Skocz do zawartości

Początki z H-alfa


Rekomendowane odpowiedzi

Witam 

 

Po raz pierwszy wykorzystałem kupiony jakiś czas temu filtr h-alfa w moim Canonie, czas pozwolił dopiero na 10 klatek po 10 min.

Po zestakowaniu w DSS wyszły czarne kropki, w związku z czym wygląda to koszmarnie. Czy jest wina zbyt małej ilości materiału, czy błąd podczas stackowania a może canon tak ma?

Jak dam radę w tym sezonie dozbieram minimum 20 klatek h-alfa oraz color 

10 klatek po 600 sek

canon 1100D filtr  h-alfa 12nm

flat dark bias

 

 

Pozdrawiam Rafał

post-449-0-11299400-1409433967_thumb.jpg

  • Like 1

TS, SW, S-Big, Canon, Nikon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z filtrem Ha tylko jeden na cztery piksele ? zbiera jakikolwiek sygnał, pozostałe trzy (GGB) są ślepe i zbierają tylko szum. Możesz w Maximie wyciągnąć tylko te użyteczne piksele z surowej klatki z Canona funkcją Filter -> Extract Bayer Plane (z tego co pamiętam piksele R to kanał 1). Otrzymasz obrazek o 1/4 rozdzielczości, ale za to nie zaśmiecony szumem ze ślepych pikseli. Następnie takie zdjęcia możesz alignować i stackować.

Jeśli kalibrujesz klatki (bias, dark, flat) to najpierw kalibracja, potem Extract Bayer Plane, potem stack.

  • Like 5

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Punktem wyjscia jest zawsze ilosc materialu. Z 10 klatek po 10 min Canonem z halpha  - sorry z tego foty nie bedzie chocbys nie wiem co kombinowal. Miniona zime walczylem Canonem z halpha. Zdecydowanie wydluz klatki naswietlania. Sugeruje 1200sek. Zrob takich klatek 25 i bedzie ok. Te czarne kropki o ktorych piszesz pojawiaja sie jesli za bardzo ciagniesz material, dlatego ilosc jest tu kluczowa. Poszperaj po galerii to znajdziesz moje proby z halha :)

  • Like 1

Lyra 102/1100 achro, WO Redcat 51 apo,  HEQ5 pro, Skywatcher Star Adventure, 8x42, Asiair

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Punktem wyjscia jest zawsze ilosc materialu. Z 10 klatek po 10 min Canonem z halpha  - sorry z tego foty nie bedzie chocbys nie wiem co kombinowal. Miniona zime walczylem Canonem z halpha. Zdecydowanie wydluz klatki naswietlania. Sugeruje 1200sek. Zrob takich klatek 25 i bedzie ok. Te czarne kropki o ktorych piszesz pojawiaja sie jesli za bardzo ciagniesz material, dlatego ilosc jest tu kluczowa. Poszperaj po galerii to znajdziesz moje proby z halha :)

Z tego że mam mało klatek na uzyskanie zadowalającego zdjęcia zdaję sobie sprawę, jak napisałem wyżej będzie tego więcej o ile pogoda pozwoli. Czarne kropki występują nawet na surowej klatce. Niestety Maxim nie chce ze mną współpracować i nie składa mi materiału tylko się zawiesza. W DSS super-pixel mode  także składa z tymi kropami, pozostaje więc pozbierać więcej materiału i zobaczymy co z tego wyjdzie.

Pozdrawiam

TS, SW, S-Big, Canon, Nikon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z jednej klatki po wyciągnięciu tylko pikseli R i usunięciu hot pikseli wyszło takie coś:

post-1260-0-46942300-1409599197_thumb.jp

 

Zaciągam całość i spróbuję złożyć - zobaczymy czy wyjdą take kropy też. Te poziome pasy podejrzewam da się usunąć klatkami kalibracyjnymi.

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety dużo więcej nie udało się wyciągnąć:

post-1260-0-09571700-1409600477_thumb.jp

Ale kropy są znacznie mniejsze, pewnie kalibracja też pomoże. Jak dodasz chłodzenie to jakość się znacznie polepszy na pewno. Sam mam mieszane odczucia co do robienia Ha w lustrzankach - sporo fotonów się marnuje. Wg mnie lepiej takie mgławice fotografować jednak normalnie, albo przez filtry typu UHC. Tutaj możesz zobaczyć moje bardzo wczesne próby z Veilem i lustrzanką: http://astrojolo.blogspot.com/2012/09/jesienne-abedzie-spiewy.html i inne wodorowe obiekty też przez 20D: http://astrojolo.blogspot.com/2012/10/jesienne-jonizacje.htmlhttp://astrojolo.blogspot.com/2012/10/indian-summer.html - bez żadnych filtrów pod niebem o zasięgu około 5mag. Trzeba sporo materiału, ale można też całkiem sporo wyciągnąć.

PS - a tutaj jeszcze wodory też, ale z 450D: http://astrojolo.blogspot.com/2013/08/floating-in-hydrogen-see.html

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uprzedził mnie - w sieci mnóstwo fotek z mod. Canonkiem i H-Alpcha. Jedynie duża ilość materiału potrzebna ale to raczej wiadomo :)

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj jest trochę więcej o tym napisane http://www.deep-sky.co.uk/imaging/dslr/dslr.htm - w skrócie, przy używaniu filtru Ha w lustrzance (i każdej innej kamerze OSC) pracuje tylko jeden na cztery piksele i zbiera sygnał Ha. Przy zastosowaniu filtra typu UHC pracują wszystkie piksele - R zbierają Ha i Sii, a G i B zbierają sygnał z Oiii i Hbeta. Oczywiście kosztem jaśniejszego tła, ale też sumarycznie dużo więcej światła jest zbierane. Trzeba tylko przeanalizować jak jasne mamy tło nieba u siebie i co wybrać. Kolega na http://www.samirkharusi.net/filters.html sugeruje filtry narrow przy niebie o zasięgu 3.5mag, pod ciemniejszym niebem filtry UHC, a jeszcze ciemniejszym filtry LP (np IDAS).

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam coś od siebie. Od początku sierpnia wykonuję zdjęcia w iso 200 a 400. I powiem, że jakość zdjęć jest lepsza niż w iso 800 czy 1600.(przede wszystkim jakość sygnału do szumu) Na razie sprawdzam jak to wygląda, a powiem że wygląda to obiecująco :). Obecnie zdjęcia wykonuję z miasta i przy pomocy filtra UHC-S. Trzeba tylko nie co wydłużyć czas naświetlania. Nie mam jak porównać zdjęć wykonanych poza miastem, ale mam nadzieję, że szybko takie wykonam i będę miał lepsze rozeznanie. Jak wrócę do domu, to wrzucę tu parę sztuk. 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli robisz to 60Da to jak najbardziej powinno się sprawdzać - w lustrzankach z przetwornikiem A/C o większej rozdzielczości można stosować niższe ISO i wydłużać czasy, o ile nie powoduje to powstawania tzw "fixed pattern noise" - http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.performance.summary/#unity_gain

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawą stronkę zapodałeś, będę miał lekturę :)

 

EDIT:

 

Tu dwie fotki wykonane w tym samy iso 400 o różnym czasie naświetlania. Użyty został filtr UHC-S 1.25" , zdjęcie wykonane w mieście.

Pierwsza ma czas naświetlania 700s a druga 780s. Zobacz jaka kolosalna różnica, wydłużony czas o 80 sec i całkiem inaczej prezentuje się zdjęcie.

 

Canon 60Da iso 400 czas 700s +filtr UHC-S

post-1322-0-12366700-1409687885_thumb.jp

 

 

Canon 60Da iso 400 czas 780s +filtr UHC-S

post-1322-0-45044800-1409687992_thumb.jp

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem h-alpha i canon( a tak wlasciwie ogolnie lustrzanki w foceniu) to tylko i wylacznie jak ktos nie liczy sie z czasem i potem musi walczyc z obrobka dosc trudna, no i dochodzi problem z chlodzeniem szczegolnie w cieple letnio-jesienne noce i ogolnie lubi sie pobawic. Od czasu jak mam mozliwosc uzywania atika 383l+ mono z h-alpha 7nm dodatkowo z bin2x2 i widzac co sie lapie juz na paru minutach naswietlania, nie wracam juz na lustrzanke.

 

No i oczywiscie Jolo wszystko pieknie wytlumaczyl w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od budżetu, osobiście uważam, że przy cenach ~500zł a nawet więcej, Canony mają bardzo dobry stosunek możliwości do ceny. W tej półce cenowej nie znajdzie się niczego lepszego, a nie ma co porównywać czipa KAF8300 do Canona

na przedwczesnej astro-emeryturze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiscie ze jak ktos ma ograniczony budzet(typu do 1tys.) albo ma tylko lustrzanke to oczywiscie to najlepszy wybor i robi zdjecia z tym co ma ale jak ma sie kase....., chyba najwieksza porazka dla mnie to cena nowych 60da, w tej cenie to juz mamy prawie kamerke qhy8l gdzie mamy chlodzenie,ten sam rozmiar matrycy,smukla obudowe no i oczywiscie binning.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)