Skocz do zawartości

Deep Sky processing w Photoshopie cz.1 : Podstawy obróbki


Rekomendowane odpowiedzi

ilka osób prosiło mnie o taki tutorial w związku z czym zaczynamy pierwsza część obejmuje podstawowe kroki takie jak balans RGB, usuwanie gradientów, levelsy oraz krzywe.

Balans RGB

Typowy stack wypluty przez dssa bez żadnych modyfikacji wygląda w ten sposób:

Dołączona grafika

W pierwszej kolejności musimy poprawić balans kolorów, który ze względu na użyty detektor, software bądź light pollution, często jest przekłamany. Aby to poprawnie wykonać na początku użyjemy narzędzia Color sampler tool

Dołączona grafika

Ustawiamy od razu opcję Sample size jako 5 by 5 average i klikamy w tło w pobliżu obiektu ale nie na jego strukturach. Następnie zmieniamy Sample size na Point sample i klikamy w środek jasnej gwiazdy.

W oknie Navigator zmieniamy zakładkę na Info. Otwieramy okno Levels.

Dołączona grafika

Teraz widzimy wartości dla tła RGB to 79:66:41 - w związku z tym najniższą wartość ma kanał B przez co musimy podążyć do wyrówania reszty kanałów do wartości 41 wybieramy z listy rozwijalnej w Levels kanał Red i manewrujemy czarnym suwakiem by uzyskać wartość 41 to samo robimy dla kanału Green, oczywiście kanału Blue już nie ruszamy. Teraz musimy to samo zrobić dla najjaśniejszych partii obrazu. Dla nich RGB wynosi 253:253:253 akurat trafiło się, iż wartości są równe więc nic nie ruszamy, jednak w przypadku kiedy będą różne, to wybieramy kanał który ma największą wartość i sprowadzamy resztę kanałów do tej wartości - jednym słowem taka sama procedura jak w przypadku wyrównywania balansu dla tła z tym, że wyrównujemy do "najjaśniejszego kanału".

Efektem naszej pracy jest obrazek który ma prawidłowy "balans bieli":

Dołączona grafika

Usuwanie gradientów

W tym momencie możemy zauważyć, że tło nie jest jednorodne, widać pojaśnienie w centrum kadru oraz pociemnienie w rogach. Do redukcji i usuwania gradientów najlepszym narzędziem jest dodatek to Photoshopa o nazwie GradnientXTerminator jest to płatny addon typu must have, i sądzę, że każdy astrofotograf powinien mieć ten plugin. Daje on najlepsze efekty w bardzo prosty sposób. Poniżej chciałbym przedstawić jego działanie.

Na początku musimy zaznaczyć nasz fotografowany obiekt po przez Lasso tool następnie klikamy na zaznaczeniu prawym przyciskiem myszy i wybieramy Invert selection, przez co ustrzeżemy nasz obiekt przed rozpoznaniem jako gradient tła  Wybieramy nasz plugin i ustawiamy na początek opcje Detail na Medium i Aggressiveness na Low, opcję Background colour calibration pozostawiamy odznaczoną. Dajemy OK. W przypadku tego zdjęcia wyrównał się środek kadru - nie ma już pojaśnienia jak przed zastosowaniem pluginu, lecz rogi pozostały nadal przyciemnione.

Dołączona grafika

W tej chwili następuje kolejna część użycia GradientXTerminator. Należy zaznaczyć tło obrazka za pomocą popularnej różdżki (Magic Wand Tool) klikając w tło, ewentualnie gdy całość tła nie zostanie zaznaczona należy "doklikując" niezaznaczone obszary z przytrzymaniem klawisza shift.

Dołączona grafika

Po całkowitym zaznaczeniu tła otwieramy nasze narzędzie GradientXTerminator i postępujemy jak w poprzednim kroku z tym, że ustawiamy opcje Detail na Fine i Aggressiveness na High, Background colour calibration oczywiście odznaczone. Po wykonaniu operacji z tymi ustawieniami uzyskujemy obrazek bez żadnych sztucznych gradientów:

Dołączona grafika

Krzywe i Levelsy

Dużo osób używa tych narzędzi, ale czasami trochę nieumiejętnie. Warto powiedzieć, iż umiejętne użycie tych narzędzi to potężna broń. Dobra koniec filozofowania do rzeczy..... 

Na początek używamy narzedzia Color Sampler Tool tak jak opisałem to w pierwszym "rozdziale" Balans RBG.

Wiadomo po wyrównaniu balansu wartości RGB dla jasnych i ciemnych partii powinny być takie same np 50:50:50 oraz 254:254:254 wiadomo o co chodzi.....

Otwieramy okno krzywych i ustawiamy tak krzywą RGB, by zmieniająca się wartość naszego samplera dla partii jasnych w oknie Navigatora zakładce Info nie przekroczyła wartości 254 dla każdego z kanałów (według mnie jest to bezpieczna wartość dzięki temu wiemy, że maksymalnie wykorzystaliśmy krzywe bez przepalenia) dajemy ok. Teraz widać że obraz jest bardzo jasny.

Dołączona grafika

Teraz za pomocą Levelsów dokonamy korekcji jasności tła. Oczywiście otwieramy okno Levels i przesuwamy czarny znacznik w prawo do tego stopnia by wartości samplera dla tła osiągnęły wartości w zakresie 20-30 ważne jest by nie zejść poniżej tej magicznej granicy ponieważ tło będzie zbyt bardzo wtedy obcięte.

Dołączona grafika

Tymi prostymi krokami za pomocą krzywych i levelsów doprowadziliśmy zdjęcie prawie do końca....

Powyższe kroki to podstawa podstawy przy Deep Sky processingu ale pozwalają na wymierne efekty.

W następnej części poruszę zaawansowane techniki wyciągania detali fotografowanego obiektu oraz usuwania szumów.

Dzięki z góry za krytykę i uwagi.

Pozdrawiam ?

GSO RC 12", Orion Optics UK CT8-mod, ASA DDM85, ZWO ASI 2600MM, QHY163M, QHY63C, obserwatorium

https://www.facebook.com/astrophotograph

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ekstra opracowany Tutorial Szymek, fajnie ze go tu wrzuciłeś...DZIĘKI!

ps.Jeśli macie jakieś własne opisy, przewodniki,  testy lub prace (zdjęcia, szkice. rysunki)..wrzucajcie na nasze małe forum..będę Wam ogromnie wdzięczny..zresztą nie tylko ja..  :)

Sprzętos:   N.Capella 16", Achro 6" , APO 4" , Lorn.16x80, Monty: CGEM, Adveturer mini, oraz  inne graty z wioskowej chaty 😉 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...
  • 1 rok później...

Szymek, z uwaga przeczytalem twoj tutorial. Wielu przydatnych zeczy sie dowiedzialem. Szczegolnie zainteresowala mnie czesc o krzywych. Nadal czekam na obiecana czesc druga tutoriala. Podziel sie z nami swoja widza bo po Twoich ostatnich fotach widze ze potrafisz  obrabiac material:-)

M_j_Wszechswiat_Baner.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Szymku - poproszę (choć zapewne nie tylko ja) o drugą część  ;) Może jest gotowa.

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)