Skocz do zawartości

Denerwujący problem? (ASI120MM)


Rekomendowane odpowiedzi

Atik 383L+, 314E, Eos 600D, CT8, Canon EF-S 55-250, Canon EF-S 18-55 + 2 lewe ręce ? 

Banero_A_clone.png 2023-02-26_181337c.png.df966a0f5aaffa755988448a083ffa7e.png RazorbackRustTributeLg_clone.png   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepuściłem plik jolo przez Autostakkert2 i Registax6 równolegle, 50 najlepszych klatek z 2k - z automatu, w obu przypadkach klatka #196 jako referencyjna (AS2 znajduje najlepszą klatkę dosyć dobrze), po czym wyostrzona wykładniczo waveletami wyższego rzędu (najmocniej - najgrubszymi) bez dwóch pierwszych. Obraz Księżyca (tak samo Słońca) jak zwykle lepszy w Registaxie - używałem opcji korekty geometrii i połowę kotwic dołożyłem ręcznie tutaj. Obróbka w tiff 16bit w obu przypadkach, bo tak zapisać można w AS2 i R6. Potem konwersja do jpg b/w 8bit - tak mi zapisuje jpg'i Photoshop. EDIT: Widać ukośną i rozmytą pikselozę w obu zdjęciach wyostrzonych waveletami; w dwóch na końcu wyostrzonych filtrami dekonwolucyjnymi (AI4) pixeloza jest zamaskowana.

 

AS2:

 

post-1302-0-87232000-1420928759_thumb.jp

 

R6:

 

post-1302-0-09312800-1420928770_thumb.jp

 

Zdzisia avikiem zajmę się jutro.

 

 

EDIT:

 

Dołożyłem jeszcze pliki wyostrzone w Astra Image 4 i zapisane do formatu rgb 24bit (8bit na kanał):

 

AS2:

 

post-1302-0-17671400-1420929726_thumb.jp

 

R6:

 

post-1302-0-23361200-1420929731_thumb.jp

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U Jola się nie martwię wiedziałem że nie ma. Zobaczymy jak Łukasza stack będzie wyglądał przepuszczony przez AS i z 25% wyostrzaniem.

Atik 383L+, 314E, Eos 600D, CT8, Canon EF-S 55-250, Canon EF-S 18-55 + 2 lewe ręce ? 

Banero_A_clone.png 2023-02-26_181337c.png.df966a0f5aaffa755988448a083ffa7e.png RazorbackRustTributeLg_clone.png   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AS2 2.3.0.21 z opcją auto kolor, ponieważ był użyty kodek. Twój plik się właśnie ściąga i ciekawi mnie zaznaczenie opcji greyscale.

 

Najpierw jednak przepuszczę przez Registaxa, który daje dużo lepsze wyniki przy Księżycu i Śłońcu. AS2 nadaje się, według mnie, tylko do planet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepuściłem plik Zdzicha (Alien) przez Registax6 i AutoStakkert2 i tak:

 

1. każda kamera (matryca) ma inny rozkład własnych artefaktów podczas składania;

2. tu, przy kamerze ASI widać, że jest jakaś pikseloza ukośna "X" - tam, gdzie poziom sąsiednich pikseli powinien byc taki sam, to nie jest - wyłazi w powiększeniu - to właśnie Zdzichu zauważył na początku wątku;

3. w pliku od jolo też to jest widoczne, ale nie tak bardzo jak tu - widać zależnie od wyostrzania; powód mniejszej widoczności - nie wiem, ale jolo łapał materiał z bezstratnym kodekiem;

4. Astra Image 4.0 - filtry dekonwolucyjne ostrzące maskują tą pikselozę - prawie całkowicie - tu w obu przypadkach składania w R6 i AS2;

5. Registax 6 i jego wavelety, zwłaszcza w opcji połączonej (linked) uwypuklają pikselozę znacznie;

6. Registax 6 jako narzędzie do składania klatek daje trochę lepsze efekty niż AS2, jeśli chodzi o pikselozę; jeśli chodzi o jakość zdjęcia (Słońce i Księżyc) w sensie zamrożenia seeingu daje zdecydowanie lepsze efekty;

7. kolejny etap, to testy z łapaniem materiału innymi narzędziami niż FireCapture.

 

AS2 + AI4:

post-1302-0-65166200-1420963828.jpg

 

R6 + AI4:

post-1302-0-57017400-1420963831.jpg

 

AS2 + R6 wavelets linked:

post-1302-0-46862500-1420963829.jpg

 

AS2 + R6 wavelets linked - mniej agresywnie:

post-1302-0-12466900-1420963830.jpg

 

AS2 + R6 wavelets standard:

post-1302-0-87221400-1420963830.jpg

 

R6 + R6 wavelets linked:

post-1302-0-46404900-1420963832.jpg

 

R6 + R6 wavelets standard:

post-1302-0-12123900-1420963833.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu przykład mojego sprzętu: DMK23G445 (ICX445) - drizzle 1.5x - Registax6 + R6 wavelets standard; nie ma wzoru pikselozy, ale jakieś grube ziarno się pojawia - i to niezaleznie od tego czym wyostrzane i czy z drizzle czy nie. Na pocieszenie powiem, że we wszystkich przykładach podanych w tym wątku zdjęcia oglądane 1:1 są OK i tego proponuję się trzymać.

 

post-1302-0-07213100-1420970666_thumb.jp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc tak.

Nagrałem aviki w pokoju kamerką z oryginalnym obiektywem programami: SharpCap, ASI120MM Camera, FireCapture_v2.3.10 do 2.4.0.6 w dwóch rodzajach zapisu avi i ser 8 i 16(12)bit

Zostały one zestackowane w AutoStakkert od wersji 2.1.0.5 do 2.3.0.21.

Format zapisu czysty bezstratny klip

 

Wniosek:

Wszystkie po złożeniu dawały te same obrazy z wyostrzaniem i bez. Według tego obraz jest prawidłowo przechwytywany i zapisywany.

Czyli pozostaje się przyzwyczaić do dawanych gotowych obrazów i jak Marek pisze taka przypadłość akurat tego egzemplarza. I aby zdjęcie wyglądało tak jak chce będę musiał delikatnie rozmywać obraz podczas zapisu do jpeg-a. Z drugiej strony jak Marek też pisze przecież nie oglądamy zdjęcia z 200x powiększeniem tylko 1:1 a tu wyglądają ok.

 

Jak coś się zmieni w przyszłości to odświeżę temat.

Dziękuję wszystkim za poświęcony czas na wyjaśnienie sprawy.

Atik 383L+, 314E, Eos 600D, CT8, Canon EF-S 55-250, Canon EF-S 18-55 + 2 lewe ręce ? 

Banero_A_clone.png 2023-02-26_181337c.png.df966a0f5aaffa755988448a083ffa7e.png RazorbackRustTributeLg_clone.png   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej

 

Jaka to kamerka? :)

SCT 11", Maksutov SW 4", Losmandy G11, EQ3-2, Point Grey Blackfly z IMX249, Canon EOS 5D mark II mod, Canon EOS 40D, Canon EOS 30D, C85/1.8 USM, Tamron SP 90/2.8, Tokina 28-70/2.8, Canon 70-200/2.8L, Canon 17-40 L, kupa filtrów i innych rzeczy. Tel 661 239 515.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedzie do mnie nowa kamera, która się wybitnie do Słońca i Księżyca powinna nadawać - DR>73dB (>12bit). Wrzucę tu test na artefakty procesu wyostrzania.

Admiral_M

(Tapatalk)

Przyłączam się do pytania ;)

Atik 383L+, 314E, Eos 600D, CT8, Canon EF-S 55-250, Canon EF-S 18-55 + 2 lewe ręce ? 

Banero_A_clone.png 2023-02-26_181337c.png.df966a0f5aaffa755988448a083ffa7e.png RazorbackRustTributeLg_clone.png   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeglądam inne fora obecnie jakieś niemieckie i ten problem występuje u innych użytkowników http://www.astrotreff.de/topic.asp?TOPIC_ID=172322&SearchTerms=ASI120MM

Więc taka przypadłość tej kamerki.

Atik 383L+, 314E, Eos 600D, CT8, Canon EF-S 55-250, Canon EF-S 18-55 + 2 lewe ręce ? 

Banero_A_clone.png 2023-02-26_181337c.png.df966a0f5aaffa755988448a083ffa7e.png RazorbackRustTributeLg_clone.png   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie pomyślałem Zdzichu że używam tą samą kamerę te same wersje FC i AS2 co Ty i jednak kratki nie pojawiają się. W takim mocnym stopniu jak u Ciebie . Jednak kto wie czy czasem nie ma znaczenia sam laptop . Możliwe że masz inne ustawienia karty grafiki i może to ma wpływ.?  Dobrze było by sprawdzić tą kamerkę na inny komputerze. Może piszę bzdury ale taka burza muzgów często przynosi nieoczekiwane rozwiązania.

http://puu.sh/ar7Lj/3e788532b6.jpg

SW 300/1500  ASI120MM , ASI178MM  NEQ6

 

sygnatura.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zlot pewnie nie przyjadę . W sensie na zapisy ale mam zamiar przyjechać jednego wieczoru żeby z Wami być choć jedną noc . Zabiorę mojego laptopa i kamerkę i obcykamy co w trawie piszczy. Najgorsze jest to że miałem kurka dokładnie to samo co Ty. Ten sam defekt coś pogrzebałem i teraz ok . Myślę że w Zatomiu rozwiążemy problem . A próbowałeś to co Tobie proponowałem ? Czyli klip na sucho bez obiektywu . Bo dobrze było by wywołać ten efekt kratek na sucho a nie kiedy walczysz na mrozie.

http://puu.sh/ar7Lj/3e788532b6.jpg

SW 300/1500  ASI120MM , ASI178MM  NEQ6

 

sygnatura.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna teoria mi się nasuwa - po przeczytaniu równoległego wątku na Astropolis - o czym już sygnalizowałem tutaj: z jakiegoś powodu soft ASI wypuszcza strumień danych mono z kamery (8 lub 16bit), ale jest to strumień RGB ze skalą szarości w każdym kanale, czyli (prawie) ten sam strumień danych x3 - coś podobnego do tego, jak popularne programy do obróbki, wymienione w tym wątku, zapisują szary jpg lub tiff - jako rgb, czego już nie robi Photoshop. Napisałem o ASI, że "prawie" taki sam strumień danych, gdyz rozwinięcie tej teorii spiskowej sugeruje, że poszczególne ramki RGB są przesunięte o jeden piksel, tak jakby pochodziły z matrycy kolorowej z maską Bayer'a RGGB - złożenie tego syfu daje wzmocnienie lub osłabienie sąsiednich pikseli, czyli zauważoną na początku pikselozę "x".

 

Niestety nie mam softu, żeby podejrzeć ramki pliku avi Aliena - może ktoś z Kolegów podejmie się sprawdzenia i eventualnie potwierdzenia (lub obalenia) tej teorii. Wniosek nasuwa się sam po korepsondencji z Emilem (twórca AS!2) i rozebraniem na czynniki pierwsze pliku avi, który produkują kamery TIS w natywnym sofcie ICC - czyli właśnie w skali szarości jako plik RGB.

 

EDIT: Dlatego właśnie opcja de-bayer wygładza wynikowy obrazek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak to dokładnie wygląda w ASI, ale podejrzewam, że podobnie. Trybem video (tu pixel format) steruje natywne oprogramowanie a wtedy FireCapture łapie avi (w avi da się zapisać dosłownie wszystko) nieskompresowane, lub skompresowane - o ile jest zarejestrowany w systemie kodek(i).

 

Dla PGR BlackFly wygląda to tak:

 

Blackfly PGE Attributes
8.1 Pixel Formats
Pixel formats are an encoding scheme by which color or monochrome images are produced from raw image data. Most
pixel formats are numbered 8, 12, or 16 to represent the number of bits per pixel.
The Blackfly PGE's ADC, which digitizes the images, is configured to a fixed bit output (10-bit (BFLY-PGE-13E4/BFLY-PGE-
20E4)/12-bit). If the pixel format selected has fewer bits per pixel than the ADC output, the least significant bits are
dropped. If the pixel format selected has greater bits per pixel than the ADC output, the least significant bits are padded
with zeros.
Pixel Format Bits per Pixel
Mono 8, Raw 8 8
Mono 12, Raw 12, YUV 411 12
Mono 16, Raw 16, YUV 422 16
RGB 8, YUV 444 24
8.1.1 Raw
Raw is a pixel format where image data is Bayer RAW untouched by any on board processing. Selecting a Raw format
bypasses the FPGA/color core which disables image processing, such as gamma/LUT and color encoding, but allows for
faster frame rates.
8.1.2 Mono
Mono is a pixel format where image data is monochrome. Color cameras using a mono format enable FPGA/color core
image processing such as access to gamma/LUT.
Y8 and Y16 are also monochrome formats with 8 and 16 bits per pixel respectively.
8.1.3 RGB
RGB is a color-encoding scheme that represents the intensities of red, green, and blue channels in each pixel. Each color
channel uses 8 bits of data. With 3 color channels, a single RGB pixel is 24 bits.
8.1.4 YUV
YUV is a color-encoding scheme that assigns both brightness (Y) and color (UV) values to each pixel. Each Y, U, and V
value comprises 8 bits of data. Data transmission can be in 24, 16, or 12 bits per pixel. For 16 and 12 bits per pixel
transmissions, the U and V values are shared between pixels to free bandwidth and possibly increase frame rate.
YUV444 is considered a high resolution format which transmits 24 bits per pixel. Each Y, U, and V value has 8 bits.
YUV422 is considered a medium resolution format which transmits 16 bits per pixel. Each Y value has 8 bits, but the U
and V values are shared between 2 pixels. This reduces the bandwidth of an uncompressed video signal by one-third
with little to no visual difference.
YUV411 is considered a low resolution format which transmits 12 bits per pixel. Each Y value has 8 bits, but the U and V
values are shared between 4 pixels. The reduces bandwidth by one half compared to YUV444, but also reduces the
color information being recorded.
YUV can be either packed or planar. Packed is when the Y, U, and V components are stored in a single array
(macropixel). Planar is when the Y, U, and V components are stored separately and then combined to form the image.
Point Grey cameras use packed YUV.
 
Sugestia zatem: spróbuj w sofcie ASI ustawić poszczególny tryb, potem łapać FC nieskompresowane i porównać staki. Moja teoria powyżej sugeruje, że miałeś ustawiony tryb RAW albo RGB (bo np. soft ASI jest ten sam dla kamer mono i kolor).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)