Skocz do zawartości

Detektor - modyfikacje - apertura - miejsce - wpływ na fotony - czyli Kij w mrowisko :)


Marvaz

Rekomendowane odpowiedzi

Pewnie ze dobry cooling da lepsze efekty. Zobaczę w zbiorach prawdopodobnie mam Płomienia z Canona robionego przy -20 stopni na dworze. Z tego co pamiętam szumy na pojedynczym zdjęciu były znikome ;)

Atik 383L+, 314E, Eos 600D, CT8, Canon EF-S 55-250, Canon EF-S 18-55 + 2 lewe ręce ? 

Banero_A_clone.png 2023-02-26_181337c.png.df966a0f5aaffa755988448a083ffa7e.png RazorbackRustTributeLg_clone.png   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłbym znacznie dalej gdybym nie za bardzo odchudził płyty głównej od 350D - płytka wielowarstwowa - musiałem przyciąć za dużo - bo USB nie działa. Prace trwają, chociaż w żółwim tempie.

Problemem dla mnie - obecnie jest brak technologi dla nowych matryc - stare matryce - to czysta matryca - bez elektroniki, ten nowe maja już elektronikę za matryca...

 

Trochę zagrzaliście temat - podziałam dziś w tym temacie :) może uda mi się coś ciekawego dopisać później.

  • Like 2


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To fakt że chłodzenie dużo daje - kiedy fociłem 20D największą różnicę widziałem w okolicach +5 .. +10*C temperatury otoczenia. Poniżej tej temperatury szum był wyraźnie mniejszy, powyżej +10 zaczynał być większy, a powyżej +15C już był ogromny. Sam też przymierzałem się do zrobienia lodówki - miałem już pudełeczko wygięte z blachy ocieplone styropianem 2cm. Docelowo w środku miało dać się osiągnąć temperaturę niższą o 20*C względem otoczenia. Ale w końcu trochę się pozmieniało i kupiłem Atika. Taka lodówka jest dość prosta w konstrukcji ale równowaga termiczna się ustala dość długo. Chłodzenie matrycy blaszką będzie na pewno dużo lepsze, ale nie byłem gotowy na takie ingerencje wewnątrz aparatu :)

Usunięcie matrycy Bayera na pewno da dużo więcej dla astrofoto wąskopasmowego - wtedy mamy dostępne wszystkie piksele i całkowita czułość znacznie rośnie. Po usunięciu takiej matrycy mamy po prostu kamerkę mono z wszystkimi jej wadami i zaletami. Nie umiem tylko znaleźć nigdzie tego co czytałem o usuwaniu mikrosoczewek wraz z filtrami RGB... jak to zrobić żeby one zostały a RGB zostało usunięte.

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszerzyłem Wam tytuł tematu o słowo modyfikacje ;)

Wielu z tych mądrości skorzysta 8)

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety mam dwie płytki główne rozwalone i nie mogę sprawdzić matrycy. Z jednej z nich zrobiłem królika doświadczalnego.

 

Na filmie wszystko ładnie wygląda, ale w rzeczywistości nie jest tak łatwo usunąć warstwę.

 

W ogóle to jakaś profanacja matrycy jak dla mnie :) cały czas dbam o to żeby najmniejszy paproszek się nie znalazł (często przez mikroskop techniczny) :) a tu szorowanie czym popadnie :) 

Ogólnie jest to  do zrobienia tylko ryzyko że coś pójdzie nie tak jest bardzo duże.... moją matryce poświęciłem na testy i widzę że lekko większy nacisk powoduje rysy, a jak dłuto obsunie się to mamy po kabelkach.

Niestety jak pisałem nie mam jak sprawdzić tej matrycy, muszę poczekać na 350D (szukam jakiejś - może mieć uszkodzoną matrycę, wyświetlacz, połamaną obudowę :) ) wtedy będę wiedział które rysy są dopuszczalne.

Próbowałem usunąć warstwę na ciepło - 250*C - ale nie schodzi, chemia też nie wiele pomogła, jedynie drapanie pozostaje. Nie wiem jakiego ołówka on tam ma, ale musi być betonowy, albo mój jest z balsy :)

Bez wątpienia nie podjąłbym się modyfikacji jakiegoś lepszego Canona - 300-400 jeszcze tak, bo matryca nie droga :) Jak znajdę odpowiednią technologie to dam znać.

A, no i traci się dodatkową osłonę, czyli mamy czystą matrycę, jednak z tego co widzę to można mieć to w czterech literach, jeśli drapiemy do "żywego" to i zero problemu z czyszczeniem - od czyszczenia nie zrobimy więcej szkód niż drapanie :)

 

Ogólne spostrzeżenia do takiej modyfikacji - rewelacja, patrzcie :

9371409429_f35b936cf6_o.jpg

 

Także warto - do tego dołożyć chłodzenie matrycy - bezpośrednio na matrycy, bez lodówki i mamy idealny sprzęt to astrofotografii. A jeśli kolor potrzebny - do koło filtrowe rozwiąże problem. Kwestia gustu - mi podobają się zdjęcia BW :)

  • Like 1


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[quote name="Hass-pol" post="51792" timestamp="1388944456"

 

Jeśli chodzi o filtr Baadera to w/g mnie montowanie go po takie modyfikacji nie ma sensu, ale może ktoś myśli inaczej.

Lyra 102/1100 achro, WO Redcat 51 apo,  HEQ5 pro, Skywatcher Star Adventure, 8x42, Asiair

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musimy takiego filtra stosować tak czy siak - taki filtr spełnia 3 zadania:

1. dodatkowa ochrona matrycy

2. nie zmienia długości drogi optycznej - przy jego braku autofocus jest bezużyteczny

3. blokuje światło spoza zakresu widzialnego (IR i UV). Przy astrofotografii z elementami soczewkowymi w torze optycznym (np korektor komy czy obiektyw refraktora - nawet APO) promieniowanie z zakresu IR będzie ogniskowane w innym miejscu niż widzialne i gwiazdy będą nieostre, ponieważ matryce CCD czy CMOS są w pewnym stopniu czułe w bliskiej podczerwieni.

 

Po przeróbce na matrycę mono możemy nie stosować żadnego filtra ale będziemy potrzebowali w torze optycznym dodatkowy filtr IR/UV cut (tak samo jak w przypadku 'zwykłych' dedykowanych kamer mono).

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem niestety kilka źródeł podających informację że w matrycach w Canonach mikrosoczewki są umieszczone na powierzchni matrycy Bayera (http://www.maxmax.com/b&w_conversion.htm) a więc usunięcie tej matrycy powoduje usunięcie też mikrosoczewek. Nie znalazłem jeszcze niestety jednoznacznej informacji o ile przez to spada czułość matrycy (bez mikrosoczewki powierzchnia aktywna piksela jest mniejsza). Dla porównania dla matrycy CCD KAF8300 QE bez mikrosoczewek wynosi 38% a z mikrosoczewkami ponad 55%, a więc spadek czułości jest dość spory (ponad 30%). Matryce CMOS mają więcej elementów dodatkowych wokół piksela, a więc spadek czułości będzie prawdopodobnie co najmniej taki sam. Trzeba poszukać jakiegoś źródła gdzie ktoś pokusił się o wyznaczenie czułości matrycy po usunięciu matrycy RGB. 

Mając surową klatkę z takiego aparatu z danymi o kadrze i zastosowanym instrumencie można samemu będzie policzyć taką czułość QE z dokładnością 5-10%, ale też takiej nie znalazłem jeszcze :)

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... a co sądzicie o pomyśle, jaki mi wpadł ostatnio do głowy....

 

Wymontować matryce z obudowy aparatu (starsze modele) (kable przedłużyć) dorzucić chłodzenie, jakąś obudowę i zamontować zamiast lustra wtórnego ? oczywiście możliwość ustawiania ostrości i te bajery :)

  • Like 1


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Toż to szatański pomysł - ale może się sprawdzić, mały Peltierek, kabelki po ramieniu pająka - Chyba koło zostało wynalezione powtórnie 8)

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko czy temperatura matrycy / chłodzenia, nie będzie falowała obrazem ? jak teraz pomyślę to sporo problemów może się pojawić :) Dużym plusem będzie chyba znacznie lepszy obraz - brak dodatkowego lustra w którym zawsze coś się traci ze światła...


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może jednak + matrycy i - Peltiera nie będą miały wpływu na turbulencje - odpowiednio Peltierek ,,mały" dobrany (zrobienie dokładnych pomiarów temperaturowych)??

A jakość dla światła rzeczywiste powinna być dużo lepsza :)

 

P.S.  Tylko jedna kwestia - jak poradzić sobie np. z h-alpha lub kolorkami. Chyba, że drapanie matrycy już nie potrzebne, H-alpha jednak by się przydało, a na zaświetlenie IDAS ???

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Saga pod tytulem '' What's next'' wciaz trwa ,a to oznacza poszukiwania zakrojone na szeroka skale. Natknalem sie na takie oto cus :)

Co o tym myslice?

Canon totalnie zmodyfikowany, mono plus deep cooling.

Rezultat na ponizszej fotce.

40x360 sek iso 1600 halpha 7nm z jakiegos hyperstara, nie podano rozmiaru .

Link do tej maszynki :)

http://www.jtwastronomy.com/products/ultimate.html

 

 

post-239-0-39289500-1390035465_thumb.jpg

Lyra 102/1100 achro, WO Redcat 51 apo,  HEQ5 pro, Skywatcher Star Adventure, 8x42, Asiair

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba by się jeszcze dowiedzieć o czułość (QE) takiego urządzenia, bo tak jak w wątku http://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/3665-detektor-modyfikacje-apertura-miejsce-wplyw-na-fotony/ pisaliśmy problemem są mikrosoczewki. Wg informacji w necie mikrosoczewki są umieszczone nad maską RGB, a więc usunięcie RGB powoduje usunięcie mikrosoczewek, co będzie skutkowało spadkiem QE. W przypadku matryc CMOS ten spadek może wynosić 50% a może i więcej, czyli QE ostatecznie może spaść poniżej 20%. Jakby się udało znaleźć surową klatkę z takiego aparatu z danymi ekspozycji i instrumentu można będzie policzyć ostatecznie QE z dokładnością 5-10%, ale jakoś nikt się nie kwapi z ujawnieniem takiej informacji. 

Z punktu widzenia Ha to i tak będzie zysk (nawet przy QE 20%) bo będą pracowały 4 piksele zamiast jednego, ale jednak odpowiednikiem kamerki mono to nie będzie i np Atik 383 w podobnej cenie, choć z mniejszą matrycą prezentuje się dużo bardziej okazale.

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktem jest ,ze ta cena jest trudna do przelkniecia bo to wciaz Canon. Gdybym mial mial wybierac pomiedzy tym chlodzonym 1100 a Atikiem 383 zdecydowanie wole Atika. Jest jeszcze jedna opcja czyli Canon 1100d mono bez chlodzenia. Cena znacznie lagodniejsza 600 ojro, a pod halpha moze sie to okazac bardzo korzystnym ruchem. :)

Lyra 102/1100 achro, WO Redcat 51 apo,  HEQ5 pro, Skywatcher Star Adventure, 8x42, Asiair

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal 2010-2024