Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć! Od jakiś 3 miesięcy jestem szczęśliwym posiadaczem SkyWatchera Dobson 6, który był prezentem. Chcę głównie skupić się na początku, na planetach i obserwacjach księżyca, a DSO wpadnie w swoim czasie. Do sedna. Obserwacje prowadzę z miejsca bez jakiegokolwiek zanieczyszczenia światłem. Jestem laikiem i trochę zajmuje mi znalezienie obiektu na niebie, a jak już znajdę (np. Saturn) to dość szybko ucieka z pola widzenia, co jest oczywiście normalne. Nie wiem w 100% czy wkręcę się na tyle w astronomie żeby inwestować chore pieniądze np. na system GOTO, dlatego pytanie moje jest takie: Czy jest jakiś sposób/system, aby taki obiekt jak najdłużej utrzymać w polu widzenia?  Poczytałem coś o silnikach krokowych, które niwelują obrót ziemi i można je wykonać samodzielnie, ale technicznie mam dwie lewe ręce. Są jakieś gotowe systemy z takimi silnikami, które dadzą radę obracać tak ciężki teleskop? Albo macie jakieś inne pomysły?

Napisano

Do dobsona to kolego najprostrzym rozwiązaniem  jest platforma paralaktyczna , na którą  stawia się  cały taki teleskop.

Wygoogluj sobie i zobaczysz co i jak.

Pozdrawiam

Było: N 130/900  N 150/750  Synta 8 dob. SW 90/910  SW Mak102  SW Mak127 Jest: BM 102/600  GSO cc6  ref 70/400  Oberwerk 15x70  bino TS  i szuflada szpeju

Napisano (edytowane)

@Hocik, witamy na Forum !

Obiekt możesz utrzymać cały czas w polu widzenia. Ustawisz np. takiego Saturna na ~ 10 % pola widzenia i obserwujesz aż dojedzie do ~ 90 %. Zanim ucieknie przestawiasz go znowu na  ~ 10 %.

Np. w powiększeniu 200 i z okukarem 60* pole widzenia jest 60*/200 = 0.3*. Ziemia w 24 h obraca się o 360*, więc w godzinę 15*, więc 0.3* w 0.3/15*60 = 1.2 minuty. 80 % tego to około minuty. Więc w najmniej korzystnym przypadku przy takich obserwacjach korygujesz Dobsona mniej więcej co minutę (a w najlepszym przypadku w ogóle, gdyby Saturn był koło Gwiazdy Polarnej).