Skocz do zawartości

Szyte na miarę astropudełko na Arduino


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Pełna profeska, jak sobie pomyślę jak wyglądają czasami moje wypociny to kolana same się zginają żeby być pokłony :) Dziękuję za udostępnienie kodu - widzę jak długa droga jeszcze przede mną. Widzę, że biblioteka timer dba o "wielozadaniowość" układu ..

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki :) Tak, to taka pseudo-wielozadaniowość, ale na dłuższą metę łatwiej mi jest sterować większym kodem za pomocą zdarzeń (czy to z timera, czy innych). Wszystkie źródła łącznie z kodem sterownika ASCOM będą po zakończeniu prac pod linkiem https://github.com/sirJolo/ascom-jolo-focuser/tree/Carbon8_22 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie, ja miałem właśnie z taką jak podlinkowałeś. Później dałem fachowcowi, który mi wszystko podłączał do rozdziałki, z której mam wyjścia na 5,8 i 4x12V

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

A silniczek gdzie można taki zdobyć?

Bipolarny na 12V i nie za duży prąd (tak do 0.6A) np http://www.silniki.pl/index.php?site=products&type=250&details=2540 albo inny na allegro. Można za 15-20zł wynaleźć jak się poszuka.

Unipolarny też może być, ale trzeba inaczej podpiąć.

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam jeszcze ze starych zapasów silnik Teac ze stacji FDD 5,25'' (kto je jeszcze pamięta :)) do napędu platformy jest za słaby ale do focusera będzie jak znalazł ...

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super sprawa. Teraz dopiero patrzę i kulka mi zaskoczyła, że ja chyba będę mógł to cudo zastąpić ze swoim sterownikiem USB Fokusera Korneliusza. Tylko będę musiał zobaczyć jak jest podłączony silniczek. Chyba, że jest to jakiś standard.

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik bipolarny ma 4 wyprowadzenia - po 2 na każdą cewkę. Miernikiem szybko sprawdzisz jak są połączone potem pozostanie jedynie znalezienie początków uzwojeń. Tak to mniej więcej wygląda:

 

post-541-0-53986100-1422104694.gif

  • Like 1

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak mówisz, ewentualnie mogą się tylko pomylić bieguny, ale to już żaden problem. 

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba, że silnik jest unipolarny, jak w referencyjnych rozwiązaniach robofocusa. Wtedy trzeba troszkę inaczej go podłączyć.

 

Jeszcze kilka słów o ustawieniach sterownika z dołączonych plików kilka postów wcześniej.

post-1260-0-87252900-1422118490_thumb.jp  post-1260-0-65957700-1422118491_thumb.jp

 

Całość dokładnie opisana jest na stronie 9 załączonego pliku PDF z JoloFocusera 2.2. W implementacji z tego wątku brakuje jedynie obsługi wyświetlacza LCD.

 

Często też pada pytanie o przełożenie i rozmiar kroku. Okienko ustawień sterownika zawiera kalkulator CFZ ze strony http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm#CFZ . Critical Focus Zone  to w skrócie rozmiar obszaru, w którym obraz zogniskowanej gwiazdy jest mniejszy od krążka Airy'ego. Przesuwając płaszczyznę ostrości w zakresie CFZ obraz gwiazdy nie zmienia się. Rozmiar kroku focusera powinien być mniejszy od CFZ. Pięć kroków na CFZ to takie minimum, więcej niż 10-15 na CFZ nie daje już żadnych korzyści. Dalsze zwiększanie przełożenia spowolni nam tylko pracę wyciągu, choć szybkość w tym miejscu nie jest aż tak ważna :)

 

Czyli np dla teleskopu f/7.5 i kamerki z pikselem 5um mamy CFZ 140um i optymalny rozmiar kroku 10-15um.

A dla teleskopu f/4 i kamerki z pikselem 6um mamy CFZ 40um i optymalny rozmiar kroku 3-4um.

 

Silnik krokowy 1.8 stopnia podłączony do osi mikroruchów daje wystarczającą rozdzielczość i rozmiar kroku dla 99% przypadków.

Silnik krokowy podłączany do głównej osi wyciągu rzadko kiedy da wystarczającą rozdzielczość. Sterowanie mikrokrokowe główną ośką wyciągu nie jest dobrym pomysłem (duży spadek momentu obrotowego pomiędzy mikrokrokami, konieczność zasilania silnika w spoczynku). Dlatego rozwiązania komercyjne stosują raczej przekładnie mechaniczne albo na paskach zębatych (Baader Steeltrack).

ASCOM Jolo Focuser 2.2.pdf

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde. Łukasz a tak już było pięknie i myślałem, że zaczynam coś kumać. Teraz to "dałeś do pieca". A tak na serio mam taki silniczek (dokładnie ten sprzęt) jak na zapożyczonym zdjęciu ze strony Zdzisława: IMG_6690.JPG

i myślałem, że jak bym omyłkowo źle podłączył silniczek to najwyżej albo nie ruszy, albo będzie się kręcił w drugą stronę. Nie chcę powtórzyć scenariusza z HUB-em, gdzie zamiast 5 V podałem 9 V i na efekty długo nie czekałem. Ale zanim zabiorę się za podłączanie silniczka mam nadzieję, że dużo się jeszcze dowiem i takie pytania z Twojego i innych punktu widzenia banalne będą dla mnie zrozumiałe. 

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba silnik unipolarny - bo o ile mi się nie dwoi w oczach to widzę 5 kabelków. Podejrzewam, że o ile to klon robofocusa, to do pinu 5 ma być podłączony plus zasilania, a piny 1-4 to cewki silnika. Ja mam taką samą sytuację w moim silniku w Moonlite - wieczorem dodam schemat jak to podłączyć. Pin 5 do +12V, a piny 1-4 do wyjść sterownika L293D. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba silnik unipolarny - bo o ile mi się nie dwoi w oczach to widzę 5 kabelków.

Tam na fotce leży moje byłe dziecko, które sprzedałem :-[

Silnik ma 6 przewodów - to dokładnie taki silniczek http://allegro.pl/silnik-krokowy-42byg228b-01-12v-0-4a-6-przewodow-i4999946982.html?bi_s=archiwum_allegro&bi_m=Offers&bi_c=Product&bi_term=Przemys%C5%82-16696_Materia%C5%82y+i+akcesoria-121333_Automatyka+przemys%C5%82owa-121421_Nap%C4%99dy-121446_Silniki-121456

 

Tak miałem podłączony do USBFocusa - może Wam te fotki pomogą :)

post-476-0-76159300-1422193478_thumb.jpg

post-476-0-21410700-1422193496_thumb.jpg

post-476-0-84551700-1422193510_thumb.jpg

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-329-0-33658800-1422193613_thumb.jpg

post-329-0-20851700-1422193688_thumb.jpg

Już podaję, a kabelków jest 6. Silnik jak widać na zdjęciu. 42BYG228B-01

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten silnik - 42BYG228B-01 będzie dobrze pracował jako napęd focusera: poniżej masz grafikę przedstawiającą jego wyprowadzenia jaki i sposób podłączenia

 

post-541-0-31166000-1422196133_thumb.jpe

post-541-0-20447200-1422196145_thumb.jpg

  • Like 2

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest możliwość przejścia z tego silniczka na wtyczkę Etternerową

post-476-0-15215900-1422196788.jpg

Tak mam teraz w wersji USBFocus 2 - jak ktoś zainteresowany to jutro mogę strzelić fotkę i przesłać, pamiętam, że jeden kabelek jest zaślepiony tylko koloru nie pomnę.

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Wykańczam już powoli mój teleskop 8" (właściwie to wykańczamy się nawzajem, choć teleskop wydaje się być bardziej wytrwały w swoich wysiłkach) i zaplanowałem do niego szyte na miarę astropudełko. W związku z nim opiszę pokrótce jak zrobić minimalistyczny focuser na Arduino oparty na dwóch elementach, a potem go troszeczkę rozbudować. Załączę też odpowiedni wsad do Arduino oraz sterownik ASCOM do takiego urządzenia. Do tak prostej konstrukcji wg mnie nie trzeba zupełnie wykonywać płytki drukowanej - ja wykorzystałem płytkę uniwersalną i połączenia kabelkami.
Poniżej schemat wersji minimalistycznej. Będziemy potrzebowali moduł Arduino Micro Mini, sterownik L293D oraz konwerter USB - serial np na układzie Prolific albo FTDI. Całość można zmontować na mikro płytce i nawet umieścić w maleńkiej obudowie przy samym silniku krokowym.
 
Wersja nieco bardziej rozbudowana będzie wyposażona w czujnik wilgotności i temperatury DHT22 oraz trzy wyjścia PWM do sterowania grzaniem, chłodzeniem albo wentylatorem. Czyli - dochodzą cztery nowe elementy: czujnik oraz trzy tranzystory mocy sterujące wyjściami PWM. 
 
W moim przypadku obrazu całości dopełniają dwa regulatory napięcia 5 i 8V (do zasilania huba USB oraz lustrzanki), kilka kondensatorów filtrujących zasilanie, oraz dzielnik napięcia R2/R4 dzięki któremu możemy mierzyć napięcie zasilania. 
Całe astropudełko zawiera:
  •  wejście 12V
  •  trzy wyjścia 12V
  •  trzy wyjścia PWM
  •  wyjście sterowania silnikiem focusera
  •  wejście na czujnik temperatury
  •  przymocowany 7 portowy hub USB 
i waży 300 gramów (razem z hubem USB), a więc tyle co średniej wielkości okular 1.25 cala. Będzie umieszczone na tubusie teleskopu 8", do pudełka doprowadzone będą dwa kabelki - zasilanie i USB, a podłączone będą:
  •  silnik krokowy wyciągu
  •  czujnik DHT22
  •  wentylator chłodzenia lustra teleskopu
  •  kamera główna - zasilanie i USB
  •  koło filtrowe - zasilanie i USB
  •  kamera guidująca - USB
  •  lustrzanka na barana - zasilanie i USB
  •  opaska grzejna obiektywu lustrzanki
  •  ogrzewanie LW/noska kamery/inne
 
Zachęcam do budowy własnego urządzenia - szytego na miarę.
Zdjęcia i soft dodam wieczorem.

 

Łukaszu, czy mógłbyś podrzucić schemat połączeń z zasilaniem 8V i 5V

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już podaję, a kabelków jest 6. Silnik jak widać na zdjęciu. 42BYG228B-01

O, to prawie dokładnie jak w Robofocusie, tylko zamiast czujnika EOT (End Of Track) podpięty jest chyba czujnik temperatury we wtyczce. 

http://www.robofocus.com/documents/robofocusins31.pdf - strona 34

Łukaszu, czy mógłbyś podrzucić schemat połączeń z zasilaniem 8V i 5V

Jutro po południu dodam - to standardowa implementacja liniowych regulatorów napięcia 7808 i 7805.

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, to prawie dokładnie jak w Robofocusie, tylko zamiast czujnika EOT (End Of Track) podpięty jest chyba czujnik temperatury we wtyczce. 

http://www.robofocus.com/documents/robofocusins31.pdf - strona 34

 

Tak w wersji V1 USBFocus jest czujnik temperatury we wtyczce i pod Ascomem używa sterownika Robofocus.

W wersji V2 jest w skrzyneczce (pilocie z wyświetlaczem), a sterownik pod ASCOM napisał Korneliusz.

 

post-476-0-89928100-1422217582_thumb.jpg

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukaszu, czy mógłbyś podrzucić schemat połączeń z zasilaniem 8V i 5V

Oto schemat z regulatorami napięcia 8 i 5V:

post-1260-0-29479900-1422264278_thumb.jp

 

Regulatory trzeba wyposażyć w odpowiednie radiatory, bo się będą grzały proporcjonalnie do tego ile prądu z nich będziemy pobierali. W obudowie jak na schemacie (TO-220) regulatory występują w wersjach na prąd 1 i 1.5A - lepiej kupić te mocniejsze.

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Oto schemat z regulatorami napięcia 8 i 5V:

attachicon.gifsimple-focuser-maxi_bb-reg.jpg

 

Regulatory trzeba wyposażyć w odpowiednie radiatory, bo się będą grzały proporcjonalnie do tego ile prądu z nich będziemy pobierali. W obudowie jak na schemacie (TO-220) regulatory występują w wersjach na prąd 1 i 1.5A - lepiej kupić te mocniejsze.

 

Dzięki, masz z nami...

Kupiłem już te 1A najwyżej dam większe radiatory. Nie wiem jaki prąd pobiera Nikon d5300 w czasie pracy z LiveView. Poszukam gdzieś w specyfikacji, ale myślę, że nie więcej niż 1A. Można spróbować oszacować na podstawie pojemności baterii i czasu pracy.

Jeszcze raz dzięki.

  • Like 1

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz. W kwestii formalnej. Dlaczego nie ma wyprowadzenia prądowego z układu scalonego (czarny przewód wychodzący z górnej części układu na rysunku). W poprzednim rysunku było takie połączenie a teraz nie ma?.

  • Like 1
TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz. A może jeszcze dodać do tego sterowanie ręczne silniczkiem. Mam coś takiego w USBFocuserze V1, i powiem, że dosyć często tego używam. Nie zawsze mamy komputer pod ręką bez którego nie ma sterowania ostrością.

  • Like 1
TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie ! Masz rację już wczoraj myślałem, żeby o tym napisać ale przez te kłopoty ze stroną robofocus.com temat mi umknął. Nie zawsze wychodzimy z komputerem, żeby robić zdjęcia czasami trzeba nacieszyć oczy tymi wspaniałościami a jak jest taka możliwość można ostrość ustawić za pomocą focusera ..

  • Like 1

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)