Skocz do zawartości

moja chińska luneta


kisiel

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Moja małżonka zupełnie przypadkiem nabyła na allegro używany sprzęcik (kiedyś rozmawialiśmy że fajnie by było miec teleskop i akurat trafiła na aukcję)... jest to produkt "no-name", bez wątpienia chiński (jeden z niewielu napisów w łacińskim alfabecie to "Nevar look directly at the sun"  :P), na moje oko robiony na potrzeby marketów. Parametry 60/700, 3 okulary w zestawie: 4mm, 12,5mm i 20mm, litera H (Huygens?), Barlowx3 i "soczewka prostująca"(?"erecting lens") x1,5 + zielony filtr do księżyca (nie pasuje do okularów, muszę go owijać papierem żeby się trzymał). Kosztowało toto ciut ponad 100 zł, więc nie ma czego żałować (darowany koń itd.)

Z tego co już wiem (a wiem mało - jestem zieloniutki) to przy takich parametrach nawet dobry jakościowo sprzęt to zabawka, ten tymczasem dobry nie jest - okulary mają maluteńkie "wizjery" (mój kolega, który jakiś czas już obserwuje i ma spory teleskop pożyczał mi swoje okulary i nawet nie pasują, mają większy gwint niż wylot tuby czy kątówki), żeby złapać obiekt szukaczem nie powinien być on w środku a w prawym dolnym kącie pola widzenia, kiedy wieje wietrzyk okular tańczy,  tuba sama opada... generalnie złapać nawet księżyc to mordęga...

... no ale złapałem ten księżyc i szczęka mi opadła - wciągnęło mnie  :D A cała walka z tym urzadzeniem to nawet pewne wyzwanie (coś jak łowienie ryb).

Kilka razy próbowałem oglądać tym Jowisza (z balkonu, środek miasta, łuna, tuż obok latarnia), ale jego tarcza nie różni się niczym (niezależnie od użytego okularu) od złapanej gwiazdy Altair -po prostu jasnoszara kulka. Przez moment myślałem że widzę atmosferę, ale to chyba tylko mikroby tańczyły mi na rogówce.