Skocz do zawartości

FLATy - ocena metody i dwa pytania


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Wydaje mi sie, ze potrzebuje pomocy z moimi FLATami. 

 

Zacznijmy od metody, ktora wykorzystuje do ich robienia (nie wiem czy dobra/zla ? jeżeli ktoś zechce skomentować ? swietnie).

 

METODA - prosze o komentarz:
 

Uzywam do ich robienia Ipada 2. Wyswietlam na całym ekranie wcześniej przygotowany bialy obrazek. Ustawiam duza jasność ekranu. Do ekranu mocuje także dwie warstwy materialu rozpraszającego swiatlo. Nie powiem Wam w tej chwili jak się nazywa, bo nie pamietm. Uzywany jest jednak w profesjonalnej fotografii (także w makrofotografii). Ma taki mleczno bialy kolor i jest to cos na kształt plastiku. Chociaz w rulon da się zwinąć. Nie wiem czy to ma znaczenie, ale dla jasności chciałem o tym wspomniec.  Tak wiec do ekrany mocuje dwie warstwy takiego materialu i calosc klade na odrosnik (teleskop jest ustawiony pionowo). Tak sie sklada, ze srednica jes lekko mniejsza od ekranu Ipada wiec wszystko ladnie pasuje. Nastepnie przy pomocy Backyard EOS pstrykam zdjęcia, tak, aby histogramowy ?brzuszek? był gdzies po srodku. Kolory sa rozjechane, ostatecznie mam trzy osobne brzyszki, ale z tego co slyszalem nie ma to wielkiego znaczenia. Jeżeli się myle ? proszę o korektę. Zdjecia jak i flaty robione z filtrem IDAS.

 

Histogram mojego FLATa wygląda mniej więcej tak (plik RAW). Z reguly staram sie, aby brzuszki byly jeszcze bardziej w lewo. 

 

 

 

 

PYTANIE 1: 

 

Wrzucam sobie teraz moja sesje do DSS, który obrabia mi to i zapisuje plik MasterFlat. Rozumiem, ze ten plik jest używany pozniej w procesie skladania. Problem w tym, ze ten master flat wyglada jakos dziwnie. Otoz widze na nim cos na ksztalt krateczki. Ponizej zrzuty ekranu. Jeden zaraz po otwarciu pliku w IrfanView, drugi po powiekszeniu iles tam razy.  

 

post-3523-0-36205900-1430848916_thumb.jp
 
post-3523-0-62213100-1430848922_thumb.jp

 

Skad ta kratka ? Dodam, ze czasem ja mam wieksza, czasem mniejsza, Czasem prawie wcale nie widac. Ale zawsze cos tam jest. I zakladam, ze srednio pozytywnie plywa na efekty koncowy

 

Dla zainteresowanych

 

Plik MasterFlat wygenerowany przez DSS: http://mab.to/4U0MyH0F2

Pojedyncza klatka FLAT  (TIFF - eksport bezposrednio z RAW, wielki plik): http://mab.to/bnPNLl8iS

 

 

PYTANIE 2: 

 

Takze odnosnie pliku MasterFlat.TIFF  stworzonego przez DSS. Dlaczego w rogu i na brzegach jest to tak przesuniete (nie wiem jak inaczej to okreslic - chodzi   o to dlaczego brzegi nie sa ladne :))? Rozumiem, ze kiedy program sklada zdjecia razem, to musi to wszystko wyrownac, co by na kazdym zdjeciu gwiazdy byly w tym samym miejscu -  i wtedy rozumiem, ze brzegi idealnie na siebie nie musza zachodzic. Ale plik FLAT, to juz nie bardzo rozumiem. Przeciez nic sie nie rusza, wszystko jest statyczne, to skad te brzegi ? 

 

post-3523-0-99634700-1430849187.jpg

 

Pozdrawiam,

 

Marcin

 

 

 

 

post-3523-0-36205900-1430848916_thumb.jp

post-3523-0-62213100-1430848922_thumb.jp

post-3523-0-99634700-1430849187.jpg

  • Like 1

SW 120ED | WO Star 71 | AZ EQ6 | TS AZ5 Alt-Az | Canon 6D | ASI1600 Mono| QHY 5L-II 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojedyncza klatka wygląda dobrze. Master flat wygląda jakby plik nie był przekonwertowany do koloru, albo był najpierw wyrównany (alignment) a potem złożony i przekonwertowany. Musisz w opcjach DSS coś zmienić, żeby nie wyrównywał klatek przy robieniu master flata i żeby konwertował surowe RAWy od razu do koloru (debayering). Nie znam DSS i nie wiem dokładnie jakie to będą opcje :(

 

PS - DSS udostępnia w ogóle opcje osobnego składania klatek kalibracyjnych, żeby je później używać jako master klatki? Bo takie klatki też trzeba kalibrować, np flaty trzeba skalibrować biasami. Z automatu DSS sam to pewnie robi, ale jak ręcznie składasz master klatki to musisz sam o to zadbać.

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Master flaty muszą być monochromatyczne dlatego tak wyglądają. Sama kalibracja klatkami kalibracyjnymi przebiega przed debajeryzacją. DSS wszystko robi z automatu i nie trza mu pomagać.

  • Like 2

Atik 383L+, 314E, Eos 600D, CT8, Canon EF-S 55-250, Canon EF-S 18-55 + 2 lewe ręce ? 

Banero_A_clone.png 2023-02-26_181337c.png.df966a0f5aaffa755988448a083ffa7e.png RazorbackRustTributeLg_clone.png   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepne się do tematu.

Jeżeli flaty są np. 3 sekundowe to trzeba robić darki 3s do flatów ??

Darki robisz z takim czasem jak klatki light, natomiast flaty tak aby nie były prześwietlane.

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepne się do tematu.

Jeżeli flaty są np. 3 sekundowe to trzeba robić darki 3s do flatów ??

Nie, darki muszą mieć czas ekspozycji jak klatki light. Z reguły darków do flatów się nie robi. Robimy darki, biasy, flaty do klatek light

 

A jeżeli robisz specjalnie daki do flatów to tak.

Atik 383L+, 314E, Eos 600D, CT8, Canon EF-S 55-250, Canon EF-S 18-55 + 2 lewe ręce ? 

Banero_A_clone.png 2023-02-26_181337c.png.df966a0f5aaffa755988448a083ffa7e.png RazorbackRustTributeLg_clone.png   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Darki robisz z takim czasem jak klatki light, natomiast flaty tak aby nie były prześwietlane.

Tyle to wiem.

Sorki, ale nie zrozumieliśmy się.

Jeżeli moje flaty są trzysekundowe , to czy warto lub trzeba zrobić darki 3sek do flatów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle to wiem.

Sorki, ale nie zrozumieliśmy się.

Jeżeli moje flaty są trzysekundowe , to czy warto lub trzeba zrobić darki 3sek do flatów?

A ja tylko odpowiedziałem na Twoje jednoznacznie postawione pytanie :)

Alien w drugiej części odpowiedział o darkach do flatów.

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Dziekuje za odpowiedzi. Dla wyjasnienia, kilka slow o tym skad sie u mnie ten MasterFlat bierze.

 

Samemu nie robie master flata. Otoz w DSS dodaje wszystkie klatki "light", "bias" oraz "flat" (darkow nie robie) i program z takimi danymi rozpoczyna swoja robote. 

Plik  MasterFlat znajduje pozniej w folderze z plikami flat ktore "zaladowalem" do programu. Zastanowilo mnie to troche i pomyslalem, ze moze program najpierw robi sobie taki plik  MasterFlat a pozniej wlasnie tego pliku "uzywa" w trakcie obrobki klatek light.  Rzucilem wiec okiem na ten masterflat i srednio mi sie podobal - stad pytanie na forum. 

 

Caly czas jestem nieco skolowany. Prosze pamietac, ze piszecie tu do poczatkujacego.

 

Czy ktos moglby mi krotko i jasno potwierdzic - czy DSS zlozyl mi to wszystko dobrze do kupy (pojedyncze klatki flat wydaja sie byc OK, co potwierdzil Jolo - dziekuje) czy tez te krateczki na pliku MasterFlay (czy on w ogole ma znaczenie?) wskazuja, ze mogloby byc lepiej i warto sie pomeczyc i sprobowac innego podejscia?  Czy do skladania zdjecia DSS uzyl pojedynczych klatek (ktore sa ladne) czy tez tego masterflata, ktory srednio ladny jest. 

 

Ja caly czas czegos tu nie rozumiem (i za bardzo nawet nie potrafie powiedziec czego). 

 

@Alien

 

"Master flaty muszą być monochromatyczne dlatego tak wyglądają"  - moglbys prosze to nieco rozwinac i wyjasnic prostym jezykiem? Bo niby rozumiem to co piszesz, ale po chwili wracam do tego i juz nie potrafie sobie wytlumaczyc. Dlaczego masterflat tak musi wygladac ? Czy ten wyglad ma wplyw na ostateczne zdjecie (jezeli wywale wszystkie pojedyncze flaty i do wszystkich klatek "light" doloze tylko tego masterflata - otrzymam taki sam rezultat czy nie? 

 

Oczywiscie wiem, ze moglbym sobie zrobic serie eksperymentow z roznymi ustawieniami i konfiguracjami, nastepnie porownac piksel po pikselu i zobaczyc co lepiej wyglada. Nie pomoze mi to jednak za bardzo w zrozumieniu tego co sie dzieje. A chjcialbym zrozumiec :)

 

 

Przy okazji - trafilem takze na podobny temat: http://stargazerslounge.com/topic/140583-weird-master-flat-from-dss/

Moze komus sie przyda. Troche mi to pomoglo, ale caly czas nie wiem czy finalne zdjecie po zlozeniu w DSS jest optymalne czy nie

 

Marcin

SW 120ED | WO Star 71 | AZ EQ6 | TS AZ5 Alt-Az | Canon 6D | ASI1600 Mono| QHY 5L-II 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Matryca kolorowa tak naprawdę to matryca monochromatyczna w której przed poszczególnymi pikselami umieszczone są filtry RGB. Tak surowy sygnał zapisany jako RAW to sygnał monochromatyczny - nie ma w nim żadnej informacji o kolorze, stąd surowa klatka jest czarno biała. Kratka wynika z faktu, że przy naświetlaniu obrazu każdy z filtrów RGB przepuszcza inną ilość światła i w efekcie leżący pod nim piksel będzie inaczej naświetlony. Dopiero po zgraniu wartości pikseli do pliku RAW, taki monochromatyczny sygnał w połączeniu z informacją który piksel odpowiada jakiemu filtrowi RGB budowana jest informacja o kolorze i jasności piksela (debayeryzacja).

Kalibrację materiału prowadzi się na surowym sygnale monochromatycznym (biasy, darki, flaty).

Potem następuje debayeryzacja.

Potem takie już skalibrowane i kolorowe klatki są wyrównywane (alignment).

A potem składane. 

Tak więc Twój master flat w kratę jest w porządku :) Jeśli by nie był, to wynikowe zdjęcie byłoby też w kratkę :)

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal 2010-2024