Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

13 minut temu, Esku1RES napisał:

Widziałem kiedyś u kogoś taki patent na przeprowadzenie przewodu antenowego przez okno:

http://www.hollex.pl/kabel/kable-polaczeniowe/974-kabel-bez-wiercenia-super-plaski

O !!! tak - zapomniałem o takich - a dla ciekawości to Conrad Electronic takie płaskie (1mm) kabelki USB sprzedaje :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, alien napisał:

A z ciekawości jakie są te dwa zasilania obydwa na 12V czy inaczej?

Na 12 V. To do grzałeczki najlepiej przez ściemniacz ledowy przepuścić - coby regulacja była i wszystko podłączone do rozdziałki 12V.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, alien napisał:

A z ciekawości jakie są te dwa zasilania obydwa na 12V czy inaczej?

Schemat wygląda tak. Tam gdzie "?" należy użyć regulatora grzałek na 12 V.

Allsky schemat.jpg

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Zainspirowany rozmową na PW z kolegą JPatka chciałem podać ustawienia obydwu kamer jakie stosowałem w moich konstrukcjach i które moim zdaniem dają najlepsze efekty.
Jeżeli ktoś z Was przeprowadzał własne testy i ma inne wnioski to bardzo chętnie poznałbym ewentualne kontrpropozycje.

I. Kamera 1200TVL 2MP/1080P AHD /CVBS IR-Cut Board Camera DNR
Można ją ustawić tak aby pracowała z bardzo dobrą czułością w nocny. W dzień obraz jest prześwietlony.

1.
- EKSPOZYCJA
- MIGAWKA
- 30x

2.
- DZIEŃ/NOC
- MONOCHROMATYCZNA


II. Kamera 1200TVL AHD 0.0001 Lux Starlight Board Camera 960P D-WDR
Można ją też ustawić na stałą migawkę 30x tak jak wyżej. Ma ona jednak też nieco rozbudowane menu pozwalające na włączenie trybu AUTO, które dosyć poprawnie pracuje zarówno w dzień jak i noc:

1.
- EKSPOZYCJA
- MIGAWKA
- AUTO

2.
- EKSPOZYCJA
- ZM. CZUŁOŚCI
- AUTO i po wejściu w jego podmenu ustawiamy 30x

3.
- DZIEŃ/NOC
- AUTO

W przypadku niekorzystnych warunków lokalnych (np. silne światła boczne) ten tryb AUTO może ustawiać niewystarczającą czułość w trybie nocnym. Można wówczas spróbować programowego maskowania pewnych obszarów obrazu (chyba w menu Backlight - nie testowałem) lub ustawić stałą migawkę 30x (jak w kamerze 1) kosztem obrazów dziennych, które nie są dla nas aż tak istotne.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dodajmy, że do ustawiania parametrów kamery służy przycisk-joistik na kablu kamery. Łatwiej jest konfigurować gdy kamera nie jest jeszcze zamontowana w miejscu trudniej dla nas dostępnym.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, jpatka napisał:

Dodajmy, że do ustawiania parametrów kamery służy przycisk-joistik na kablu kamery. Łatwiej jest konfigurować gdy kamera nie jest jeszcze zamontowana w miejscu trudniej dla nas dostępnym.

Tak jest ... chociaż z pewnym małym wyjątkiem. Do zestawu można dokupić UTC OSD kontroler (9,99 USD):

http://www.securitycamera2000.com/products/OSD-UTC-Controller-For-AHD-CMOS-Camera.html

Wpinamy go w przewód sygnałowy i sterujemy kamerą zdalnie. Opisałem go we wcześniejszych postach i na schemacie. Tylko jedna mała uwaga. Kamera 960P współpracuje z kontrolerem standardowo. Natomiast w przypadku gdy ktoś będzie zamawiał kamerę 1080P trzeba zaznaczyć aby aktywowali w niej UTC. Z informacji jakie dostałem z securitycamera2000.com robią to bezpłatnie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ważnym elementem jest system sterujący grzałką. Na początku zbudowałem prosty, klasyczny układ na timerze 555. Ręczna regulacja w zależności od temperatury punktu rosy. Znamy to z projektów odrośników do teleskopów. Niektórzy z powodzeniem stosują też gotowe regulatory oświetlenia 12 V. Dalszym krokiem w rozbudowy projektu może być termostat. Postanowiłem coś takiego zbudować. Pierwsze co przychodzi do głowy, to Arduino z czujnikami temperatury oraz wilgotności. Z moich krótkofalarskich eksperymentów konstruktorskich została mi w pudełku z częściami płytka Arduino Nano. Znalazłem w nim coś jeszcze. Kupiłem kiedyś na eBay'u dwuczęściowy zestaw czujnika opadu deszczu. Za 1 USD z wysyłką (więcej można zapłacić za benzynę, jadąc do sklepu elektronicznego w swojej okolicy):

rain.jpg

Do budowy własnego "wykrywacza deszczu" wykorzystałem samą płytkę czujnika (tę większą), a układ elektroniczny (komparator) powędrował właśnie do szuflady. Postanowiłem go wykorzystać, a Arduino zastosowałem ostatnio w zupełnie innym projekcie, który przedstawię za kilka tygodni (jeżeli przejdzie pomyślnie testy :) ).

 

 

 

 

Schemat tej malutkiej płytki wygląda tak (z dokumentacji):

schemat.jpg

Jeżeli będziemy chcieli wykorzystać ją do regulacji temperatury, to każdy elektronik lub automatyk w tym momencie zaprotestuje i będzie miał rację. Układ ten pracuje bowiem bez pewnej szczególnej, ale istotnej cechy — pętli histerezy. Należy zatem w pętli dodatniego sprzężenia zwrotnego pomiędzy DO a AO wstawić rezystor np. 470k lub nawet większy. Całość wygląda jak poniżej i można to polutować w godzinę na płytce uniwersalnej lub wręcz "na pająka".

termostat.jpg

Oczywiście w układzie tym ustawiamy jedną, stałą temperaturę - np. 25°C (a w układach z mikrokontrolerem można liczyć temperaturę punktu rosy i regulować ją dynamicznie). Takie rozwiązanie jest całkiem wystarczające, szczególnie dla kogoś, kto nie bardzo czuje się na siłach, aby budować i programować układy cyfrowe. W gruncie rzeczy chodzi o to, aby kamery po prostu nie przegrzać, zostawiając przez zapomnienie włączony grzejnik w słoneczny dzień. Należy zatem układ wyregulować na punkt temperatury, dla której grzałka będzie wyłączana.
Jak to zrobić ? Umieścić termistor w temperaturze, dla której chcemy, aby grzałka była wyłączana, na przykład 25°C. Następnie kręcimy niebieskim potencjometrem montażowym tak, aby CZERWONA dioda zgasła. Teraz z powrotem kręcimy baaardzo powoli i delikatnie, aż do chwili kiedy dioda się znów zaświeci. I to wszystko. Układ jest wyregulowany. Zamiast TIP120 można wykorzystać TIP121 lub 122 lub inny tranzystor NPN w układzie Darlingtona o podobnej charakterystyce. Można też użyć zwykłego przekaźnika sterowanego klasycznie - mniejszym tranzystorem.

  • Like 5

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jarku, a jak będzie to wyglądało, kiedy zrobi się zimno? Wciąż zostawisz tam nastawę 25*C i po prostu grzałka będzie grzała non stop? Może zrobić mostek z drugim NTC mierzącym temperaturę otoczenia i np utrzymywać temperaturę kopułki 5*C wyższą niż otoczenie. Tylko że NTC są chyba nieliniowe i taki mostek może nie być zbyt dokładny.

PS - tylko wtedy w upały całość by się grzała niemiłosiernie. 

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, jolo napisał:

PS - tylko wtedy w upały całość by się grzała niemiłosiernie. 

No właśnie.

Chodziło mi po prostu o to, aby przy temperaturze w kopułce 25°C wyłączała się grzałka. Niech sobie grzeje, nawet i non stop, byleby to grzanie nie doprowadzało do przekraczania tej granicy. W takim przypadku zawsze powinniśmy się znajdować powyżej punktu rosy.

Jeszcze w uzupełnieniu informacji:
Stabilizator 7805 może być w wersji 78L05, ponieważ pobór prądu przez układ nie przekracza 10mA, więc spokojnie wystarczy stabilizator w małej obudowie TO-92.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Kamera pracuje. Choć jeszcze trzeba dopracować detale. A co widać?

Dość słaby meteor, co daje szanse na ciekawe rejestracje:

Local_20160709_012639-opis.jpg

 

Goś na akrylowym niebie:

Local_20160709_013149-inkluzja.jpg

Jak on potrafi się trzymać tego akrylu :)

 

  • Like 5

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No i przyszły Perseidy 2016

Pierwszy z wczorajszej nocy złapał się w czasie zmiany konfiguracji kamery, więc jest z napisami. Krótko potem pojawił się jego kolega i też się załapał na swój kadr.

Kamera zamontowana jest w Żaganiu.

perseid 1 suma 2016.png

perseid 2.png

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W ciągu kilku ostatnich nocy też udało mi się kilka zauważyć, ale nie popisałem się refleksem. Muszę w końcu uruchomić kiedyś stały zapis.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja ustawiłem harmonogram na zapis między zachodem a wschodem Słońca i włączam ją jak nie pada deszcz. Pliki nie są duże więc miejsca starczy na całe miesiące, a na pewno na wakacje.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, jpatka napisał:

Ja ustawiłem harmonogram na zapis między zachodem a wschodem Słońca i włączam ją jak nie pada deszcz. Pliki nie są duże więc miejsca starczy na całe miesiące, a na pewno na wakacje.

No właśnie, i o to chodzi. A jakiej wielkości dysk włożyłeś do rejestratora ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Miałem 500GB na SATA więc taki chodzi teraz w nim. Ale połowa to będzie aż nadto. Ja teraz mam jeszcze jedna kamerę do tego rejestratora podłączoną a i tak miejsca jest do oporu.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W sumie największy problem to przejrzenie tego materiału po takich nocach. Na razie robię to w VLC bo mogę sterować tam prędkością odtwarzania. Ale muszę poszukać jakiegoś programu do przewijania filmu. Niestety większość jet komercja.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Perseidy. Dzisiejszej nocy, mając kilka chwil między przeglądami, co pewien czas załączałem na parę minut rejestrację bezpośrednio na dysku komputera monitorującego. Udało mi się też coś złapać. Widać trójkąt Deneb - Wega - Altair przecięty słabą poświatą drogi mlecznej, więc północ mamy na górze, południe na dole. Dwa obiekty w południowo-wschodniej części nieba. Niezbyt okazałe, ale coś widać. Pierwszy jest OK, ale wektor tego drugiego nie za bardzo zgodny z radiantem perseidów.

https://www.youtube.com/watch?v=qBdCF4Nfz6Y

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, Jacek E. napisał:

Po kliknięciu w link, komunikat ,,Ten film jest prywatny" :(

Pardonsik, mój błąd. Naprawiłem. Chyba już jest OK.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wraz z zapadnięciem zmroku kamerka przechodzi w podczerwień - staje się czarno-biała.
Ale czy jest możliwym aby przy zachmurzeniu - fakt lekkim ale skutecznie gwiazdki chowającym widziała bolidy ?????
Juz nie pierwszy raz to zauważyłem a dzisiaj postanowiłem złapać i pokazać. Pokazują je czerwone kreski. Kształt przy pogodnym niebie - białe smużki tylko i wyraźne tak właśnie wyglądają, ale teraz są chmurewki..... Możecie Posiadacze to przy okazji sprawdzić u siebie ?????

AS.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jacku, bolidów nie mogę wykluczyć, ale mój pomysł jest taki, że w ciemności kamerka włącza tryb SENSE-UP, czyli integruje ileś tam klatek (chyba 25), czyli tak jakby wydłużała czas ekspozycji do na przykład sekundy. I przy takim czasie mogą to być na przykład przelatujące ptaki. Taki jest mój teoretyczny pomysł, bo kamerki jeszcze nie mam :) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, jolo napisał:

 I przy takim czasie mogą to być na przykład przelatujące ptaki. Taki jest mój teoretyczny pomysł, bo kamerki jeszcze nie mam :) 

Ptaki właśnie wykluczyłem na 100 %. Zaprzęgłem do tego córę (strasznie niezadowolona ;) ) aby wpatrywała się w ekran duży TV HD. Krzyczała kiedy leciał. Ptaki natomiast widać ale och widać jak ptaki - w dzień kolorek (u mnie najczęściej białe mewska) a przy szarówce są czarne i mają ptasi kształt i są powolne w stosunku do ,,tego" .........

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

O !!!! Teraz dwa - proste bo na środku na zamszu nieba, Wega ledwo widoczna pod nimi - identyczne....

2.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czas integracji w trybie nocnym faktycznie wynosi troszkę ponad 1 sekundę (30x). U mnie bolidy rzeczywiście czasem widać, ale jednak przy czystym niebie. Szczególnie trochę ciemniejszym, kiedy nie przeszkadza Księżyc.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy pliki cookies w Twoim systemie by zwęszyć funkcjonalność strony. Możesz przeczytać i zmienić ustawienia ciasteczek , lub możesz kontynuować, jeśli uznajesz stan obecny za satysfakcjonujący.

© Robert Twarogal, forumastronomiczne.pl (2010-2018)