack z kamerki 16bit ?


Rekomendowane odpowiedzi

Hej!

W tamtym tygodniu stałem się posiadaczem kamerki Meade DSI III Pro.

Mam pytanko.

Otóż gdy użytkowałem Canona i stackowałem RAW'y (CR2 czy jak to się tam nazywało), to stack zawsze ważył ok. 40 MB czyli dość dużo.

Teraz, gdy kamerka "wypluwa" mi FITS'y, każdy z nich waży 2,66 MB. Sęk w tym, że stack waży tyle samo...

Używam DSS, po przesiadce z Canona nie zmieniałem tam żadnych ustawień.

Czy to normalne?

Pozdrawiam,

Filip

na przedwczesnej astro-emeryturze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak norma, jedne są większe drugi mniejsze. Nigdy nie zawracałem sobie głowy czy stack z Canona jest większy czy mniejszy niż z CCD lub odwrotnie.

Atik 383L+, 314E, Eos 600D, CT8, Canon EF-S 55-250, Canon EF-S 18-55 + 2 lewe ręce ? 

Banero_A_clone.png 2023-02-26_181337c.png.df966a0f5aaffa755988448a083ffa7e.png RazorbackRustTributeLg_clone.png   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porównaj sobie jaką matrycę ma canon, a jaką kamerka i ile pixeli mają, to będziesz wiedział dlaczego z canona tyle waży.

  • Like 1

Moje fotki https://photos.google.com/album/AF1QipMNqiXQ-13VWmtjIGgVMkKsTASYHTqiCdVyy-vx

TS APO 102/520 f5. 1, EQ6R, QHY294M Pro, ZWO ASI290 MM Mini, Canon EOS 550D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porównaj sobie jaką matrycę ma canon, a jaką kamerka i ile pixeli mają, to będziesz wiedział dlaczego z canona tyle waży.

Ok, z tego rozumiem dlaczego pojedyncza klatka z Canona waży bodajże 6 Mb, a z kamerki 2.5 MB.

Jednak nie rozumiem, dlaczego stack z pierwszego waży jakieś 7-8 razy więcej niż jedną klatka, a z drugiego stack waży tyle samo co jedna klatka.

na przedwczesnej astro-emeryturze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, z tego rozumiem dlaczego pojedyncza klatka z Canona waży bodajże 6 Mb, a z kamerki 2.5 MB.

Jednak nie rozumiem, dlaczego stack z pierwszego waży jakieś 7-8 razy więcej niż jedną klatka, a z drugiego stack waży tyle samo co jedna klatka.

Istotny jest tu format pliku wyjściowego z DSS czyli stack z odjętymi klatkami kalibracyjnymi.

FITS czyli astronomiczny TIFF (zawiera w opisie dodatkowe informacje) ma głębię 16 bit.

Pojedyncza klatka z Canona miała 12 a w nowszych modelach ma 14 bit a plik wynikowy ma 16 bit bo taka cecha TIFF/FITS.

"Pusta" przestrzeń a raczej głębia została zastpiona zerami (np. pixel 12 bit doświetlony maksymalnie to 1111111111110000 zamiast w RAWie/CR2 111111111111).

Zwiększyła się objętość pliku. Jak konwertuję CR2 z 18MPix matrycy na TIFF to z 20MB robi się 100MB...

DSI III Pro ma 16 bit i plik wynikowy też, dlatego ich waga jest ta sama.

 

PS. Gratuluję zakupu dedykowanej kamerki Tranox :)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RAW z Canona jest 12 bitowy i jest tak naprawdę monochromatyczny. Po zestakowaniu zapisujesz taki obraz z Canona jako TIFF 48bit (3 kanały po 16 bit), czyli objętość wzrasta 4 krotnie. Reszta to pewnie sprawa kompresji albo jakiś innych cudów.

DSS daje obraz 16 bit mono i stack też jest 16 bit mono (chyba że wybierzesz zapis IEEE float - przy stackowaniu więcej niż kilku klatek wypadałoby, wtedy będzie 2x większy).

 

PS - ups, uprzedziłeś mnie :)

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może ktoś wie, gdzie te zera w pliku TIFF są dodawane, przed czy po właściwym sygnale?

A może 2 z przodu i 2 z tyłu aby wśród 16 bitów zmieścić te 12?

Bo jak konwertuję RAWa na TIFF to jest dużo jaśniejszy. Kontynuuję wątek bo tego nie wiem,

a jakbyś się zastanawiał Filip kto pisze prawdę to Jolo na pewno. Mimo że odpowiedzi zbieżne.

Może warto rozebrać takiego FITSa czy TIFFa na części pierwsze, Tranox zadał dobre pytanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może zależeć od programu - wziąłem jakąś fotkę z 450D i po wczytaniu do Maxima jest w pewnym miejscu tła poziom np 5000 (przed Color Convert, czyli obraz monochromatyczny jeszcze). Po Color Convert jest konwersja na kolor, ale poziom mi został 5000 i po zapisie do TIFF też jest 5000 (TIFF 16 bit na kanał, przy zapisie do 8 bit Maxim obcina bardziej znaczące bity i obraz jest przepalony :) ) Ale inny program może po wczytaniu RAWa z lustrzanki i konwersji na kolor od razu zwiększyć zakres do 16 bitów na kanał (np PS Camera Raw) 'dodając' tak jak pisałeś zera na końcu.

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)