Skocz do zawartości

Dyskusja - czy potrzebne są rzeczywiste flaty? Czy może wystarczą sztuczne?


Rekomendowane odpowiedzi

Trochę z nudów ( bo pada) a trochę z konieczności odczarowania tematu proponuję dyskusję.

Jak na razie zaobserwowałem następujące trendy

 

1. Nie robię flatów - załatwiam to programem graficznym w trakcie obróbki

2. Robię flaty raz na jakiś czas - jak zauważę że są potrzebne

3. Robię flaty po każdej najdrobniejszej zmianie w setupie.

4. Robię flaty po każdej sesji.

 

Jest wyznawcą wiary nr. 3. Dlaczego?

Bo setup mam niezmienny.

Bo tak wynika z praktyki.

Bo prawdziwego, dobrze zrobionego flata nic nie zastąpi.

Przykład poniżej:

Ta sama klatka - po lewej stronie po zmianie pierścienia dystansowego na regulator osiowości - punkt ostrości nie uległ zmianie- z wykorzystaniem flata zrobionego przed tą zmianą. Czyli odległość matryca - optyka pozostała taka sama. Przybyło tylko krawędzi ... Po prawej - po zrobieniu i wykorzystaniu nowego flata. Obie klatki potraktowane funkcją EQUALIZE, obie skalibrowane flatem! No tylko ten po prawej świeżynka..

 

post-3001-0-98648300-1431250512_thumb.jp

 

Czyli - róbmy flaty po każdej zmianie!

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie z praktyki wynika, że pkt 3 to za rzadko. Czasami wszystko wisi na teleskopie przez kilka tygodni, ale flaty się zmieniają - ruch koła filtrowego powoduje przemieszczanie się pyłków na filtrach, a zdarzyło się że i na szybce ochronnej kamery i nowe flaty są potrzebne. Czyli połączenie pkt 3 - przy każdej zmianie setupu plus pkt 2 - na żądanie :)

To oczywiście przy słit fociach. Przy astro czy fotometrii - przed i po sesji. Chyba, że wyniki tylko rodzinie chcemy pokazywać :)

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie troszke z innej beczki, ale tyczace sie fotek tu zamieszczonych. Skad sie bierze to ciemniejsze "obramowanie" samej gromady? Czesto to widze na swoich fotkach. Czy jest to efekt agresywnego wyciagania krzywymi/poziomami?

William Optics Zenithstar 73 III APO, Sky-Watcher Star Adventurer GTi, ZWO ASI1600MM Pro, ZWO EAF 5v, Filtry + kabelki

 

http://www.astrobin....s/FunkyKoval35/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po ostatnich kłopotach z wyrównaniem tła, będę robił po każdej sesji. Niewiele to kosztuje. Naświetlam w okolicach 20 000 ADU, kilkanaście - kilkadziesiąt klatek dla każdego filterka. Flatownicę zrobiłem z EL Panel i dwóch kawałków plexi.  

AZ-EQ6 GT, Quattro-200 CF, Atik 314L+, EFW2 9x1.25", ASI 120MM, Guider 50/180, SkyMaster 15x70

mareksliwinski.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z punktu widzenia dodatkowego szumu wprowadzanego podczas kalibracji im więcej tym lepiej. Ale w przypadku dobrze naświetlonych flatów w praktyce  nie ma sensu robić ich więcej niż 10-20. Ważne jest natomiast, żeby podczas kalibracji flatami używać też klatek bias, bo jest to offset odejmowany zarówno od klatek flat jak i light i bez nich dzielenie przez flata nie jest do końca poprawne (to tak jakby spodziewać się, że (3+1)/(8+1) da nam taki sam wynik jak 3/8). Biasów warto mieć dużo (np 50), bo są łatwe w uzyskaniu, a podczas kalibracji używane dwa razy i przez to szum z klatki master bias wprowadzamy do materiału dwukrotnie. Jest kilka różnych ścieżek kalibracji (są też takie, gdzie nie używamy klatek bias, a jedynie np dark, dark flat i flat), ważne żeby korzystać z którejś świadomie, a nie wg na przykład dostępnego czasu na ekspozycje :) Różnice najwyraźniej widać na materiale z niskim sygnałem, np z krótkim czasem naświetlania albo wykonywanym przez filtry wąskopasmowe.

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, czy to jest poprawne podejście do kalibracji?

W Maximie:

- w Set Calibration mam dodane grupy: darki, biasy i jak zrobię to flaty (wtedy "zaptaszkowuję" grupę FLAT do danej sesji którą kalibruję)

- replace w/Masters robię tylko przy okazji dodawania nowych klatek bias, dark (np odświeżam co 1-2 lata bibliotekę) lub flat

- w Set Calibration -> Advanced mam zaptaszkowane wszystkie pozycje

- przed kalibracją sprawdzam standard deviation tła jednej klatki, mnożę x 3 i taką wartość wpisuję w Pedestal (Set Calibration -> Advanced)

Jeśli nie mam flatów - nic nie zmieniam.

--
astrofoto: NEQ6 mod, TS APO 115f7 + QHY9, TS 60f3.8 + Atik 16IC - powered by AstroHub 3.0
www.foto-zdjecia.pl, www.blogszaregoczlowieka.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, z tego co pamiętam z MaxIma to jest ok. Co do PEDESTAL, po kalibracji możesz sprawdzić klatkę w Information (Ctrl + I) i w Mode wybrać Area bez zaznaczania żadnego obszaru. Wartość Minimum powinna być większa od 0. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)