Skocz do zawartości

RNAV Spotting - samoloty na wysokich pułapach (ExtremeSpotting)


Rekomendowane odpowiedzi

Ja robię na ISO200 i zimą czasy 1/400-1/500. Sprzęt to 10", barlow 2x i body lustrzanki. Popitalają bardzo szybko, ale to tylko kwestia wprawy... ;) Na Twoim Jacku zdjęciu najprawdopodobniej CRJ9 Lufthansy.

A jaki czas i ISO użyłeś do zrobienia tego CRJ9?

Wczoraj błękitu starczyło na 30 minut, wpadły dwie maszyny. Między innymi JY-BAF - czyli mam już na zdjęciach komplet B788 Royal Jordanian.

 

16sty16 Lenov-Kolob RJA263 AMM-ORD B788 JY-BAF FL380 G1411

16sty16Lenov-KolobRJA263AMM-ORDB788JY-BA

 

16sty16 N133 THY79 IST-SFO B77W TC-JJU FL320 G1417

16sty16N133THY79IST-SFOB77WTC-JJUFL320_G

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Odpowiedzi 886
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najczęściej odpowiadający w tym temacie

Najczęściej odpowiadający w tym temacie

Popularne odpowiedzi

Jest już temat o obiektach latających na niskich pułapach, ale nie bardzo się moje zdjęcia nadają do niego bo moje zdobycze latają dużo wyżej. Samoloty na wysokościach przelotowych latają średnio mię

No to dzisiaj będzie hit. Ostatni raz MD11 fotografowałem w 2014 roku, po katastrofie MH17 nad Ukrainą nad Bochnią po prostu przestały latać. No i po z grubsza 5 latach dzisiaj prawdopodobnie dzięki b

A to ci niespodzianka... Trzy posty wyżej wstawiłem zdjęcie Alitalii w locie Mediolan - Tokio. Zaraz po obróbce wrzuciłem zdjęcie na Instagrama i odezwał się do mnie pracownik Alitalia Flight Dispatch

Dodane obrazy

Zapomniałem jaki i czyj z nerw.... ale to właściciela, który obstawia trasę z gdańskiego lotniska Wałęsy z Helsinkami i tak właśnie leciał.

Czas do tego zestawu to (nie mogłem potrenować za bardzo bo na linii Niemcy daleki wschód były chmurewki) ISO 400 i czas 1/1000.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, miron napisał:

No tak, ewidentnie to SAS, czerwone silniki :)

Zejdź z ISO do 200 i czas 1/500 lub 1/400. No i prowadzenie najważniejsze.

Dziękuje Bardzo :)
Oczywiście mam podpięte samo body - w nie nos T2/2" na jego końcu wkręcony Barlow 2" i w wyciąg Apusia, Prowadzenie już chyba przez chmurewki na ruchliwej linii Europa zachodnia Japonia, Chiny zaczynam łapać, jeszcze ostrość no i właśnie o czasach i ISO nie miałem pojęcia zielonego.. A strzelasz seriami czy przez pilota ???? Ja pilotem robiłem.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja mam inną metodę. Robię serie śledząc samolot i w trakcie kręcę wyciągiem przechodząc kilka razy przez punkt ostrości. W ten sposób któreś zdjęcia wypadają w maksymalnie ostrym punkcie. ISO 200 może wystarczać przy f/9.5, które ma kolega miron, Niestety przy f/13, które ma Jacek, można o tym zapomnieć. To musi być co najmniej ISO 400 lub 800 żeby uzyskać dobry histogram przy czasie 1/500. A wtedy aparat już szumi i wyłazi ziarno. Poza tym maleje rozpiętość tonalna i przy mocno oświetlonym samolocie kadłub jest przepalony.

Tu niestety potrzeba więcej światła niż daje refraktor 90 mm, albo należy zmniejszyć skalę (bez barlowa), zwiększając jednocześnie światłosiłę.

 

Pozdr.

 

  • Like 2
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, qbanos napisał:

 

Tu niestety potrzeba więcej światła niż daje refraktor 90 mm, albo należy zmniejszyć skalę (bez barlowa), zwiększając jednocześnie światłosiłę.

Czyli Barlowa jak najkrócej od lusterka ??? Mam taką złączkę króciutką T2/Barlow - wkręcę w body zrobi to około 1,5 zamiast x2 i rozjaśni.... prawda ???

P.S. Bo tak prawdę pisząc to ten Barlow w tej chwili (chciałem mieć większe samolociki) jest wkręcony w dość długi nos i jeszcze 6 mm złączka przed nim... czyli 2 z haczykiem mi robi....

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety światło to podstawa, a f/13 przy tak krótkich czasach naświetlania to za mało :) Ja bym zaczął od fotografowania bez barlowa (który degraduje obraz) i poduczył się śledzenia samolotów i ustawiania ostrości. Jak będziesz dobrze prowadził to może 1/200 wystarczy i wtedy można spokojnie popróbować z barlowem :)

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fotka z dzisiejszej próby, jest to mozaika z 2 zdjęć głównie dlatego że nie udało mi się trafić centralnie, ale też cały i tak by się nie zmieścił. Trochę widać że zdjęcie łączone z dwóch no ale trudno;) Na razie tak na szybko z jpg z raw pokombinuję później:) GSO 10" + gso 2" 2x ed+ canon 500d. 

IMG_9260.thumb.jpg.9bdf1fc89b262ed9fb508

  • Like 7
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Tak mnie zastanawia, co właściwie oznacza skrót RNAV i co ma wspólnego z fotografowaniem samolotów? :) Bo znalazłem, że jest to określanie na sposób nawigacji samolotów, ale to chyba ma niewielki związek.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z fotografowaniem nie ma nic wspólnego. To bardziej odniesienie do tego, że łapiemy samoloty poruszające się po drogach RNAV.

Pod tym linkiem: https://skyvector.com/ po kliknięciu w prawym górnym rogu mapy na "World Hi" można zobaczyć jak te drogi wyglądają. Na mapie Europy jest dziura ponieważ od 5 lutego 2015 r. przestrzeń powietrzna Węgier (Budapest FIR) jest przestrzenią FRA (Free Route Airspace) nie posiadającą stałych dróg lotniczych. Planowanie i wykonywanie lotów odbywa się po liniach prostych pomiędzy punktami nawigacyjnymi. I sądzę, że w przeciągu kilku lat tak będzie wyglądać cała Europa.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio zastanawiałem się nad takim tematem:

Mamy dokładne mapy tras lotniczych nad Polską, np:

56d69372cb6b4_TrasylotniczenadPolskrdoSk

Czy ktoś z Was znalazł graficzne przedstawienie "Natężenia ruchu lotniczego nad Polską", gdzie ilość samolotów przelatujących dobowo/miesięczne/rocznie po danej trasie byłaby oznaczona przez kolor lub grubość tej trasy, analogicznie do grafik np. natężenia ruchu samochodowego:

56d6937dee52c_Natenieruchusamochodowego.

Moim zdaniem byłoby to  praktyczne przy planowaniu "polowań" na samoloty na przelotówkach. Usadowienie się pod "ruchliwym skrzyżowaniem" tras lotniczych owocowałoby większą ilością uwiecznionych samolotów. (Wiem, że od czasu rozpoczęcia działań zbrojnych na wschodzie Ukrainy w naszej części Europy doszło do prawdziwej rewolucji i samoloty "dalekobieżne" latają od dwu lat po zupełnie nowych trasach - konieczna byłaby więc w miarę aktualna mapa, z danymi po 2014 roku).

Drugie zastosowanie widzę w astrofotografii - można by wybierać miejscówki nie tylko o jak najniższym zaświetleniu nieba ale i o jak najniższym ruchu lotniczym nad głową, żeby uniknąć jasnych kresek od świateł samolotowych na prawie każdej klatce...

 

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...

Super Gratulacje ja też ślę dla Ciebie, jak widać niespodzianki w życiu się trafiają, i to te bardzo miłe, jak widać po opisie, że znajdzie się Twoje zdjęcie nie tylko na korzyść, ale też w czasopismach lotniczych i nie tylko.:5640dc6dbc8ce_01Smile:

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wow, nie przypuszczałem, że jeszcze kiedyś złapię MDka. A tu proszę, tyle lat polowałem na MD Danish Air Transport a nadleciał w najmniej oczekiwanym momencie. Miałem dosłownie kawałek od siebie małą dziurę na 3-4 sekundy, która się przesuwała z wiatrem i jakimś cudem DAT przeciął ją w połowie :) Zdążyłem zrobić 4 klatki.
 
27 marca 2016 Lenov-Kolob DTR279 AYT-CPH MD83 OY-RUE FL320 G1456
27mar16Lenov-KolobDTR279AYT-CPHMD83OY-RU
  • Like 5
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal, forumastronomiczne.pl (2010-2020)