Skocz do zawartości

AstroHub 3.0 - moduły dodatkowe


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Wybaczcie, nie czytalem watku dokladnie. Nie mam AstroHuba.

Chcecie sterowac AH zdalnie, po WiFi?

Wystarczy cos na ESP8266 udostepniajace po TCP dane z UARTu oraz aplikacja robiaca wirtualny port szeregowy w komputerze. Kod zrodlowy w Arduino dla NodeMCU:

Plik RS232overIP.ino http://chomikuj.pl/rziomber/Arduino

To dziala bez problemu bez kabla.

Dla Linuksa konfiguracja "RS over IP" wyglada tak:
na komputerze klienckim tworzymy wirtualny port szeregowy poprzez socat. Laczy sie on przez TCP ze wskazanym adresem i w obydwie strony przesyla dane do/z pliku urzadzenia portu szeregowego.
sudo socat pty,link=/dev/ttyV0,raw tcp:adresIP:port
http://techtinkering.com/2013/04/02/connecting-to-a-remote-serial-port-over-tcpip/

Do swojego teleskopu podlaczam pudelko z mikrokontrolerem z WiFi (NodeMCU, ale mozna poszukac innego rozwiazania na ESP8266, czy tez nawet modulu do Ethernet) oraz plytke z chipem MAX3232 i gniazdem DB9, ktora "tlumaczy" UART na komputerowy RS-232.

http://www.betelgeza.ziomber.eu/photo/16/Remote_RS232_over_WiFi.jpg
http://www.betelgeza.ziomber.eu/photo/16/NodeMCU_MAX3232.jpg

Serwera USB dla samej komunikacji szeregowej nie warto stosowac.

W Arduino mozna skorzystac z SoftwareSerial, podpiac kolejny port szeregowy do teleskopu (jesli przez pilota z RS-232, to poprzez uklad MAX3232), udostepnic go na kolejnym porcie TCP. Na komputerze tworzymy kolejny wirtualny port szeregowy, uzyskujac niezalezne sterowanie montazem po WiFi.

Dzieki temu GoTo mozemy miec np pod adresem /dev/ttyV0 a AstroHuba na /dev/ttyV1 i sterowac nimi niezaleznie. Aplikacje beda z nimi dzialac tak, jakby urzadzenie fizycznie bylo podpiete do komputera.

  • Like 2

Pozdrawiam
Radoslaw Ziomber
http://www.astrofizyka.info

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, to wygląda na nietrudne w implementacji. A czy szybkość UART dopasowywana jest jakoś do tej ustawionej w porcie wirtualnym, czy też trzeba w ESP8266 ją ustawić osobno? AH komunikuje się przy 115kbps. W AH jeden ze sprzętowych portów szeregowych jest wyprowadzony na zewnątrz, jak również zasilanie 5V, więc podpięcie takiego modułu nie powinno być problemem.

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W swoim rozwiazaniu baud rate ustawiam w kodzie zrodlowym Arduino dla NodeMCU (ten modul zastosowany jest nieco na wyrost, ale to przy okazji swietny mikrokontroler i prawdopodobnie uzyje go rownoczesnie do wysylania wspolrzenych i czasu z GPS do pilota).

Sa jednak dedykowane wersje ESP8266 od razu z UARTem. Konfiguruje sie je komendami AT (w tym szybkosc transmisji jak i parametry WiFi). W sumie dzialaja wiec jak Bluetooth typu HC-05.

Uwazaj tylko na zasilanie. ESP chyba umiera od 5V (rowniez na logice pod tym napieciem). Niektore plytki maja Low Dropout Regulator (jak NodeMCU), o inne trzeba sie zatroszczyc samemu. 5V z UARTa Arduino wypadaloby tez potraktowac dzielnikiem napiecia.

Pozdrawiam
Radoslaw Ziomber
http://www.astrofizyka.info

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Panowie i Panie (o ile takie tu są :) )  proszę o pomoc. Dostałem AH jako KIT złożyłem go i uruchomiłem i oprócz kłopotów z kablem usb i prawdopodobnie przez to spowodowanymi kłopotami z instalacją sterownika wszystko uruchomiło się bez problemu. Z czasem postanowiłem doposażyć AH o moduł gps i wyświetlacz led. Gps zamówiłem u dalekowschodnich sąsiadów natomiast wyświetlacz na naszym popularnym portalu aukcyjnym. Wstyd przyznać ale wszystko dotarło na dzień przed kwietniowym zlotem ja jednak nie mając serca dziurawić tej pięknej amerykańskiej obudowy nie mogłem zabrać się  do "upgreadu" AH. W myśl zasady jednak, że facet jak już coś sobie postanowi to to zrobi i nie trzeba mu co pół roku przypominać zabrałem się w końcu do roboty. Otwór w obudowie wykonałem w ten sposób, że odrysowawszy wcześniej obrys wyświetlacza wytrasowałem go następnie małym wiertłem i tak "skrobiąc" stopniowo wiertłem, tarczą dremela i stożkowo zakończonym nożykiem itp. Nie spiesząc się i starając się nie uszkodzić swojej powłoki cielesnej wycinanie otworu zajęło mi ok. 3h. potem jakaś drobna obróbka drobnym iglakiem i ... już nawet nieźle wyszło potem jeszcze muszę zarysowania potraktować pastą do zębów (zeszlifuje porysowania). Moduł gps przykręciłem wkrętem do wolnego plastykowego "słupka", antenę przykleiłem taśmą dwustronnie klejącą ogólnie jest OK. Potem w ruch poszła stacja lutownicza i podlutowałem te parę kabelków - wszystko na spokojnie, budując napięcie pośród coraz ciekawiej zerkającej na mnie rodzinki :) Aktualizacja firmware i ustawienie opcji w programie to była czysta przyjemność. Problem w tym, że wyświetlacz nic, absolutnie nic nie wyświetla (sprawdzane na podłączonym zasilaczu)  - regulacja podświetlenia  działa, działa także wł/wył lcd tyle że wyświetlacz nic nie wyświetla. Nie zrozumcie mnie źle "trochę" czasu spędziłem zanim zdecydowałem się napisać - wszystkie luty, połączenia nie tylko na złączu ale sprawdziłem także na szynie arduino - dla mnie jest OK, nie dysponuje oscyloskopem posługując się jednak ordynarnym wskaźnikiem stanów logicznych zawartym w moim nieśmiertelnym 25-letnim YF-3503 widzę że na poszczególnych pinach jak jakaś cykliczna trasmisja jest zasilanie, regulacja podświetlenia itp. Ze względu na to, że nigdy  nie miałem styczności z takimi wyświetlaczami  pomysły mi się pokończyły poradzicie co robić ? klecić jakiś układ na arduino uno? walnięty lcd ? Coś poradzicie ?

!IMG_2854.JPG

!IMG_2860.JPG

!IMG_3433.JPG

!IMG_3664.JPG

!IMG_3668.JPG

!IMG_4744.JPG

  • Like 1

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szybko nasuwają mi się 2 możliwości:

1. zbyt wysoko ustawiony parametr "LCD contrast" - jeśli tego nie zmieniałeś ( default-owo chyba jest ustawione na 80 ) spróbuj ustawić wartość ok. 10 do 15,

2. ustawione czasy wyświetlania na "0".

 

LCD.jpg

Obydwa parametry ustawiane z zakładki "LCD settings" w Panelu AstroHuba.

A poza tym szczere gratulacje - SUPER Ci wyszła ta modyfikacja ! Szacun !

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za dobre słowo i radę, czasami wyświetlania bawiłem się nie pomogło, parametry zmieniałem ale raczej w kierunku wyższych wartości - jak będę w domu zaraz sprawdzę ..

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano - mucha nie siada. I też podejrzewam kontrast, to sterowanie kontrastem z panelu nie było przewidziane na początku w projekcie i dlatego działa wbrew intuicji. U mnie przy 0 jest max kontrast, przy 15 ledwo już widać, a wszystko powyżej 20 pokazuje pusty ekran.

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uff dzięki! Już nie mogę się doczekać żeby sprawdzić :) Jak to dobrze móc zapytać się o radę jak ktoś spojrzy "świeżym" okiem. Chmm że też nie sprawdziłem niższych wartości  ciołek ze mnie..

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chmm to niestety nie to, oprócz ewidentnej zmiany jasności podświetlenia nic się nie zmieniło.. Odczekam kilka wieczorków i zrobię następne podejście zaczynając od sterowania kontrastem bo chyba tutaj jest coś nie tak...

lcd.jpg

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmhm, a próbowałeś ustawić Display time na większy od zera dla domyślnych ekranów? Może elektrolit 22uF masz odwrotnie podpięty? Może na czas testów odłącz w ogóle ten przewód do regulacji kontrastu, albo zewrzyj go z minusem zasilania....

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jestem, zmieniałem czasy dla domyślnych ekranów, nie pomogło elektrollit sprawdziłem w sumie jako pierwszy zaraz rozkręcę AH i podepnę regulację pod masę ... Sprawdziłem, nie pomogło.. chmm cuda wianki... jutro na spokojnie sprawdzę jak tylko wrócę z pracy no chyba że jutro wypadnie wyjazd służbowy do Krakowa... spokojnie znajdę co jest grane ...  mam taki charakter, że znajdę co jest nie tak..

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka dni odpoczynku na spokojne spojrzenie "z boku" i znowu podszedłem do tematu. Wynalazłem gdzieś wśród "gratów" inne wyświetlacz 2x16 i arduino uno. Krótka piłka typy "Hello World" - tutaj Forum Astronomiczne i AstroHub :) parę kabelków i ... jest działa! czyli nie jest ze mną tak źle a i z AH jest wsio OK.. Analogicznie połączony lcd z AH nie wykazuje chęci wyświetlania czegokolwiek.. Ot trafił się wybrakowany wyświetlacz, z moim szczęściem wcale się nie dziwie z drugiej strony wolą ta wersję niż scenariusz jakiegoś głupiego błędu w kabelkologii :)  No nic trzeba poszukać nowy a przy "okazji" zamówić parę innych "robaczków"  chmm jakieś arduino mega chodzi mi po głowie hehe

IMG_4787.JPG

IMG_4794.JPG

  • Like 3

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym się pochwalić, bo po wreszcie zadziałało! :) W piątek doszedł wyświetlacz więc błyskawicznie jak na mnie tj. już dzisiaj w niedzielę nie mogąc doczekać się czy wreszcie zadziała zabrałem się żeby znowu wszystko złożyć do kupy. Wszystko poszło szybko i sprawnie czyli w sumie tak jak powinno za pierwszym razem gdyby nie pechowy wyświetlacz. Dziękuję za pomoc, a przede wszystkim gratuluję pomysłu i wykonania autorowi i pomysłodawcy AH oraz każdemu kto pomagał Jolo w zaprojektowaniu i uruchomieniu AH. Dziękuję serdecznie!
IMG_4801.JPG

GPS status.jpg

  • Like 4

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Alien przypiął ten temat

Nie wiem gdzie to dać... więc dam tu :) Zrobiłem mikro tuning optyczny Astrohuba ;) - kontrolka zasilania.

Rzecz bardzo prosta: wywierciłem otworek w odpowiednim miejscu i wcisnąłem w niego kawałem zabawkowego światłowodu, który "przenosi" część światła diody z jakiegoś modułu wewnątrz pudełka :)

IMG_0380_ALR_72dpi.jpg

  • Like 5

--
astrofoto: NEQ6 mod, TS APO 115f7 + QHY9, TS 60f3.8 + Atik 16IC - powered by AstroHub 3.0
www.foto-zdjecia.pl, www.blogszaregoczlowieka.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy później...
Dnia 29.02.2016 o 21:37, jolo napisał:

Dla potencjalnych zainteresowanych przepis na podłączenie silnika Starizona MicroTouch do AstroHuba. 

 

Z pomocą Jacka (jcbo), który podesłał mi jego urządzenie udało się zmontować kabelek do podłączenia MicroToucha do AstroHuba. Silnik krokowy w focuserze MicroTouch to silnik unipolarny, ale o niewielkiej rezystancji uzwojenia - około 9 omów na cewkę. Przy zasilaniu napięciem 12V prąd przepływający przez cewkę to ponad 1A, co po pierwsze powoduje dość mocne nagrzewanie się silniczka, a po drugie może to spowodować uszkodzenie sterowników L293 w AstroHubie, których dopuszczalny prąd to 0.6A na kanał.

Do podłączenia silnika MicroTouch do AstroHuba trzeba zrobić kabelek, który w środku będzie zawierał diodę zenera obniżającą napięcie. To dioda na napięcie 4V7 i moc 5W (może być 5V1 czy 5V6, ważne żeby nie była na mniejszą moc):

801.jpg

 

 

Witam,

chciałem zapytać co się stanie, jeżeli podłącze diodę zenera mniejszej mocy niż 5W, bo nie ukrywam, że w lokalnych sklepach nie posiadają takiej mocy, a wysyłkowo to tragedia. W jednym ze sklepów dostałem za darmo diodę na napięcie 4,7V ale nie wiadomo jakiej mocy, na pewno ogromnej, bo jest w metalowej obudowie, taka jak z linko poniżej:

https://sprzedajemy.pl/zx12-dioda-zenera-nowe-duzo-barak-0010c9-nr22999837

Będę wdzięczny za pomocne rozwiązanie problemu.

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dasz mniejszej mocy, to dioda może się przegrzać i uszkodzić, a jeśli uszkodzi się w stanie zwartym to może uszkodzić również sterowniki silnika albo sam silnik. Ale ponieważ focuser z założenia nie działa cały czas, więc też ryzyko jest mniejsze, i np jakaś dioda 4W powinna dać radę. 

Ta Zx12 co podlinkowałeś to na 99% dioda BZP620 o mocy 12.5W, ale do rozpraszania takiej mocy potrzebuje radiatora. Do naszych zastosowań musiałbyś przetestować jak mocno będzie się grzała i może radiator nie będzie potrzebny, tym bardziej, że będzie ona przewodziła tylko przez krótkie okresy czasu. 

Nie zapomnij, że musisz ją podłączyć w kierunku zaporowym, jak podłączysz odwrotnie to spadek napięcia będzie dużo mniejszy (niecały 1V) i silniczek może się przegrzać, a sterownik krokowca upalić. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy później...
W dniu 19.12.2015 o 21:48, jolo napisał:

Na początek czujnik zachmurzenia. Oparty jest na popularnym układzie MLX90614

Sprawa trochę już stara, ale właśnie bawię się takim czujnikiem i zastanawiam nad jedną rzeczą. Jaki współczynnik emisyjności ustawiasz do pomiaru zachmurzenia? W sumie to pewnie ma małe znaczenie, bo bezwzględne wartości nas nie interesują, ale lepiej zawsze podawać liczby z sensem. Zastosować współczynnik dla wody, czy może jest taki pod niebo ściśle?

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że ciężko byłoby zastosować jeden współczynnik dla nieba, bo inaczej promieniuje kosmos a inaczej chmury. Najważniejsza jest różnica pomiędzy temp. nieba a otoczenia i to wystarcza dla prawidłowej detekcji zachmurzenie. Przy różnicy większej niż 35*C jestem pewien że mam czyste niebo.

  • Like 2

Astrogołębnik, NEQ6, ATM Newton carbon 200/800 (by jolo), SBIG2000XM, korektor x0,73

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W załączeniu plik ze zdjęciami na, których widać jak zachmurzenie wpływa na odczyty z MLX.
Kamera (Sony 1/3" IMX225) miała obiektyw 2.1mm co powinno dać około 98st. w poziomie (MLX chyba ma 90st.). Pomiary na wysokości 410 mnpm.
Czasem czyste niebo jest już przy różnicy temp 26 st. a czasem dopiero od około 31 st.
Największą różnicę, jaką uzyskałem to 34 st.
Generalnie można przyjąć, że powyżej 31 st. w polu widzenia MLX nie powinno być żadnej chmurki.
MLX-odczyt-2017.zip

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super sprawa - szkoda że mogę dać tylko jednego lajka... Tak też u mnie to widziałem - przy różnicy 25 stopni u mnie zazwyczaj już czyste niebo było. Podejrzewam że na taką różnicę ma wpływ jeszcze w pewnym stopniu wilgotność powietrza. Zastanawiam się, czy w skrajnych warunkach kiedy występuje inwersja termiczna a chmury są nisko różnica się nie odwróci i MLX nie pokaże temperatury nieba wyższej niż otoczenie :) 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, czasem może tak właśnie być. Zwrócę uwagę na wpływ wilgotności. Przez długi czas DHT22 taki:
DHT22-modul.jpg.7c282824c0ad36004ece11984295898f.jpg
pokazywał cały czas wilgotność 99,90%. W końcu zorientowałem się, że coś jest nie tak, wymieniłem go i teraz mniej więcej wilgotność zgadza się z meteorogramem (meteo.pl)
Najmniejsza różnica, jaką zaobserwowałem:
MLX-min-diff.jpg.b1884bbed68603e60c88b59d6505182f.jpg
To było w dniu, gdy mocno sypnęło śniegiem, ale w czasie pomiaru nie padało i MLX nie był zasypany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

One ( DHT22 ) chyba tak mają. Mój też pokazywał 99% wilgotności. Zwykłe suszenie suszarką nie pomogło. Dwa dni w żelkach i znowu działa dobrze.

Z tym, że pomiar wilgotności tego samego miejsca i w tym czasie  na dwóch egzemplarzach różni się o ok. 5%.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, dzięki za odpowiedzi! No to zostawiam domyślny 1. A co do wpływu wilgotności na pomiar, to również jestem ciekawy. Wydaje się, że duża wilgoć podniesie temperaturę, bo mierzona będzie temperatura mgły, a nie nieba, czyli efekt taki, jak przy zachmurzeniu - a więc w zasadzie dobry, bo i tak nieba nie widać :)

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, iOptron CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 2,5x, Nikon D80, D7500, D750, Samyang 135

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy później...

Pytanie z serii, powrót do przeszłości.

Mam problem z podłączeniem, a raczej z działaniem chińskiego MLX90614. Niestety astrohub nie widzi mojego czujnika. Z praktyki wiem, że chińskie MLXy działają po zmianie kodu w arduino tj. trzeba "zgasić" rezystory podciągające, bo te czujniki działają bez rezystorów. Wiem też z autopsji, że chińskie MLXy mają problem z działaniem jeżeli pod magistralę I2C podpięte są inne elementy. 

Z powodzeniem używam tych czujników do innych  projektów i działają, pod warunkiem, że są podłączone solo do I2C. Mam też oryinalne MLXy ale używam ich do innych pomiarów. Zakup oryginału odpada, bo  na stanie mam chyba 6sztuk klonów.

Pomocy

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • jolo odpiął ten temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)