Skocz do zawartości
jolo

Kamerki CMOS - ustawienia i kalibracja

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki Łukasz.

W związku z rosnącą ilością CMOSów na rynku Twoje wiadomości są bezcenne. Przesiadając się z CCD trzeba się nauczyć nowego podejścia do obsługi kamerki. Dzięki za lekcje.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za te cenne informację. Dopiero zaczynam przygodę z kamerkami CMOS. Prawdziwe astrofoto, to tylko mogę pooglądać na fotkach u zacnych kolegów :))

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze garść informacji o kalibracji materiału z kamerek CMOS - przynajmniej dla tych, którzy kalibrują materiał. Ci, którzy wcześniej pracowali z kamerami CCD bez kalibracji i przerzucili się na sensory CMOS najprawdopodobniej będą musieli zacząć kalibrować :) Powodem jest ampglow  który w różnych modelach różnie daje się we znaki, a usunąć go można prawidłowo jedynie przez kalibrację klatkami dark

Po pierwsze i najważniejsze - w przypadku kalibracji materiału z kamerek CMOS musimy na pewno posiadać komplet klatek kalibracyjnych dla każdej kombinacji temperatury sensora oraz parametrów gain i offset. Dodatkowo zmiana ustawienia USB traffic również często wpływa na wygląd klatek kalibracyjnych. Dlatego warto najpierw sobie prawidłowo wybrać parametry przy których będziemy fotografowali skarby nocnego nieba, żeby po co drugiej sesji nie zmieniać i dostrajać ustawień, bo będzie to skutkowało koniecznością odnawiania biblioteki klatek kalibracyjnych. 

O tym ile jakich klatek stosować napisano już epopeje, więc nie ma co tutaj się rozpisywać więcej na ten temat. W skrócie - klatek bias dużo - co najmniej 50. Może być 100-200, a niektórzy stosują i 500. Posiadacze programu PixInsight mogą próbować stosować proces Superbias do usunięcia szumu z klatki master bias, ale szczerze mówiąc mi nie udało się uzyskać z jego pomocą dobrych rezultatów. A wyklikanie jednej czy dwóch setek klatek bias, szczególnie przez port USB3.0 nie trwa długo. Klatek flat minimum 10, optymalnie będzie 20. Klatek dark całkowite minimum to 10, dobrze mieć 20-40, więcej nie zaszkodzi, ale też wiele już nie zmieni. Niestety tworzenie klatek dark kosztuje trochę czasu, ale warto w pochmurną noc stworzyć sobie odpowiedni zapas. Klatki kalibracyjne najlepiej robić w takiej samej konfiguracji sprzętowej (kable, zasilanie) jak podczas normalnej sesji.

veil.thumb.jpg.b589e956343e04857061b6344a18a6a4.jpg

Kalibracja materiału z kamerek CMOS może przebiegać wiele sposobów, poniżej dwa z nich, które sam stosuję bądź stosowałem.

Pierwszy to podejście klasyczne. Dużo biasów, sporo darków i flaty. Wrzucamy całość do biblioteki kalibracyjnej Maxima i pozwalamy programowi robić swoje. W przypadku posiadania innego programu musimy się trochę bardziej napocić podczas kalibracji. Podejście klasyczne daje dobre wyniki, ale czasami nie do końca się sprawdza, szczególnie wtedy, kiedy program jest zmuszony do skalowania darków - czyli gdy posiadane przez nas klatki dark zrobione zostały w nieco innej temperaturze albo z nieco innym czasem, niż klatki z materiałem. Powodem tego jest ampglow matryc CMOS, która to wartość nie do końca się chce dobrze skalować. Również klatki flat naświetlane z czasami 10 sekund i więcej (np dla filtrów wąskopasmowych) mogą być źle przeskalowane (chyba że posiadamy dobrane klatki dark flat).

Dlatego też spora część użytkowników kamerek CMOS (ja również zaczynam do niej należeć) stosuje alternatywny sposób kalibracji. Bez klatek bias i z klatkami dark o dokładnie takich samych parametrach jak klatki z materiałem (temperatura, czas oraz oczywiście gain, offset i USB traffic). W tej metodzie materiał kalibrujemy jedynie klatkami dark oraz flat, przy czym klatki flat muszą być skalibrowane odpowiednimi klatkami dark flat. Czyli przykładowo, jeśli zebraliśmy materiał LRGB w ilości 50 klatek 2 minuty L, oraz 3x15x3 minuty klatek RGB, to w bibliotece kalibracyjnej Maxima powinny się znaleźć: 

  • 20-40 klatek dark 3 minuty
  • 20-40 klatek dark 2 minuty
  • klatki flat zrobione przez filtry LRGB
  • 20-40 klatek dark z czasami takimi samymi jak zrobione klatki flat

I znowu wystarczy pozwolić Maximowi robić swoje. Jeśli posiadamy inny program, to trzeba w internetach albo w instrukcji doczytać jak prawidłowo kalibrować posiadając taki zestaw klatek kalibracyjnych. W moim przypadku ten alternatywny sposób kalibracji daje równie dobre wyniki, co sposób "klasyczny", a dodatkowo mam mniej problemów z nie do końca dobrze dopasowanymi klatkami flat. Wcześniej czasami, szczególnie przy filtrach wąskopasmowych, zdarzało się, że klatki flat dawały niezadowalające wyniki.

A co z ditheringiem? Jak najbardziej wciąż można i warto stosować. Ale kalibrować klatkami dark i tak będzie trzeba, ze względu na ampglow, który trzeba będzie usunąć.

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×
© Robert Twarogal, forumastronomiczne.pl (2010-2017)