Skocz do zawartości

Szyte na miarę astropudełko na Arduino


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Jak skończę i uruchomię luxtorpedę (robocza nazwa mojego 8 calowca :) ) to dodam taki kod. Był we wcześniejszych JoloFocuserach, ale zrezygnowałem z niego. Do sterowania będą służyły dwa przyciski - przycisk "+" będzie pomiędzy A0 i minusem zasilania, przycisk "-" pomiędzy A1 i minusem zasilania.

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Część zabawek dotarła. Niestety tak mnie choróbsko zmogło, że na oczy nie mogę patrzeć. Mam nadzieje, że do soboty się wykuruję i będę mógł się pochwalić pierwszymi pracami. Liczę na to, że spiryt z cytrynką mnie postawi na nogi.  :D

post-329-0-42141200-1422384461_thumb.jpg

  • Like 1
TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wziąłem więcej, bo jak wypali to chętnie Marcin MarWo się zapisze na skrzyneczke. Jeść nie woła niech leży - wierzę, że jeszcze coś wymyślisz i będzie jak znalazł. Tym bardziej, że koszta przesyłki są nieraz większe od ceny elementów. A i jeszcze wole mieć jedną sztukę w zapasie. :)  

  • Like 2
TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze prawisz :) Niech leży jeść nie woła, to tylko kwestia czasu ja też sprawię sobie taki focuser niech tylko moja platforma ruszy bo już słyszę głos żonki, że płyty z platformy leżą i leżą a to "całe 160zł" a ja znowu łapię się za coś innego :) Chciaż zamawiając arduino uno na platformę (mam jedną ale do nauki) wezmę sztukę więcej (no, może dwie bo brat tez się "pisał") 

  • Like 1

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie jestem po. Pół szklany spirytu z calą cytryna i herbata. Wlasnie wypilem i ide spsc. Mam nadzieje, ze wypoce cals chorobe. Bo musze skrzyneczke skladac, a nie ma czasu. Kurde ciezko sie pisze na tablecie z wielkimi paluchami.

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje pudełko dodatkowo będzie potrzebowało zasilania do peltiera 12V 3,9 A max, zasilanie do podgrzewania matrycy 3-5V oraz sterownik temperatury wraz z jakimś programem do jej sterowania, wiem jak poskładać jeśli mam schemat, niestety sam nie zaprojektuję :( 

 

Potrzebuję podłączyć :

montaż 12-15V

aparat 7,8V

peltier 12V plus wentylator 12V wraz ze sterowaniem temperaturą 

podgrzanie matrycy 3-5V

grzałki 12v na 80Q i szukacz 50mm

HUB USB 5V

Oraz wszystko inne wymienione przez Łukasza z wyjątkiem koła filtrowego i ogrzewania LW :D

Rafał

TS, SW, S-Big, Canon, Nikon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o zasilanie 3-5 i 7.8V to chyba najprościej kupić regulowane przetwornice napięcia step-down, np takie http://electropark.pl/moduly-zasilania/2941-przetwornica-napiecia-dc-dc-lm2596s-step-down.html czy takie http://electropark.pl/moduly-zasilania/8126-przetwornica-napiecia-dc-dc-rt8272-step-down.html i po podłączeniu zasilania ustawić odpowiednie napięcie potencjometrem i zalać kropelką lakieru.

Grzałki podepniesz pod wyjścia PWM. Podobnie możesz podpiąć ogniwo Peltiera pod wyjście PWM z Arduino i ręcznie sterować mocą grzania. Żeby to zautomatyzować z regulacją temperatury, to trzeba będzie wpiąć dodatkowy czujnik np DS1820 albo LM35 i dodać do kodu Arduino kilka linijek odpowiedzialnych za odczyt temperatury i regulację mocy Peltiera. W sieci pod hasłem "peltier arduino control" można znaleźć wiele przykładów z kodem i sposobem podłączenia:

http://makezine.com/2014/03/28/arduino-controlled-tec-coolingheating-system-for-beer-fermentation/

https://sites.google.com/site/arduinotempcontrol/

http://www.makeuseof.com/tag/make-your-own-temperature-controller-with-an-arduino/

Przy takich prądach (3-4A) nie zapomnij zastosować przewodów o odpowiednim przekroju - tak z 0.5 albo 0.75 mm2 wewnątrz pudełka do połączeń wysokoprądowych obwodów (gniazdka, tranzystory PWM) i na zewnątrz długie połączenia 0.75 albo 1 mm2.

 

Przy sterowaniu peltiera przez wyjście PWM niestety będą pewne straty ciepła, które będą spowodowane bezwładnością ogniwa i przenikaniem ciepła w czasie, kiedy peltier jest wyłączony. Można je zminimalizować przez zastosowanie odpowiedniej cewki i kondensatora przy peltierze tworzących filtr LC - też sporo o tym można znaleźć informacji w necie. 

Nie mogę tutaj pokazać mojego gotowego rozwiązania, bo nie zmajstrowałem w końcu nigdy takiej lodówki :(

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz a powiedz, które regulatory są lepsze (pewniejsze) te regulowane czy te stałe 7805 i 7808, które podałeś w poście do Stefana. Wiem, że te regulowane są uniwersalne, ale przecież raz nastawimy wartość i już tego raczej nie zmieniamy. 

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasadnicza różnica jest inna - 7808 i 7805 to regulatory liniowe: dajemy na wejście 12V, na wyjściu mamy np 5V, a cała reszta wydziela się w postaci ciepła na regulatorze. I większy prąd pobieramy, tym więcej ciepła P=U*I, gdzie napięcie to spadek napięcia na regulatorze, czyli np 12-5 = 7V.

Te regulowane przetwornice step-down to regulatory impulsowe, mają wiele większą sprawność, ale kosztem komplikacji układu i zwiększenia zakłóceń, o ile nie są dobrze zaprojektowane. Te podlinkowane na układzie LM2596 i podobnych  stosuję od dawna do zasilania całego zestawu na pierze (jako step-down z 18 do 13.6V) oraz w polu (jako step-up z akumulatora na 13.6V) i nie miałem nigdy z nimi problemu. Porównywałem jakość obrazów sczytanych kamerki przy takim zasilaniu i przy zasilaniu z zasilacza laboratoryjnego i nie znalazłem żadnych różnic.

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli kupując te regulowane mamy możliwości różnych napięć na wyjściu no i jeszcze nie musimy stosować radiatorów - co przy minimalizacji pudełka ma znaczenie. OK. Dzięki.

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, teraz dopiero przeczytałem na stronce, którą podlinkowałeś, że od 2 A trzeba zastosować radiator

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak skończę i uruchomię luxtorpedę (robocza nazwa mojego 8 calowca :) ) to dodam taki kod. Był we wcześniejszych JoloFocuserach, ale zrezygnowałem z niego. Do sterowania będą służyły dwa przyciski - przycisk "+" będzie pomiędzy A0 i minusem zasilania, przycisk "-" pomiędzy A1 i minusem zasilania.

To super czekamy na pełny kod i schemat. A może jeszcze wyświetlacz lcd do pokazywania temperatury i wilgotności, jeśli oczywiście wystarczy wyjść z Arduino? Co Ty na to, czy to już przegięcie?

  • Like 1

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli LCD to już tylko na magistrali I2C (piny A4 i A5 ukryte na schemacie). Niestety aktualizowanie LCD powoduje niewielkie przeskoki w pracy silnika krokowego w czasie kiedy się obraca. Jeśli chodzi o przydatność LCD do wyciągu to wg mnie taki trochę gadżet, a już robienie takiego z białym czy niebieskim podświetleniem to jakaś pomyłka. WO jakiś czas sprzedawał wyciągi z podświetlanym wyświetlaczem LCD, ale wycofali się z tego. 

Ale jak najbardziej można - JoloFocuser 2.0 miał możliwość podpięcia LCD i niektórzy podłączali. Do astrofoto jest to zbędne, bo i tak z komputera całość będzie ustawiana raczej. Do wizuala - nie mam za dużego doświadczenia, ale wolę patrzyć w okular podczas ustawiania ostrości, niż na wyświetlacz :)

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie lepiej, żeby wyświetlacz na skrzyneczce pokazywał np. wartość napięcia na regulowanych wyjściach, temperaturę będziemy mogli odczytać na kompie (albo odczuć na nosie :D ). A wartość napięcia jakie podane jest na wyjściu jest chyba ważne. Wiem bo spaliłem huba podając napięcie zamiast 5 V to 9 V.

Stefan, jesteśmy na etapie montażu skrzyneczki "jola" i niech może inni (najlepiej twórca projektu) wypowiedział się jakie wartości powinien wskazywać wyświetlacz na skrzyneczce. 

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kod jest otwarty - każdy może go sobie zmodyfikować i wyświetlać co chce, nie ma w tym wielkiej filozofii. Czy to napięcie, czy pobierany prąd z czujnikiem prądu np ASC712 (bardzo wygodny), czy temperatura, czy wilgotność, czy nawet "Cześć stary!". Na pewno damy radę, a każdy będzie miał to co chce, a co najważniejsze będzie wiedział jak to zmienić.

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałeś wcześniej, wyświetlacz jest w tym wypadku gadżet, chociaż z drugiej strony jeżeli miałby świecić na czerwono i pokazywać rzeczy (te rzeczy), które zaprogramuje sobie użytkownik to mogło by to być nie tylko gadżetem ale również udogodnieniem dla indywidualnego użytkownika. Oczywiście nie piszę tego w swoim imieniu bo. wszystko będę miał na kompie, no ale nie każdy ma kompa ze sobą na astrofocenie. Dobrze wiedzieć dla osób, które czytają ten temat, że jest taka możliwość.

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam czekam na Twoją obsługę przycisków w kodzie ja osobiście "szyjąc" swoje astropudełko nie dam wyświetlacza bo na początku to fajny gadżet, człowiek się cieszy i zagląda, potem to powszednieje a zaraz potem podświetlenie wyświetlacza zaczyna denerwować bo razi w oczy ale .. to tylko moje zdanie bo jak ktoś używa wyjść PWM to miło jest wiedzieć jakie jest wypełnienie sygnału na tym wyjściu ale z drugiej strony arduino może wysyłać aktualną wartość PWM po określonej komendzie przez RS.. (tylko taki pomysł) ale np. arduino mógłby mierzyć napięcie zasilające (czasami jest to akumulator) i ostrzec, że niedługo zabraknie zasilania no chyba, że w ramach oszczędności  wyłączy PWM - tez taki pomysł ..

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawianie oraz wyświetlanie PWM, a także pomiar i wyświetlanie napięcia jest już zawarte w dołączonym do postu http://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/6506-szyte-na-miare-astropudelko-na-arduino/?p=87701 sterowniku ASCOM oraz kodzie Arduino. W ustawieniach sterownika trzeba zaznaczyć pole "Show monitor popup window" i wtedy jest podgląd tych wartości w małym okienku. Trzeba tylko pod przyciskiem Setup wpisać parametry do przeliczania surowej wartości z ADC na napięcie zasilania - za jego pomiar odpowiada dzielnik napięcia R2/R4 na schemacie w pierwszym poście.

 

post-1260-0-31590800-1422483439_thumb.jp

 

post-1260-0-95557300-1422483439.jpg

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówiłem Ci na początku, że nie tylko mnie ten temat "wciągnął" tym bardziej, że Ja, MarWo i stefanchm mieszkamy prawie w tej samej miejscowości i "żywo" jesteśmy zaangażowani w zrobienie skrzyneczki Twojego projektu. Każdy oczywiście wedle swoich potrzeb. Jeszcze "Pawcio" podrzuca cenne uwagi, których osobiście nie wszystkie rozumiem (ciemna ze mnie masa). Ale staram się. I wiem, że niezależnie od Twojego projektu Jolo AstroHub 3.0 z którego nie rezygnuję ten projekt będzie ubogi ale chyba dla mnie cenniejszy bo wykonany samodzielnie. I proszę nie miej nam za złe, że nieraz zadajemy trywialne pytania.  :)

  • Like 1
TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i nie mam więcej pytań! Wybryk natury jakiś - czyta w myślach :) Jolo przyjmij moje przeprosiny, że nie spojrzałem uważniej na schemat i nie zauważyłem tak oczywistej rzeczy jak dzielnik napięcia.

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz powiedz czy tranzystory PWM mają za zadnie komunikację z Arduinio?. Czy jak by ich razem z gniazdami na razie nie wstawiać to nic się nie stanie?. A i jeszcze ten konwerter USB - jego zadanie jest komunikacja Arduinio z kompem ? 

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz nie wstawiać tranzystorów. Konwerter służy tylko do komunikacji, choć jak połączysz +5V konwertera z Vcc Arduino mini, to możesz całość zasilić z USB i np zaprogramować. I wtedy już możesz np podłączyć urządzenie do Maxima, mając tylko konwerter i Arduino.

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę się nie śmiać z mojego wykonania. Jako, że pracuję w elektrowni to  elektrownie stworzyłem. A tak na serio miałem złą płytkę i wszystkie połączenia (ścieżki) musiałem robić kabelkami. Zdjęcie wykonane zaraz po podłączeniu stąd ten bałagan. Najważniejsze, że mam wyjścia 12 V, jedno 5V, po podłączeniu do kompa znalazł mi "Prolific USB-to-Serial Comm Port (COM6) i USB Disk" - to chyba dobrze. Teraz bardzo proszę o dalsze wskazówki. Z tego co pamiętam, muszę wgrać program Arduinio i wgrać mu sterowniki i Ascoma. A i jeszcze - Łukasz podaj proszę symbol Twojej płytki albo zdjęcie surowej płytki od spodu bo u Ciebie to wszystko ładnie wygląda. Wiem że trening czyni mistrza. A najlepiej to by było jakiś program, który by generował płytki z naniesionymi ścieżkami. Wtedy to by było profesjonalnie. Za pierwszym razem jak podłączyłem to wystrzelił mi kondensator - źle go podłączyłem. Ale fajnie wystrzelił. Teraz tylko wgranie oprogramowania i można to rozbierać. 

post-329-0-19873400-1422582720_thumb.jpgpost-329-0-85745400-1422582796_thumb.jpg

  • Like 1
TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Noo, gratulacje, trzymam kciuki :)  Załadowanie oprogramowania opisałem w poście #29 http://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/6506-szyte-na-miare-astropudelko-na-arduino/?p=87701

A płytka faktycznie, taka bez połączeń to koszmar. Ja używałem PDU-11 http://electropark.pl/plytki-uniwersalne/2299-plytka-uniwersalna-71x99mm-pdu11.html

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)