Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć.

Razem z córką zaczynamy przygodę z obserwacją nieba. Córa dostała na komunię teleskop Sky-Watcher 8" Pyrex 200/1200. Próbowaliśmy dziś obserwować Jowisza i Marsa wykorzystując okulary dostępne w zestawie czyli 25mm i oraz 12,5mm.
Tutaj rodzi się pierwsze pytanie/wątpliwość. Jak i Jowisz tak i Mars był widoczne właściwie jako po prostu jasne kropki bez szczególnej struktury charakterystycznej dla danej planety. Przy Jowiszu było widać księżyce co urozmaicało obserwacje ale tak jak wspomniałem sama planeta tez była po prostu jasną kropką.
Czy takim zestawem tj teleskop + okular można się spodziewać właśnie takiego rodzaju obserwacji? Szczerze mówiąc oczekiwałem, że zobaczymy chociaż jakiekolwiek pasy na Jowiszu i generalnie coś bardziej ostrego, a nie trochę rozmyte jasne punktu.
Czy problem może leżeć w pogodzie, kolimacji, fabrycznych okularach?
Proszę Was o opinię i rady czy tak to ma być, a jeśli nie to gdzie szukać przyczyny.

Napisano (edytowane)

@goliat26, witamy na Forum !

Mars teraz jest już malusieńki a Jowisz nisko nad horyzontem, więc to nie są obiekty na początek.
Zacznijcie obserwacje od Księżyca jak będzie wyżej nad horyzontem, a na Marsa i Jowisza trzeba będzie poczekać.
Ale jak planety wrócą, to nadal nie będą łatwymi obiektami.
Do tego czasu może zorganizujecie sobie jakiś lepszy planetarny okular oraz ogarniecie kolimację i wtedy obrazy planet powinny Was ucieszyć, bo teleskop macie do tego całkiem odpowiedni.
 

Edytowane przez Mareg

Taurus T300 .. SW 80ED, APM 25x100ED .. Orion 2x54

Napisano

Właśnie patrzyłem na kolimatory laserowe. Czy taki kolimator laserowy w okolicy 200zł będzie już ok, czy raczej ich unikać? Ewentualnie można prosić o jakiś konkretny model kolimatora warty polecenia?
Tak jak pisałem jesteśmy nowiciuszami w temacie ale.... Czy wszystkie okulary wymagają aż takiego przyklejenia oka do nich by coś sensownie widzieć, czy jest to domena raczej tych dołączanych w zestawie?

Napisano (edytowane)

Kolimację dobrze jest zrobić najpierw jakimś kolimatorem optycznym typu Cheshire, bo sam laser nie gwarantuje poprawnej kolimacji.
Laser dobry jest do sprawdzania końcowych rezultatów "kolimacji optycznej" i drobnych korekt, także tych po przewiezieniu teleskopu na obserwacje.

Jednym z parametrów okularów jest tzw. odstęp źrenicy wyjściowej, który określa gdzie trzeba trzymać oko.
Istnieją okulary, dla których ta odległość jest bardzo komfortowa.
Niestety, ten parametr wchodzi do ogólnego kompromisu, w którym z tych najważniejszych parametrów są jeszcze cena, jakość obrazu i pole widzenia.
 

Edytowane przez Mareg
  • Like 1

Taurus T300 .. SW 80ED, APM 25x100ED .. Orion 2x54

Napisano

Dodałbym jeszcze, że powiększenie 96 razy jakie daje okular 12,5mm, abstrahując od jego jakości,  jest delikatnie mówiąc niskie do planet. Teleskop którym dysponujecie moim zdaniem optymalną ilość detali przy przeciętnych polskich warunkach pokazałby przy powiększeniu około 200-250x przy doskonałych warunkach obserwacyjnych (które niestety w Polsce są rzadkością - występują kilka razy w rok) kolimacji oraz wychłodzeniu można się spokojnie pokusić o powiększenia rzędu 300-350x.
Należy jednak mieć na uwadze uwagi użytkownika Mareg - na planety jest już późno, albo są nisko nad horyzontem albo odleciały od nas.

Newton 150 / 750, Newton 200/1000, HEQ-5, SVbony Sv47 10x42, Bresser 10x50, Skymaster 20x80, Canon 70d, trochę okularów i filtrów.

Napisano
Teraz, wojt0000 napisał:

https://astropolis.pl/topic/52154-jowisz-w-szkicu/

@goliat26 zerknijcie na szkice jeżeli chcecie sobie przybliżyć obrazy jakich można się spodziewać

O kurde dużo szkiców z powiększeniem w okolicy 96, a jednak obraz teoretycznie wygląda dużo lepiej niż ten który ja widziałem wczoraj - a przynajmniej tak mi się wydaje gdyż ciężko porównać to 1:1 ze szkicem.

 

4 godziny temu, QooT napisał:

Dodałbym jeszcze, że powiększenie 96 razy jakie daje okular 12,5mm, abstrahując od jego jakości,  jest delikatnie mówiąc niskie do planet. Teleskop którym dysponujecie moim zdaniem optymalną ilość detali przy przeciętnych polskich warunkach pokazałby przy powiększeniu około 200-250x przy doskonałych warunkach obserwacyjnych (które niestety w Polsce są rzadkością - występują kilka razy w rok) kolimacji oraz wychłodzeniu można się spokojnie pokusić o powiększenia rzędu 300-350x.
Należy jednak mieć na uwadze uwagi użytkownika Mareg - na planety jest już późno, albo są nisko nad horyzontem albo odleciały od nas.

 

13 godzin temu, Mareg napisał:

Kolimację dobrze jest zrobić najpierw jakimś kolimatorem optycznym typu Cheshire, bo sam laser nie gwarantuje poprawnej kolimacji.
Laser dobry jest do sprawdzania końcowych rezultatów "kolimacji optycznej" i drobnych korekt, także tych po przewiezieniu teleskopu na obserwacje.

Jednym z parametrów okularów jest tzw. odstęp źrenicy wyjściowej, który określa gdzie trzeba trzymać oko.
Istnieją okulary, dla których ta odległość jest bardzo komfortowa.
Niestety, ten parametr wchodzi do ogólnego kompromisu, w którym z tych najważniejszych parametrów są jeszcze cena, jakość obrazu i pole widzenia.
 

Super dzięki wielkie za info.
Zamówiłem okular kolimacyjny i będę działał :). Powiedzcie mi proszę czy różnica jakościowa między okularami Celestron X-Cel LX 5 mm, a Vixen SLV 5 mm będzie duża? Różnica cenowa procentowo dosyć duża ale czy jakościowo?
Widzę, że pole widzenia i
średnica diafragmy trochę się różnią raczej na korzyść tańszego ale czy specyfikacja a realne odczucia idą w parze?
Ewentualnie czy jest coś innego w tej okolicy cenowej tj 400-600zł.

Napisano

@goliat26 nie wiem czy nie celowałbym w 6mm albo nawet 7mm. Warunki na 5mm a nawet na 6mm są bardzo rzadko.

Ja z budżetowych okularów polecam jest TS HR Planetary =>

https://www.teleskop-express.de/en/telescope-accessories-5/eyepieces-295/eyepieces-1-25-inch-with-big-field-70/ts-optics-7-mm-planetary-hr-1-25-eyepiece-58-fully-multi-coated-154

Pytanie czy obserwacje były jeszcze z jakimś filtrem? Do księżyca jest niezbędny, a do planet też czasem warto żeby ograniczyć blask.

DO Extreme 7x50 ED
SW 120/600+AZ4 _ GSO 10''
Bino Maxbright + 2x: ES 14mm, TV Panoptic 19mm; + ES 24mm 82*
CVM 2" _ Orion UB 2"

Napisano
4 minuty temu, wojt0000 napisał:

@goliat26 nie wiem czy nie celowałbym w 6mm albo nawet 7mm. Warunki na 5mm a nawet na 6mm są bardzo rzadko.

Ja z budżetowych okularów polecam jest TS HR Planetary =>

https://www.teleskop-express.de/en/telescope-accessories-5/eyepieces-295/eyepieces-1-25-inch-with-big-field-70/ts-optics-7-mm-planetary-hr-1-25-eyepiece-58-fully-multi-coated-154

Pytanie czy obserwacje były jeszcze z jakimś filtrem? Do księżyca jest niezbędny, a do planet też czasem warto żeby ograniczyć blask.

7mm z jakiegoś konkretnego powodu? Nie lepiej od razu wziąć 5-6mm dla większego powiększenia?
Obserwacje były bez żadnego filtra. To była nasza pierwsza styczność z teleskopem i sprzętem dołączonym do niego w zestawie tj okulary 12,5mm oraz 25mm.

Napisano

@goliat26 tak jak pisałem, warunki na tak duże powiększenia są bardzo rzadko. 6mm da powiększenie 200x i to już będzie coś, jak trafią się stabilne warunki do takich powiększeń.

Inna sprawa to z grubsza przy lustrach stosuje się niepisana zasadę że maksymalne użyteczne powiększenie to 1xD gdzie D to średnica lustra. Więc i tak powyżej 200x obraz nie zyska na jakości/ostrości, czasem wręcz przeciwnie.

Ja długi czas używałem okularu ES 14mm 82* jako do DS a do planet i księżyca dokładałem do niego soczewkę barlowa i miałem 7mm. Wiem że zaraz wszyscy napiszą że gdzie do planet takie coś 🙂 ale później jak dokupiłem okular TS HR 6mm, zestaw ES 14mm + barlow dawał czasami lepsze obrazy niż okular 6mm 🙂

Jedna rada, na pewno kitowe okulary muszą polecieć do kosza bo są po prostu do kitu 🙂 Później pozostaje zakup klasycznego zestawu do 8" czyli 7-8mm planety/planetarki/kuliste, 13-14mm DSy, 30-32mm na szeroko.

 

DO Extreme 7x50 ED
SW 120/600+AZ4 _ GSO 10''
Bino Maxbright + 2x: ES 14mm, TV Panoptic 19mm; + ES 24mm 82*
CVM 2" _ Orion UB 2"

Napisano
4 godziny temu, wojt0000 napisał:

@goliat26 tak jak pisałem, warunki na tak duże powiększenia są bardzo rzadko. 6mm da powiększenie 200x i to już będzie coś, jak trafią się stabilne warunki do takich powiększeń.

Inna sprawa to z grubsza przy lustrach stosuje się niepisana zasadę że maksymalne użyteczne powiększenie to 1xD gdzie D to średnica lustra. Więc i tak powyżej 200x obraz nie zyska na jakości/ostrości, czasem wręcz przeciwnie.

Ja długi czas używałem okularu ES 14mm 82* jako do DS a do planet i księżyca dokładałem do niego soczewkę barlowa i miałem 7mm. Wiem że zaraz wszyscy napiszą że gdzie do planet takie coś 🙂 ale później jak dokupiłem okular TS HR 6mm, zestaw ES 14mm + barlow dawał czasami lepsze obrazy niż okular 6mm 🙂

Jedna rada, na pewno kitowe okulary muszą polecieć do kosza bo są po prostu do kitu 🙂 Później pozostaje zakup klasycznego zestawu do 8" czyli 7-8mm planety/planetarki/kuliste, 13-14mm DSy, 30-32mm na szeroko.

 

Ok rozumiem.
Szczerze mówiąc o soczewce barlowa też myślałem :D. Ale żeby nie stracić mocno na jakości to pewnie sama soczewka też musi troszkę kosztować?
A jak jakościowo ma się  TS-Optics 6-8 mm Planetary HR do tych które wymieniłem czyli Celestron X-Cel LX 6-8 mm, a Vixen SLV 6-8 mm?
 

Napisano

Nie używam akurat tych wiec nie odpowiem ale ja na Twoim miejscu szedł bym w lepszy okular długoogniskowy do DSow. Sezon na planety już się skończył, trzeba poczekać... żaden okular nie pomoże gdy planety są daleko i/lub nisko nad horyzontem.

Spróbuj nawet tym kitowym 25mm namierzyć taką M13, chichotki czy galaktyke Bodego. Najlepiej nie podczas pełni i osłonięty od światła lamp etc.

Napisano (edytowane)

  

6 godzin temu, wojt0000 napisał:

Inna sprawa to z grubsza przy lustrach stosuje się niepisana zasadę że maksymalne użyteczne powiększenie to 1xD gdzie D to średnica lustra. Więc i tak powyżej 200x obraz nie zyska na jakości/ostrości, czasem wręcz przeciwnie.

Pozwolę sobie tutaj raz jeszcze się wtrącić, choć zdecydowanie ekspertem nie jestem.
Może i niepisana zasada jest że maksymalne powiększenie wynosi 1xD, jednak według wszelkich pisanych zasad które miałem okazję przeczytać, maksymalne powiększenie wynosi 2-2,5D dla APO, 2D dla achromatów i maków i 1,5D dla reflektorów. Tak czy siak bezpieczne można przyjąć 1,5D. Maksymalne powiększenie w przypadku średnich i dużych teleskopów jest znacznie częściej ograniczone warunkami (głównie seeing) niż samym układem optycznym

I to własnie ze względu na warunki atmosferyczne, możliwość uzyskania powiększeń większych niż 200x w Polsce (niezależnie od teleskopu) jest dość rzadka, co nie zmienia faktu że dobrze skolimowany i wychłodzony nawet Chiński Newton 1,5xD robi z przysłowiowym palcem w .... tubusie. Dobre jakościowo refraktory spokojnie wyciągają 2-2,5xD.

Tylko własnie te Polskie warunki obserwacyjne.... Jakbym miał polecać coś od siebie to brałbym około 8-13mm z szerszym polem widzenia, które wykorzystasz nie tylko do planet w gorszych warunkach ale i do gromad kulsitych, i innych DS i oczywiście księżyca. Od tego bym zaczął - natomiast na tą jedną jedyną wyczekiwaną noc w roku warto mieć w zanadrzu coś około 4mm lub nawet 3,5mm, ewentulanie dobry Barlow do tego lepszego okularu wspomnianego powyżej - choć Barlow to temat rzeka i ma swoich zagorzałych wrogów jak i są osoby które nie wyobrażają sobie nie posiadać niezłego Barlowa w swoje stajni - ja sobie nie wyobrażam 😉

Moim skromnym zdaniem 6mm, przy twojej światłosile to takie nie-złoty środek... Ani nie da super powera przy tych idealnych nocach a do inncyh celów będzie już za ciemno.

Moim zdaniem idealny zestaw okularów do 200/1200 to, 3,5-4mm, 8-13mm, 25-35mm + dobry Barlow 2'' W kolejności kupowania: jako pierwszy 8-13 (księżyc będzie obłędny - gwarantuje), potem 25-35mm (DS + szerokie pola) , następnie  dobry Barlow, i na końcu Super Power :)

Warto jeszcze wspomnieć o subiektywności wrażeń obserwacyjnych. Jeden powie że orciaki najlepsze inny że Delosy inny że .... Niestety każdy będzie miał swój typ - i nie traktuj niczyich sugestii jako ostatecznych - a już w szczególności moich :) 

Już naprawdę na sam koniec. Absolutnie najlepszym sposobem skrócenia drogi do celu i zaoszczędzenia mnóstwo czasu, pieniędzy i frustracji jest dołączanie do zlotu czy wspólnego wypadu innych astro maniaków gdzie na własne oczy będziesz miał możliwość przetestowania różnorakiego sprzętu.

Uhhh ale się rozpisałem:)

Edytowane przez QooT

Newton 150 / 750, Newton 200/1000, HEQ-5, SVbony Sv47 10x42, Bresser 10x50, Skymaster 20x80, Canon 70d, trochę okularów i filtrów.

Napisano
26 minut temu, QooT napisał:

  

Pozwolę sobie tutaj raz jeszcze się wtrącić, choć zdecydowanie ekspertem nie jestem.
Może i niepisana zasada jest że maksymalne powiększenie wynosi 1xD, jednak według wszelkich pisanych zasad które miałem okazję przeczytać, maksymalne powiększenie wynosi 2-2,5D dla APO, 2D dla achromatów i maków i 1,5D dla reflektorów. Tak czy siak bezpieczne można przyjąć 1,5D. Maksymalne powiększenie w przypadku średnich i dużych teleskopów jest znacznie częściej ograniczone warunkami (głównie seeing) niż samym układem optycznym

I to własnie ze względu na warunki atmosferyczne, możliwość uzyskania powiększeń większych niż 200x w Polsce (niezależnie od teleskopu) jest dość rzadka, co nie zmienia faktu że dobrze skolimowany i wychłodzony nawet Chiński Newton 1,5xD robi z przysłowiowym palcem w .... tubusie. Dobre jakościowo refraktory spokojnie wyciągają 2-2,5xD.

Tylko własnie te Polskie warunki obserwacyjne.... Jakbym miał polecać coś od siebie to brałbym około 8-13mm z szerszym polem widzenia, które wykorzystasz nie tylko do planet w gorszych warunkach ale i do gromad kulsitych, i innych DS i oczywiście księżyca. Od tego bym zaczął - natomiast na tą jedną jedyną wyczekiwaną noc w roku warto mieć w zanadrzu coś około 4mm lub nawet 3,5mm, ewentulanie dobry Barlow do tego lepszego okularu wspomnianego powyżej - choć Barlow to temat rzeka i ma swoich zagorzałych wrogów jak i są osoby które nie wyobrażają sobie nie posiadać niezłego Barlowa w swoje stajni - ja sobie nie wyobrażam 😉

Moim skromnym zdaniem 6mm, przy twojej światłosile to takie nie-złoty środek... Ani nie da super powera przy tych idealnych nocach a do inncyh celów będzie już za ciemno.

Moim zdaniem idealny zestaw okularów do 200/1200 to, 3,5-4mm, 8-13mm, 25-35mm + dobry Barlow 2'' W kolejności kupowania: jako pierwszy 8-13 (księżyc będzie obłędny - gwarantuje), potem 25-35mm (DS + szerokie pola) , następnie  dobry Barlow, i na końcu Super Power :)

Warto jeszcze wspomnieć o subiektywności wrażeń obserwacyjnych. Jeden powie że orciaki najlepsze inny że Delosy inny że .... Niestety każdy będzie miał swój typ - i nie traktuj niczyich sugestii jako ostatecznych - a już w szczególności moich :) 

Już naprawdę na sam koniec. Absolutnie najlepszym sposobem skrócenia drogi do celu i zaoszczędzenia mnóstwo czasu, pieniędzy i frustracji jest dołączanie do zlotu czy wspólnego wypadu innych astro maniaków gdzie na własne oczy będziesz miał możliwość przetestowania różnorakiego sprzętu.

Uhhh ale się rozpisałem:)

Bardzo fajnie, że się tak rozpisałeś, dzięki:).

Byłem zafiksowany na 5-6mm ale im więcej czytam tym bardziej uświadamiam sobie, że to rzeczywiście może być bez sensu. Pewnie jak każdy początkujący wbiłem sobie do głowy, że im większe powiększenie tym lepiej bo wiadomo, że x200 brzmi lepiej niż x150:D.

Chyba na początek tak jak napisałeś zdecyduje się na 7-8mm. Teraz pozostaje tylko pytanie jaka firma:). Ciężko się zdecydować. Jedną rekomendacje już mam wyżej, jeśli ktoś jeszcze może podzielić się jakimiś podpowiedziami w niskiej/średniej półce cenowej (350-600zł za okular) to będę wdzięczny:).

Mam jeszcze pytanie co to znaczy "dobry Barlow":D. Albo "ile" to znaczy :). Przedział cenowy soczewek x2 jest masakrycznie szeroki. Od 80zl do ponad 2000. Od kad zaczynają się warte uwagi soczewki?

I ostatnie (chociaż pewnie nie...) pytanko. Z jakiej firmy polecacie filtry i czy naprawdę robią taką różnice?

Napisano

Taki Barlow powinien już cokolwiek dawać radę - poniżej tego nawet nie patrz. Oczywiście im drożej tym (zazwyczaj) lepiej.
https://teleskopy.pl/Soczewka-Barlowa-GSO-2x-2''-ED-z-redukcją-2-/1,25--teleskopy-1749.html?srsltid=AfmBOorKQ8MXem6XBqiw3UktUG_yfVFa5KO5LYF_d9LWXT84K-6yUtcQ


Warto jeszcze wspomnieć że okulary z Barlowami różnie współpracują, czasami efekt jest dobry, czasem nie 😞
Ja mam np oular ES 6.7mm i on Barlow jakby lubi, mam też budżetowy okular SVBony 9mm (ten z czerwonymi paskami) i on Barlowa nie lubi 😉 

Raz jeszcze podpowiem, spróbuj się podłączyć do jakiejś grupki obserwującej na żywo - nic nie zastąpi oceny na własne oko. Oko to tak naprawdę obiektyw i jak już wcześniej wspomniałem jedne układy optyczne się lubią inne nie.

Newton 150 / 750, Newton 200/1000, HEQ-5, SVbony Sv47 10x42, Bresser 10x50, Skymaster 20x80, Canon 70d, trochę okularów i filtrów.

Napisano (edytowane)

@goliat26 Witamy na forum , dobrze trafiłeś 😊

Pierwsze koty za płoty , super ,że się nie zrazasz tylko szukasz rozwiazania .

Nie chce się tu specjalnie powtarzać po kolegach , ale dla podkreślenia , czas planet minął niestety , a i tak własnie wbrew pozorą nie są łatwym obiektem obserwacyjnym , kluczowy jest w ich przypadku seeing , a nie  dajmy na to wyzszosc orciaka nad wieloelementowcem czy Apo nad lustrem choc to oczywiscie tez ma znaczenie , ale na te rozwaznia przyjdzie czas gdy wróca planety .

 

Teraz swą uwagę sugeruje skierować oczywiscie na księzyc oraz na łatwe jasne klasyki obiektów głebokiego nieba choc tu tez obecnie ze względu na połozenie Słonca robi się coraz trudniej , poczytaj tez o bezpieznych obserwacjach Słońca bo to tez wdzieczny cel .

 

Zas jesli idzie o zakup dodatkowego okularu to do posiadanego zestawu , no własnie , posiadacie okular 12,5 oraz 25 mm ? bo widze ,że delcie do synty 8 dołączane są obecnie okulary 12,5 i 20 mm oba 70*afov czyli pewnie erfle , za specjalnie to one w f6 pewnie sobie nie radzą , ale na pocztek calkiem sensowne , lepiej jakby to był 25/70 niz 20/70. 

Ksieżyc bedzie juz super wygladał w tym 12,5 mm , powiekszenie  x96  i dzieki afov 70 zmiesci się w całości , na poczatku w większych fazach może troche razić po oczach , ale jak oko się przyzwyczai bedzie OK , mozna zastosować filtr , ale to zawsze pewien kompromis bo te tansze generują odblaski i pogarszają kontrast . Wiadomo ,ze to mormalne ,że mysli się o wiekszym powiekszeniu , ale na poczatek a dla dziecka zwłaszcza ksiezyc obserwowany w całosci jest estetycznie "ładniejszy " ciekawszy  dodatkowo w mniejszym powikeszeniu wolniej ucieka z pola widzenia , takze uwazam ,ze zakup krótszego okularu moze obecnie poczekać , ale jesli coś mialbym polecić to bezpiecznie było by myśleć o Xcellu 7 mm albo Vixen LVW 8 .

Dobrym barlowem minimum jest zalinkowany wyżej , na rynku wtórnym około 200 zł , z posiadanym okularem 12,5 pozwoli na wieksze powery , ale osobiscie sugeruje raczej osobny okular .

 

Edytowane przez Koszy89

Gso 10"Dob, SWMak150  ,SW120F5 , Vixen90F11,  ZRT 457 G&G ,nieco szkieł i  binosy 2x54 7x35 7x50 10x50 15x70

Spróbuję pomóc...

Napisano
33 minuty temu, QooT napisał:

 


Warto jeszcze wspomnieć że okulary z Barlowami różnie współpracują, czasami efekt jest dobry, czasem nie 😞
Ja mam np oular ES 6.7mm i on Barlow jakby lubi, mam też budżetowy okular SVBony 9mm (ten z czerwonymi paskami) i on Barlowa nie lubi 😉 

 

Zgadza sie , svb 9/68 ma juz swój wbudowany barlow i podobnie jak inne z własnym barlowem zwykle nie dogadują sie z kolejną soczewką 

Gso 10"Dob, SWMak150  ,SW120F5 , Vixen90F11,  ZRT 457 G&G ,nieco szkieł i  binosy 2x54 7x35 7x50 10x50 15x70

Spróbuję pomóc...

Napisano
12 godzin temu, QooT napisał:

co nie zmienia faktu że dobrze skolimowany i wychłodzony nawet Chiński Newton 1,5xD robi z przysłowiowym palcem w .... tubusie

Każdy może mieć swoje zdanie. Dla mnie powerowanie powyżej 200x nawet przy dobrym seeingu na lustrze 8" nic nie wnosiło. Obraz był tylko większy ale nic ostrzejszy a raczej jeszcze bardziej rozmazany 🙂

Jedynie zastosowanie jakie widzę dla takiego powiększenia to księżyc przy naprawdę stabilnej atmosferze, wtedy jakieś tam milisekundy w okularze mogą zaskoczyć.

DO Extreme 7x50 ED
SW 120/600+AZ4 _ GSO 10''
Bino Maxbright + 2x: ES 14mm, TV Panoptic 19mm; + ES 24mm 82*
CVM 2" _ Orion UB 2"

Napisano
7 godzin temu, QooT napisał:

Taki Barlow powinien już cokolwiek dawać radę - poniżej tego nawet nie patrz. Oczywiście im drożej tym (zazwyczaj) lepiej.
https://teleskopy.pl/Soczewka-Barlowa-GSO-2x-2''-ED-z-redukcją-2-/1,25--teleskopy-1749.html?srsltid=AfmBOorKQ8MXem6XBqiw3UktUG_yfVFa5KO5LYF_d9LWXT84K-6yUtcQ


Warto jeszcze wspomnieć że okulary z Barlowami różnie współpracują, czasami efekt jest dobry, czasem nie 😞
Ja mam np oular ES 6.7mm i on Barlow jakby lubi, mam też budżetowy okular SVBony 9mm (ten z czerwonymi paskami) i on Barlowa nie lubi 😉 

Raz jeszcze podpowiem, spróbuj się podłączyć do jakiejś grupki obserwującej na żywo - nic nie zastąpi oceny na własne oko. Oko to tak naprawdę obiektyw i jak już wcześniej wspomniałem jedne układy optyczne się lubią inne nie.

Super dzięki za linka :).
 

6 godzin temu, Koszy89 napisał:

@goliat26 Witamy na forum , dobrze trafiłeś 😊

Pierwsze koty za płoty , super ,że się nie zrazasz tylko szukasz rozwiazania .

Nie chce się tu specjalnie powtarzać po kolegach , ale dla podkreślenia , czas planet minął niestety , a i tak własnie wbrew pozorą nie są łatwym obiektem obserwacyjnym , kluczowy jest w ich przypadku seeing , a nie  dajmy na to wyzszosc orciaka nad wieloelementowcem czy Apo nad lustrem choc to oczywiscie tez ma znaczenie , ale na te rozwaznia przyjdzie czas gdy wróca planety .

 

Teraz swą uwagę sugeruje skierować oczywiscie na księzyc oraz na łatwe jasne klasyki obiektów głebokiego nieba choc tu tez obecnie ze względu na połozenie Słonca robi się coraz trudniej , poczytaj tez o bezpieznych obserwacjach Słońca bo to tez wdzieczny cel .

 

Zas jesli idzie o zakup dodatkowego okularu to do posiadanego zestawu , no własnie , posiadacie okular 12,5 oraz 25 mm ? bo widze ,że delcie do synty 8 dołączane są obecnie okulary 12,5 i 20 mm oba 70*afov czyli pewnie erfle , za specjalnie to one w f6 pewnie sobie nie radzą , ale na pocztek calkiem sensowne , lepiej jakby to był 25/70 niz 20/70. 

Ksieżyc bedzie juz super wygladał w tym 12,5 mm , powiekszenie  x96  i dzieki afov 70 zmiesci się w całości , na poczatku w większych fazach może troche razić po oczach , ale jak oko się przyzwyczai bedzie OK , mozna zastosować filtr , ale to zawsze pewien kompromis bo te tansze generują odblaski i pogarszają kontrast . Wiadomo ,ze to mormalne ,że mysli się o wiekszym powiekszeniu , ale na poczatek a dla dziecka zwłaszcza ksiezyc obserwowany w całosci jest estetycznie "ładniejszy " ciekawszy  dodatkowo w mniejszym powikeszeniu wolniej ucieka z pola widzenia , takze uwazam ,ze zakup krótszego okularu moze obecnie poczekać , ale jesli coś mialbym polecić to bezpiecznie było by myśleć o Xcellu 7 mm albo Vixen LVW 8 .

Dobrym barlowem minimum jest zalinkowany wyżej , na rynku wtórnym około 200 zł , z posiadanym okularem 12,5 pozwoli na wieksze powery , ale osobiscie sugeruje raczej osobny okular .

 

Racja... 12,5mm i 20mm. Nie wiem czemu wbiłem sobie do głowy 25mm :D. Oba tez są podobno 70* wide angle. Najbardziej wnerwia mnie w tych okularach to, że trzeba tak mocno zbliżyć oko do niego, że już praktycznie rzęsami sobie przeszkadzam w oglądaniu :D.
Jak generalnie się ma światłosiła teleskopu z okularami? Sam okular jako tako nie ma parametru związanego ze światłem. Jaka jest relacja światłosiły teleskopu do poszczególnych parametrów okularu? Źrenica wyjściowa zależy od tego?

 

5 godzin temu, polaris napisał:

Czasami mniej znaczy więcej, a czasami warto przywalić. Zależy od warunków.

@goliat26 próbkę tego, co można zobaczyć masz tu:

www.astronoce.pl/obserwacje.php?id=269

www.astronoce.pl/obserwacje.php?id=267

www.astronoce.pl/obserwacje.php?id=302

Bardzo fajne tylko pytanie jakie był czasy naświetlania tych mgławic i gromad. Da się zobaczyć coś takiego gołym okiem?


Generalnie bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi, nie spodziewałem się:).

Przyszedł nam dziś okular kolimacyjny, włożyłem na szybko bo średnio stoję dziś z czasem i zobaczyłem coś takiego:
h5YxQ3x.jpeg

Wiem, że jakość kiepska ale ciężko telefonem zrobić zdjęcie przez taką dziureczkę :).
Nie jestem specem ale chyba nie wygląda to za dobrze?

Napisano (edytowane)

Nie wchodząc zbyt w szczegóły relacja między światłosila teleskopu a okularami jest taka że im jaśniejszy teleskop tym potrzebne są lepsze okulary i tak dla porządku F5 jest jaśniejsze od F6 , światłosila to stosunek ogniskowej do średnicy , u ciebie 1200:200 =F6.

Źrenice wyjściowa liczysz dzieląc ogniskową okularu przez F , np 12,5 mm / F6 =EP =2,1mm

Zdjęcie kiepskie ale kolimacja ewidentnie do poprawy 

https://web.archive.org/web/20211020205520/http://indexhamal.pl/astrofotografia/Kolimacja_teleskopu.htm

 

Załączam link do kolimacji ale w necie znajdziesz też wiele innych poradników.

 

Sugeruje na spokojnie wstrzymać się z zakupem okularu, skolimowac teleskop , pod koniec maja dopiero będzie księżyc do podziwiania , ale może wcześniej uda się zapolować na obiekty głębokiego nieba , załączone okulary wystarcza na początek by zaobserwować wiele i zobaczyć co z czym się je itd , czy nas to satysfakcjonuje i potem myśleć co dalej co dokupić .

Oczywiście na obiekty głębokiego nieba należy wybrać się w miejsce oddalone od sztucznego zaswietlenie w noc bez księżycową najlepiej podczas trwania nocy astronomicznej o którą jednak już coraz trudniej.

Jak będziesz gotowy to podamy Ci kilka propozycji łatwych obiektów DS

 

 

 

Edytowane przez Koszy89

Gso 10"Dob, SWMak150  ,SW120F5 , Vixen90F11,  ZRT 457 G&G ,nieco szkieł i  binosy 2x54 7x35 7x50 10x50 15x70

Spróbuję pomóc...

Napisano
20 godzin temu, goliat26 napisał:

Bardzo fajne tylko pytanie jakie był czasy naświetlania tych mgławic i gromad. Da się zobaczyć coś takiego gołym okiem?

To bardzo źle postawione pytania. Czasy naświetlania nie mają nic do wizuala, a gołe oko to gołe oko, a nie plus teleskop.

www.astronoce.pl

Vanguard Endeavor 8x42 EDII

Napisano
21 godzin temu, goliat26 napisał:

Bardzo fajne tylko pytanie jakie był czasy naświetlania tych mgławic i gromad. Da się zobaczyć coś takiego gołym okiem?

Najlepiej poszukać szkiców. Tutaj przykład z lustra 12" dla jednej z mgławic opisanych w linku =>

image.png.41b3e662d7a862169d6900434ff2b8be.png

Polecam zacząć od katalogu Messiera i najjaśniejszych obiektów 🙂 

DO Extreme 7x50 ED
SW 120/600+AZ4 _ GSO 10''
Bino Maxbright + 2x: ES 14mm, TV Panoptic 19mm; + ES 24mm 82*
CVM 2" _ Orion UB 2"

Napisano

Podjąłem dziś próbę kolimacji. Regulacja lustra wtórnego strasznie dla mnie toporna jakoś nie mogę jej załapać :D. Wydaje się, że jest lepiej niż było ale nie jest idealnie.
Aktualnie wygląda to tak:
yPZ2jCg.jpeg

Rozumiem, że niecentryczność odbicia lustra wtórnego w lustrze głównym względem "cienia" jakie tworzy lustro wtórne jest ok i wynika offsetu?
Pytanie czy regulować dodatkowo położenie lustra wtórnego by odległości jego obrysu względem obrysu okularu (a raczej mocowania okularu) były równe? Nie chcę zepsuć bardziej niż już jest :D.
Udało mi się zrobić jeszcze takie zdjęcie:
C16tM9m.jpeg

Wydaje mi się, że lustro wtórne nie jest jeszcze idealnie wyregulowane ale jakoś nie mogę dojść z nim do ładu. Pytanie do jakiej dokładności powinienem dążyć bo przecież tak czy siak chyba nie jestem w stanie dostroić tego co do setnej milimetra.
Mam jeszcze pytanie dlaczego kolimator laserowy się nie nadaje/daje gorsze efekty?
Pogodę mamy jaką mamy (u mnie aktualnie pada, zimno i ponuro...) ale sprawdziłem efekty obserwując ten sam budynek na którym ustawiałem szukacz przy pierwszych testach teleskopu i jest na pewno lepiej niż było. Pytanie czy lepsza ostrość wynika z tego, że jest dużo zimniej i powietrze nie robi takich zakłóceń czy po prostu kolimacja pomogła.

Napisano

Spokojnie podejdź do tematu i zajmuj sie dalej lustrem wtórnym bo brakuje jeszcze dużo do dobrego ustawienia dobrego nie idealnego do części milimetra .

Lustro wtórne musi być osiowo z wyciągiem okularowym odległości jego obrysu od krawędzi  mają być równe , w tym też właśnie pomaga ci krzyż na kolimatorze .

Wróć do linku jaki tu wstawiłem kolimacja wg Hamala i spokojnie krok po kroku przechodz do kolejnego dopiero gdy bieżący krok będzie tak jak ma być .

Nie zrażaj się na początku może być trochę trudno .

 

Pogoda jest jaka jest więc jest czas by to dopracować zwłaszcza że na obserwcje księżyca trzeba czekać do końca maja.

 

Powodzenia !

 

Gso 10"Dob, SWMak150  ,SW120F5 , Vixen90F11,  ZRT 457 G&G ,nieco szkieł i  binosy 2x54 7x35 7x50 10x50 15x70

Spróbuję pomóc...

Napisano (edytowane)

Wygląda na to że trzeba troszkę podnieść lusterko, sprawdź też czy ramiona pająka mają równą długość. W porównaniu z pierwotnym ustawieniem jest o wiele lepiej ale jest jeszcze pole do poprawy 🙂

Zrzut ekranu 2025-05-17 165344.png

Edytowane przez kai
  • Like 1

Taurus T350 + Asterion Ecliptica Light

Napisano

Jednego tylko w tym tutorialu nie rozumiem. Tam odbicie lustra głównego jest przedstawione jaki mniejsze niż samo lustro wtórne. To tak dla pokazania do czego dążyć/pokazania błędów czy rzeczywiście tak ma być?

 

Tak jak piszecie całe lustro wtórne powinno iść (względem wyciągu) w lewo i do góry.

No nic, będę próbował dalej. Dam znać jak coś się polepszy (lub pogorszy chociaż mam nadzieję, se nie :D.)

Napisano
Godzinę temu, goliat26 napisał:

Tam odbicie lustra głównego jest przedstawione jaki mniejsze niż samo lustro wtórne. To tak dla pokazania do czego dążyć/pokazania błędów czy rzeczywiście tak ma być?

To zależy od teleskopu, w niektórych odbicie jest mniejsze w innych nie, dla kolimacji nie ma to znaczenia, u Ciebie akurat wtórne jest wypełnione w całości i nie ma tu nic do korygowania.

Taurus T350 + Asterion Ecliptica Light

Napisano

Kurcze albo coś tu jest nie tak albo ja czegoś nie rozumiem. Wycentrowałem w miarę możliwości lustro wtórne względem wyciągu. Dla polepszenia kontrastu zastosowałem sposób z kartkami który gdzieś zobaczyłem na Youtube (niebieska na przeciw wyciągu, żółta zasłania lustro głowne).
M1GCiLj.jpeg
Wyregulowałem lustro podnosząc całość, a następnie ustawiając śrubami względnie na środku. Mogło by iść jeszcze minimalnie w prawą górę (na zdjęciu) ale generalnie to położenie mogę regulować w zasadzie tylko śrubami regulacyjnymi.
Problem w tym, że po takiej regulacji lustro wtórne patrzy mocno poza centrum lustra głównego. Poniżej zdjęcie - jakość kiepska ale zaznaczyłem co gdzie jest.
3xBdJLz.jpeg
Biały znacznik to znacznik na lustrze głównym a czarny to dziura kolimatora, a krzyż to mniej więcej miejsce gdzie wskazuje krzyż kolimatora. No i teraz by ustawić to tak by krzyż kolimatora celował z znacznik lustra głównego to muszę zepsuć centryczność lustra wtórnego względem względem wyciągu. Centryczność wzdłuż tubusu jest ok ale psuje się ta poprzeczna do tubusu czyli lustro jest dużo bliżej dolnej części wyciągu tak jak to było na zdjęciach w poprzednich postach. Samo lustro zamocowane jest na środku, mierzyłem odległości każdego z ramion i różnica jest nie większa niż około 0,5mm.
Gdzie tu szukać problemu?

Napisano (edytowane)

@goliat26, kolimacja teleskopu jest procesem iteracyjnym i jak  teleskop jest znacznie rozkolimowany, to potrzeba wielu kolejnych poprawek.
Wskazówką, czy idziesz w dobrym czy w złym kierunku jest to, czy za każdą poprawką jest lepiej czy gorzej.
Tak na odległość to ciężko Ci będzie doradzać za każdą iteracją, więc kręć, obserwuj co się dzieje i zastanawiaj, czym trzeba ruszyć, aby w następnym kroku było lepiej.

Niestety, może być tak, że jak masz pecha, to trzeba będzie się bardziej zagłębić w temat jak zależy Ci na bardzo dobrej kolimacji, bo jak masz niedokładnie przyklejone lustro wtórne albo wyciąg bardzo nieprostopadły do osi tuby, to nie da się skolimować teleskopu według prostych poradników.
Ale na razie zakładaj, że wszystko jest jak należy i próbuj uzyskać jak najlepszą kolimację wykorzystując śruby regulacyjne.
Pamiętaj, że lustro wtórne oprócz ustawień kąta za pomocą trzech śrub można, i czasami trzeba, jeszcze obracać w osi uchwytu i zmieniać jego wysokość względem wyciągu kręcąc wszystkimi śrubami jednocześnie.
Z tego powodu jest nieskończenie wiele złych ustawień lustra wtórnego a tylko mniej więcej jedno dające idealną kolimację.
Dlatego pierwsza kolimacja często to nie jest sprawa relaksującej godzinki kręcenia śrubkami przy piciu kawki, zwłaszcza jak zaczyna się bardzo daleko od optymalnych położeń luster.
Tylu różnych ludzi przed Tobą kolimowało i dali radę, więc to nie może być aż tak trudne i skomplikowane, tylko wymaga trochę czasu, wiedzy, myślenia i odpowiednich narzędzi.
 

Edytowane przez Mareg

Taurus T300 .. SW 80ED, APM 25x100ED .. Orion 2x54

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.