Skocz do zawartości

Bzinesy kosmiczne


Ekolog

Rekomendowane odpowiedzi

Zaskakujący zawodnik w światowym biznesie kosmicznym.
Mając co najmniej 140 zarejestrowanych start-upów zajmujących się technologią kosmiczną, Indie są w stanie wykreować stałe i wydajne połączenie ludzkości z kosmosem.

Astroamatorzy z nieco grubszym portfelem będą przez tamtejsze firmy wysyłać swoje teleskopy fotografujące ciemnotki i inne cuda kosmosu na orbitę, a może i dalej? (E.)

Elon Musk ukradł indyjskim i światowym firmom kosmicznym klientów. To było jak uderzenie pioruna w biznes kosmiczny.
Jego firma SpaceX i jej rakiety z możliwością ponownego wystrzelenia obniżyły koszty wysyłania ciężkich obiektów na orbitę tak bardzo, że Indie nie mogły konkurować.
Nawet dzisiaj, z amerykańskich portów kosmicznych po 6500 dolarów za kilogram, starty SpaceX są najtańsze ze wszystkich.

Indie mają mnóstwo niedrogich inżynierów, ale same ich niższe pensje nie mogą pokonać konkurencji.
To sprawia, że indyjska firma, taka jak Skyroot, koncentruje się na bardziej wyspecjalizowanych usługach.
Jesteśmy bardziej jak taksówka - powiedział pan Chandana.
Jego firma pobiera wyższe opłaty za starty z mniejszą ładownością, podczas gdy SpaceX bardziej przypomina autobus lub pociąg,
w którym zabierają wszystkich pasażerów i umieszczają ich w jednym miejscu docelowym.

Do Indii można mieć jeden zarzut. Ten kraj ma gigantyczny współczynnik przyrostu naturalnego.
Nie dość, że jest liczebny to Kobiety statystycznie rodzą tam dużo dzieci. Chcąc nie chcąc wysyłają imigrantów na całą planetę.
Astrofizycy (Uniwersytet w Rochester) odkryli korelację, że bomba demograficzna prowadzi do upadku każdej cywilizacji w kosmosie.
To może spowodować, że cywilizowany świat może zacząć krytykować Indie i ich reputację co przełoży się na wycofywanie zamówień z ich firm.

My (Polska) też chyba mamy niedrogich inżynierów - jak chociażby moja skromna osoba. 😉

Zawalczymy?

https://www.nytimes.com/2023/07/04/business/india-space-startups.html

https://www.rochester.edu/newscenter/astrobiology-alien-apocalypse-can-any-civilization-make-it-through-climate-change-322232/

 

Siema
Wszystkie wszechświaty są wieczne

 

nytos.png

nyt2.png

Edytowane przez Ekolog
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

United Launch Alliance (ULA) realizował kiedyś dochodowy biznes kosmiczny ale podupadł z przyczyn wspomnianych dalej (ceny). Teraz próbuje odzyskać klientów.

Rakietowa alternatywa dla SpaceX o krok od pierwszego startu.

Budowa rakiety jest trudna. Przygotowanie nowej rakiety do pierwszego lotu jest jeszcze trudniejsze.

Sprawdziło się to w przypadku Vulcan, nowej rakiety opracowanej przez United Launch Alliance, spółkę joint venture pomiędzy Boeingiem i Lockheed Martin.
Pierwszy Vulcan miał wystartować w maju, ale podczas testów w marcu pękł zbiornik paliwa.
Wodór wyciekający ze zbiornika zapalił się w kuli ognia, niszcząc górny stopień Vulcana i uszkadzając stanowisko testowe.

Podczas rozmowy telefonicznej z dziennikarzami w czwartek, Tory Bruno, dyrektor naczelny United Launch Alliance, powiedział,
że problem został już dobrze zrozumiany, poprawka jest w toku i oczekuje się, że pierwszy start Vulcan nastąpi jeszcze w tym roku.

W ostatnich latach działalność polegająca na wysyłaniu statków kosmicznych i astronautów na orbitę została zdominowana przez SpaceX, firmę rakietową założoną i prowadzoną przez Elona Muska.
Niższe ceny SpaceX i duża liczba startów były dobrodziejstwem dla operatorów satelitarnych, NASA i amerykańskich sił kosmicznych.
Ale ci klienci, zwłaszcza Siły Kosmiczne, nie chcą polegać na jednej firmie.

Siły Kosmiczne wymagają od United Launch Alliance wystrzelenia dwóch misji Vulcan, zanim nabierze pewności co do wykorzystania rakiety do satelitów szpiegowskich i innych ładunków bezpieczeństwa narodowego.
Im dłużej firmie zajmie ukończenie pierwszych dwóch misji, tym dłużej będzie musiała czekać na ten certyfikat.

Dziesięć lat temu United Launch Alliance miało monopol na starty w ramach bezpieczeństwa narodowego, wykorzystując swoje rakiety Atlas V i Delta IV, które miały niemal bezbłędne rakiety latające.
Ale nie miał prawie żadnych komercyjnych klientów, ponieważ rakiety były drogie.

Po pozwie SpaceX wojsko otworzyło drzwi do certyfikacji rakiet SpaceX na potrzeby misji bezpieczeństwa narodowego.
Niektórzy w Kongresie, zwłaszcza John McCain, senator z Arizony, coraz częściej kwestionowali,
w jaki sposób amerykańskie wojsko może polegać na Atlasie V, skoro jego stopień wspomagania był napędzany rosyjskimi silnikami RD-180.

Jak dotąd w tym roku United Launch Alliance wystrzelił tylko jedną rakietę, Delta IV, w porównaniu z prawie 50 wystrzelonymi przez SpaceX.

W 2014 roku ULA ogłosiła opracowanie Vulcana, który ma zastąpić Atlas V i Delta IV. Starsze rakiety nie są już produkowane, a prace nad Vulcanem wciąż trwają.

W przypadku Vulcana, zamiast polegać na rosyjskich silnikach, ULA zwróciła się do Blue Origin, firmy założonej przez Jeffa Bezosa, założyciela Amazona.
Silniki BE-4 firmy Blue Origin będą napędzać wzmacniacz Vulcan, a także własną rakietę New Glenn firmy Blue Origin, która wciąż jest w fazie rozwoju.

Podczas gdy silniki rakietowe Blue Origin używane w pierwszej rakiecie Vulcan przeszły testy, silnik, który miał być użyty w drugiej misji, eksplodował podczas ostatnich testów, poinformowała w środę CNBC.
Pan Bruno, dyrektor generalny, powiedział, że jest mało prawdopodobne, aby spowodowało to dodatkowe opóźnienia w rozkładzie lotów.

To nie jest nieoczekiwane – powiedział Bruno. To nie będzie ostatnie. W rakiecie będą też inne komponenty, które również nie przejdą testów akceptacyjnych.
Co dalej: Nowy statek kosmiczny i nowa misja na Księżyc.

Pierwsza misja Vulcan będzie zawierała komercyjny lądownik księżycowy zbudowany przez Astrobotic Technology z Pittsburgha, dwa satelity demonstracyjne dla Amazon dla planowanej satelitarnej sieci internetowej Kuiper
oraz prochy ludzi, którzy chcieli zostać pochowani w kosmosie w ramach nabożeństwa żałobnego świadczonego przez Firma o nazwie Celestis.

Drugi start Vulcana ma na celu wyniesienie Dream Chaser, samolotu kosmicznego opracowywanego przez Sierra Space z Boulder w Kolorado, na orbitę podczas lotu testowego.
Obecna wersja Dream Chaser nie będzie przewozić ludzi, ale zamiast tego będzie używana do przewożenia ładunków do iz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Jeśli pierwsze dwa loty zakończą się sukcesem, Space Force dokona przeglądu danych w celu certyfikacji rakiety Vulcan, a pierwsza misja bezpieczeństwa narodowego może rozpocząć się już w drugim kwartale przyszłego roku.

Pan Bruno powiedział, że United Launch Alliance zamierza uruchomić 25 misji w 2025 r., a mieszanka będzie w połowie misjami rządowymi, a w połowie klientami komercyjnymi.
To znacznie bardziej zrównoważony portfel — powiedział Bruno. Czterokrotnie zwiększa nasz wskaźnik startów.

https://www.nytimes.com/2023/07/13/science/ula-vulcan-rocket-launch-delay.html

 

Siema
Wszystkie wszechświaty są wieczne

gibnie.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)