Skocz do zawartości

ATM węglowa tuba


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Zabieram się za to jak pies do jeża, od ponad roku czytam i czytam i w końcu kupiłem niezbędne materiały i będę kleił węglowy tubus do mojego lustra 8" f/4 z przeznaczeniem na astrograf. Lustro jest 1/25L więc powinno mieć odpowiednie środowisko pracy :) Temat rozpoczynam, żeby się jakoś bardziej zmobilizować, nie żebym miał już coś do pokazania :D Założenia mam takie:

  • tubus będzie 'kanapkowy' - w środku mata przekładkowa 3mm, po obu stronach tkanina węglowa. Tubusy kanapkowe są trudniejsze w późniejszej obróbce, ponieważ każde miejsce mocowania celi, wyciągu czy pająka trzeba wzmocnić wstawkami z metalu albo innymi, ale są sztywniejsze i tańsze jeśli chodzi o materiał węglowy. 
  • laminowanie będzie ręczne na formie własnej produkcji. Forma składa się z krążków wyciętych z płyty OSB 18mm i umieszczonych na pręcie, na których nawinę kilka warstw folii PCV introligatorskiej, następnie zaciśnięte to folią stretch i pomazane separatorem. Mam nadzieję że taka konstrukcja później umożliwi łatwe rozebranie formy.
  • cela LG klasyczna, lekka z aluminium z miejscem na wentylator. Wg PLOPa 6 punktów podparcia wystarcza do mojego lustra.
  • pająk - tu jeszcze nie mam sprecyzowanych myśli. Na początku chciałem łukowy, żeby się pozbyć spajków, ale teraz skłaniam się do klasycznego z czterema ramionami. Możliwe że ramiona zrobiłbym z karbonu

Teraz czas na pierwsze próby. Czekam aż mi w garażu temperatura wzrośnie do 20C i będę robił dwie płytki - jedną z dwóch warstw tkaniny z żywicą, druga taka sama, tylko przełożone Corematem 3mm. Sprawdzę na nich możliwości obróbki, sztywność, wiercenie otworów i porobię inne crash testy :) Płytka bez Corematu po to, żeby przetestować czy takie coś się nada na ramiona pająka.

 

  • Like 8

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę po za tematem, a może w. Co polepsza taki pająk ? bo oprócz tego że wygląda to na zabranie o 100% więcej (miejsca na tle lustra) tego co już stary pająk zabiera. Czy chodzi o gwiazdy i ich "ramiona" ? :)

 

A tak w temacie, to też nad tym myślałem, ale brakuje mi sprzętu. Masz jakiś piec ? z tego co wiem to włókno węglowe utwardza się w autoklawie. 

Kilka ciekawych linków:

http://forum.weglowe.pl/viewtopic.php?f=4&t=13&start=30

http://www.havel-composites.com/

 

Podsyłaj jakieś zdjęcia w miarę postępu. Powiedzenia.


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

A tak w temacie, to też nad tym myślałem, ale brakuje mi sprzętu. Masz jakiś piec ? z tego co wiem to włókno węglowe utwardza się w autoklawie. 

Kilka ciekawych linków:

http://forum.weglowe.pl/viewtopic.php?f=4&t=13&start=30

http://www.havel-composites.com/

 

Podsyłaj jakieś zdjęcia w miarę postępu. Powiedzenia.

Dzięki, fotki  na pewno będę umieszczał i opisy postępów :) Co do wygrzewania to fakt, że to polepsza parametry laminatu, ale wybrałem specjalnie taką żywicę która nadaje się do laminowania ręcznego i dodatkowo nie wymaga wygrzewania (choć można wygrzewać do 60-80C wg instrukcji). Sprawdzę próbne płytki na sztywność przed i po wygrzaniu w piekarniku (ale ani słowa o tym żonie :) )

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Sprawdzę próbne płytki na sztywność przed i po wygrzaniu w piekarniku (ale ani słowa o tym żonie :) )

Łukasz - powiesz, że chciałeś zrobić jej niespodziankę i upiec ciasto, ale ... nie wyszło - spaliło się :-[ Dwie pieczenie przy jednym ogniu: duży + u małżonki za chęci i dla siebie bezcenne informacje 8)  Sprawdzone  przy topieniu rożnych substancji do wypełniania ubytków :D

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W piekarniku węgiel wypiekać :)  kiedyś wypiekałem płytki PCB z elementami SMD - działało. Proponuje (jeśli jeszcze tego nie sprawdzałeś) sprawdzić czy wydzielają się jakieś śmierdzące opary - tak żeby się jeszcze żona mogła świątecznego indyka zrobić :) 


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak z wypiekania nic nie będzie, bo z tego co czytałem to trzeba w czasie utwardzania robić, a moje płytki testowe już twarde i po pierwszych próbach udarowych :)

W ogóle na forach (przynajmniej polskojęzycznych) ciężko znaleźć jakąkolwiek pomoc w tym temacie, a jak już ktoś się odezwie to zaprasza do swojego warsztatu, bo wg niego praca z włóknem węglowym to taka technologia, że hoho i w ogóle. Dobrze że zagraniczne fora są lepiej nastawione :)

Wykonałem pierwsze płytki testowe o wymiarach 5x25cm. Pierwsza to dwie warstwy tkaniny twill 204g/cm2, druga to samo tylko przełożone corematem 3mm. Żywica to LH288 + utwardzacz H282.

post-1260-0-04847500-1398802805_thumb.jp

 
Tkaninę ciąłem zwykłymi nożyczkami. Na początku przykleiłem kawałek taśmy klejącej w miejscu cięcia, żeby się tkanina nie rozdzielała na włókna, ale przy odklejaniu taśmy całość się rwała. Więc w końcu po prostu ciąłem bez żadnych oklejań, tylko powoli i na poziomym blacie. Potem przycięte kawałki trzeba delikatnie dość przenosić. 
Na blat położyłem folię strecz i pomazałem ją dwa razy alkoholem PVA (separator). Następnie wymieszałem 50g żywicy z 11g utwardzacza, mieszanie przez 4 minuty, potem zostawienie na 5 minut żeby bąbelki powietrza wyszły. Temperatura otoczenia jakieś 20*C. Potem rękawiczki, pędzelek i naniosłem na folię strecz warstwę żywicy, na to pierwsze pasma tkaniny, potem pędzelkiem delikatnie nasączyłem tkaninę żywicą. Na to kolejna warstwa (tkanina albo coremat), znowu pędzelek i przesączanie. Pędzelkiem dość delikatnie, żeby nie powyciągać włókien z tkaniny, ale LH288 jest dość rzadka i bardzo ładnie przesącza. Dodatkowo jest zupełnie bezbarwna, również po utwardzeniu. Na samą górę dałem folię strecz (tym razem bez pokrywania PVA na próbę), całość lekko przewałkowałem do usunięcia nadmiaru żywicy i zostawiłem na 48h.
Folia strecz odchodzi łatwo od laminatu zarówno pokryta jak i nie pokryta alkoholem PVA. Kawałek bez corematu nie jest zbyt sztywny, myślę że potrzeba by przynajmniej 3-4 warstwy tkaniny, żeby osiągnąć sztywność blaszanego tubusu. Patrząc na grubość ścianek oraz wagę litych tubusów z karbonu oferowanych np w TS stosują oni 6-8 warstw tkaniny. 
Natomiast próbka z corematem jest bardzo fajna - sztywna i mocna. Z wielkim trudem w rękach udało mi się ją przełamać na pół, ale tych kawałków na zdjęciu już nie potrafię ruszyć, a naciskając z całych sił ledwo się wyginają. Jutro próby z wierceniem i cięciem. Choć moje 'testy' nie mają żadnej wartości naukowej, to moja intuicja mi podpowiada, że tubus z corematem 3mm do mojego newtona 8" będzie w zupełności wystarczający :)
post-1260-0-21278400-1398802800_thumb.jp
 
cdn...
  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

......

W ogóle na forach (przynajmniej polskojęzycznych) ciężko znaleźć jakąkolwiek pomoc w tym temacie, a jak już ktoś się odezwie to zaprasza do swojego warsztatu, bo wg niego praca z włóknem węglowym to taka technologia, że hoho i w ogóle. Dobrze że zagraniczne fora są lepiej nastawione :)

..........

 

Ja na to mówię krótko ... ,,Oto Polska właśnie" - to jest osłabiające  :-[  :-[  Na prawdę jest mało ludzi, którzy bezinteresownie chcą się podzielić swoja wiedzą - szkoda :-[

Często na ten temat rozmawialiśmy z Alienem gdy próbowaliśmy rozgryzać PIXa - ruszałem temat wszędzie i wreszcie Wessel i Alan wspomógł :)

Pocieszające jest to, że jednak takie rodzynki jak między innymi autor wątku są 8)

Powodzenia Łukasz :)

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na allegro widzę są też tkaniny węglowo-aramidowe, taka dwubarwna tuba wyglądałaby efektownie :D I byłaby wytrzymała prawie jak kamizelka kuloodporna ;)

Ciekaw jestem jaka jest rozszerzalność takiego kewlarowego włókna i czy różni się od węglowego. Ale chyba nie za bardzo skoro robi się mieszane tkaniny.

Refraktor SW ED 80/600 , montaż CG 4

Hyperion 8-24 mm zoom, Hyperion 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31 mm, 36 mm, Hyperion zoom barlow 2,25x, ES dielectric 2"

Filtry Baader:  O III

Vortex Raptor 8,5x32

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sklep jest duży, spory wybór i w ogóle, ale podobno też sporo się czeka na zamówienie... 

Robiłeś już jakieś formy ? Separator, to jest pierwsza warstwa - która pokrywasz najpierw formę - tak ? próbowałeś wiercić, albo ciąć czymś, taki gotowy laminat ? idzie jakoś ? typowa wyrzynarka sprawdzi się z odpowiednim ostrzem (zakładam że do metalu powinien być - drobne zęby)


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co czytałem to czasami dodaje się tkaninę aramidową, żeby zwiększyć odporność laminatu na uderzenia. Widziałem filmiki na których węglowe ramy rowerowe kolesie młotkiem rozłupywali bez problemu. Sam aramid ma gorsze parametry niż karbon, ale zwiększa odporność na uderzenia. Na razie nie będę próbował walić po tubusie niczym :)

No możliwe że się czeka, ja po 4 dniach dostałem moje zamówienie od CarLumi. Tak, separatorem pokrywam formę, ale jak użyłem folii strecz to nawet bez separatora odeszła bez problemu. Z tego co czytałem to dla bardziej skomplikowanych form lepiej stosować alkohol PVA ale na końcu dawać specjalny wosk. Jeszcze nic niestety nie zdążyłem mechanicznie obrabiać. Wiercić będę próbował zwykłym ostrym wiertłem, zobaczymy jak pójdzie. Wyrzynarkę z brzeszczotem do metalu też wypróbuję, ale widziałem jak jakiś koleś z Włoch przycinał tubusy przecinarką do płytek z tarczą do cięcia gresu - akurat mam taką. Do deski montował cztery rolki na których leżała tuba i obracał ją na nich i ładnie to szło.

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na allegro widzę są też tkaniny węglowo-aramidowe, taka dwubarwna tuba wyglądałaby efektownie :D I byłaby wytrzymała prawie jak kamizelka kuloodporna ;)

Ciekaw jestem jaka jest rozszerzalność takiego kewlarowego włókna i czy różni się od węglowego. Ale chyba nie za bardzo skoro robi się mieszane tkaniny.

Znalazłem coś takiego: " W celu poprawy odporności na pękanie i zwiększenia zdolności do tłumienia drgań część włókien węglowych zastępuje się włóknami aramidowymi"

Ogólnie dużo informacji jest na stronach poświęconych modelarstwu (szczególnie samoloty) oraz sportom rowerowym.

 

jolo- narobiłeś ochoty na własne doświadczenia :D

Już widzę te elementy cel (trójkąty i wagi), łukowe pająki czy inne duperele. Można by było nawet wypiekać w piekarniku...

 

Uważam, że temat należy jak najszybciej utajnić i umożliwić dostęp tylko wtajemniczonym po podaniu odpowiedniego hasła!

:ph34r:

  • Like 5

And12, GSO 30mm, Hyperion 13mm, 8mm, Baader OIII 2", SW UHC 2"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące później...

Temat w końcu wrócił, bo już chyba ostatni weekend z temperaturą ponad 20C i udało mi się po jeszcze jednej małej próbie skleić tubus. Niestety nie mam pełnej dokumentacji foto bo z rękami w żywicy ciężko to robić, a rodzinę wysłać musiałem na spacer, bo poprzednim razem dzieci nie zrozumiały powagi słów, że żywica po utwardzeniu jest nie do usunięcia :)

Ale do rzeczy. Kadłubek zrobiłem z blachy - zamówiłem w zakładzie od rynien i okapów rurę z blachy ocynkowanej o grubości ścianki 0.5mm i średnicy 230mm (wewnętrzna średnica tubusu) bez zaklepywania brzegu. Na kwadratowy kołek nałożyłem wycięte z płyty OSB dwa krążki o odpowiedniej średnicy, na to zamówioną blachę, krawędź lekko spiłowałem i zakleiłem wzdłuż taśmą klejącą (pocztowa, szara).

post-1260-0-19265000-1411319404_thumb.jp

 

Na wierzch poszły dwie warstwy alkoholu PVA nakładane w odstępie 24h. Można kadłubek pomalować wcześniej, ale jak leży ponad tydzień warstwa PVA ma tendencję do odchodzenia sama z siebie :)

Potem przyszła kolej na laminowanie. W końcu stosowałem tkaninę węglową 160g/m2, coremat 3mm i żywicę LH288 z utwardzaczem H282 w stosunku wagowym 100:23. Całość laminowania należy wykonywać w temperaturze otoczenia nie niższej niż 20C i również utwardzanie żywicy musi następować w takiej temperaturze, w przeciwnym razie żywica nie utwardzi się prawidłowo i nie osiągnie katalogowych parametrów.

Zastosowałem po kolei takie warstwy:

1) jedna warstwa tkaniny wycięta jako prostokąt

2) druga warstwa wycinana jako paski o szerokości około 20cm układane pod kątem 45 stopni do poprzedniej

3) coremat 3mm

4) kolejna warstwa wycinana jako paski 20cm pod kątem 45 stopni

5) warstwa wycięta jako prostokąt

 

Warstwy 2 i 4 pod kątem układane są w celu zwiększenia sztywności tubusu na moment skręcający.

post-1260-0-24253700-1411319400_thumb.jp

 

Samo laminowanie jest fajne. Potrzebujemy naczynka, wagę, mieszadełko, mały wałek, pędzelek albo dwa i koniecznie rękawiczki. Żywicę przygotowujemy porcjami po 150-200g i mamy 30-40 minut na zużycie takiej porcji. Nakładamy żywicę na blachę (pokrytą PVA), na to kładziemy tkaninę i następnie pędzelkiem dokładnie przesączamy tkaninę wałkując wałeczkiem. Na to kolejna warstwa tkaniny pod kątem i przesączanie. Na ręczne przesączenie tkaniny potrzebujemy wagowo około tyle żywicy ile jest tkaniny. Na to coremat i tutaj dużo żywicy wchodzi a coremat trzeba dobrze przesączyć, żeby nie wyssał żywicy z sąsiednich warstw tkaniny. Na metr kwadratowy corematu 3mm wychodzi około 1.5kg żywicy, u mnie wyszedł niecały kilogram. Na to znowu paski tkaniny pod kątem i na wierzch pojedyncza warstwa wycinana jako prostokąt.

post-1260-0-00850800-1411319394_thumb.jp

 

Garść uwag z mojego niewielkiego doświadczenia:

  1. laminując ręcznie bez worka próżniowego musimy porządnie przesycać warstwy - dobre kompozyty zawierają więcej tkaniny niż żywicy, ale przy pracy pędzelkiem i wałkiem dużo ważniejsze jest to, żeby nie zostawić w środku powietrza
  2. tkanina 160g/m2 bardzo fajnie się układa i formuje, ale na zewnętrzną warstwę warto dać grubszą, bo tak cienką trudno ułożyć prosto (jak widać na zdjęciu wcześniej :) )
  3. tkaninę można ciąć zwykłymi nożyczkami, ale lepiej mieć takie kupione specjalnie do tych celów, bo później nie będą już do użytku
  4. po zmierzeniu miejsca w którym będziemy ciąć można z tkaniny wyciągnąć jedno włókno w miejscu cięcia - wtedy łatwiej prowadzić cięcie. Przy cięciu kawałków pod kątem 45 stopni to się oczywiście nie sprawdzi
  5. zamiast ciąć paski na warstwy pod kątem 45 stopni można kupić tkaninę twill splataną pod kątem 45 stopni

 

Całość kosztów:

 - rura pod kopyto 20zł

 - tkanina (4m2) + żywica 400zł

 - coremat 40zł

 - pędzelki, rękawiczki i inne 30zł

 

Generalnie fajna zabawa, najgorzej jest zacząć. Trzeba też mieć świadomość że czasami tkanina nie ułoży się tak jak chcemy i jak już wtopi się w żywice nie ma co jej za bardzo ruszać, bo włókna się rozdzielą i będzie kaszanka :) Około 3/4 ostatniej warstwy tubusu wyszło mi w miarę równo, tak jak tutaj:

post-1260-0-48785700-1411319397_thumb.jp

ale miejsce złączenia wyszło koszmarnie (patrz pierwsza fotka :) ) Cała operacja łącznie z przycinaniem materiału zajęła mi około 3h. Jeśli ktoś wcześniej nie miał do czynienia z laminowaniem a będzie chciał zrobić tubus to gorąco polecam zrobić sobie wcześniej jedną albo dwie próby - jakieś płytki albo okleić np dzwonek żeby zobaczyć jak się tnie tkaninę, jak się układa, jak wygląda po przesyceniu, itp.

 

Po 24h wyciągnąłem ze środka krążki OSB i oderwałem bez problemu blachę od tubusu - dlatego potrzebna jest rura bez zaklepywania. Tubus ma średnicę 235mm i długość 94cm surowy i waży obecnie przed obróbką 2.3kg. Mam co robić przez zimowe wieczory :)

cdn...

  • Like 7

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co piszesz zabawa jest fajna ale i trudna. Po fotkach widać, że będzie to bardzo efektownie wyglądało.

Powodzenia.

Baner III.jpg

Wizual: Skymaster 15x70, SYNTA 10"
Foto: SW 150/750+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu: HEQ5
Foto: TS 130/910+ATIK 383l, guide: SW 80/400+QHY5, na montażu EQ6
Szybka pomoc 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za doping :) Zabawa wg mnie nie jest trudniejsza niż robienie laminatu szklanego. Problem leży bardziej w głowie, bo mata węglowa kosztuje 10x więcej niż szklana. I jeszcze w tym o czym pisałem wcześniej w wątku - w ogólnym przekonaniu, że w domu z włóknem węglowym nic się nie da zrobić, bo trzeba mieć autoklawy, worki próżniowe, profesjonalne formy i komponenty. Przekonaniu, co zrozumiałe, podsycanym przez osoby zarabiające na tym na życie. 

W domu oczywiście nie uzyskamy laminatu najwyższej jakości, ale jak się jest tego świadomym to wszystko gra :)  Jest to na tyle fajna zabawa , że po kilku próbach na małych przedmiotach i wyklejeniu tubusu mam teraz chęć na zrobienie celi lustra z włókna :)

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka fotek po operacji rozdzielania :)  Najpierw najładniejszy i najbrzydszy fragment zewnętrznej warstwy :D

post-1260-0-62813200-1411403703_thumb.jp  post-1260-0-55622700-1411403700_thumb.jp

 

Tutaj krawędź - widać wyraźnie 3mm coremat pomiędzy warstwami tkaniny:

post-1260-0-36211300-1411403705_thumb.jp

 

I widok do środka - widać gładki  'szew' gdzie krawędzie blachy były sklejone taśmą. W moim przypadku nie ma to żadnego znaczenia, ponieważ wewnątrz tubusu i tak będzie flok:

post-1260-0-90116200-1411403706_thumb.jp

 

Zostały mi w dobrym stanie części kopyta - kwadratowy klocek, wycięte z OSB krążki i blacha ocynkowana. Jeśli ktoś ma ochotę na zrobienie tubusu do teleskopu 8" i długości tak max 100cm to bez problemu się dogadamy na wypożyczenie. Odbiór osobisty u mnie, bo nie będę takich klamotów pakował :)

  • Like 6

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...

Po dwóch miesiącach dojrzewania tuby i zdobywania się na odwagę w końcu podszedłem do mojego dzieła z zamiarem dokonania zniszczeń  :) Czytałem jak to różnie chłopaki na świecie sobie radzą z obcinaniem końców, ale w końcu zrobiłem tak jak Antoni - kupiłem brzeszczot do metalu (ultra bimetal cobalt shatterproof high speed made in france za 8 zł dwie sztuki :) ) o drobnych ząbkach, nakleiłem taśmę papierową w miejscu krojenia i na taśmie nakreśliłem dokładnie obwód cięcia. Po czym powolutku, po obwodzie ciąłem sobie mój węglowy tubusik (z maską przeciwpyłową na twarzy, bo pyłki węglowe groźne są). Po 30 minutach oba końce były uciachane - nie są idealnie równe, ale dla moich celów wystarczające.

Mam już też komplet akcesoriów (no, brakuje mi jeszcze kawałeczka maty korkowej, ale to nie powinien być problem) i w końcu całość zaczyna nabierać kształtów i zaczynam wierzyć, że poskładam to wszystko w działający instrument  :)

post-1260-0-75207200-1417296427_thumb.jp

 

post-1260-0-60207800-1417296429_thumb.jp

 

post-1260-0-15184000-1417296431_thumb.jp

 

Po obróbce skrawaniem całość będzie jeszcze raz pokryta warstwą żywicy, żeby uniknąć rozwarstwień na końcach i w miejscach cięcia. Coremat (to białe w środku) jest przesycony żywicą, dlatego podczas wiercenia czy cięcia miejsce obróbki nie jest narażone na "zapadanie" się warstw zewnętrznych, jak to ma miejsce przy materiałach przekładkowych, które nie chłoną żywicy i działają mniej więcej jak warstwa styropianu.

  • Like 8

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Po dwóch miesiącach dojrzewania tuby i zdobywania się na odwagę w końcu podszedłem do mojego dzieła z zamiarem dokonania zniszczeń  :) Czytałem jak to różnie chłopaki na świecie sobie radzą z obcinaniem końców, ale w końcu zrobiłem tak jak Antoni - kupiłem brzeszczot do metalu (ultra bimetal cobalt shatterproof high speed made in france za 8 zł dwie sztuki :) ) o drobnych ząbkach, nakleiłem taśmę papierową w miejscu krojenia i na taśmie nakreśliłem dokładnie obwód cięcia. Po czym powolutku, po obwodzie ciąłem sobie mój węglowy tubusik (z maską przeciwpyłową na twarzy, bo pyłki węglowe groźne są). Po 30 minutach oba końce były uciachane - nie są idealnie równe, ale dla moich celów wystarczające.

Mam już też komplet akcesoriów (no, brakuje mi jeszcze kawałeczka maty korkowej, ale to nie powinien być problem) i w końcu całość zaczyna nabierać kształtów i zaczynam wierzyć, że poskładam to wszystko w działający instrument  :)

attachicon.gifIMG_6086.jpg

 

attachicon.gifIMG_6088.jpg

 

attachicon.gifIMG_6090.jpg

 

Po obróbce skrawaniem całość będzie jeszcze raz pokryta warstwą żywicy, żeby uniknąć rozwarstwień na końcach i w miejscach cięcia. Coremat (to białe w środku) jest przesycony żywicą, dlatego podczas wiercenia czy cięcia miejsce obróbki nie jest narażone na "zapadanie" się warstw zewnętrznych, jak to ma miejsce przy materiałach przekładkowych, które nie chłoną żywicy i działają mniej więcej jak warstwa styropianu.

Ja pie... ,robisz jakiś boski instrument? Nie pisz potem, że fotka jest z synty F/5 bo zdołujesz ludzi.

A flok w środku zrobisz z hawerfloków?

http://szl.wikipedia.org/wiki/Hawerfloki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie będzie jakiejś zawieruchy to na zlot ma być gotowa. Już na jesienny miała być, ale pierwsze próby z laminatem wyszły słabo dość, stąd obsuwa czasowa :)

Heh, do środka już welur zrolowany więdnie w kącie pokoju od kilku miesięcy :) Różne miałem koncepcje łącznie z pomalowaniem żywicą, na to piasek kwarcowy i matowa farba. Ale welur zwyciężył póki co.

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja kiedyś zrobiłem taką tubę, że okleiłem ją brystolem i namalowałem ile wlazło 5 cm kółka oprócz 15 cm na dole, gdzie jest lustro i 20 cm u góry gdzie jest wyciąg. Potem piłą otwornicą powycinałem te wszystkie kółka. Miałem tubę o połowę lżejszą o podobnej do pierwotnej sztywności i o dobrej wentylacji. Szkoda, że już jej nie mam bo bym wrzucił fotkę. Zrób tak samo >:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)